Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

En fråga angående A/B, X/Y, ORTF och allt vad det heter när det gäller uppmickning av överhäng:

Ser Ni till att alltid försöka ha samma avstånd till virveln, så att denna ger samma insignal i båda mikrofonerna?

Försöker ni få virveln i mitten med hjälp av bara överhänget?

Själv så brukar jag för det mesta (99% av gångerna) köra en sorts A/B där jag försöker se till att virvel/baskagge ligger i centrum.

Detta kan betyda att den ena micken står snett framför trumsetet och den andra lite bakom.

Typ det här: (nedre bilden visar upplevd placering i mix)

Kit%208.gif

Hur gör ni?

Edit: Tänkte mest på det här med fasfel bl.a

Hamnar du inte lite långt från hihaten med den OH, och onödigt nära crashen som även sitter högre än hihaten. Men du kanske även har en speciell hihatmick?

Edit: Ni andra, med denna OH placering, skulle ni valt omni om mickarna hade den möjligheten?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Ni andra, med denna OH placering, skulle ni valt omni om mickarna hade den möjligheten?

Inga egentliga preferenser gällande omni/njure. Hur mikrofonen låter och hur mycket rum jag vill få med brukar vara det som avgör.

Edit: stavar som en mobil med T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Joachime: strävar du efter att ha virveln centrerad i överhänget, eller kompenserar du detta i mix med närmick?

Hur blir det med fasfel om man inte har samma avstånd till virvel på överhängsmickarna?

Helt rätt. Det uppstår fasförskjutningar i överhäng när OH-mickarna har olika avstånd till virveln. Spelar man in på dator kan man lätt justera för det grafiskt om det skulle uppstå problem i mix. Men det enklaste är att åtgärda det redan vid inspelning, dvs placera OH-paret centrerat utifrån virvelns position i setet.

Men det har hänt att jag utgått ifrån X/Y men sedan flyttat isär dom lite för att få bättre täckning på pukorna. Virveln brukar då hamna lite närmare hängpukans OH-mick än golvpukans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att få samma avstånd till virveln från bägge OH är väl inga problem även med din placering? Det går ju att ändra höjden lite å.

Nej, det är inga problem, men om man kör tex "öronavståndsstereo" eller ORTF, då kommer mickarna inte på samma avstånd från virveln. Inte ens med X/Y, om man inte vrider mickarna lite, även om avståndet är mycket litet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Men det har hänt att jag utgått ifrån X/Y men sedan flyttat isär dom lite för att få bättre täckning på pukorna. Virveln brukar då hamna lite närmare hängpukans OH-mick än golvpukans.

Precis vad jag menade. Hur hanterar du det? Flyttar i filen på ena överhänget?

Edit: Virveln hamnar väl då lite på sidan om centrum, antar jag? Kompenserar du detta med närmick?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hur hanterar du det? Flyttar i filen på ena överhänget?

Ja, precis. Zoomar in så att jag ser vågformerna tydligt och anpassar dom så att toppar och dalar inträffar synkront mellan spåren.

Virveln hamnar väl då lite på sidan om centrum, antar jag? Kompenserar du detta med närmick?

Det beror ju på hur stora skillnaderna är i avståndet mellan mikrofoner och virvel. Vid små differenser upplever man ingen skillnad i nivå. Det går ju också att kompensera obalansen genom att justera nivån mikrofonerna emellan. Jag försöker få till överhänget så att jag inte behöver kompensera med mer närmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

har ni något bra tips om man vill komma lite billigare undan, typ ett billigt set med mickar. ligger ju på en amatörnivå när det gäller inspelning av trummor.

Köp hellre fyra lösa beg mickar än ett "kinapaket" med tex sju mickar. Med en kaggemick, en sm57 till virveln samt två kondensatormickar till OH går det att få bättre inspelningar än med många mickar av billigaste sorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gärna ett rymligt rum, typ 15 kvm eller större. Väggarna bör inte vara helt kala (om de är parallella vilket de ju oftast är) för då studsar ljudet mellan väggarna och det låter sällan snyggt på trummor.

