Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Bra att du tar det på rätt sätt!

Ang reampa trummor så går det såklart men det blir ju inte samma sak då det innebär att man har en högtalare som färgar ljudet rejält. Men kan, det kan man! 🙂

Då får man ju rumskanalerna över till närmickning, om man nu har ont om kanaler, det har även jag.

Rummet i sig, och ett avstånd på ca fem meter eller mer färgar väl ljudet ganska mycket det med. Kör man ut trummorna i ett PA som låter bra kan man ju välja vilket man ha mest av i rumsakustiken, det kan man ju inte vid normal rumsmickning, så det KANSKE finns en fördel oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjo! Knäppaste idén har sjösatts nu, fick hem min marsh-bastrumma, en sån man ska ha på magen och slå med "beaters" på. Nu har jag dämpat den med ett par t-shirts och några strumpor och spelat in lite. Jag vill ha den att sätta lite manuell gammaldags puls-dunk på mina visor. Mina dynamiska kaggemickar lät inte bra, det som lät någorlunda var en TLM102. Testade att ha den på både slagsidan och den andra, jag nöjer mig med att slå på ena sidan. Fick lite bättre attack på slagsidan, lite mer boom på den andra. Fast trumman är ganska liten, 22" ggr 10" så ger den ifrån sig väldigt lågfrekventa toner som är svåra att få att höras i mixen.

Tycker det blir för lite attack ala vanlig baskagge, så jag undrar om jag vågar ta upp vanligt frontskinnshål på ena skinnet för att få det att låta mer som en vanlig kagge? När vi försökte spela in det vanliga trumsetet med helt frontskinn förut lät det liknande, ett alldeles för långt booooom och dåligt med attack. Gruvar mig för att karva i skinnet.

Det är väl ingen som har erfarenhet av så här knäppa idéer, men vad tror ni? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När du säger att du har dämpat, har du då dämpat trumman (lagt sakerna inne i trumman) eller skinnet/skinnen? Testa att dämpa skinnen först (luta en kudde på utsidan). Om du verkligen är ute efter hål-i-frontskinnet-ljudet, så kanske du ska skaffa ett till 22"-skinn till det, så att du slipper ha sönder det som normalt sitter på trumman när den används till marschmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När du säger att du har dämpat, har du då dämpat trumman (lagt sakerna inne i trumman) eller skinnet/skinnen? Testa att dämpa skinnen först (luta en kudde på utsidan). Om du verkligen är ute efter hål-i-frontskinnet-ljudet, så kanske du ska skaffa ett till 22"-skinn till det, så att du slipper ha sönder det som normalt sitter på trumman när den används till marschmusik.

Testade först att ta isär den o stoppade i ett mkt tunt campingsovtäcke. Det blev alldeles för mycket. Sen hittade jag en liten kudde som knappt nådde mellan skinnen, det blev inte bra heller, men det var nog avsaknaden av hål att stoppa in micken. Så jag gick loss med kniv, och det blev riktigt bra. Lättare att justera mängden dämpning också om man slipper skruva av ena skinnet varje gång. Bäst tyckte jag det lät med micken ungf mitt i trumman.

Jag kommer aldrig att använda den här som riktig marschtrumma och slå på bägge sidorna, det skulle säkert gå om man slår lagom försiktigt, hålet sitter vid kanten och är inte så stort.

Lite avigt att slå ettan med handen i stället för att stampa med foten och slå tvåan och trean med vänsterhanden. Men jag vande mig snabbt. Trumman kostade 750 kr nåt, så va fan. Nu kan trummaskinen SR16 ligga på hyllan och skämmas.

Ångrar ohyggligt att jag sålde min 50-tals Premiervirvel.

Med det är härligt att vara lite sjuk. Så här blev det:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-barndomshemmet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Spånar på lite ...

Har man bara liten mick-koll och ingen erfarenhet av att banda trumset, och måste spela in trumset nu direkt? Gör det inte. Säg uppriktigt att du inte kan sånt än.

 

Det är det bästa rådet man kan ge med dom förutsättningarna. Du riskerar att göra en inspelning som förhoppning och hjärta fästs vid, och när senare hi-haten visar sig låta som metallskivor i en smedja som förstör nästan hela ljudbilden då blir besvikelsen stor och projektets självkänsla skjuten i sank. Trummor är svårt. Lär dig genom egen experimentering, inte genom att sabba andra musikers tilltro för dig. Har du experimenterat ett tag, så vet du när du börjar bli redo att använda dina kunskaper för levande projekt, och du kommer veta dina begränsningar.

