Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Låter mycket bra. Tycker första versionen var ballare. 😉

Bägge låter fint. Särskilt virveln låter som en virvel... Och det är inte lätt. Hur mycket reverb/rum som passar hör man inte förrän allt är med. Truminspelningar är min favorit. Egentligen kunde alla andra instrument tas bort.

man kan ju micka pukorna lite närmare men ändå ha kvar lika mycket av rummet?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Helt rätt GN att man måste anpassa det efter mixen. Syftet med detta va 4 mickar, och OH är nästan GlynJohn men ej uppmätt så pass noga. Man kan säkert hitta värme för pukorna i OH om man vill, eller som du säger slänga på några mickar där. Tanken idag va ett stort naturligt ljud och hallen va riktigt rolig att mixcka upp.

Jag öppnaden dörren till inspelningslokalen helt enkelt och mickade upp den stora hallen utanför rummet 🙂 Crazy kanske, men det blev ritigt bra rumsljud tyckte jag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sista filen I promise. Men det kanske är kul för någon iaf. Här är det ingen dist på kicken, eller renare sagt extra dist. Jag distade den en aning i pre ampen för jag tyckte det lät snyggt i detta fall 🙂

Dock är OH komprimerat mer nu samt rummet 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/bonham%20style%204.aif

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Helt rätt GN att man måste anpassa det efter mixen. Syftet med detta va 4 mickar, och OH är nästan GlynJohn men ej uppmätt så pass noga. Man kan säkert hitta värme för pukorna i OH om man vill, eller som du säger slänga på några mickar där. Tanken idag va ett stort naturligt ljud och hallen va riktigt rolig att mixcka upp.

Jag öppnaden dörren till inspelningslokalen helt enkelt och mickade upp den stora hallen utanför rummet 🙂 Crazy kanske, men det blev ritigt bra rumsljud tyckte jag.

MVH

Anders

Så du hade trummorna i ett annat rum än den stora salen? Nö-Brutalt!

Och en mono ambiencemick fumkar bra tycker du?

Vem trummade?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Japp det stämmer. Hade dörren öppen mellan rummen också. I detta fall funkade det i mono då jag inte tror jag hade vunnit något i stereo direkt. Men om jag kör rumsmickar i samma rum så brukar jag köra i stereo. Eller stereo och en extra mono på annat ställe i rummet.

På detta va det min vän och bandmedlem Mats Garpenberg som spelade.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

  • Bra trummis. Nu pratar vi inte en trummis som alla ickemusiker vänner skryter om som enbart spelar introt på Enter Sandman men spelar fel, otajt och ojämnt var femte sekund.
  • Bra trummor. Rätt skinn, rätt stämning på under och överskinn, rätt trä- eller metallmaterial. Rätt sejjarmatta. Rätt cymbaler för jobbet.
  • Mikrofoner i bra skick som är satta där man finner ljudet man vill ha. Går du endast efter regler var mikrofonerna ska sättas så kan du sitta och hålla tummarna. Du kan få en riktigt bra bastrumma med en billig dynamisk om den är av ok kvalité och om du placerar den rätt och du equar den efter önskemål.
  • Var inte rädd för att ändra polaritet på mikrofoner som egentligen ska vara orörda.
  • Låt inte trummisen stämma trummorna. Han/hon får till ett ok ljud när du står framför trumsetet men det uppmickade låter långt från bra.

Det finns flera punkter man kan lägga till. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

  • Bra trummis. Nu pratar vi inte en trummis som alla ickemusiker vänner skryter om som enbart spelar introt på Enter Sandman men spelar fel, otajt och ojämnt var femte sekund.
  • Bra trummor. Rätt skinn, rätt stämning på under och överskinn, rätt trä- eller metallmaterial. Rätt sejjarmatta. Rätt cymbaler för jobbet.
  • Mikrofoner i bra skick som är satta där man finner ljudet man vill ha. Går du endast efter regler var mikrofonerna ska sättas så kan du sitta och hålla tummarna. Du kan få en riktigt bra bastrumma med en billig dynamisk om den är av ok kvalité och om du placerar den rätt och du equar den efter önskemål.
  • Var inte rädd för att ändra polaritet på mikrofoner som egentligen ska vara orörda.
  • Låt inte trummisen stämma trummorna. Han/hon får till ett ok ljud när du står framför trumsetet men det uppmickade låter långt från bra.

