Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 2


Valle

Recommended Posts

kennethf (oregistrerad)

Det sitter ju så j-a mycket i hur de spelade också. Några av historiens bästa musiker ju. Det går knappast att få till det där i idag, i en analog rullbandarstudio i toppskick heller. Möjligtvis om det är Zeppelingubbarna som återigen spelar ihop.

Visst är det så att det stora hantverket sitter i musikerna och inte i utrustningen.

kenneth: Att du inte hört det kan ju likväl handla om ovilja att göra en sån inspelning...

Jag läser om folk varje dag som försöker låta som det var inspelat på 70talet så jag tror nog ganska många försöker få det att låta som "riktig" förstärkare.

Men tills dess är det en omöjlighet?

Tills någon har löst problemet så är det en omöjlighet ja. Tror jag att det går att lösa? kanske någon gång i framtiden, vi har kommit långt men vi är inte där än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många blandar ihop saker och tycker per automatik att ljudet är extra bra när de gillar musiken, på liknande sätt som när man jämför olika monitorer och tycker att den som spelar 1dB starkare än den andra, låter "bättre" eftersom hjärnan är lättlurad och helt enkelt reagerar på det sättet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag? Varför ska jag förklara det där?

Du säger ju att det inte går att höra skillnad på emuleringarna och det analoga mickinspelade? Själv vet jag inte alls...

Och seriöst; att ingen spelat in ett sound som låter lika som tidiga Zeppelin, skulle det bero på att ingen är intresserad av ens försöka det? Tillåt mig småle, det finns nog hundratusentals ljudtekniker som nästan skulle göra vad som helst för att lyckas med den bedriften.

Foxy Lady - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vet jag... Har inte hört den skivan och är inte direkt intresserad för tillfället 😉

Personligen föredrar jag att skapa ett eget sound istället (med plockbitar från här och där) istället för att härma någon enstaka inspelning, artist eller tidsperiod.

Är inte främmande för att prova att blanda in t.ex. rullband för att skapa en färgning.. eller om jag kör en impulsplugg som emulerar det ljudspektrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser om folk varje dag som försöker låta som det var inspelat på 70talet så jag tror nog ganska många försöker få det att låta som "riktig" förstärkare.

Tills någon har löst problemet så är det en omöjlighet ja. Tror jag att det går att lösa? kanske någon gång i framtiden, vi har kommit långt men vi är inte där än.

Det där betyder ju rimligen att du hör skillnader. Det är bra.

Kan du beskriva vad det är som brister i en emulerad förstärkare vs en "riktig" dito?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant liten grej är att min svärson som är 25 och spelar trummor med mig, helt icke vetande ett skit om ljudteknik, och typ även helt ointresserad, länge tjatade om att han ville att vi skulle försöka få till det ljud som är på Neil Youngs "Living with war", inspelad på 2000-talet. Det är absolut det bästa ljud jag hört, säger han. Jag googlade på den inspelningen och fick fram att den är gjord på 16-kanals rulle och nedmixad till 2-spårs rulle. Så nog är det nåt som gör att även en ung kängpunkstrummis sugs till det analoga ljudet, utan att ha en aning om det är inspelat analogt eller med pyttemjuk.

Förklara det om du kan, Valle....

Hur kan du vara säker på att det har så mycket att göra med att det är inspelat på band som gör att han gillar det ljudet?

Det kan ju lika gärna vara många andra faktorer som ljudteknikern, producenten, prylarna de använde, studion de spelade in skivan i, etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man spela in en produktion som låter som första zeppelin med stärkaremulator och rullbandsplugg och digitaltrummor?

Hur många skulle klara av att få det att låta som första Zeppelin även om de satt i samma studio med samma prylar?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Kan du beskriva vad det är som brister i en emulerad förstärkare vs en "riktig" dito?

Beskriva ljud? det är ju inte det lättaste men det enklaste jag kan förklara är framför allt att det finns ett ljud i högtalare som jag aldrig hört i en emulering vi kan kalla det "högtalarljud" dålig förklaring jag vet men jag kan inte förklara på bättre vis. samt en väldigt massa högfrekvent surr i disten som visserligen också finns i billigare förstärkare

Vad gäller digitala trummor så är det något med cymbalerna som inte står rätt till, jag vet inte vad det är men det låter inte naturligt om dom "jag är gammal trummis" visst det är inspelade analoga trummor men det finns fler olika ljud att få ur en akustisk trumma än vad som finns inspelade i dessa trumpluggar fast även jag använder mig av dessa för jag har inget trumset i min lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskriva ljud? det är ju inte det lättaste men det enklaste jag kan förklara är framför allt att det finns ett ljud i högtalare som jag aldrig hört i en emulering vi kan kalla det "högtalarljud" dålig förklaring jag vet men jag kan inte förklara på bättre vis. samt en väldigt massa högfrekvent surr i disten som visserligen också finns i billigare förstärkare

Är detta ljud du beskriver direkt från stärkaren i rummet eller är det genom en inspelningsmikrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger ju att det inte går att höra skillnad på emuleringarna och det analoga mickinspelade?

