Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 2


Valle

Recommended Posts

I låten jag mixar nu, som är en av de mer krävande då den har +80 ljudspår och 12 bussar använder jag 6 st olika Eq's, vilken nog är färre än vanligt, men Summit Eq'n är ny för mig så testar den på det mesta till en början.

Softtube: Trident, Tonelux tilt, EQF-100

Sonimus: sonEQ

Uad: Pultec, Precision EQ

6 st olika kompressorer/limiters:

UAD: La-2a, LA-3a, Fairchild, Neve 33609

Softube: Summit TLA-100a

Thomas Munds: Loudmax

samt Multibandsverktyg som TC MD3 (både EQ och kompressor) och UAD Precision Multiband

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är här jag menar att det är viktigt att lära känna sina verktyg. Bortse från superexperter (till dess att du själv kanske blir en) som hävdar att de minsann har en EQ till ditten, en EQ till datten, och en annan till dutten. Bestäm dig för en (1) EQ, en (1) kompressor, en (1) limiter... och ägna dedicerad tid åt att lära dig (känna) dem. Jag är övertygad om att du kommer att kunna producera produktioner som du blir nöjd med.

Förutom att jag inte håller med om att man på något vis måste vara superexpert för att komma ihåg karaktärer på olika Eq's var det ett väldigt bra råd, tror även jag

Link to comment
Dela på andra sajter

I låten jag mixar nu, som är en av de mer krävande då den har +80 ljudspår och 12 bussar använder jag 6 st olika Eq's, vilken nog är färre än vanligt, men Summit Eq'n är ny för mig så testar den på det mesta till en början.

Softtube: Trident, Tonelux tilt, EQF-100

Sonimus: sonEQ

Uad: Pultec, Precision EQ

6 st olika kompressorer/limiters:

UAD: La-2a, LA-3a, Fairchild, Neve 33609

Softube: Summit TLA-100a

Thomas Munds: Loudmax

samt Multibandsverktyg som TC MD3 (både EQ och kompressor) och UAD Precision Multiband

Imponerande... fast jag menade i och för sig hur många EQ:s du har totalt, som du så att säga väljer bland när det är dags att prodda.

I övrigt @ kompressorerna: Undrar hur man gjorde förr, när man inte hade femton LA2A:or, nitton LA3A:or och (den här är bäst) tjugofem Fairchild i arsenalen. Fick man till det lika bra ändå?

Det sista var helt apropå, inget jag känner vi nödvändigtvis måste gå in i djupet på.

Link to comment
Dela på andra sajter

min erfarenhet är (som jag skrev i din förra tråd) att man behövde mindre efterbehandling "förr" då bandarens elektronik och bandets egenskaper "automatiskt" gjorde en del av jobbet åt teknikern, vilket minskade behovet för komprimering bland annat.

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Zeppelin...jodå, lyssna på Rival Sons...Jag skulle aldrig en sekund misstänka nån jävla plugg där, varför, lyssna på dom!

Skulle aldrig misstänka att det var Bonham bara för att det är du som bankar på till den låten. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det finns emuleringar som låter fantastiskt bra och "rätt" i de flesta sammanhang. Oavsett instrument kan ibland också den äkta uppmickade varan tillföra väldigt bra saker i en produktion. Det kan vara "noise" av olika slag som på något sätt ger låten en ökad närvaro när de ligger där i bakgrunden. Så kan jag uppleva ibland.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

fattar inget...Rival Sons är ett band!?

Klart som korvspad att du inget fattar. Du är ju trummis. 😆 Nä men det är väl uppenbart vad jag menade. Och pluggar är att föredra framför de flesta trummisar med skittrummor och halvtaskigt lirat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar hit och förstärkare dit. Vad som i slutändan betyder något är att mixen/produktionen har ett välbalanserat, tilltalande ljud. Exakt med vilken utrustning detta har åstadkommits, spelar mindre roll.

Jag skulle slå vad om att öronen hos den som har skapat produktionen är det som har den i huvudsak mest avgörande betydelsen. Och om man anpassar visionen av sitt slutmål efter de resurser man har till hands, kan man komma långt med väldigt lite.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som korvspad att du inget fattar. Du är ju trummis. 😆 Nä men det är väl uppenbart vad jag menade. Och pluggar är att föredra framför de flesta trummisar med skittrummor och halvtaskigt lirat.

Därför som du ska lyssna på Rival Sons...ingen skittrummis och ett skönt läckage mellan trummorna och ytterst svårt att programmera.

Kan vi inte göra som så att nån gitarrist...du förslagsvis programerar nån låt med Rival Sons eller zeppelin så får vi lyssna 2035!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle slå vad om att öronen hos den som har skapat produktionen är det som har den i huvudsak mest avgörande betydelsen.