Det finns flera punkter man kan lägga till. MvH

Ja här var det en rejäl drös regler att följa. Och fan ta den trummis som själv inbillar sig och försöker stämma trummorna. Helt rätt. Jag säger samma sak till alla gitarrister som kommer till min studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ja här var det en rejäl drös regler att följa. Och fan ta den trummis som själv inbillar sig och försöker stämma trummorna. Helt rätt. Jag säger samma sak till alla gitarrister som kommer till min studio.
Musiker som tror sig kunna mer än de kan är inte sällsynt. vi tror alla det då och då men en del har ingen gräns där fantasin avtar.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag fick en idé häromdan för inspelning av trumset till bandets nya platta.. Vi har ju inga bra inspelningsmöjligheter för trummor och inte heller direkt stort kapital för det så jag tänkte att man kanske kunde spela in trummorna med 2 mickar (har ett PreSonus FireStudio Mobile, 1 SM57 och 1 SM58) för att liksom fånga vår trummis spelstil och groove. När vi har det så skulle vi sedan ersätta det med trummor från Studio Drummer utifrån inspelningarna och försöka få det så likt trummisens inspelning som möjligt.

Kan detta funka eller är det helt uppåt väggarna? Vi antar nu att trummisen tycker detta är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När vi har det så skulle vi sedan ersätta det med trummor från Studio Drummer utifrån inspelningarna och försöka få det så likt trummisens inspelning som möjligt.

På vilket sätt vill du ersätta?

Vill du trigga de separata trummorna behöver du separata närmickar på varje trumma.

Vill du analysera groovet och sedan applicera på ett midispår behöver du ändå programmera midispåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

På vilket sätt vill du ersätta?

Vill du trigga de separata trummorna behöver du separata närmickar på varje trumma.

Vill du analysera groovet och sedan applicera på ett midispår behöver du ändå programmera midispåret.

Ersätta helt och hållet. Alltså så att Studio Drummer står för alla trumljud. Det jag tänkte med detta var att de skulle vara ett sätt att lättare fånga hur våran trummis spelar. Så det liksom låter som om han spelar fast det är samplade trummor. Jag vet att det blir massa pilljobb eftersom som jag får programmera om allt men det gör inte mig nåt alls. Om vi skulle göra detta så skulle vi då slippa behöva lägga ner tid på att hitta studio och pengar på att spela in trummor i studio.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ersätta helt och hållet. Alltså så att Studio Drummer står för alla trumljud. Det jag tänkte med detta var att de skulle vara ett sätt att lättare fånga hur våran trummis spelar. Så det liksom låter som om han spelar fast det är samplade trummor. Jag vet att det blir massa pilljobb eftersom som jag får programmera om allt men det gör inte mig nåt alls. Om vi skulle göra detta så skulle vi då slippa behöva lägga ner tid på att hitta studio och pengar på att spela in trummor i studio.

Låter lite som att kombinera de mer tidsödande momenten från två olika tillvägagångssätt. Om du planerar att programmera trummorna spar i en massa tid på att börja där istället. Bjud hem trummisen och så gör ni trumprogrammeringen tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Låter lite som att kombinera de mer tidsödande momenten från två olika tillvägagångssätt. Om du planerar att programmera trummorna spar i en massa tid på att börja där istället. Bjud hem trummisen och så gör ni trumprogrammeringen tillsammans.

