Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Är det så att ljudet blir mycket bättre om man flyttar alla mikrofoner som är snett ovanför trummorna till under och inuti alla trummorna - eller är det bara jag som tycker så? En mik bredvid hihaten close an och sedan en overheadmik högt centrerat över trumsetet räcker i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är det så att ljudet blir mycket bättre om man flyttar alla mikrofoner som är snett ovanför trummorna till under och inuti alla trummorna - eller är det bara jag som tycker så? En mik bredvid hihaten close an och sedan en overheadmik högt centrerat över trumsetet räcker i övrigt.

Nja, det där lite inte bra. Ta tex en hängpuka och låt trummisen slå på den när du lyssnar snett ovanifrån, i en vinkel så du ser slagskinnet. Huka sen sakta ner dig, när du inte längre ser slagskinnet försvinner stunsen i ljudet samtidigt. En mick på undersidan hör samma sak.

Jag är inne på att man får med mer av hela trummans ljud om man inte är för nära med micken.

Glyn Johns fyramickars metod är värd att googla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

ang hårdvarukompressor då, Koppla via ljudkortet?

Säkrast är att komprimera efteråt. Väldigt lätt att det blir fel, oftast för mycket kompressor, om man lägger det redan på inspelningen. Och då är loppet kört.

När man håller på och flyttar mickar o grejar, trummisen dunkar på osv, så blir man trött i öronen och fattar inte riktigt vad det är man hör. Först dan efter kan man lyssna mer "nyktert".

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ta tex en hängpuka och låt trummisen slå på den när du lyssnar snett ovanifrån, i en vinkel så du ser slagskinnet. Huka sen sakta ner dig, när du inte längre ser slagskinnet försvinner stunsen i ljudet samtidigt.

Smaken är som baken. Jag tycker pukor brukar låta ganska torra och trista ur trummisens perspektiv. Föredrar att höra dom på distans. Men jag ser ändå en poäng med att fånga upp båda perspektiv när jag spelar in trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Baskaggen mickar ju många inuti? Funkar väl på samma sätt, antar jag.

nja

det är oftast inte riktigt samma boooff-ljud du vill ha på pukor som i bastrumman

du slänger ju heller inte in en kudde i pukan

öppna pukor kan man micka underifrån men tycker det egentligen mest blir tillslag man fångar

håller med gunnar här ovan att snett uppifrån på lite avstånd fångar trummans naturliga sound bättre

om man nu är ute efter det naturliga soundet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Men att micka inuti trummorna, vad ska man säga om det?

Det är en alldeles utmärkt metod som användes av Mark Pinske (läs intervjuerna på mixonline om ni är seriöst intresserade av ljudteknik och vill lära er något) som rattade Zappa fr. 1979-1983 både studio och live...trumljudet dom hade går inte av för hackor!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är en alldeles utmärkt metod som användes av Mark Pinske (läs intervjuerna på mixonline om ni är seriöst intresserade av ljudteknik och vill lära er något) som rattade Zappa fr. 1979-1983 både studio och live...trumljudet dom hade går inte av för hackor!

"Ni som vill lära er nåt"... Det är till att vara spydig, det är knappast nån som är med på ett sånt här ljudforum om de är ointresserade av ljudteknik. Jag har testat att micka inne i pukor utan underskinn både vid inspelning och live. Inget ljud jag gillade. Jag tycker det låter skit när de gjort det på Zappas plattor i svindyra studios också. Och att micka fem pukor både inuti, utanpå, plus OH, plus rumsmickar så det blir ca 20 mickar/ljudspår är inte aktuellt för nybörjare inom detta gebit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Herr NIlsson du missförstår mig helt, det var inte spydigt menat alls utan som ett tips ok!

Vilka mickar körde du inne i trummorna och hur placerade du dom???

Vilka låtar fr denna era med Zappa tycker du låter skit trumsoundmässigt ställer jag mig väldigt frågande till och i så fall vad har du för stereo???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

he he ööh jo 😄 men gör man rätt så blir det faktiskt bra, jag får väl bifoga ett exempel för att visa vad jag menar, Mark Pinske är inget dumhuvud och den läsningen som jag tipsade om är mkt intressant för folk och fä här även om man inte gillar Zappa av olika skäl!!!

Fine Girl snacka om tight & rent sound, basen trummorna allt, greppar man inte denna ljudbild så vet man inte vad bra ljud är OBS inte musikmässigt nu alltså även om det oxå är bra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det var nog SM57, vi hade dem typ både mitt inne i trumman och strax under. Tycker inte en puka utan underskinn låter så bra hur man än mickar den. Och vilken appalåt... kommer inte ihåg vad de heter, men det där soundet med rundpallare på 8 - 10 pukor känner jag igen när jag hör det. Tycker det låter onaturligt. Enklare att få fram med ett digitalset än att krångla med mickar inuti trummorna.

Live vill det gärna bli en j-a basrundgång med mickar i pukorna.