Verktygskännedom, snarare. Om vi ska söka efter den största nämnaren. Det finns personer med nedsatt hörsel som producerar/skriver musik. Till och med döva, har jag förstått (och då syftar jag inte på den som alla tänker på först, Beethoven).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

min erfarenhet är (som jag skrev i din förra tråd) att man behövde mindre efterbehandling "förr" då bandarens elektronik och bandets egenskaper "automatiskt" gjorde en del av jobbet åt teknikern, vilket minskade behovet för komprimering bland annat.

Man lirade in med kompressor och satte ett trumsound efter timmar av jobb.Tapen och analog teknik var skitsamma. Trevligt med tapekompression men i sammanhanget en liten detalj, i huvudsak var det mer hårt arbete vid inspelning än vad det är idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du har en mer "liberal" syn än andra (yrkes)producenter, vilket jag välkomnar. Men det är nog bara för att du är en smyg-countrynisse! 😄

nja jag känner inte att den större merparten avviker nämnvärt faktiskt

😆 smyg?

ingen som spelar country i sverige ändå

utom möjligen jill då

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lirade in med kompressor och satte ett trumsound efter timmar av jobb.Tapen och analog teknik var skitsamma. Trevligt med tapekompression men i sammanhanget en liten detalj, i huvudsak var det mer hårt arbete vid inspelning än vad det är idag.

yes!
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Därför som du ska lyssna på Rival Sons...ingen skittrummis och ett skönt läckage mellan trummorna och ytterst svårt att programmera.

Kan vi inte göra som så att nån gitarrist...du förslagsvis programerar nån låt med Rival Sons eller zeppelin så får vi lyssna 2035!? 😆

Så tidigt? Nä du får nog vänta några år till minst. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lirade in med kompressor och satte ett trumsound efter timmar av jobb.Tapen och analog teknik var skitsamma. Trevligt med tapekompression men i sammanhanget en liten detalj, i huvudsak var det mer hårt arbete vid inspelning än vad det är idag.

absolut, nu vill många vänta så länge som möjligt med att ta beslut...till mixen, eller till mastringen...eller till remixen. personligen gillar jag fortfarande att spela in de flesta instrumenten med lite komprimering, men inte så gärna med EQ.

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en plugg ersätta en trummis? Ja om man får tro att flera kända ansikten som gjort grejer till Toontrack gör det, så...

Jag spelar ju varken professionellt eller gör inspelningar av trummor även om jag lirat trummor "på riktigt" i en hel del år tidigare i livet och vill tro att jag har hyffsat bra koll på trummor.

De pluggar jag kör ( Slate/Superior 2 / Addictive /NI Abbey Road/M.fl ) helt isolerat med lite pill på ambiens och OH låter pretty darn nära rent ljudmässigt och ger precis samma vibe som när man sitter vid ett akustiskt dito, problemet jag själv upplever som är väldigt irriterande med ett E-kit ( programmering har jag nog aldrig gjort) och ovanstående pluggar är att det är ett h-vete att få till dynamik att översättas rätt på väg ut exakt som det "ska låta".. och jag är inte helt säker att det pg.a hårdvaran /gränssnitt och / eller pluggens konstruktion är möjligt att nå dit 100%.. sen att som någon ( Farmerboy?) sa att nyanser i soundet av trummor som det spelas på har en "aura" som inte kommer fram riktigt i en plugg..

Med det sagt, Tycker Lundin att det här spelar någon roll i en mix? ..troligtvis inte.. låter det rätt så är det rätt.

och låter det "fel" så är det med all säkerhet inte fel på pluggen..

så Valle, kan jag gå och ställa mig hos de kidzen som fortfarande inte har lärt sig eller åker jag in i gubbstallet oavsett? 😉

Redigerat av Lundin
Smajleeeyyyys är bra har jag hört..
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med truminspelningar i helgen. Hann läsa trådstarten innan och har funderat lite på det där med pluggar som ersätter trummisar.

Som aRocker var inne på, får man inte glömma bort att ljudet är en del av upplevelsen. Många som använder pluggar spelar in på klaviatur eller klickar in slagen i pianorullen. Ska man få till ett övertygande resultat måste man veta hur en trummis skulle ha spelat det.

Trummisen jag jobbade med i helgen var teknisk och mycket duktig. Varje slag var medvetet och spelat med kontroll och precision. Kusligt hög separation mellan närmickarna och virveln lät precis så stark och klar ambiensmickarna som jag önskade.

