Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Låten han pratar i programmet är bl a "When the Levee Breaks" från albumet Zeppelin 4. Klassiskt trumintro, som har samplats om och om igen på senare år. Spelades in i som sagt en hall eller trapphus på Headley Grange.

Varför ett rum för inspelning bör vara stort vet jag inte, men min egen erfarenhet säger mig att ju större ett rum är desto mer liv och bett i trummorna blir det.

/Ulf

aaaa så va de ja... ska nog ta en titt på den där dokumentären en gång till när jag kommer hem, bortsett från the edge och jack white så va den skit bra! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

annars är en annan sevärd dokumentär om studioarbete, om än i den tyngre skolan, som visar Metallicas arbete med den svarta plattan; a year and a half in the life of metallica. Om inte annat, jävligt estetiskt snyggt i skiftet mellan 80 och 90talets USA. Bob Rock figurerar med polotröja och lugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Problem!!

Jag har mickat baskaggen både vid front- och slag-skinnet. Men det blir (självklart) en hel del läckage från virveln in i baskagge-micken vid pedalen. Så när jag eq'ar baskaggen så låter virveln ungefär lika elak som en sädesärla. Har testat att bygga en "vägg" runt halva virveln av några lager gips och liknande och det hjälper iallafall lite.

Någon som har ideer på att lösa detta? Har testat olika positionering på micken och det påverkar lite men inte tillräckligt. Har funderat på att bygga en "tratt" runt micken för att få bort lite "skräpljud" - någon som testat detta?

Tackar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag är långt ifrån expert och knappt en glad amatör. 😛

Men det Joachime föreslår skulle jag provat också.

Gate i all ära, men jag har aldrig lyckats bra med en sådan (kanske pga första meningen, vem vet)

Expander kan du ju också prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har du satt den på kort releasetid? Man behöver ju inte så mycket iom att man bara vill ha själva attacken.

Jag kör på ganska kort release men det kan ju vara värt att testa att dra ner den lite till!

Vänd micken så att den pekar bort från virveln.

Den pekar i ganska motsatt håll till virveln. Men värt att testa lite till!

Just det, hade för mig att jag sett en sådan någonstans men kunde inte komma på vad dom heter. Får jag inte ordning på det på annat vis så blir det till att prova en sådan. Kanske kan fungera bra ihop med "väggen" jag byggde.

Den kan du fortfarande ha om du byter ut den till PDF-format.

Haha, ja så sant så sant.

Jag är långt ifrån expert och knappt en glad amatör. 😛

Men det Joachime föreslår skulle jag provat också.

Gate i all ära, men jag har aldrig lyckats bra med en sådan (kanske pga första meningen, vem vet)

Expander kan du ju också prova.

Gate funkar fint för alla slag när baskaggen är tyst. Jag har aldrig testat expander på baskagge, nån som vet ungefär vilka inställningar man ska börja söka ifrån?

Tack för svaren!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

när det gäller närmickar så bör man tänka på att man åxå mickar upp en del av trumsettet och då bör allt som kommer in i micken låta bra för att det ska funka.

tex virvelns "sound" är oftast en kombination av felra delar både akustiskt( trumsettet) och mickat.

det är ju narurligtvis jävligt viktigt att trummsetet är stämt rätt för att det sak låta bra! det viktiga är att allt funkar ihop och då blir det åxå mindre problem om man exempevis har stämt virvel och pukor så att det inte sjunger fult i pukorna när man spelar på virveln.

detta har har jag varit med om när folk stoppar en hel jävla säng i baskaggen utan att fatta att det är golvpukan bör stämmas annorlunda.

om ska gate tex pukorna så är sånnt viktigt så att inte sjunget i pukan(från virveln) öppnar gaten. jag drukar bra dempa lite mellan slagen med gate(om det behövs för soundet) men aldrig så det klipper av helt mellan slagen.

när det gäller dempning av kaggen så räcker det oftast med en hoprullad frotéhanduk mot slagskinnet(inne i kaggen, hållsfast me lite tejp mot skinnet) och kanse ev lite dempning mot frontskinnet.

kagge micken funkar oftast bäst om man kör in den en liten bit i kaggen.

när det gäller mixning så är bästa inställningarna oavsätt puka/kagge/virvel osv den som gör att hela trummsettet låtar bra, i slutändan kommer man aldrig att lyssna på dom enskilda kanalerna solo i allla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena gänget!

