Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 2


Valle

Recommended Posts

Tänk att jag skulle säga precis tvärtom, bara för att hoppa med i tråden lite hipp som happ. Musikerna var mycket mer övertygande på sina instrument förr än idag, nu spelas det alldeles för sterilt och perfekt. Men det är nog också ett ämne för en egen tråd, subjektiva åsikter och hel jävla massa gnabb. 😱

Håller med dig fullständigt, ingen logik ibland här ibland boysen, hehe! 😆

Därför som jag tidigt nämnde att ljudet och spelet på "Every picture tells a story" är svårt/omöjligt att få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har jobbat med truminspelningar i helgen. Hann läsa trådstarten innan och har funderat lite på det där med pluggar som ersätter trummisar.

Som aRocker var inne på, får man inte glömma bort att ljudet är en del av upplevelsen. Många som använder pluggar spelar in på klaviatur eller klickar in slagen i pianorullen. Ska man få till ett övertygande resultat måste man veta hur en trummis skulle ha spelat det.

Trummisen jag jobbade med i helgen var teknisk och mycket duktig. Varje slag var medvetet och spelat med kontroll och precision. Kusligt hög separation mellan närmickarna och virveln lät precis så stark och klar ambiensmickarna som jag önskade.

Det är den där delen jag kommer ifrån, tillsammans med min producentkollega...flera sena nätter med olika mickningar och set...grymt inspirerande och lyfter rockvibbarna och musikaliteten.

Men det kanske finns digitala set som återger naturliga påverkningar/blödningar trummorna sinsemellan nuförtiden och hi-hatlock som inte låter sterilt och som reagerar helt naturligt vid öppnandet och anslagen man gör vid just dom olika lägena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske finns digitala set som återger naturliga påverkningar/blödningar trummorna sinsemellan nuförtiden och hi-hatlock som inte låter sterilt och som reagerar helt naturligt vid öppnandet och anslagen man gör vid just dom olika lägena?

Där har man kommit en bra bit ja. Ett modernt digitalt set har "steglösa" hihatöppningar. Jag har två trummoduler själv med båda varianterna, och det är såklart jättestor skillnad att spela på det som öppnar steglöst resp. bara öppen eller stängd.

Personligen tycker jag största problemet är anslaget med ett digitalt set. Jag gillar att slå hårt, och då blir det liksom max på trumpluggen och inte så mycket skillnad i ljuden. Det går ju att tweaka detta också, men jag har inte hunnit det än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ”gubbigt” att tycka att originalitet är en betydande del av ett sound? Som keyboardist aktar jag mig riktigt noga för att använda presets, och ägnar mer eller mindre gärna dagar eller veckor på att jobba fram en gnutta unikum i varje ljud.

Hur originell kan man få en trumplugg/digitalset att låta? Innehåller en trumplugg/digitala set tillräckligt med nyanser för att förmedla en egen profil i framförandet, på samma sätt som t ex ett akustiskt trumset?

Hur många har köpt likadana trumset som sina förebilder i jakten på att låta likadant, och – hur många av dessa har lyckats även om allt är lika, allt från storlek och djup, storlek och märke på stockar, djupstudier av stämning, och t om spelstil till typ av skinn..etc..?

Eller, som redan diskuterats; Framförande och ljud bildar en enhet. Är dessa enheter mer ihopsmälta mellan t ex en trummis och ett akustiskt trumset, i motsats till en trummis och ett digitalt set?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ”gubbigt” att tycka att originalitet är en betydande del av ett sound?

Endast om man är naiv nog att tro att man skulle vara ensam om denna "originalitet". Annars är originalitet inte bara betydande, utan ofta till och med avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tänk att jag skulle säga precis tvärtom, bara för att hoppa med i tråden lite hipp som happ. Musikerna var mycket mer övertygande på sina instrument förr än idag, nu spelas det alldeles för sterilt och perfekt. Men det är nog också ett ämne för en egen tråd, subjektiva åsikter och hel jävla massa gnabb. 😱

Och från och med 1979 och framåt har du inte enda platta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som övar på sina instrument eftersträvar perfektion, så att de till slut klarar av att spela precis som de har tänkt sig att det ska spelas, eller hur? Hur kan det vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är närmare sanningen, Sadam. 🙂

Till slut blir ju det mesta kopior av något som redan har skapats. Ju äldre man blir desto mer känner man igen så att det "nya" blir ganska tråkigt. Det kan vara en förklaring till att vissa "gamlingar" inte kan/vill ta till sig nyare saker, utan hellre håller fast vid saker från anno dazumal och envist hävdar att "det var minsann bättre förr"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och ljudidealet på 70-talet vill jag inte ska vara ljudidealet idag. Bryr mig inte dugg om det låter äkta trummor eller inte. Vad är det som säger att det blir sämre drag i en låt för det? En låt är så mycket mera. Dagens metal är nästan otänkbar utan triggade trummor. Gillar jag det? Jäpp. Hade det funnits då så hade man använt det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ljudidealet på 70-talet vill jag inte ska vara ljudidealet idag. Bryr mig inte dugg om det låter äkta trummor eller inte. Vad är det som säger att det blir sämre drag i en låt för det? En låt är så mycket mera. Dagens metal är nästan otänkbar utan triggade trummor. Gillar jag det? Jäpp. Hade det funnits då så hade man använt det med.

Tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ljudidealet på 70-talet vill jag inte ska vara ljudidealet idag. Bryr mig inte dugg om det låter äkta trummor eller inte. Vad är det som säger att det blir sämre drag i en låt för det? En låt är så mycket mera. Dagens metal är nästan otänkbar utan triggade trummor. Gillar jag det? Jäpp. Hade det funnits då så hade man använt det med.

Exakt - och tänk så j-a bra alla gamla band hade låtit om de hade haft dagens möjligheter. På den gamla "goda" tiden använde man alla tekniska finesser som gick att uppbringa, så varför inte göra likadant idag och se till att utnyttja de möjligheter som finns, istället för att begränsa sig och jaga ett ljudideal från det förgångna...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära kollega! Om inte det där var "gubbigt" så vet jag inte vad.

Kära band-maistro, isåfall skulle vilja få be om att ödmjukast framhålla att per ren logik: om mitt uttalande var gubbigt så måste originalet, det vill säga ditt uttalande, vara barnsligt. Så det så.

😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt - och tänk så j-a bra alla gamla band hade låtit om de hade haft dagens möjligheter. På den gamla "goda" tiden använde man alla tekniska finesser som gick att uppbringa, så varför inte göra likadant idag och se till att utnyttja de möjligheter som finns, istället för att begränsa sig och jaga ett ljudideal från det förgångna...?

För att det finns en charm i ljudidealet som kan bidra till musikupplevelsen?

Däremot kan man ju fråga sig hur långt man behöver gå i sina metoder för att nå dit. Allt ligger inte nödvändigtvis i gamla mikar, trafopreamp och rullband. Tex så är hela

produktionen gjord i en Zoom R24, vilken väl får anses vara allt annat än vintage. Ändå låter det (i mina öron) just det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den känslan av att skapa något tillsammans här och nu är något jag tycker dämpas lite när man pluggar in digitaltrumsetet i ledig USB-port, laddar upp trumpluggen och bläddrar presets.

Jag får väl också applådera då, för fan. Men med reservation för det citerade.

Det finns faktiskt idioter som jag som är så dumma i huvudet att vi börjar från "scratch" och fullständigt struntar i presets. Då kan man också få till något unikt. Nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns faktiskt idioter som jag som är så dumma i huvudet att vi börjar från "scratch" och fullständigt struntar i presets. Då kan man också få till något unikt. Nämligen.

Då tillhör jag den kategorin idioter jag med. Presetsträsket är för lata och dumskallar som tror bara de har en preset så kommer det att låta likadant och lika bra för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl också applådera då, för fan. Men med reservation för det citerade.

Det finns faktiskt idioter som jag som är så dumma i huvudet att vi börjar från "scratch" och fullständigt struntar i presets. Då kan man också få till något unikt. Nämligen.

nja

halvunikt iaf

jag antar du utgår från medföljande samples?

annars är det ju ambitiöst om du skapar egna

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som övar på sina instrument eftersträvar perfektion, så att de till slut klarar av att spela precis som de har tänkt sig att det ska spelas, eller hur? Hur kan det vara fel?

Jag övar för att kunna blunda, sluta tänka, komma in i ett perfekt flow och bara lira för det är en underbar känsla när det väl sker. Perfektion känns som nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag övar för att kunna blunda, sluta tänka, komma in i ett perfekt flow och bara lira för det är en underbar känsla när det väl sker.

Tja det kan definieras som perfektion det med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag övar för att kunna blunda, sluta tänka, komma in i ett perfekt flow och bara lira för det är en underbar känsla när det väl sker. Perfektion känns som nåt annat.

Perfektion är när allt sitter perfekt och låter precis som det ska, helt enkelt - med andra ord precis det du beskriver. Jag har svårt att förstå hur man kan lägga någon annan betydelse i ordet "perfektion"...

Om man inte strävar efter att kunna spela RÄTT och alltid få det att låta som man vill ha det, så kan man ju sluta öva direkt - för då vill man fortsätta låta som en nybörjare för all framtid...

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

halvunikt iaf

jag antar du utgår från medföljande samples?

annars är det ju ambitiöst om du skapar egna

Nja nja...

Nu är jag inte hundra på det här, men jag tror att varje "trumma" (i AD, exempelvis) har 127 layers, vilket faktiskt bör ge visst unikum. Som jag nämnde någonstans, när det gäller Alicia Keys, och dess SAMPLADE piano/flygel... då är det minsann ingen som gnäller om totalt unikum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte hundra på det här, men jag tror att varje "trumma" (i AD, exempelvis) har 127 layers, vilket faktiskt bör ge visst unikum.

Så med andra ord har AD 127 olika velocity-nivåer på sina trummor?

Låter imponerande ambitiöst, och kanske lite overkill kan jag tycka då jag vet hur långt man kommer med "bara" 8 eller 16 velocity-nivåer, typ Analogue Drums paketen.

Lägg därtill kanske 6 alternativa samplingar på varje (?) velocity för round robin så blir det över 750 samplingar på varje trumma.

Mja, jag är väl lite tveksam till att det ligger till så men jag blir gärna överbevisad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde inte att det var möjligt att få en sådan hög nivå på bruset år 2012 med en digitalporta!!

Missade att jag fått svar, och kom på att jag glömt att nämna en viktig del i hans produktioner; För att få rätt mängd brus så bandas mastern genom en kasettporta och tillbaka. Bruset tillför något till uttrycket enligt honom, och efter att ha vant mig kan jag delvis hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...