Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Ja det där med live och rundgång är ingen lek men det finns metoder även mot detta fast det är inte mitt gebit så det överlåter jag åt liveproffsen*

Pukor är svårt inget snack om det, jag föredrar ärligt talat också ett mer naturligt lagom sjungande ljud men det kan man nästa bara få till i rätt studiomiljö!

Steely Dan tex var överjävliga på detta fast då i väldigt torr&dämpad men naturligt ton.

för 70-talssound (inte Bonham/Paice-soundet)och det jag är inne på så kan man som jag micka med Sennheiser MD421 på lite större avstånd och sedan så har jag muffling på mina pukor (Ludwig Vistalite).

Det många gjorde för att ta bort tonen var ju att plocka bort underskinnet, därför som man gör det, sedan fick ju en del för sig på senare 70-tal/80 att köra in mickar och det blir som Demonen säger en rejäl snärt men en lite udda död ton i pukan.

Sweet Fanny Adams har ju ett sanslöst bra trummljud för den genren/tidseran.

Nu ska jag lyssna på Zappa, vart småsugen.

Förvånansvärt mycket musik är gjord även efter 70/80talen.

Ja, men tyvärr inte lika cool! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skulle vara kul att veta hur de gjorde med trummorna när Sweets "Ballroom Blitz" spelades in. Jag vet inga trummor som kan få igång ett dansgolv bättre än dem. Låter så j.a bra och rocknroll särsklit om spelar det högt med subbar osv. Gammalt som gan och bra som helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I'm a professional muffler.

Yep, det heter så när man dämpar trummorna och på många set som min Gretsch och mina Ludwig sitter det kuddar monterade på armar som man kan skruva upp mot skinnet (flesta virvlar har det) inte lika vanligt på pukor.

Men en Muffler jobbar inom porrbranchen, den förklaringen får Joachime ta, hehehe! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skulle vara kul att veta hur de gjorde med trummorna när Sweets "Ballroom Blitz" spelades in. Jag vet inga trummor som kan få igång ett dansgolv bättre än dem. Låter så j.a bra och rocknroll särsklit om spelar det högt med subbar osv. Gammalt som gan och bra som helvete.

Jo, det är samma producent och han var trummis och heter Phil Wainman, -73 kom Ballroom Blitz bara singel...Sweet släppte bara det tills dom drog iväg ett i mitt tycke en av världens bästa rockalbum "Sweet fanny adams" -74, där trummorna är helt sanslöst bra, det värsta är att jag minns när jag var liten hur cymballjudet framförallt liksom hängde i evighet med ett mjukt ljud i luften.

Sedan har ju Phil släppt några sporadiska singlar med sitt hobbyband "Son of a gun" och denna är ju bara för läcker, synd på den moderna skitvideon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ett första försök till M/S på överhäng.

2st Röde NT2-A.

Det låter väl kanske inte så fruktansvärt kul som det är, men det är totalt utan eq, bara limiter på masterbussen och alltså enbart 2 mickar.

Är det någon som överhuvudtaget använder M/S på överhäng?

Hur "skall" man egentligen göra med S-kanalen; panorera fullt ut H/V, eller...? I detta exempel ligger jag på ungefär kvart i/kvart över. Tyckte fullt ut blev smalare.

Jag hade förväntat mig en "bredare" upplevelse, men det kanske är så här det blir.

Någon som är nöjd med resultatet så här långt? Tips?

Tack på förhand.

http://bluessupport.se/Temp/MidSide.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Samma sak igen, men med eq, compressor samt ytterst lite rumsreverb.

http://bluessupport.se/Temp/MidSide2.mp3

Hur f-n eq:ar man överhäng så att trummorna låter "bra" redan där? 😛

Jag brukar alltid skära bort det mesta under 3-400Hz......hur gör ni?

Det är en otäckt säker trummis det där!

Jag fattar inte mig på M/S stereo men jag tycker mig känna igen en sak som blev lika för mig, nämligen att kaggen som borde ligga i mitten hamnar lite åt vänster, Fmpar man av de två kanalerna från 8-mcken hoppar den in mtten igen. Tror jag försökte ha den ena av de två kanalerna lite starkare i volym. Men bra blev det inte.

Edit: Mina Glyn Johns-placerade överhäng brukar jag eq-a minimalt. Och att skära botten gör jag inte alls, brukar noga gasa nån db hela vägen upp till 2 eller 300 hz. En liten dipp vid 5,5 khz kanske för att dämpa virveln i OH.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är en otäckt säker trummis det där!