 

Ju färre mikrofoner och ju längre bort ifrån trummorna, desto mer ”riktiga trummor” låter det och desto mindre efterhandsarbete krävs för teknikern. Ju fler mikrofoner och ju närmare trummorna, desto mer syntetiskt och torrt låter det och desto mer efterhandsarbete krävs för teknikern.

 

Börja experimentera genom att spela in med få mikrofoner. Sätt ett stereo-par en meter ovanför (eller strax framför) trumsetet och en mikrofon en halvmeter framför bastrumman. Många klassiska rockinspelningar – t.ex. med Led Zeppelins John Bonham – är gjorda på det här sättet. Det behövs inte alltid mer. Öka sen antalet mikrofoner (och deras närhet till trummorna) gradvis, för att öka svårighetsgraden för dig. Det kan gå att hitta en trummis att experimentera på, om du ger han en massa kul material att spela till, låtar där trummorna tagits bort ur mixen.

 

Vad man ska använda och hur .. är ju så väldigt olika vilket ljud man vill ha ut. ”Akustiska” pukor? Shure Beta98. Feta metalpukor? Akg C408. Har man dåligt med resurser så kan man köra Shure SM57 på nästan allt. Sånt låter aldrig ’super’, men aldrig direkt dåligt heller. Jag gillar inte den så vanliga Sennheiser MD421, dov fet och bånkig. D112an låter bra i rätt position, men den är så känslig. Flyttar den sig 2 cm försvinner sweet spotten. Audix A6 eller Beta52A är mer lättjobbade då. Sätt aldrig en kaggemick i "hålet" i bastrumskinnet, för där puffar det ut en del luft när trummisen slår an bastrumman. Det kan du ofta t.o.m. känna om du sätter handflatan där när han trycker till på kaggen. Ju mindre hålet är, desto kraftigare luft-puff. Och vi vet ju alla hur det låter i en mikrofon om man skickar in en luft-puff i den.

 

Mickar är lite som med sångare. Sätt ett gäng mickar och testa och jämför. En tjej jag bandade lät kanon i en Neumann U89 för 35 papp. Hennes syrra lät däremot bättre/dyrare i en läppstiftsröd plastmick från en billig karaokemaskin, än i samma Neumann. Så om du har tid och flexibilitet och ork: testa och jämför, och se att samma mick låter olika på olika trumset i händerna på olika trummisar beroende på olika rum och/eller genrer.

Var medveten om att mikrofoner som satts i precis rätt läge ofta flyttar sig ju längre tiden går. Trummisen spelar (kraftiga vibrationer), han kliver upp och ner bakom trummorna, stöter till saker, flyttar vinklar på sina redskap lite, plus att stativ kan vara veka, stativ+mick där tyngdpunkten är svajig, svan-nackar som faller offer för gravitationen, skruvfästen som inte nyper ordentligt osv. Notera precis var och hur mickarna ska sitta och gör återkommande kontroller ofta, för att bekräfta att dom är kvar i precis rätt position. Trummisen själv säger gärna att det kan han kolla åt dig, men han kommer inte att göra det 😛

 

Vill man ha många mickar, ta in trummisen en dag själv (utan resten av bandet) och sätt mickar, flytta runt, testa, jämför, jaga fasdiskrepanser osv. Nyttja tiden, flytta mikrofoner 1-2 cm i taget och lyssna noga på hur skillnaden låter ur mikrofonen. Gör inte sånt samma dag som du ska spela in, för musikern blir urlakad själsligt, och då blir inspelningen därefter sen. Ge musikern minst 1 dag själslig paus mellan ambitiös micksättning och inspelning. Bäst musik blir det ju om musikern kommer in och är förväntansfull och laddad till tusen, det är man inte efter timmar av mickstativ-flyttande och bankande på en trumma per minut, och stirrande in i väggen.

 

Klaga inte direkt på trummisen för hur trumsetet låter. Om trummisen inte har åtminstone någorlunda koll på det själv - vilket han troligast inte har om det låter ’som det gör’ - då har han inte mycket resurser eller begrepp om hur han kan förbättra saken heller. Visst, om ett stativ skramlar lite eller nån pedal gnisslar så nämn det och ge han tejp och lite symaskinsolja. Enklare grejor är inga problem. Men om du är en sån som inte tål att spela in saker som inte låter som du tycker det ska, då måste du själv undvika att försätta dig i såna situationer - inte klaga på andra för vad du själv valde att bli en del av. En trummis som känner sig klankad på, eller som en sopig musiker, då låter det därefter. Lyft musikerna istället.