Men du säger ju att din svärson helt saknar kunskaper och intresse för ljudteknik. Vad har hans "smak" med att höra skillnaden emulering och icke-emulering att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Är detta ljud du beskriver direkt från stärkaren i rummet eller är det genom en inspelningsmikrofon?

Ljudet är i rummet och ljudet plockar jag även upp i mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en "riktig" förstärkare och en emulering.

Nej, du talar om hur man som människa hör en förstärkare i ett rum och hur en mikrofon hör en stärkare när den exempelvis sitter ett par centimeter framför grillen och/eller är multimickad.

Det låter som att du kanske bör läsa på lite om inspelningsteknik...i all välmening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du vara säker på att det har så mycket att göra med att det är inspelat på band som gör att han gillar det ljudet?

Det kan ju lika gärna vara många andra faktorer som ljudteknikern, producenten, prylarna de använde, studion de spelade in skivan i, etc...

Jag är inte alls säker på det, har aldrig påstått det heller. Det sitter ju mest i Neil Young, hans låtar och hans band. Men han har säkert genom åren jobbat med samma musiker o ljudkillar även i digitala studios, så nåt speciellt kan man anta att det är med det helt analoga, nåt vi inte kan höra, men som vi omärkligt ändå kan uppleva skillnaden av.

Jaq själv har alltid hållit på att det digitala är bättre, speciellt det här med vinylskivor har jag alltid tyckt är riktigt dåligt, de masterband vi mixade på 80-talet lät så mycket bättre än de färdiga vinylerna fast de var mastrade hos de bästa, i Cutting Room. Men nu när jag sitter o testar olika signalvägar, digitala alternativt analoga från min nya Neumann in i min digitala inspelare, ja då tycker jag det helt klart låter bättre med analoga kompressorerna, i alla fall de bättre jag har. Det säger ju egentligen ingenting eftersom jag inte har några mjukvaruprogram alls. Så va fan... Men nåt är det med det analoga i alla fall. Jag börjar tycka det mer o mer, svårt som fan att lyssna riktigt är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskriva ljud? det är ju inte det lättaste men det enklaste jag kan förklara är framför allt att det finns ett ljud i högtalare som jag aldrig hört i en emulering vi kan kalla det "högtalarljud" dålig förklaring jag vet men jag kan inte förklara på bättre vis. samt en väldigt massa högfrekvent surr i disten som visserligen också finns i billigare förstärkare

Det där är tyvärr inte bristerna i en emulering. Snarare tecken på kunskapsbrist i ljudteknik.

Sorry.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Nej, du talar om hur man som människa hör en förstärkare i ett rum och hur en mikrofon hör en stärkare när den exempelvis sitter ett par centimeter framför grillen och/eller är multimickad.

Det låter som att du kanske bör läsa på lite om inspelningsteknik...i all välmening.

Du bör nog lära dig att det finns flera sätt att spela in saker på samt att det finns flera ljudideal.....i all välmening.

Det där är tyvärr inte bristerna i en emulering. Snarare tecken på kunskapsbrist i ljudteknik.

Sorry.

Bevisa motsatsen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där betyder ju rimligen att du hör skillnader. Det är bra.

Kan du beskriva vad det är som brister i en emulerad förstärkare vs en "riktig" dito?

Kan du ärligt säga att du inte hör skillnad på en emulering av stärkare och en bra uppmickad signal?? Jag har personligen inte hört en emulering som låter lika bra som en riktig förstärkare. Low-gain/crunch och ren signal kan man absolut komma undan med och där låter simuleringen riktigt bra men tyvärr är de en bra bit från en riktigt bra high-gain signal.

För mig brister det i högtalarsimuleringen, det låter oftast burkigt, och/eller med konstiga frekvenser som sticker ut. Onaturliga mids etc. Sen låter det oftast som disten ligger ovanpå istället för inbakat (if that makes sense) som det gör med en riktig förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du säger ju att din svärson helt saknar kunskaper och intresse för ljudteknik. Vad har hans "smak" med att höra skillnaden emulering och icke-emulering att göra?

Helt oinresserad av soundet är han inte, det var att överdriva. Han är helt torsk på rocknroll, Gene Simmons är hans Gud, han gillar en massa annat oxå, det mesta Neil Young gjort. Jag bara funderar hur det kan komma sig att han snackar så mycket om ljudet på just denNeilplattan som är ganska ny men inspelad analogt? Neil plattor låter ju annars ganska lika, de är antintingen väldigt softa akustiska eller väldigt vråligt elgitarriga.