Igår kväll gick jag på releasefest med ett annat band, även dom med en tekniskt duktig trummis men från en annan skola. Han kör det där stuket med åttondels hihattramp genom låtarna, accentuerade slag, ghoststrokes, rullande komp där han blandar upp spelet med rena kantslag etc. Jazztrummis tänker ni, men jag skulle snarare säga att han snarare spelar i en tradition av trummisar som Bonham och Moon. Ett spel som är betydligt svårare att fånga upp i närmickarna.

Och snackar vi jazz blir spelet ännu mer nyanserat. Hur många vispsvep behöver man sampla för att få till ett livfullt spel?

En annan grej jag kom att tänka på angående samplade trummor. Det är grymt smidigt! Bläddra genom presets med olika trummisar, en mängd olika trummor, olika studios och varierande micktekniker. Inom femton minuter har man ofta hittat något som funkar.

Sedan jämför jag det med truminspelningen jag gjort i helgen. Trummisen dyker upp fredag morgon och packar upp sina medhavda trummor. Ett gretschset från tidigt 70-tal och två ludwigvirvlar. En Black Beauty och en Acrolite. I kombination med studions set har vi tillgång till tre olika uppsättningar hihats, 4 crashar, 4 rides och några stycken andra udda cymbaler. Dessutom har han med sig både nya och gamla skinn.

Det är härligt att rigga upp ett välljudande trumset i ett rum och samtidigt lägga upp en plan för hur mickarna ska placeras och vilka man ska välja.

Den här gången blev det mest säkra kort, men ändå inspirerat av trummorna och spelstilen.

Dynamiska mickar på varje överskinn, en liten konding till sejaren och en till hihat. Stora kondingar till överhäng och ett av ambiensparen, bandmikrofon utanför bastrumman och som ett andra ambienspar. Preamps och en enda kompressor i signalvägen, drar upp reglarna, fasvänder några kanaler och voila, där satt det. Ett eget personligt trumsound. Färgat av trummisens spelstil och val av trummor, mina mickplaceringar och val av mikrofoner, och antagligen ytterligare påverkat av producent och mixare i ett senare skede. Men det är unikt.

Den känslan av att skapa något tillsammans här och nu är något jag tycker dämpas lite när man pluggar in digitaltrumsetet i ledig USB-port, laddar upp trumpluggen och bläddrar presets.

Den där känslan av att ett unikt inspelningstillfälle inspirerar och ger oss en bild av att allt är möjligt. Trots att man är begränsad till ett rum och en begränsad uppsättning av trummor och mikrofoner.

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Å andra sidan har jag varit med när vi satt virvel, baskagge och hihat först för att sedan köra pukor och sist överhäng i separata tagningar. Dom tagningarna kan absolut ingen trummis göra, trots att det var på 2" tape...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder 1 eq när jag mixar och det är Protools egna Digi eqIII. Och cirka 6st olika kompressorer, 1176, La3a,La2a, SSL masterbus och Waves C4. Det jag märkt är att desto duktigare jag har blivit desto mindre pluggar använder jag.

Kompressorer låter ju absolut ganska annorlunda, eq's tycker jag är mindre intressant för om källan låter riktigt bra så behöver man knappt eq alls. + att jag är en person som skär i 95% av fallen istället för att boosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan har jag varit med när vi satt virvel, baskagge och hihat först för att sedan köra pukor och sist överhäng i separata tagningar. Dom tagningarna kan absolut ingen trummis göra, trots att det var på 2" tape...

Ungf så gör jag när själv trummar. I dag spelade jag kagge, slog med klubbor fram på resonansskinnet. Sen ride med två stockar. Osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med truminspelningar i helgen. Hann läsa trådstarten innan och har funderat lite på det där med pluggar som ersätter trummisar.

Som aRocker var inne på, får man inte glömma bort att ljudet är en del av upplevelsen. Många som använder pluggar spelar in på klaviatur eller klickar in slagen i pianorullen. Ska man få till ett övertygande resultat måste man veta hur en trummis skulle ha spelat det.

Trummisen jag jobbade med i helgen var teknisk och mycket duktig. Varje slag var medvetet och spelat med kontroll och precision. Kusligt hög separation mellan närmickarna och virveln lät precis så stark och klar ambiensmickarna som jag önskade.

Igår kväll gick jag på releasefest med ett annat band, även dom med en tekniskt duktig trummis men från en annan skola. Han kör det där stuket med åttondels hihattramp genom låtarna, accentuerade slag, ghoststrokes, rullande komp där han blandar upp spelet med rena kantslag etc. Jazztrummis tänker ni, men jag skulle snarare säga att han snarare spelar i en tradition av trummisar som Bonham och Moon. Ett spel som är betydligt svårare att fånga upp i närmickarna.