Jag fattar inte mig på M/S stereo men jag tycker mig känna igen en sak som blev lika för mig, nämligen att kaggen som borde ligga i mitten hamnar lite åt vänster, Fmpar man av de två kanalerna från 8-mcken hoppar den in mtten igen. Tror jag försökte ha den ena av de två kanalerna lite starkare i volym. Men bra blev det inte.

Edit: Mina Glyn Johns-placerade överhäng brukar jag eq-a minimalt. Och att skära botten gör jag inte alls, brukar noga gasa nån db hela vägen upp till 2 eller 300 hz. En liten dipp vid 5,5 khz kanske för att dämpa virveln i OH.

Heregud Nilsson vad du funderar allt det ni gör låter bra, vill du åt ett visst sound så får du vara beredd att offra nåt, ...man var ju tvungen att micka underskinnet på virveln nyss enligt dig.

Lyssna in min jullåt...den virveln är i min smak mumma.

Närmicka alla pukor och kör en rumsambience plus att trummisen klipper till skiten så är ni hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det låter riktigt bra i lurar. 😛

Frågan är var/hur det är bäst att sätta upp ett M/S överhäng, eller A/B för den delen. Jag har försökt mickat så att virvel + baskkage går som en rak linje genom "mitten". Så brukar jag för övrigt göra med A/B mickning också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En fördel med Glyn Johns, det är väl inbillning men ändå, är att jag tycker att riden låter snyggare om man hör den från sidan, ungf så låter den ju när man står framför en ridande trummis set. Mickar man rakt ovanifrån tar micken "hela bredsidan" från riden, det tycker jag kan bli ett plåtigare ljud även med en skapligt dyr cymbal.

Men vid A/B OH kan man väl kanske prova att ha OH på golvpukssidan ganska långt bak, lite längre bak än trumstolen, och inte så väldigt högt, då kanske, beroende på hur cymbalerna sitter, kan man få med lite mer av golvpukan och inte så mycket cymbaler. Den andra OH kan man tvärtom ha lite längre fram till v, kanske i linje med kaggens frontskinn. Då hamnar OH i en tänkt linje rakt över pukorna. Och det blir inte så överdrivet mkt virvel i dem heller.

Edit: Fattar inte vitsen med M/S stereo på trummor? De är ju så lätta att få stereo på i alla fall eftersom de egentligen är flera olika instrument. En ensam ak gitarr passar det väl bättre på, den är ju nästan helt mono från början.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Inte menat som någon speciell vits med M/S, Nilsson, jag ville bara pröva något nytt. En metod jag aldrig testat.

Det lät lite spännande när man kollade lite trådar där "sidomicken gör att trummorna blir bredare". 😉

Tyckte inte själv att det blev någon direkt wow-feeling när man drog upp sidomickarna, men spännande ändå.

Går säkerligen optimera mickplaceringen ännu mer och få det bättre. En annan fördel är ju full monokompatibilitet. 🙂

Jag är bara ute efter att lära mig så mycket som möjligt så att jag i slutändan kan få ett så bra sound som möjligt. Sedan måste jag bara lära mig att mixa också. 😛

Edit: småändringar

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Inte menat som någon speciell vits med M/S, Nilsson, jag ville bara pröva något nytt. En metod jag aldrig testat.

Det lät lite spännande när man kollade lite trådar där "sidomicken gör att trummorna blir bredare". 😉

Tyckte inte själv att det blev någon direkt wow-feeling när man drog upp sidomickarna, men spännande ändå.

Går säkerligen optimera mickplaceringen ännu mer och få det bättre. En annan fördel är ju full monokompatibilitet. 🙂

Jag är bara ute efter att lära mig så mycket som möjligt så att jag i slutändan kan få ett så bra sound som möjligt. Sedan måste jag bara lära mig att mixa också. 😛

Edit: småändringar

På en ensam elgitarr kan det nog vara skitsnyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En fråga angående A/B, X/Y, ORTF och allt vad det heter när det gäller uppmickning av överhäng:

Ser Ni till att alltid försöka ha samma avstånd till virveln, så att denna ger samma insignal i båda mikrofonerna?

Försöker ni få virveln i mitten med hjälp av bara överhänget?

Själv så brukar jag för det mesta (99% av gångerna) köra en sorts A/B där jag försöker se till att virvel/baskagge ligger i centrum.

Detta kan betyda att den ena micken står snett framför trumsetet och den andra lite bakom.

Typ det här: (nedre bilden visar upplevd placering i mix)

Kit%208.gif

Hur gör ni?

Edit: Tänkte mest på det här med fasfel bl.a

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...