 

Buddy Rich var lite känd som tekniker-dödaren. Varenda ljudtekniker tyckte sig vilja ”rädda honom” från hans egna ”dåliga trumljud” (teknikerns åsikt) med filtar här, dämpkuddar där osv. Buddy lär ofta bara ha sagt ”Såhär låter mina trummor. Det enda du ska göra är att hålla käft och spela in dom, och om det inte låter likadant i kontrollrummet som här ute, då åker du ut och vi tar in en tekniker som kan sitt jävla jobb!”. Hårda bud, men det är en påminnelse om att det finns integritetsmässiga gränser vid inspelning, och att ”tekniker” faktiskt är ett service-yrke. Musikern är arbetsgivaren.

 

Hihat läckage? Ju mindre och ju mörkare (tunnare) hi-hat som används, desto mindre läckproblem. Hitta 12 eller 10 tums mörka och tunna hihats. Zildjian har t.o.m. modellen 'Special recording hats'. Det låter inte så konstigt i slutändan heller, som en del blir rädda för. Trummisen Russ McKinnon använde 10 tums Zildjian S.R. hihats på mycket av skivan "Monster on a Leash" med Tower of Power. http://open.spotify.com/track/6YkGeGXOxsgh5hJj3vZ1F7. För å undvika hihat läck i virvelmicken använder man en mick med smal riktningskaraktäristik, och vinkla arslet på micken rakt mot hihaten. Använder du en SM57a eller 545a, så skruva av nedre delen på den och löd fast trådarna direkt bakpå den övre halvan på micken. Då blir den bara en tredjedel så lång och kommer inte tvinga trummisen att bredsa mer bara för att virvelmicken måste ha ändan mot hi-haten. Nu ska du inte ha några hi-hat problem längre. Vart- och hur hihaten och virvelns står, är oehört känsligt för trummisens känsla av kontroll och hans spel. Tvinga inte trummisen ändra det, helst inte alls.

Man ska se till att få ner ganska "färdigt" ljud direkt. Är det powermetal man ska göra, då är de det ljudet som ska ner på band. Nära slutmålet, fast utan att totalt måla in sig i ett enda hörn – hitta balansen där emellan. Annars får man ägna 90% av projekttiden sen åt att locka fram ändamålsenligt ljud ur en ljudkälla som inte är relevant för slutmålet. Som att banda Gus Dalbergs mörka träiga trummor när ultrasyntetiskt Def Leppard-ljud var slutmålet.

 

Reflektioner från väggar påverkar en hel del för trumljudet. Trummor är ljudstarka så det sätter rumsakustiken på tuffa prov. Om trummorna står nära väggar, så reflekteras trumljudet ofta av väggen och går sen in i mikrofonerna. Då får du först direktljud, och 3-6 millisekunder senare får du flera färgade ekon (från väggar) som också går in i mickarna, och orsakar kamfiltereffekter och fasdiskrepanser. Se till att väggarna är väl dämpade. Européer har ibland haft tendensen att vilja spela in trummor i rena Gullfiber-rum, medan amerikanarna brukar göra tvärtom. Dom ställer trumsetet i mitten av enorma lokaler, för där är väggarna så långt bort att det inte blir några väggreflexer som blir problem. Då kan man använda mest signalen från närmickarna, och inte fullt så mycket rumsmickar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

... har alldeles för mycket tid numera

Det uppskattas av oss som önskar lite ny input. 😉

För övrigt finns det massa olika Beta98 (A,C LD och allt vad det hette), vad är skillnaden på dem och var det någon speciell du syftade på till pukorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det uppskattas av oss som önskar lite ny input. 😉

För övrigt finns det massa olika Beta98 (A,C LD och allt vad det hette), vad är skillnaden på dem och var det någon speciell du syftade på till pukorna?

Hm, det fanns ju olika ja. Jag har faktiskt inte hållit nån koll på det. Det var i alla fall inte H/C modellen jag menade; det ser jag på bild på Shures hemsida. Dom jag tänker på ser väl ut typ såhär. Många av beta98 modellnamnen verkar ha att göra med om dom säljs med trumfäste eller inte, svan-nacke eller inte .. typ sånt. Som rena mickar ser det ut att finnas 98S och 98A, varav A verkar vara senaste utgåvan. Verkar se lika ut och formodligen låter dom rätt lika med. Som sagt, jag är inte hundra. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

"kommer inte tvinga trummisen att bredsa mer bara för att virvelmicken måste ha ändan mot hi-haten"

😳 hur brett hihatstativ använder du egentligen?