Och snackar vi jazz blir spelet ännu mer nyanserat. Hur många vispsvep behöver man sampla för att få till ett livfullt spel?

En annan grej jag kom att tänka på angående samplade trummor. Det är grymt smidigt! Bläddra genom presets med olika trummisar, en mängd olika trummor, olika studios och varierande micktekniker. Inom femton minuter har man ofta hittat något som funkar.

Sedan jämför jag det med truminspelningen jag gjort i helgen. Trummisen dyker upp fredag morgon och packar upp sina medhavda trummor. Ett gretschset från tidigt 70-tal och två ludwigvirvlar. En Black Beauty och en Acrolite. I kombination med studions set har vi tillgång till tre olika uppsättningar hihats, 4 crashar, 4 rides och några stycken andra udda cymbaler. Dessutom har han med sig både nya och gamla skinn.

Det är härligt att rigga upp ett välljudande trumset i ett rum och samtidigt lägga upp en plan för hur mickarna ska placeras och vilka man ska välja.

Den här gången blev det mest säkra kort, men ändå inspirerat av trummorna och spelstilen.

Dynamiska mickar på varje överskinn, en liten konding till sejaren och en till hihat. Stora kondingar till överhäng och ett av ambiensparen, bandmikrofon utanför bastrumman och som ett andra ambienspar. Preamps och en enda kompressor i signalvägen, drar upp reglarna, fasvänder några kanaler och voila, där satt det. Ett eget personligt trumsound. Färgat av trummisens spelstil och val av trummor, mina mickplaceringar och val av mikrofoner, och antagligen ytterligare påverkat av producent och mixare i ett senare skede. Men det är unikt.

Den känslan av att skapa något tillsammans här och nu är något jag tycker dämpas lite när man pluggar in digitaltrumsetet i ledig USB-port, laddar upp trumpluggen och bläddrar presets.

Den där känslan av att ett unikt inspelningstillfälle inspirerar och ger oss en bild av att allt är möjligt. Trots att man är begränsad till ett rum och en begränsad uppsättning av trummor och mikrofoner.

jojo fast nu sa ju Valle att man inte hör nån skillnad på riktiga trummor och trummaskin och då är det det som gäller!PUNKT.

Nästa gång så ska det va så här:

Trummis: -jag tar med mina ludwig och lite olika virvlar och k-zildijan...

"Studio nisse": -Det behöver du inte göra vi har trummaskin i studion.

Trummis: - jo men jag ska spela in trummorna...

"Studio nisse": -som sagt vi har trummsakin i studion så du behöver inte äns spela, bra va?

Trummis: - nja, jag ska spela trummorna!

"Studio nisse": -Nej men sasså Valle har bestämt att man inte behöver spela. Du vet, det är fan ingen som hör nånn skillnad i alla fall...

Trummis: Ah! Valle... ja men då skiter jag i trummorna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Musikerna är mycket mer övertygande på sina instrument idag än förr, då det slarvades och slafsades förmycket (fast det tänker jag belysa en annan gång).

Tänk att jag skulle säga precis tvärtom, bara för att hoppa med i tråden lite hipp som happ. Musikerna var mycket mer övertygande på sina instrument förr än idag, nu spelas det alldeles för sterilt och perfekt. Men det är nog också ett ämne för en egen tråd, subjektiva åsikter och hel jävla massa gnabb. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo fast nu sa ju Valle att man inte hör nån skillnad på riktiga trummor och trummaskin och då är det det som gäller!PUNKT.

Nästa gång så ska det va så här:

Trummis: -jag tar med mina ludwig och lite olika virvlar och k-zildijan...

"Studio nisse": -Det behöver du inte göra vi har trummaskin i studion.

Trummis: - jo men jag ska spela in trummorna...

"Studio nisse": -som sagt vi har trummsakin i studion så du behöver inte äns spela, bra va?

Trummis: - nja, jag ska spela trummorna!

"Studio nisse": -Nej men sasså Valle har bestämt att man inte behöver spela. Du vet, det är fan ingen som hör nånn skillnad i alla fall...

Trummis: Ah! Valle... ja men då skiter jag i trummorna.

Och du ljuger för att verka cool å häffti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känslan av att skapa något tillsammans här och nu är något jag tycker dämpas lite när man pluggar in digitaltrumsetet i ledig USB-port, laddar upp trumpluggen och bläddrar presets.

Den där känslan av att ett unikt inspelningstillfälle inspirerar och ger oss en bild av att allt är möjligt. Trots att man är begränsad till ett rum och en begränsad uppsättning av trummor och mikrofoner.

Bra inlägg Joachime.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...