Sist vi spelade live med bandet använde vi fyra mickar sammanlagt. En EVND868 på kaggen, en CM3 mono OH, en D112 på basstärkaren. och en Beta58 som jag sjöng i. Gitarrstärkaren låter via en Redbox Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja det där med live och rundgång är ingen lek men det finns metoder även mot detta fast det är inte mitt gebit så det överlåter jag åt liveproffsen*

Pukor är svårt inget snack om det, jag föredrar ärligt talat också ett mer naturligt lagom sjungande ljud men det kan man nästa bara få till i rätt studiomiljö!

Steely Dan tex var överjävliga på detta fast då i väldigt torr&dämpad men naturligt ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

he he ööh jo 😄 men gör man rätt så blir det faktiskt bra, jag får väl bifoga ett exempel för att visa vad jag menar, Mark Pinske är inget dumhuvud och den läsningen som jag tipsade om är mkt intressant för folk och fä här även om man inte gillar Zappa av olika skäl!!!

Fine Girl snacka om tight & rent sound, basen trummorna allt, greppar man inte denna ljudbild så vet man inte vad bra ljud är OBS inte musikmässigt nu alltså även om det oxå är bra!!!

Skickligt gjort, men jag tycker ändå det är lite Casio julklapps-keyboard över rundpallarna.

Har du möjligen en länk till intervjuerna. Jag gillar verkligen att läsa hur saker verkligen gått till på inspelningar. Även om jag inte gillar just det puksoundet som beskrivs!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej expertisen, jag behöver er hjälp.

Vi vill väldigt gärna göra åtminstonte halvhyfsade inspelningar i vår replokal, dels som referensmaterial för oss själva (för att komma ihåg våra arrangemang) men även som något slags marknadsföringsmaterial.

Det är inte meningen att det ska låta som något annat än livematerial från replokalen, men man vill ju ändå att det ska låta så ok som möjligt.

Vi har testat att ställa en zoom h1 i lokalen, men trummorna, framför allt symbalerna, överröstar fan allt annat (och det finns en gräns för hur mycket vi vill höja övriga instrument, trots hörselskydd).

Så, nu är vi sugna på att köra allting via mixern och spela in en stereosignal från den. Vi kör redan bas och gitarr genom PA via stärkarsimulerande pedaler, så i dagsläget går allt utom trummorna den vägen.

Och nu tänkte vi alltså få med även trummorna.

Vi vill ha så lite meck och utrymme för fel som möjligt, och har begränsat utrymme.

Så till frågan:

Om man skulle micka kagge, puckor och virvel med nåt sånt härnt: http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/mikrofonpaket/mbdk5

Skulle man då få tillräckligt med läckage från cymbaler och hi-hat? Annars brukar man väl vilja slippa sånt, men vi vill alltså gärna få med dem också.

Det lockar verkligen att för enkelhetens skull kunna sätta fast mickarna med såna där fästen.

Tack på förhand.

/Trumidiot_33

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skullle vilja koppla in min Nanokompressor (hårdvara i ljudkortet innan signalen går till Logic pro. Hur kopplar jag?

Om inte ditt ljudkort har inserts så behöver du en preamp mellan Nanokompressorn och miken (mik -> preamp -> Nano -> ljudkort).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske redan har nämnts, men jag brukar använda något jag kallar centrummik, där jag sätter en stormembranare framför bastrumman i höjd med dess överkant och någon decimeter ifrån. Den plockar då upp hela setet ganska jämnt och sedan blandar jag det i mix med resten av mikarna för att få olika resultat. Det kan t ex användas för att få mer sejare och topp i virveln, mer fullrange i kaggen, eller för att komprimera hela kitet ganska hårt och få ett gött groove.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, tack för snabbt svar.

Det kanske skulle kunna vara ett alternativ, har du även förslag på mikrofoner? gärna i human prisklass.

Det som jag tänker mig skulle kunna vara ett problem är om den tar upp för mycket av resten, trumsetet står mellan PA-högtalarna så det lär låta rätt mycket mitt framför. Och vi vill alltså spela in allt samtidigt, och kommer inte kunna påverka de enskilda nivåerna i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, tack för snabbt svar.

Det kanske skulle kunna vara ett alternativ, har du även förslag på mikrofoner? gärna i human prisklass.

Det som jag tänker mig skulle kunna vara ett problem är om den tar upp för mycket av resten, trumsetet står mellan PA-högtalarna så det lär låta rätt mycket mitt framför. Och vi vill alltså spela in allt samtidigt, och kommer inte kunna påverka de enskilda nivåerna i efterhand.

Oj, sorry, mitt inlägg ovan om centrummik var inte på din fråga utan ett tips till tråden i största allmänhet.... 🙂

Även om en centrummik kan användas för att mika hela setet, så ger det inte det resultat som man i vanliga fall är ute efter när man mikar trummor (och särskilt inte om du har ett PA inblandat).

Har ingen koll på vad som finns i handeln i trummikväg idag, har inte spelat in trummor de senaste fyra åren. Man börjar bli snart bli old school... 😄 Men här finns säkert mer aktiva medlemmar som kan hoppa in med svar på din fråga.

Förresten, om ni kör med PA så kan det vara en idé att bandet spelar med in-ear hörlurslyssning istället för genom PA:t, så ni slipper läck i mikarna.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...