Använder en kasserad 3G antenn som hi-hat ställ. 😎

Nä men.. en SM57 med utstickande sladd är rätt lång: Bild. Skulle man flytta in 57an på bilden mitt mellan HHn och virveln, då skulle man ju behöva flytta HHn nästan 2 dm åt sidan. Brukar kännas obekvämt för trummisar bara.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nä men.. en SM57 med utstickande sladd är rätt lång: Bild. Skulle man flytta in 57an på bilden mitt mellan HHn och virveln, då skulle man ju behöva flytta HHn nästan 2 dm åt sidan. Brukar kännas obekvämt för trummisar bara.

Smart! Så man Skruvar loss bakdelen och tex vinklar den 90 grader ner med en 90 graders support anordning som man kan tejpa på eller nått? Blir inte soundet annorlunda då? För shure måste ju anta att man har bakdelen påskruvad. Jag kan tänka mig att det blir lite annorlunda, men det behöver ju inte bli sämre + att man kan sätta den helt optimalt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag vill ha tips på hur man ska OH-micka för att inte få så j-a mycket crashar i ljudbilden. Vår trummis har ride plus två crashar, Zildjan och Sabian (den ena crashen) det är cymbaler speciellt för studioinspelning enligt honom. Men hittills har int jag lyckats få nån vettig balans med en ride som hörs och lagom crashar. Komprimerar jag hårt som f-n får jag ner vollen på crashen, men då låter den alldeles för länge i stället. trummisen spelar med hörselskyddskåpor helt utan lyssning i, så jag tror inte han hör hur ini h-e mycket crasharna låter jmf med ride, hihat och pukor.

Nästa inspelningsförsök ska jag närmicka pukorna separat, men var är vettigast att sätta två OH? Det är lätt att det blir för mycket virvel i dom också... sex kanaler är max vad jag kan spela in trummorna med... Jag kan iofs köra häng o golvpukans mickar mono på samma kanal, men hur snygg är det? Kanske funkar mono pukor bra ihop med stereo OH? Att få tryck i pukorna är ett annat problem jag har, därför brukar jag (med fyaramickars Glyn Johns setup) dra in panoreringen lite väl mycket för att få mer puktryck. Körde jag med mono pukor skulle jag kunna kosta på en till mick på antingen hihat eller under virveln?

Ständigt förvirvlad - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Mina inspelningar finns i mängder härute och jag har gått från klarhet till klarhet och köpt på mig lite mickar allt eftersom...men har nu den uppsättning som passar mitt syfte/ändamål, det ska låta 70-tal!

Virveln kan du micka med fördel ca 15cm uppifrån...(positionen start, kant rikta den mot "the balls" och du bör få ett fint ljud med den klassiska SM57 eller Sennheiser421. (standard är ju att micka närmare)

Vad det gäller kagge så släng in micken i kaggen och plocka upp med en annan utanför frontskinnet.

Skulle det bli lite läckage så är det ju precis den grejen som får det att leva...när grejorna ringer lite inbördes med varann osv.

Jag har ett hysteriskt fult rumsljud men kör högpass och gräver ut lite där det låter plåt-Ove om rummet...komprimerar den ambienceupptagningen rejält.

Slutligen, en bra trummis kan ha en älg mellan benen och spela!

Det ska gå att höja cymbaler...utesluta vissa slag mm ...med en bra trummis, annars skjut honom...släkten hans har förståelse :-)

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Mina inspelningar finns i mängder härute och jag har gått från klarhet till klarhet och köpt på mig lite mickar allt eftersom...men har nu den uppsättning som passar mitt syfte/ändamål, det ska låta 70-tal!

Virveln kan du micka med fördel ca 15cm uppifrån...(positionen start, kant rikta den mot "the balls" och du bör få ett fint ljud med den klassiska SM57 eller Sennheiser421.

Vad det gäller kagge så släng in micken i kaggen och plocka upp med en annan utanför frontskinnet.

Skulle det bli lite läckage så är det ju precis den grejen som får det att leva...när grejorna ringer lite inbördes med varann osv.

