Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 2


Valle

Recommended Posts

Missade att jag fått svar, och kom på att jag glömt att nämna en viktig del i hans produktioner; För att få rätt mängd brus så bandas mastern genom en kasettporta och tillbaka. Bruset tillför något till uttrycket enligt honom, och efter att ha vant mig kan jag delvis hålla med.

Alltså inte enbart gjort med portan..? Det var lite synd, hade vart kul att veta hur han fick till autentiskt brus med den. Svaret var då alltså att det helt enkelt var just autentiskt brus. Slugt.

EDIT: Jag som skulle hålla mig ifrån gnabbtrådarna! Doh...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så med andra ord har AD 127 olika velocity-nivåer på sina trummor?

Låter imponerande ambitiöst, och kanske lite overkill kan jag tycka då jag vet hur långt man kommer med "bara" 8 eller 16 velocity-nivåer, typ Analogue Drums paketen.

Lägg därtill kanske 6 alternativa samplingar på varje (?) velocity för round robin så blir det över 750 samplingar på varje trumma.

Mja, jag är väl lite tveksam till att det ligger till så men jag blir gärna överbevisad. 🙂

För det första sa jag "Nu är jag inte hundra på det här, men..."

För det andra förstår jag inte på långa vägar vad som skulle vara så märkligt med 750 samplingar per trumma; vi talar inte om särskilt stora filer. Och att det skulle ligga någon overklig ambition i det kan jag heller inte se.

För det tredje känner jag inte på något sätt att jag behöver bevisa någon om något.

För det fjärde hittade jag en artikel som eventuellt kan tangera ämnet: SOS

Link to comment
Dela på andra sajter

De e de visst! så de så 😱

Nu vet jag inte om din smiley var menad som att du skojade/var ironisk. Men jag tror inte att du är beredd på att hamna i en spiraldebatt där du ska övertyga att du hör skillnad, eller att du faktiskt har köpt in ett gäng olika Steinway & Sons-flyglar för att du minsann värnar om dess unikum i dina inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

du faktiskt har köpt in ett gäng olika Steinway & Sons-flyglar för att du minsann värnar om dess unikum i dina inspelningar.

nu blev du rätt skitnödig va? 😄

det finns gott om pianister som propsar på att få spela på äkta vara

och ditt eviga argument att "det hörs inte skillnad i den slutgiltiga produktionen" är oftast underordnat den känsla man får i själva spelsituationen - som i sin tur påverkar det man presterar

vilket i sin tur gör skillnad i den slutgiltiga produktionen

se det som inspirativ återkoppling

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inte ironisk, men jag vill heller inte ge mig in i en debatt för att försöka kvantifiera något som inte går att kvantifiera. Det skulle vara som att försöka bevisa att själen existerar.

Vid ett A/B test skulle jag kanske, kanske inte upptäcka någon skillnad. Jag skulle eventuellt kunna identifiera att den ena var lite för perfekt. Eller att den ena var lite mer tilldragande av okänd anledning. Eller att den andra kändes lite tristare...

Perfektion är enligt min mening inte alltid att föredra. Det finns alltid små skruvade defekter som utnyttjad på ett visst sätt kan uppfattas som mer tilltalande än ren perfektion. I ett samplingsbibliotek är ju sådana här små defekter per definition borttvättade.

Jag är tror faktiskt att gemene man på ett plan kan "höra" det här. Skulle de kunna identifiera och tala om vad anledningen är? - Sannolikt inte.

Med detta sagt, så vinner ju som bekant lat och bekvämligheten framför en nalkande arbetsbörda, och ett samplingsbibliotek är ju att föredra att bära omkring på än drygt ett kvarts ton Steinway.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev du rätt skitnödig va? 😄

det finns gott om pianister som propsar på att få spela på äkta vara

och ditt eviga argument att "det hörs inte skillnad i den slutgiltiga produktionen" är oftast underordnat den känsla man får i själva spelsituationen - som i sin tur påverkar det man presterar

vilket i sin tur gör skillnad i den slutgiltiga produktionen

se det som inspirativ återkoppling

Nu blev du gubbe!

