Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 2


Valle

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det värsta är ju alla dataskit som gubbarna försöker lura i ungarna att det ska kunna ersätta riktiga kompressorer. Det fattar ju vem som helst att Donkey Kong och Packman bara var ett sorts skämt, bortglömt nu. Mjukvara kommer aldrig att bli populärt annat än hos de allra mest lättlurade. Om en vecka kommer de att förstå att de är blåsta och sitter med ännu en variant på Packman.

Har du så tråkigt och lite att göra en fredagskväll att du inte har något annat för dig än att sitta här och låtsasprovocera? 😆

Jag brukar mixa med lampan tänd!

Jag brukar ha sex med lampan tänd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så tråkigt och lite att göra en fredagskväll att du inte har något annat för dig än att sitta här och låtsasprovocera? 😆

Pssst... låt honom. Han tror att han "retas"...

Jag brukar ha sex med lampan tänd.

Jag brukar tända på sex lampor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle inbillar sig ju att det verkligen finns såna som den jag låtsades vara. Han borde vara glad, eftersom de han beskriver inte existerar. Bägge trådarna är ju skämttrådar.

Dessutom får ni tro vad ni vill. Mjukvaru-hittepå är inget för riktiga män. Det är som att spela Dancing Queen med Abba på cd, sjunga i ett hopprep och säga på allvar till mamma; "Det är jag som är Abba, hör vad bra jag är"

Har aldrig haft Donkey Kong heller - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Även om jag lider lite med er och tycker synd om er eftersom ni gått på den här Packmangrejen så vill jag tacka Valle ändå. Skojiga trådar är alltid bra.

Jag älsker er allihop - 55

Det är inte lätt att vara en dinosaurie och tro allt var bättre förr. Du skulle inte veta om en CD var mixad med mjuk eller hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte lätt att vara en dinosaurie och tro allt var bättre förr. Du skulle inte veta om en CD var mixad med mjuk eller hårdvara.

Det är inte lätt att vara en dinosaurie och tro allt var bättre förr. Du skulle inte veta om en CD var mixad med mjuk eller hårdvara.

Jo allt sånt är skit. Vad fattar ni småungar om det? Ni är ju blåsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo allt sånt är skit. Vad fattar ni småungar om det? Ni är ju blåsta.

Det är lätt att sitta och tycka utan att veta. Kung i sitt eget rike. Dåre i alla andras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån hårdvaruvariant av packman?

Hmm. 😑 Det närmaste man kan komma är väl isåfall den gamla arkadversionen av Pacman... Fast jag har för mig att jag läst någon gång om en liveversion av Pacman ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Man utgår från sig själv, bara för att du inte klarar av att höra skillnad på digitala stärkare och trummor så betyder det inte att andra inte gör det.

Den "vanliga" lyssnaren däremot varken hör eller bryr sig om det är "äkta" grejer, de vill bara ha en skön låt.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Man utgår från sig själv, bara för att du inte klarar av att höra skillnad på digitala stärkare och trummor så betyder det inte att andra inte gör det.

Jag utgår från sunt förnuft.

Skulle du, i en färdig produktion, kunna urskilja en mickad stärkare från en emulerad?

Tror du på fullaste allvar att någon kan urskilja en mickad stärkare från en emulerad i en färdig produktion?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Snorungar, ni ska inte yttra er om sånt ni inte förstår. Inom inspelningsteknik finns det alltid ETT sätt att göra saker på det bästa sättet. Hur man gör det på BÄST sätt utvecklades en gång för alla på 50-talet. Alla dessa leksaksprogram som bara försvinner vid strömavbrott är bara skiiiit. Inga seriösa använder dem heller, det vet ju alla.

Har man inte råd med en riktig Neumann borde man inte få registrera sig här. Garageband, ni hör ju själva att det är nåt man kan ge till småbarn på julafton tillsammans med LEGO transformergubbar. Då kan de leka punkare i fem minuter och robotar i tio, sen är skräpet bortglömt.

Ni borde lära er veta hut och att lyssna på såna som mig och Valle. Valle är väl nästan den ende med lite vett här förutom Fender King.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser Nilssons inlägg tänker jag på en märklig upplevelse jag hade för några år sedan när jag deltog i en fest men av okänd anledning helt avstod från att inta rusmedel. Allteftersom tiden flöt blev alla packade, och FRUKTANSVÄRT dryga. De skrek en i örat när de trodde att de förde diskussion på normal nivå; de höll ansiktet tre millimeter från mitt och sölade ner mig med sitt alkoholdhaltiga saliv; och deras ordförråd decimerades till en femåringsnivå...

Och jag tänkte: Fuck me! Är det såhär jag uppfattas av andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Kan man få en inspelad förstärkare att låta som en emulerad? ja absolut.

Kan man få akustiska trummor att låta som digitala? Ja absolut.

Men jag har faktiskt aldrig hört det åt andra hållet.

Svaret är väll olika beroende på vilken produktion det är. Kan man spela in en produktion som låter som första zeppelin med stärkaremulator och rullbandsplugg och digitaltrummor?