Jag har ett hysteriskt fult rumsljud men kör högpass och gräver ut lite där det låter plåt-Ove om rummet...komprimerar den ambienceupptagningen rejält.

Idel fina tips på mickar jag inte varken har eller gillar, och på kagge/virvelljud, det jag redan fått till som jag vill ha det. 😆 Men nu var det ju OH placering tips jag ville ha... hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Smart! Så man Skruvar loss bakdelen och tex vinklar den 90 grader ner med en 90 graders support anordning som man kan tejpa på eller nått? Blir inte soundet annorlunda då?

Det jag har gjort är att ta bort bakdelen på 57an, helt och hållet. Lägg bakändan tillbaka i micklådan, och sätt återstående fronten av 57an i klykan och spela in med. Det förändrar inte ljudet (så länge lödningen är bra). eller ja .. kan ju inte påstå jag gjort kliniska tester, men bakdelen innehåller ju ingenting, bara luft plus ett par smala sladdar. Det är bara ett handtag för att hålla micken bekvämt i handen.

Men nu var det ju OH placering tips jag ville ha...

Jag tror dom OH problem du upplever beror mest på cymbalernas klang i kombination med vilket ljud trummisen lockar fram ur dom. Jag tycker det låter så på inspelningarna. Så du behöver nog inte sparka ner på dig själv, för mycket. Din trummis må ha tilltro till sina cymbaler, men jag tycker det hörs att han spelar ojämnt på dom, att cymbalerna är för tjocka (klang-iga) för hans spelstyrka, och han spelar hårdare på riden än crasharna, och spelar hårdare på cymbalerna överlag än på trummorna överlag.

Om det är så, så har du ju lyckats fånga cymballjudet som det faktiskt låter, och det är i så fall något att vara nöjd med - även om man kanske inte gillar hur det låter. Men det är ju musikerns egna val vad han använder och hur han låter, inte teknikerns. Teknikerns främsta vapen är ju just att fånga saker precis som dom låter, och gillar inte musikern hur det låter kan han ju inte skylla på någon annan än sig själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Idel fina tips på mickar jag inte varken har eller gillar, och på kagge/virvelljud, det jag redan fått till som jag vill ha det. 😆 Men nu var det ju OH placering tips jag ville ha... hehe.

Har inte riktat mina tips mot dig, läste några inlägg tidigare i tråden så det vart ju lite knas...ok, du är ute efter OH-tips läs mitt inlägg ovan då..hehehehe! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det jag har gjort är att ta bort bakdelen på 57an, helt och hållet. Lägg bakändan tillbaka i micklådan, och sätt återstående fronten av 57an i klykan och spela in med. Det förändrar inte ljudet (så länge lödningen är bra). eller ja .. kan ju inte påstå jag gjort kliniska tester, men bakdelen innehåller ju ingenting, bara luft plus ett par smala sladdar. Det är bara ett handtag för att hålla micken bekvämt i handen.

Jag tror dom OH problem du upplever beror mest på cymbalernas klang i kombination med vilket ljud trummisen lockar fram ur dom. Jag tycker det låter så på inspelningarna. Så du behöver nog inte sparka ner på dig själv, för mycket. Din trummis må ha tilltro till sina cymbaler, men jag tycker det hörs att han spelar ojämnt på dom, att cymbalerna är för tjocka (klang-iga) för hans spelstyrka, och han spelar hårdare på riden än crasharna, och spelar hårdare på cymbalerna överlag än på trummorna överlag.

Om det är så, så har du ju lyckats fånga cymballjudet som det faktiskt låter, och det är i så fall något att vara nöjd med - även om man kanske inte gillar hur det låter. Men det är ju musikerns egna val vad han använder och hur han låter, inte teknikerns. Teknikerns främsta vapen är ju just att fånga saker precis som dom låter, och gillar inte musikern hur det låter kan han ju inte skylla på någon annan än sig själv.

Det är väl hans spelsätt antar jag, plus att han ända sen han började trumma för 12 år sen alltid spelat med hörselkåpor, för honom är det ljudet det han hör därinne, som är det perfekta ljudet. Kan tänka mig att cymbalernas väsande dämpas mer av Peltar Optima lll än de hårda smällarna från trumburkarna. Jag kan ju inte säga åt honom att spela utan kåpor så han hör vad han gör heller, han är livrädd att skada hörseln. Han vill spela som han alltid gjort, att fixa jämn volym på allt är nog mitt jobb kanske han tänker. Jag kanske kan hitta bra positioner där den ena är ganska nära riden och längre från höger crash, och den andra OH ganska nära hihat och längre från v crash.?