Det där med att lira med "känsla" på "äkta vara" är musikvärldens äldsta, tjurskitande ursäkt som man drar till med när man inte presterar vad som rimligen förväntades av en. Man skyller hellre på att instrumentet inte gav en den "rätta känslan" än att bespara alla skitsnacket och säga som det är: att man helt enkelt brister i erfarenhet i det enskilda fallet.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att lira med "känsla" på "äkta vara" är musikvärldens äldsta, tjurskitande ursäkt som man drar till med när man inte presterar vad som rimligen förväntades av en. Man skyller hellre på att instrumentet inte gav en den "rätta känslan" än att bespara alla skitsnacket och säga som det är: att man helt enkelt brister i erfarenhet i det enskilda fallet.

Visst, känsla är något subjektivt och därför tacksamt att ta till som ursäkt när resultatet inte blir som förväntat. Men känsla är även en viktig del i framförandet. Eller om man vänder på det: utan känsla brister framförandet.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, känsla är något subjektivt och därför tacksamt att ta till som ursäkt när resultatet inte blir som förväntat. Men känsla är även en viktig del i framförandet. Eller om man vänder på det: utan känsla brister framförandet.

Eftersom du talar ur ett generellt framförandeperspektiv, där känslan springer ur kunskapen snarare än vilket instrument man har till sitt förfogande, så håller jag med.

Eller om man vänder på det: känslan sitter i erfarenheten, inte instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten:

det finns gott om pianister som propsar på att få spela på äkta vara

och ditt eviga argument att "det hörs inte skillnad i den slutgiltiga produktionen" är oftast underordnat den känsla man får i själva spelsituationen - som i sin tur påverkar det man presterar

vilket i sin tur gör skillnad i den slutgiltiga produktionen

se det som inspirativ återkoppling

Väl talat. Det är jätteviktigt att få en bra känsla redan vid inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev du gubbe!

Det där med att lira med "känsla" på "äkta vara" är musikvärldens äldsta, tjurskitande ursäkt som man drar till med när man inte presterar vad som rimligen förväntades av en. Man skyller hellre på att instrumentet inte gav en den "rätta känslan" än att bespara alla skitsnacket och säga som det är: att man helt enkelt brister i erfarenhet i det enskilda fallet.

nu handlade diskussionen inte på nåt sätt om det hänger på den som spelar eller det som spelas på

grejen är att det gör skillnad

om det sen beror faktiskt på hur man upplever ett instrument svara eller om det är ren sockerpillereffekt är helt ovidkommande

gör det skillnad så gör det skillnad oavsett vad det beror på

och en musiker som känner sig inspirerad presterar bättre och roligare än en motsatt dito

motsatt skulle man kunna fråga dig om du menar på att det inte öht spelar nån som helst roll för utövaren vad instrumentet svarar?

varför stämma gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar väl säga att den normale musiklyssnaren skiter i vilket, om det spelats på ett "riktigt" instrument, eller om samplingsbibliotek använts, men jag tror den normale musiklyssnaren bara kan säga att de föredrar det ena över det andra utan att kunna motivera varför.

Jag tror att ett "riktigt" instrument kan bringa större djup i ljudbilden än vad ett samplingsdito gör. Om det sedan är för att instrumentet i sig ljuder på det sättet, eller om traktören spelar på sådant vis låter jag vara osagt. Det kan helt enkelt röra sig om en kombination.

Ett exempel på vad jag menar är om man trycker ner sustainpedalen på ett piano/flygel och slår an en ton. Då ljuder även de strängar som man inte slår an, vilket ger ett visst ljud som ett samplings bibliotek inte kan. Nords stagepiano har väl förvisso kommit med något i den stilen, men hur mycket variation den tekniken erbjuder har jag inte fördjupat mig i. Dessutom är det bara en av många faktorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är att det gör skillnad

om det sen beror faktiskt på hur man upplever ett instrument svara eller om det är ren sockerpillereffekt är helt ovidkommande

gör det skillnad så gör det skillnad oavsett vad det beror på

Jag har inte sagt att det inte gör skillnad, bara att man inte hör den.

motsatt skulle man kunna fråga dig om du menar på att det inte öht spelar nån som helst roll för utövaren vad instrumentet svarar?

Nej, det menar jag inte.

Nords stagepiano har väl förvisso kommit med något i den stilen, men hur mycket variation den tekniken erbjuder har jag inte fördjupat mig i.

Kanske du skulle fördjupa dig innan du avfärdar saken som ett faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ett exempel på vad jag menar är om man trycker ner sustainpedalen på ett piano/flygel och slår an en ton. Då ljuder även de strängar som man inte slår an, vilket ger ett visst ljud som ett samplings bibliotek inte kan. Nords stagepiano har väl förvisso kommit med något i den stilen, men hur mycket variation den tekniken erbjuder har jag inte fördjupat mig i. Dessutom är det bara en av många faktorer.