Är väldans ny på detta forum, eller ny och ny, studsat in från google nåra gånger, men ny medlem iallafall...

Jag sitter och filosofierar lite för vi ska lira in ett par låtar nu efter att vi skaffat ljudkort och mickar med massa andra grejer därtill och det jag har lite problem med, är att i och med att ljudkortet har 8 ingångar och på dessa vill jag ha det vanliga

1# Kagge

2# Virvel

3# puka

4# puka

5# puka

6# överhäng

7# överhäng

8# hmm

Det jag funderar på till 8:an är att antingen ytterligare en till virvel eller kagge, och de handlar ju naturligvis om vad som blir coolas, mest passande låter grymmast helt enkelt,

dock nu kommer min fråga...

Blir det skumt om man exempelvis skulle använda 8:an till kaggen då, och sen dra in 2 mickar från virveln till mixerbordet och sedan köra det på E gemensam kanal in på datorn?

Eller blire helt skumt med fasfel och så vidare?

Eller blire kanske mycket bättre och göra likadant fast på kaggen? eller skita i det helt och uppfylla önskan efter ett ljudkort köps senare i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tycker det ser bra ut med 7 mickar som du raddat upp . 8an skulle jag ta till virvel,beror lite vad för musik ni lirar .vill man ha med skälva botten på virvel så skulle jag sätta den där .."under" men annars nä.. .Se till att du har stor memranare till överhänget sedan riktade micar till resten .. så bör det nog bli bra . Lyssna lär. från det .. är ingen trum inspelare men varit med par gånger ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Som Hemmpe säger, beror på vad ni spelar och vad ni vill åstadkomma.

Personligen skulle jag valt att sätta 8:an på virveln underifrån (glöm inte att fasvända i så fall), för att få mer sejare att blanda in efter smak och tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hade nog kört monorum på 8an. Fast helst skippat en puka och kört stereorum.

Absolut! Gå inte för nära med virvelmicken så ska ni få med sejaren också. Prova med 5 cm rakt ut från kanten så halva membranet "tittar" på slagskinnet, och halva "tittar" på sidan av virveln. Då ska den suga i sig sejarljudet också, och det på det vis man hör sejaren normalt. Lyssnar man på undersidan är det ett riktigt otrevligt vasst ljud tycker jag. Jag vet att proffsen med tillgång till 32 kanaler o lika många svindyra mickar ofta hellre sätter en enda bra kondensatormick på virveln än två...

Kör ni med två mickar på virveln ändå såg jag nyss en kompressorinställning som verkade vettig, attacktiden på övermicken ca 10 msek, på sejarmicken 0, msek och lång release.... Då blir sejaren inte så j-a vass....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hade nog kört monorum på 8an. Fast helst skippat en puka och kört stereorum.

hade också kört på rumsmic ( det är det jag gör), men behöver du tre pukor så kör mono. Tycker det gör grymt mycket för helheten oavsett Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

hade också kört på rumsmic ( det är det jag gör), men behöver du tre pukor så kör mono. Tycker det gör grymt mycket för helheten oavsett

Men det förutsätter att rummet låter bra.

Gör det inte det så hade jag kört två på virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

beror ju lite på hur virveln/kaggen låter också och vad du är ute efter. Vill du ha ett klickigt ljud i bastrumman eller är det viktigare med rasslet från virveln? Kan du tänka dig att trigga? det finns mycket som spelar roll.

hur vill du att det ska låta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag vet att proffsen med tillgång till 32 kanaler o lika många svindyra mickar ofta hellre sätter en enda bra kondensatormick på virveln än två...

Nilsson! Jag ska vara ärlig och rak på sak. Jag stör mig på att du ofta ger råd som om de vore gjutna i betong. Hur kan du säga att "Jag vet att proffsen med tillgång till 32 kanaler o lika många svindyra mickar ofta hellre sätter en enda bra kondensatormick på virveln än två..."? Är det något du har belägg för? Vilka gör det i så fall? Det finns ganska många proffs där ute och jag är osäker på om du har koll på hur alla gör.