Det ljud jag fått till bäst hittills har jag skurit mycket lowmid på ride-OHn, så det stämmer att den crashen har mkt logmid.... Kanske kan han byta plats på crasharna? Den andra är inte riktigt lika våldsam och sitter i mer ensamt majestät...

Att spela in trummor utan OH var nog ett av de märkligare tips jag fått här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att spela in trummor utan OH var nog ett av de märkligare tips jag fått här.

Å andra sidan är trumljudet jävligt bra. 😉

Glöm inte att kolla in min länk, ifall du inte redan gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är väl hans spelsätt antar jag, plus att han ända sen han började trumma för 12 år sen alltid spelat med hörselkåpor, för honom är det ljudet det han hör därinne, som är det perfekta ljudet. Kan tänka mig att cymbalernas väsande dämpas mer av Peltar Optima lll än de hårda smällarna från trumburkarna. Jag kan ju inte säga åt honom att spela utan kåpor så han hör vad han gör heller, han är livrädd att skada hörseln. Han vill spela som han alltid gjort, att fixa jämn volym på allt är nog mitt jobb kanske han tänker. Jag kanske kan hitta bra positioner där den ena är ganska nära riden och längre från höger crash, och den andra OH ganska nära hihat och längre från v crash.?

Sämre cymballjud än det du fångat har man definitivt hört, så det är ingen katastrof - tycker jag.

Du kan ju alltid säga till trummisen att sätta i skumgummiproppar istället för att ha stora hörselkåpor. Med skumgummi påverkas inte ljudet alls lika mycket och han hör betydligt mer hur det egentligen låter - och hans hörsel är lika bra skyddad ändå. Att spela med en massa saker som täcker för öronen, och tro att det låter lika bra utanför som inuti, det är ju bland det mest korkade som finns. Det är ju som en busschaufför sätter på sig Virtual Reality goggles och kör bussen efter vad han ser i därinne istället för hur vägen egentligen går i verkligheten. Bättre han köper elektroniska trummor då, som både låter lägre och har syntetisk fetma inbyggt i ljudet.

Testa och byt plats på krasharna, fast han lär nog protestera där med. Att cymbaler låter icke uniformt och ojämnt i volym från cymbal till cymbal, det är vidrigt - såväl live som i studio.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är väl hans spelsätt antar jag, plus att han ända sen han började trumma för 12 år sen alltid spelat med hörselkåpor, för honom är det ljudet det han hör därinne, som är det perfekta ljudet. Kan tänka mig att cymbalernas väsande dämpas mer av Peltar Optima lll än de hårda smällarna från trumburkarna. Jag kan ju inte säga åt honom att spela utan kåpor så han hör vad han gör heller, han är livrädd att skada hörseln. Han vill spela som han alltid gjort, att fixa jämn volym på allt är nog mitt jobb kanske han tänker. Jag kanske kan hitta bra positioner där den ena är ganska nära riden och längre från höger crash, och den andra OH ganska nära hihat och längre från v crash.?

Det ljud jag fått till bäst hittills har jag skurit mycket lowmid på ride-OHn, så det stämmer att den crashen har mkt logmid.... Kanske kan han byta plats på crasharna? Den andra är inte riktigt lika våldsam och sitter i mer ensamt majestät...

Att spela in trummor utan OH var nog ett av de märkligare tips jag fått här.

Får snyggare cymbaljud än du har nu definitivt...räcker med en rumsmono och sedan beror det ju på hur han spelar dom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Får snyggare cymbaljud än du har nu definitivt...räcker med en rumsmono och sedan beror det ju på hur han spelar dom

Det där kan man ju ha lite delade meningar om. För att uttrycka mig ungf som du, du är ju inte alls blyg på så sätt så tycker jag nog jag har passerat ditt trumljud nu på sistone. En rumsmono är helt kass ju.

Du har även en viss digitaldist på dina mastrar. Jag hade samma på mina förr, men nu har jag fått bukt med dem.

Stereo is the new and best shit - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Eh, det vart nog syftningsfel...jag menade att jag tror att du får ett snyggare cymballjud med bara en Ambiencemick.

Sedan att du har passerat mitt trumljud...ja det är mycket möjligt, och att jag har digitaldist på mina mastrar...nej, det har jag inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...