Och det menar du att du skulle höra skillnaden i en mix? Och varför envisas vissa med att skriva så liten text? Väldigt irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du skulle fördjupa dig innan du avfärdar saken som ett faktum.

Jag avfärdade det inte som ett faktum. Jag hyser en viss misstänksamhet mot att simuleringen kan anta samma mängd variation som i det fysiska fallet. Det jag vet är att de samplingsbibliotek jag känner till inte har den funktionen alls. Men den lär åtminstone betyda någonting eftersom Nord har tagit med den i en av sina produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

bestäm dig 😉

Nope! Behövs inte. Du talar om utövarens "känsla" vilken du menar påverkar utförandet. Jag talar om huruvida instrumentets återgivande hörs eller inte bara för att det råkar vara ett instrument med samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope! Behövs inte. Du talar om utövarens "känsla" vilken du menar påverkar utförandet. Jag talar om huruvida instrumentets återgivande hörs eller inte bara för att det råkar vara ett instrument med samplingar.

och undviker skickligt hittills kopplingen mellan utförandet och vad som hörs

men nu är vi där

fråga: kan känslan som påverkar utförandet göra skillnad i det som hörs?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

och undviker skickligt hittills kopplingen mellan utförandet och vad som hörs

men nu är vi där

fråga: kan känslan som påverkar utförandet göra skillnad i det som hörs?

Om vi bortser från uppenbart slarv 😉 (se andra tråden), så anser jag följande:

Om vi tog två precis lika kompetenta flyglare (?) och spelade in två versioner av en rockproduktion där den ene fick lira på en "riktig" flygel på produktion A, och den andra på exempelvis en Avant Grand N på produktion B, så tror jag fan att inte ens du skulle gå in med dit anseende i insats och påstå att man självklart skulle kunna höra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gör man inte. Man kanske kan höra skillnad om det ligger som ensamt instrument och man har både samplingar och "äkta" att A/B-jämföra.

Jag, som är basist, kan spela precis lika bra på ett virtuellt instrument som jag kan på basen. Inte lika tajt, eftersom jag inte är keyboardist, men det går ju att redigera om det inte blir som jag vill ha det. Jag hör ju hur det låter medan jag spelar och kan själv avgöra om det blir bra eller inte då och anpassa anslag o dyl efter det.

Visst anpassar man spelandet efter vad man hör - men idag är samplingsbiblioteken så bra, att det inte säkert går att skilja från "äkta", utan skillnaden ligger i så fall i klaviaturens respons, men även då anpassar man sig till verkligheten och spelar så att det låter bra. Annars är man ju en dålig musiker, eller hur?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det som jag tror inte har nämnts är att, visst, man kan absolut lägga in ett mjukvarupiano här och en förstärkarplugg där och de kommer funka bra i mixen men aldrig att man kan byta ut alla "riktiga" instrument i en produktion utan att till och med en "vanlig" lyssnare hör en tydlig skillnad. (sen så tror jag ifs att det skulle vara många som föredrog mjukvaruvarianten, men det är ju en annan diskussion, kanske) DEt vore så häftigt att prova!!! Låten jag sitter med nu har Trummor, elbas och elgtr genom stärkare, akustiska gitarrer, vibrafon, akustiskt piano, wurlitzer genom stärkare samt stråk, både riktiga musiker och Miroslav från IK Multimedia. Det vore häftigt att göra samma sak utan "riktiga" klaviaturer och med bas, gtr osv lajnade och bearbetade med mjukvarustärkare!!

kommer tyvärr aldrig ske, men sugen är jag:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi tog två precis lika kompetenta flyglare (?) och spelade in två versioner av en rockproduktion där den ene fick lira på en "riktig" flygel på produktion A, och den andra på exempelvis en Avant Grand N på produktion B, så tror jag fan att inte ens du skulle gå in med dit anseende i insats och påstå att man självklart skulle kunna höra skillnad.

om han får lira på en roland xp-30 och sen använder midi-infon att hämta ljudet från avant-granden då?

frågan till dig kvarstår: kan känslan som påverkar utförandet göra skillnad i det som hörs?