Ok de e väl sant.. hehe. Så har vi gjort innan och då har de ju blivit ok men inte super. Dock så har vi inte haft lika bra trum-ljud som det går att få med Studio Drummer..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu när denna tråd ändå är uppe och far! :rolleyes:

Skulle en Glyn Johns-Uppmickning funka bra i en livesituation(endast för inspelning)? Om jag till exempel vill spela in ett rockband live på scenen. Eller tappar man det klara ljudet pga annat läckage? (Jag tänker mig 3-4 mickar då, 2 oh, kagge & virvel)

/ Jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ersätta helt och hållet. Alltså så att Studio Drummer står för alla trumljud. Det jag tänkte med detta var att de skulle vara ett sätt att lättare fånga hur våran trummis spelar. Så det liksom låter som om han spelar fast det är samplade trummor. Jag vet att det blir massa pilljobb eftersom som jag får programmera om allt men det gör inte mig nåt alls. Om vi skulle göra detta så skulle vi då slippa behöva lägga ner tid på att hitta studio och pengar på att spela in trummor i studio.

Det ska gå. Om du kopierar upp spåren och sen eq-ar och gatear och pillar, så borde du kunna ratta fram t.ex. en kick, virvel o.s.v. Jag hade nog inte ens försökt, men det SKA gå om man ger sig fan på det. Sen sparar man nån mick för overheads/rum.. Lycka till!

Edit: detta kräver förresten att du använder drumtracker eller dyl för att omvandla spåren till midi.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det ska gå. Om du kopierar upp spåren och sen eq-ar och gatear och pillar, så borde du kunna ratta fram t.ex. en kick, virvel o.s.v. Jag hade nog inte ens försökt, men det SKA gå om man ger sig fan på det. Sen sparar man nån mick för overheads/rum.. Lycka till!

Edit: detta kräver förresten att du använder drumtracker eller dyl för att omvandla spåren till midi.

Ok det verkar för omständigt detta 🙂 Min tanke från början var inet att använda drumtracker eller liknande utan att ha trumspåret på 2 kanaler som referens när jag sitter och programmerar trummorna med Studio Drummer, om vi nu kommer göra det. Kanske ändå blir inspelning i riktigt studio.

På tal om inspelning i studio, hur pass viktigt är det att trumsetets skinn är nya/inte för gamla och välstämda? Borde väl vara rätt viktigt? Funkar det om typ ett pukskinn o virveln är bytt för ett tag sen och sen byter man dom andra pukskinnen eller ska man byta allt på en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ersätta helt och hållet. Alltså så att Studio Drummer står för alla trumljud. Det jag tänkte med detta var att de skulle vara ett sätt att lättare fånga hur våran trummis spelar. Så det liksom låter som om han spelar fast det är samplade trummor. Jag vet att det blir massa pilljobb eftersom som jag får programmera om allt men det gör inte mig nåt alls. Om vi skulle göra detta så skulle vi då slippa behöva lägga ner tid på att hitta studio och pengar på att spela in trummor i studio.

varför inrte spela in med digitalset då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skulle en Glyn Johns-Uppmickning funka bra i en livesituation(endast för inspelning)? Om jag till exempel vill spela in ett rockband live på scenen. Eller tappar man det klara ljudet pga annat läckage? (Jag tänker mig 3-4 mickar då, 2 oh, kagge & virvel)

Skillnaden, jämfört med konventionell närmickning av pukor etc, är att du blir mer beroende av överhänget. Är de rock kommer bas och gitarr, leslie, blås etc att läcka in. Hemligheten är att få till ett bra läckage som går att använda. Se överhängen som distansmickar till övriga instrument.

Och undvik att placera mickarna för nära cymbalerna. Då riskerar dom att ta över ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

På tal om inspelning i studio, hur pass viktigt är det att trumsetets skinn är nya/inte för gamla och välstämda? Borde väl vara rätt viktigt? Funkar det om typ ett pukskinn o virveln är bytt för ett tag sen och sen byter man dom andra pukskinnen eller ska man byta allt på en gång?

Beror på vad du är ute efter. Jag har använt riktigt gamla snedstämda skinn just för det sound det ger.

Men vill du att det ska smälla och slå som om Grohl satt bakom trummorna gör du bäst i att byta åtminstone virvelskinnet inför inspelning.