De allra flesta som jag har jobbat med använder ABSOLUT INTE en kondensator mik för att fånga virvelljud och merparten av dem använder dubbla mikar. Om det är det rätta sättet lämnar jag osagt men det är så de har valt att göra (och även sättet jag gör). Anledningen jag har för det är att jag tycker mig få en bättre attack än om jag skulle använda kondensatormikar. Sedan tycker jag generellt att det är betydligt mindre av massa oskönt läck som man slipper med de dynamiska fast det beror såklart på hur man mikar upp. Använder man bara några stycken mikar (som jag förstått du gör) så kan det nog funka bättre med en konding för att få upp lite allt möjligt ifrån trumsetet. Själv så punktmikar jag nästan alltid och har inget behov utav det.

Hoppas du tar min kritik på rätt sätt då det enbart handlar om sättet man presenterar sin kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jao vi lirar ju tyngre metal, med en hel del smattrande dubbel tramp, så de kommer ju bli rätt klickig kagge kommer nog köra kagge micken en bra bit in i trumman.

Men skulle ju även vilja ha en hel del botten i de så man får lite tryck i detta också, så därför jag grubblar 😉

Och virveln får jag inte riktigt fram vad jag vill ha i självklart är det ju ljudet i själva virveln som inte är för perfekt, men vill ha me så mycket av det bästa som möjligt.

Men om man går in på rumsmick då, olika placeringar har hört snack om över trummisens huvud, eller nått meter framför över trummorna å annat rum med mera, men nån som har nån ide på nått ställe så man får så mycket kagge OCH virvel som helst?.. kanske framför kaggen lite riktad mot virvel?

Kan inte testa mig fram just nu så kul me lite ideér och erfarenheter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nilsson! Jag ska vara ärlig och rak på sak. Jag stör mig på att du ofta ger råd som om de vore gjutna i betong. Hur kan du säga att "Jag vet att proffsen med tillgång till 32 kanaler o lika många svindyra mickar ofta hellre sätter en enda bra kondensatormick på virveln än två..."? Är det något du har belägg för? Vilka gör det i så fall? Det finns ganska många proffs där ute och jag är osäker på om du har koll på hur alla gör.

De allra flesta som jag har jobbat med använder ABSOLUT INTE en kondensator mik för att fånga virvelljud och merparten av dem använder dubbla mikar. Om det är det rätta sättet lämnar jag osagt men det är så de har valt att göra (och även sättet jag gör). Anledningen jag har för det är att jag tycker mig få en bättre attack än om jag skulle använda kondensatormikar. Sedan tycker jag generellt att det är betydligt mindre av massa oskönt läck som man slipper med de dynamiska fast det beror såklart på hur man mikar upp. Använder man bara några stycken mikar (som jag förstått du gör) så kan det nog funka bättre med en konding för att få upp lite allt möjligt ifrån trumsetet. Själv så punktmikar jag nästan alltid och har inget behov utav det.

Hoppas du tar min kritik på rätt sätt då det enbart handlar om sättet man presenterar sin kunskap.

Inte gör det nåt om jag får lite skäll, det kan behövas.

Men om jag tyckte det vore gjutet i betong skulle jag inte skriva kompressorinställningar för två mickar på virveln alldeles under det första jag skrev. Allting går att göra på olika vis.

Bla Elof här på forumet har skrivit några ggr att han gillar en ensam C414 på virveln. Han är värsta proffset. Om jag inte minns fel har Joachim skrivit ungf samma sak.

Om det verkar som att jag "vet" hur allt är så är det inte alls meningen, jag är bara en glad amatör som leker i mitt pojkrum. Ibland dristar jag mig till att skoja lite, jag skrev nyss att Hot Rod är bästa förstärkaren, som en replik på att nån annan tyckte nåt annat, det var liksom på skämt. Hot Rodden är framröstad till världens bästa gitarrförstärkare i Guitar Player tror jag det var, så jag är väl inte helt fel ute om jag gillar den.

Sorry om jag är störig...

Rumsmicken brukar man väl ha en bit ifrån, 3 - 5 meter eller mer.

Man kan kanske hoppa över rumsmicken och i stället spela upp inspelningen i ett större rum och "reampa" även akustiska trummor? Då räcker kanalerna till en sejarmick oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...