Jag, som är basist, kan spela precis lika bra på ett virtuellt instrument som jag kan på basen.

kan du spela exakt allt du kan på basen?

om du fick välja - vilket skulle du välja och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

är nisse landgren en dålig musiker om han föredrar att fortsätta spela trombon på trombonen?

Nej - men om han inte anpassar spelandet efter instrumentet, utan bara gnäller på att det inte går att spela på virtuella instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du spela exakt allt du kan på basen?

Ja - men som sagt inte lika tajt, eftersom jag inte är keyboardist, så jag behöver editera en del för att det ska bli "perfekt"...

om du fick välja - vilket skulle du välja och varför?

Ärligt talat så har jag inget riktigt bra svar där. Live är basen förstås bättre, eftersom jag behärskar den bättre än klaviaturen, men i studion väljer jag keyboard eftersom det är lättare att editera så att jag verkligen kan få exakt det jag vill - för så perfekt som jag egentligen vill ha det kan jag inte spela live numera (har inte tid att öva tillräckligt för att bli så bra som jag skulle vilja... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - men om han inte anpassar spelandet efter instrumentet, utan bara gnäller på att det inte går att spela på virtuella instrument.

fast det var inte riktigt det det gällde eller hur

han behärskar ju flera instrument så det behöver vi ju inte dividera om att han kan eller inte

det handlar ju om man kan få fram trombon lika bra på klaviatur som på trombon - eller om man är dålig musiker om man inte tycker det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men som sagt inte lika tajt, eftersom jag inte är keyboardist, så jag behöver editera en del för att det ska bli "perfekt"...

kan du verkligen få fram exakt alla ljud och möjligheter som på en riktig bas?

kan du - när du spelar (inte editerar och klipper i efterhand) benda två strängar olika ?

Ärligt talat så har jag inget riktigt bra svar där. Live är basen förstås bättre, eftersom jag behärskar den bättre än klaviaturen, men i studion väljer jag keyboard eftersom det är lättare att editera så att jag verkligen kan få exakt det jag vill - för så perfekt som jag egentligen vill ha det kan jag inte spela live numera (har inte tid att öva tillräckligt för att bli så bra som jag skulle vilja... 😉).

vi pratar förbi varann

jag pratar om den direkta känslan som feedback när man spelar - inte hur man kan uppnå perfektion efter editering

den där känslan som intuitivt styr dig i spelandet medan du spelar - stundens ingivelse

det är svårt att editera sig fram till improvisation

Link to comment
Dela på andra sajter

om han får lira på en roland xp-30 och sen använder midi-infon att hämta ljudet från avant-granden då?

Hmmm... Jag vet inte, har XP-30:n samma anslagskänsla/mekanik i tangenterna som Avant Grand N:n? Annars ser jag inte poängen i jämförelsen... Du jämför liksom en leksak med NASA-pryl här.

frågan till dig kvarstår: kan känslan som påverkar utförandet göra skillnad i det som hörs?

Det korta svaret: Med de förutsättningar som jag nämnt ovan, nej.

Det långa svaret: Att få möjlighet att lira med "rätt pryl" som ger en den "rätta känslan" påverkar självklart utförandet, och därmed rimligen också slutresultatet – men inte nödvändigtvis hörbart för någon annan än utövaren själv. Det kan jag också säga av egen erfarenhet. Men som sagt, det har inget att göra med den diskussion jag har försökt föra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

det som jag tror inte har nämnts är att, visst, man kan absolut lägga in ett mjukvarupiano här och en förstärkarplugg där och de kommer funka bra i mixen men aldrig att man kan byta ut alla "riktiga" instrument i en produktion utan att till och med en "vanlig" lyssnare hör en tydlig skillnad. (sen så tror jag ifs att det skulle vara många som föredrog mjukvaruvarianten, men det är ju en annan diskussion, kanske) DEt vore så häftigt att prova!!! Låten jag sitter med nu har Trummor, elbas och elgtr genom stärkare, akustiska gitarrer, vibrafon, akustiskt piano, wurlitzer genom stärkare samt stråk, både riktiga musiker och Miroslav från IK Multimedia. Det vore häftigt att göra samma sak utan "riktiga" klaviaturer och med bas, gtr osv lajnade och bearbetade med mjukvarustärkare!!

kommer tyvärr aldrig ske, men sugen är jag:-)

Fast man är väl oftast sugen på tvärtom... byta ut det digitala mot riktiga musiker.

http://soundcloud.co.../midwinter-cold

Ballare med riktiga grejer. Men fejkat kan också vara bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...