Jump to content
Annons

Farmer Boy

Medlem
  • Antal inlägg

    234
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    2

Dagen då Farmer Boy senast vann var 19 mars 2015

Farmer Boy hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

25 Utmärkt

1 följare

Om mig

  • Kön
    Man

Senaste profilbesökare

13 312 profilvisningar
  1. Nu är det iofs ingen modern byggnad, utan mer en lada/uthus. Dock hyfsat isolerad och byggd -95 så inte så skraltig som man kan tro när man ser bilden, men inte välisolerad med moderna mått mätt, antar jag :-) https://www.facebook...e=3&theater
  2. Har sedan några år min studio i en hyfsat ekonomibyggnad på landet där jag även bor. Studion värms upp med hjälp av bergvärme och normalt är det inga problem att hålla en vettig innetemperatur även om det blir riktigt kallt. En oro jag dock har är vad som händer om jag skulle drabbas av ett längre strömavbrott? Hittills har vi varit förskonade från några längre avbrott härute, i alla fall vintertid, men risken finns ju alltid. Jag har en hel del gamla instrument, outboard, mikrofoner och liknande som jag tänker inte mår bra om temperaturen skulle falla långt ner under noll, jag kan tänka mig att mikrofonmembran m.m inte mår så bra, eller är min oro obefogad? jag har funderat på ett bensindrivet elaggregat med de pengarna skulle man ju gärna använda till annat. Nån som sitter inne med bra info, vad ska jag rädda i första hand?? /FB
  3. Tack alla för intressanta och informativa svar så här långt!
  4. Vad menas egentligen med mastered for iTunes? Jag hade en kund som beställde denna "tilläggstjänst" när jag skickade ett projekt till en av Sveriges mest kända mastringsstudios. Filen jag fick tillbaka låg på -0.1 dbfs och runt -8lufs, vilket förvånade mig en del
  5. Jag tycker oftast att -12lufs är lagom för ösig pop/rock med energi. -16 tycker jag ofta känns lite för dynamiskt. Nu generaliserar jag, det finns så klart undantag och alla mixar är ju olika, men ändå.
  6. nä, som sagt, det är kanske inget att lägga mer tankeverksamhet på och möjligheten att välja bort normaliseringsfunktionen kanske inte kommer finnas kvar så länge. Jag fortsätter som jag gjort den senaste tiden -1dbfs -12lufs :-)
  7. Har man dock klickat bort normaliseringen är det ju stor skillnad, men då det är sant som ni säger, att fler och fler använder sig av denna ypperliga funktion (och hos youtube och Itunes kan man inte välja bort den väl?) kanske det bara är att ha tålamod. jag har själv lagt mina senaste masters runt 12LUFS och -1dbfs det senaste året, men det har knorrats lite över för låg volym från ett par håll. Kanske det är bättre att kompromissa med headroom gällande Dbfs och lägga sig på typ -0.3 än att ligga på för höga rms/LUFS-nivåer om ett band/label vill ha stark volym för att se till att man inte hamnar för lågt utifall lyssnaren ej har nivåjusteringen aktiverad?
  8. Jag har iofs inte ägnat såå mycket tid åt att leta runt på Spotify, men det verkar väldigt ovanligt att låtar ligger på -1 dbfs, nästan alla, speciellt "topplistmusik" ligger runt -0.1dbfs. Kan det vara så att många som undervisar, gör tutorials osv predikar -1dbfs men att de själva ändå i slutändan väljer att lägga sina masters starkare, kanske pg a påtryckningar från labels och band? Yllet, hur känner du att det funkar för dig? Får du inte reaktioner/påtryckningar från band/artister om att de vill ha starkare masters? Det handlar ju trots allt om stor skillnad mot de kommersiella släppen, särskild som de förutom att de "slickar nollan" ligger betydligt högre i RMS nivåer också. Det är svårt som indieproducent att gå i bräschen för en nivåsänkning när de stora aktörerna inte kanske alltid praktiserar vad de predikar. Hur känner ni andra? (nu kan man ju så klart lösa en del av problematiken om man ställer in automatiska nivåregleraren, men den är ju än så länge optional i Spotify iaf, och vad jag förstår handlar det om RMS mätning snara än peaknivåer, eller?)
  9. Om man kollar på nya populära låtar ligger de forftarande oftast runt -0.1dbfs, trots att rekommendationen väl är att lämna en decibels headroom till Spotify osv. Hur gör ni? (se till att slå av nivåutjämnaren i Spotify om ni vill kolla nivåer) /Farmer Boy
  10. tack för uträkningen Laban! Det funkar bra! I detta fallet när låten visade sig vara både för långsam och för låg i tonart känner jag att detta nog ändå är den klart mest transparenta lösningen. Jag tycker "speed" algon bibehåller ljudkvaliteten betydligt bättre än alla "pitch" varianter jag testat inkl Melodyne. jag är helnöjd!
  11. hittade denna sida som löste mitt problem: http://www.thewhippinpost.co.uk/tools/tempo-pitch-calculator.htm
  12. jo, kanske, men hittar inte riktigt rätt parametrar isf. Det jag vill är alltså att öka bpm så att min låt pitchas upp exakt en halvton via. Låtens bpm är idag 130.
  13. Hej, jag har en låt som går i 130bpm, arret är med både "riktiga" och mjukvaruinstrument. Låten behöver snabbas upp en del, så jag tänker att jag ska göra detta med hjälp av "Flex-mode" i Logic. Till saken hör att jag även gärna tar upp tonarten ett halvt steg också vilket gör att jag vill prova "speed" algon. Hur många bpm landar jag då på för att mjukvaruinstrumenten (som jag självklart får höja en halvton) och "de riktiga" instrumenten ska stämma perfekt? Hälsningar FarmerBoy
  14. Nya klippet lät ännu bättre. Jag tror du har alla förutsättningar för att lyckas. Talangen finns där och du verkar ha viljan att lyssna på råd, samt motivation att öva för att bli ännu bättre! Go for it - leta upp en bra sångpedagog och satsa!
×
×
  • Skapa ny...