Somliga kanske bara tar till sig en analog inspelning bättre än en digital, utan att veta det, eller att ens bry sig om man skulle fråga. "Det är jävligt bra musik, ljudet skiter väl jag i", skulle de kanske svara. Men omedvetet kanske det till en del är det helanaloga som gjort att de fastnat för hela skivan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte alls säker på det, har aldrig påstått det heller. Det sitter ju mest i Neil Young, hans låtar och hans band. Men han har säkert genom åren jobbat med samma musiker o ljudkillar även i digitala studios, så nåt speciellt kan man anta att det är med det helt analoga, nåt vi inte kan höra, men som vi omärkligt ändå kan uppleva skillnaden av.

Jaq själv har alltid hållit på att det digitala är bättre, speciellt det här med vinylskivor har jag alltid tyckt är riktigt dåligt, de masterband vi mixade på 80-talet lät så mycket bättre än de färdiga vinylerna fast de var mastrade hos de bästa, i Cutting Room. Men nu när jag sitter o testar olika signalvägar, digitala alternativt analoga från min nya Neumann in i min digitala inspelare, ja då tycker jag det helt klart låter bättre med analoga kompressorerna, i alla fall de bättre jag har. Det säger ju egentligen ingenting eftersom jag inte har några mjukvaruprogram alls. Så va fan... Men nåt är det med det analoga i alla fall. Jag börjar tycka det mer o mer, svårt som fan att lyssna riktigt är det...

Ok, fair enough...det är bra att du håller ett öppet sinne och jag menar inte alls att det analoga inte har betydelse. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ärligt säga att du inte hör skillnad på en emulering av stärkare och en bra uppmickad signal?? Jag har personligen inte hört en emulering som låter lika bra som en riktig förstärkare. Low-gain/crunch och ren signal kan man absolut komma undan med och där låter simuleringen riktigt bra men tyvärr är de en bra bit från en riktigt bra high-gain signal.

Du får gärna läsa vad jag skriver. Vad jag påpekar om och om igen är att jag har svårt att se det som rimligt att någon kan höra skillnaderna I EN FÄRDIG PRODUKTION.

Kan du det? I en färdig produktion (där du inte själv är producent, såklart)?

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Ja. Förbjud allt annat än emuleringar. Elda upp alla jävla elgitarrer.

hehe ja själv ska jag sluta spela gitarr jag tycker att gitarrpluggarna är så bra så jag har börjat spela gitarr på keyborden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Alltså hela diskussionen är ju så jävla fånig. Valle är bara intresserad av att vinna hur nu man kan vinna en diskussion som handlar om en personlig åsikt?

Frågan var, kan man höra skillnad på en emulerad gitarrförstärkare eller en vanlig gitarrförstärkare? mitt svar finns långt ovanför här och jag tänker inte ödsla mer tid i den här sandlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså hela diskussionen är ju så jävla fånig. Valle är bara intresserad av att vinna hur nu man kan vinna en diskussion som handlar om en personlig åsikt?

Frågan var, kan man höra skillnad på en emulerad gitarrförstärkare eller en vanlig gitarrförstärkare? mitt svar finns långt ovanför här och jag tänker inte ödsla mer tid i den här sandlådan.

Och du är en patetisk lögnare!

Min fråga till dig står i klartext i inlägg #45. Och du har inte kunnat besvara den med annat än svammel om absolut ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså hela diskussionen är ju så jävla fånig. Valle är bara intresserad av att vinna hur nu man kan vinna en diskussion som handlar om en personlig åsikt?

Och på vilket sätt skiljer ni er åt där?

Frågan var, kan man höra skillnad på en emulerad gitarrförstärkare eller en vanlig gitarrförstärkare? mitt svar finns långt ovanför här och jag tänker inte ödsla mer tid i den här sandlådan.

Nej, frågan berör hur saker och ting låter i en produktion. Du sa så själv i alla fall...

Svaret är väll olika beroende på vilken produktion det är. Kan man spela in en produktion som låter som första zeppelin med stärkaremulator och rullbandsplugg och digitaltrummor?

Jag uppmanar någon att göra det, ingen skulle bli mer glad än jag om jag fick nyckeln till den produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Och du är en patetisk lögnare!

Min fråga till dig står i klartext i inlägg #45. Och du har inte kunnat besvara den med annat än svammel om absolut ingenting.

Och svaret är

Kan man få en inspelad förstärkare att låta som en emulerad? ja absolut.

Kan man få akustiska trummor att låta som digitala? Ja absolut.

Men jag har faktiskt aldrig hört det åt andra hållet.

Svaret är väll olika beroende på vilken produktion det är. Kan man spela in en produktion som låter som första zeppelin med stärkaremulator och rullbandsplugg och digitaltrummor?

Jag uppmanar någon att göra det, ingen skulle bli mer glad än jag om jag fick nyckeln till den produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...