Jag uppmanar någon att göra det, ingen skulle bli mer glad än jag om jag fick nyckeln till den produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser Nilssons inlägg tänker jag på en märklig upplevelse jag hade för några år sedan när jag deltog i en fest men av okänd anledning helt avstod från att inta rusmedel. Allteftersom tiden flöt blev alla packade, och FRUKTANSVÄRT dryga. De skrek en i örat när de trodde att de förde diskussion på normal nivå; de höll ansiktet tre millimeter från mitt och sölade ner mig med sitt alkoholdhaltiga saliv; och deras ordförråd decimerades till en femåringsnivå...

Och jag tänkte: Fuck me! Är det såhär jag uppfattas av andra?

Så där är det varje gång jag spelar på krogen o fyllfester. Man tror inte det är sant att folk frivilligt med rusdrycker förvandlar sig till dessa dreglande vrak, med en blick tommare än hos de på ett demensboende. Jag har slutat helt med rusande själv efter allt jag sett, risken är ju att man blir likadan själv, fy fan.

Nu orkar jag inte vara gammal kan-redan-allt-studioräv som kan allt mer. Kul ändå att tex Die Hard trodde det var på riktigt. Jag ville ju bara vara den som trådarna handlar om, det måste ju finnas en dryg skithögsbesser som alla hatar. Men som sagt, de där tror jag inte finns alls. Allt går ju att göra på tusen sätt, det fattar både gamla och unga studiogubbar. Samma med alla yrken. Jag själv min dumme fan hittade först igår knapparna för +4 db o - 10 db bak på min DBX kompressor som jag köpte i somras. Fast jag ju vet att de sitter på alla såna burkar. Trög är jag. Men inte fan tror jag att man bara kan spela in på ett sätt. Jag prövar olika sätt av de jag förstår mig på. Det tycker jag är kul.

Vinyl har jag aldrig gillat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få en inspelad förstärkare att låta som en emulerad? ja absolut.

Kan man få akustiska trummor att låta som digitala? Ja absolut.

Men jag har faktiskt aldrig hört det åt andra hållet.

OK, så du utgår från dig själv. Bara för att du aldrig har hört det åt andra hållet, så har det aldrig hänt eller är inte möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få en inspelad förstärkare att låta som en emulerad? ja absolut.

Kan man få akustiska trummor att låta som digitala? Ja absolut.

Men jag har faktiskt aldrig hört det åt andra hållet.

Svaret är väll olika beroende på vilken produktion det är. Kan man spela in en produktion som låter som första zeppelin med stärkaremulator och rullbandsplugg och digitaltrummor?

Jag uppmanar någon att göra det, ingen skulle bli mer glad än jag om jag fick nyckeln till den produktionen.

Där har du nog helt rätt. Skulle det vara möjligt att få till det soundet med mjukvarugrejer skulle mängder av rockare göra det. Men det går inte. Som att tro att man kan klättra upp på Mount Everest med enbart mjukvaror som hjälpmedel, och utan att resa sig ur stolen framför datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Givetvis utgår jag från mig själv och jag har aldrig vad jag vet hört det och det är därför jag uppmanar någon att gärna bevisa motsatsen.

Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis utgår jag från mig själv och jag har aldrig vad jag vet hört det och det är därför jag uppmanar någon att gärna bevisa motsatsen.

Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel.

Det sitter ju så j-a mycket i hur de spelade också. Några av historiens bästa musiker ju. Det går knappast att få till det där i idag, i en analog rullbandarstudio i toppskick heller. Möjligtvis om det är Zeppelingubbarna som återigen spelar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant liten grej är att min svärson som är 25 och spelar trummor med mig, helt icke vetande ett skit om ljudteknik, och typ även helt ointresserad, länge tjatade om att han ville att vi skulle försöka få till det ljud som är på Neil Youngs "Living with war", inspelad på 2000-talet. Det är absolut det bästa ljud jag hört, säger han. Jag googlade på den inspelningen och fick fram att den är gjord på 16-kanals rulle och nedmixad till 2-spårs rulle. Så nog är det nåt som gör att även en ung kängpunkstrummis sugs till det analoga ljudet, utan att ha en aning om det är inspelat analogt eller med pyttemjuk.

Förklara det om du kan, Valle....

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant liten grej är att min svärson som är 25 och spelar trummor med mig, helt icke vetande ett skit om ljudteknik, och typ även helt ointresserad, länge tjatade om att han ville att vi skulle försöka få till det ljud som är på Neil Youngs "Living with war", inspelad på 2000-talet. Det är absolut det bästa ljud jag hört, säger han. Jag googlade på den inspelningen och fick fram att den är gjord på 16-kanals rulle och nedmixad till 2-spårs rulle. Så nog är det nåt som gör att även en ung kängpunkstrummis sugs till det analoga ljudet, utan att ha en aning om det är inspelat analogt eller med pyttemjuk.

Förklara det om du kan, Valle....

Jag? Varför ska jag förklara det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...