Vill du ha ett hårdare sound kan du placera trummorna närmre en vägg. Annars mer mot mitten av rummet. Prova olika placeringar av bastrumman eftersom basresponsen varierar en hel del i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Börja med att definiera vad det är för ett slags trumsound du vill ha, slamrigt rock'n roll eller Steely Dan slick dry supertight???

Ska du bygga ett rum eller vadan frågan???

Paraella ytor är förstås svåra att komma ifrån men för levande transientrika trummor ska du givetvis ha reflekterande ytor, gärna glas/sten eller kakel och i olika vinklar högt i tak mer än 3 m helst, annars får du bunkra in dom i ett dämpat rum allt beror ju på...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Klippet med låten aeroplane på eran sida så är det ju redigt kaggeljud iaf! låter coolt tycker jag.

ang zeppelin trummor... i dokumentären "it might get loud" så har jag för mej jimmy page pratar lite om hur dom spelade in trummorna till en av sina skivor... vill minnas att dom ställde trummorna i hallen och där var det öppet ända upp taket

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

som sagt "...till en av sina skivor", kommer inte ihåg exakt vilken de va men om TS kollar in dokumentären så lär det väl framgå och jimmy page verkade väldigt nöjd med reslutatet dom fick så det lär väl inte vara helt fel att göra så om man nu har dom möjligtheterna dvs

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Varför är det så viktigt att det är högt till taket egentligen? ska ljude inte studsa tillbaka ner? eller vad är poängen med det?

fråga 2, kan ett stort rum bli för stort, typ en gympasal..............eller hur hadde det funkat att spela in trummor utomhus om man leker med tanken att det hadde helt tyst ( som det aldrig kan bli när det blåser och så men) om det nu hadde vart så?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är nog svårt att ge ett svar här. Vet att vissa hävdar att man ska ha små reflektiva rum för ett stort trumsound medan andra säger precis tvärtom.

Phil Collins trummor i In the Air Tonight är te.x inspelade i ett rum som är mindre än mångas sovrum. Det hade tydligen lite höjd men annars var det mycket nära mellan väggarna som var av betong om jag inte mins fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är nog svårt att ge ett svar här. Vet att vissa hävdar att man ska ha små reflektiva rum för ett stort trumsound medan andra säger precis tvärtom.

Phil Collins trummor i In the Air Tonight är te.x inspelade i ett rum som är mindre än mångas sovrum. Det hade tydligen lite höjd men annars var det mycket nära mellan väggarna som var av betong om jag inte mins fel.

Frågan är hur mycket i den mixen som är riktiga trummor och ambiens från inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

ang zeppelin trummor... i dokumentären "it might get loud" så har jag för mej jimmy page pratar lite om hur dom spelade in trummorna till en av sina skivor... vill minnas att dom ställde trummorna i hallen och där var det öppet ända upp taket

Låten han pratar i programmet är bl a "When the Levee Breaks" från albumet Zeppelin 4. Klassiskt trumintro, som har samplats om och om igen på senare år. Spelades in i som sagt en hall eller trapphus på Headley Grange.

Varför ett rum för inspelning bör vara stort vet jag inte, men min egen erfarenhet säger mig att ju större ett rum är desto mer liv och bett i trummorna blir det.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Generellt påverkar storleken på rummet framförallt tre saker: de tidiga reflektionerna, responsen i det lägre registret och utklingningstiden.

Litet rum innebär närhet till en, antagligen flera, reflekterande ytor såsom väggar, golv och tak. Det gör framförallt attacken i ljudet mer diffus. Närhet till en reflekterande yta kan däremot göra att anslaget upplevs som mer kraftfullt och hårdare.

Ju större rum desto mindre inverkan har de reflekterande ytorna (om man inte medvetet ställer trummorna nära en vägg).

Ju större rum desto längre utklingninstid. Avståndsmickar man trummorna fångar man upp detta tydligare. Resultatet brukar upplevas som att trummorna blir större, bredare och mer diffusa.

Ju större rum desto längre den hamnar rummets egenresonanser. Stora rum brukar därför ge rakare respons i trummornas lägre register. Rak respons brukar ge trummorna en naturlig energi och tryck.

Placera man trummor utomhus tappar man mycket av de två första effekterna. Det finns inte mycket ytor att reflektera mot och heller inte mycket till rum att klinga i. Trummor utomhus upplevs som relativt stumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...