Och om du planerar spela in i studio kan du kolla om dom har trummor på plats. Kan vara bra att ha några extravirvlar, om den man tar med inte passar in ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Beror på vad du är ute efter. Jag har använt riktigt gamla snedstämda skinn just för det sound det ger.

Men vill du att det ska smälla och slå som om Grohl satt bakom trummorna gör du bäst i att byta åtminstone virvelskinnet inför inspelning.

Och om du planerar spela in i studio kan du kolla om dom har trummor på plats. Kan vara bra att ha några extravirvlar, om den man tar med inte passar in ljudmässigt.

Håller med Joachime...fast jag byter sällan skinn, stämmer upp dom lite allt eftersom och sedan håller en del skinn betydligt längre än andra, så låter dom bra så gör dom det.

Sätter man på en sådan där "falam pad" eller vad den nu heter på kickskinnet så överlever skinnet dig om du inte kör med träklubba och har skinnet jävligt löst, då blir det grop tillslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej igen! Fler frågor om Glyn Johns... Vilket är det bästa mickvalet för överhäng? Hur skiljer sig småmembranare från stormembranare när det kommer till ÖH? Vad funkar bäst av dem för Glyn Johns metod? Och funkar det med tex sm57/58 för kaggen om man inte har råd att köpa nån ny mick? 😄

/ Jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej igen! Fler frågor om Glyn Johns... Vilket är det bästa mickvalet för överhäng? Hur skiljer sig småmembranare från stormembranare när det kommer till ÖH? Vad funkar bäst av dem för Glyn Johns metod? Och funkar det med tex sm57/58 för kaggen om man inte har råd att köpa nån ny mick? 😄

/ Jonka

SM57 kan vara kanon i kaggen!

Man brukar rekomendera stormembranare till Glyn J OH. Men har man fina småmembranare är det säkert lika bra. Jag kör med två olika, en Neumann TLM102 vid golvpukan, och en Röde NT2-a som toppmick. Vi satte igång att spela in vår trio igår, jag ska skriva en liten "byggtråd" om det, fast vi bara spelar in tillfälligt i hyrd lokal. Titta efter tråden "Abbey Road Projektet".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej igen! Fler frågor om Glyn Johns... Vilket är det bästa mickvalet för överhäng? Hur skiljer sig småmembranare från stormembranare när det kommer till ÖH? Vad funkar bäst av dem för Glyn Johns metod? Och funkar det med tex sm57/58 för kaggen om man inte har råd att köpa nån ny mick? 😄

/ Jonka

Jag tror man ev får bättre respons i botten med stormembranare än små tillika. Med andra inspelningsmetoder spelar det ofta inte så stor roll eftersom närmikarna ger botten ändå (och överhänget mer är för cymbalerna och stereobilden), men jag kan tänka mig att man med Glyn's gärna vill ha stormembranare eftersom pukorna inte är närmikade etc, men det kan nog funka bra med ett par bra småmembranare också! Røde NT5 tex har bra botten tycker jag. SM57/58 på kagge kan funka, men vid Glyn Johns skulle jag nog satsa på en bättre baskaggemik för att verkligen få botten. Men det funkar. Vad du kan göra om du inte har något annat är att trigga den. Det är ingen konst att få en vettig signal utan så mycket läck med en SM57, vilket gör det enkelt att trigga en samplad baskagge i efterhand. Jag har även spelat in baskagge med Studio Projects B3 (i brist på annat). Det funkade bra. Blev en lite egen karaktär, men inte dåligt. Lät mer "akustiskt naturligt" än närmikat. Se till att den inte bottnar bara!

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejssan!

fråga 1.

Om jag vill koppla in en hårdvarukompressor gör jag det via ljudkortet? Hur? Har ingen hårdvarumixerbord tyvärr

fråga 2.

Jag har endast en SM57 an AKG basmick 1st Shure (annan sort) & 1 st noname mick.

Hur kan jag göra det bästa av det när jag ska spela in trummor? En macbook 2011 med FW MOTU 8pre kort & Logic pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...