Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Hur "passerar" man någons ljud? Det är väl både högst personligt samt vad man vill försöka åstadkomma för sound?

Hmm.....

Nilsson är bara sur för att jag svänger mer för det är mätbart...hehe, bara skojar!

Rock on! 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Stereo på rumsmickning är nog lite bortkastat, i alla fall om bara har 8 spårs inspelning. Jag ska skita i ambience nästa gång, och ta det efteråt, köra ut hela mixen i pa. Då kan jag ha 4 eller tom 8ambiencemickar...

Då får du se till att ha en högtalarstack som kastar ut ljudet på samma sätt som ett riktigt trumset. Att reampa trummor genom högtalare i ett stort rum är sjukt kul, kreativt och som experiment. Men det ersätter inte att ha ett riktigt trumset i samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nilsson är bara sur för att jag svänger mer för det är mätbart...hehe

😄

Stereo på rumsmickning är nog lite bortkastat, i alla fall om bara har 8 spårs inspelning. Jag ska skita i ambience nästa gång

Så är det jämt. Det är ofta liksom ett motsatsförhållande mellan mängd ansträngning/arbete och kvalitet. Ju fler mickar/kanaler man spelat in, desto fler alternativ och desto bättre sound - om det används med intelligens och erfarenhet. Ju färre mickar/kanaler desto sämre förutsättningar att mjölka ur ett bra ljud. Livet suger ibland :/ Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

😄

Så är det jämt. Det är ofta liksom ett motsatsförhållande mellan mängd ansträngning/arbete och kvalitet. Ju fler mickar/kanaler man spelat in, desto fler alternativ och desto bättre sound, om det används med intelligens och erfarenhet. Ju färre mickar/kanaler desto sämre förutsättningar att mjölka ur ett bra ljud. Livet suger ibland :/

Ju fler mickar, desto bättre sound...nej, mannen, ute och cyklar igen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Då får du se till att ha en högtalarstack som kastar ut ljudet på samma sätt som ett riktigt trumset. Att reampa trummor genom högtalare i ett stort rum är sjukt kul, kreativt och som experiment. Men det ersätter inte att ha ett riktigt trumset i samma rum.

Mätte takhöjden iag när jag böt lampor från en byggnadsställning. Sju meter prick. På de andra ledderna är det 20 ggr 18 meter. Stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fler mikrofoner = bättre valmöjligheter = möjligheter till bättre sound. 😉

Betyder det att sex st SM57 ger ett bättre ljud än tex fyra C414?

Fullständigt jättefel enligt min egen i cement gjutna åsikt. Två simplare mickar som bråkar med varann om utrymme är sämre än en bra.

Mitt trumljud är ju det bästa, så det är ju egentligen inget som behöver dryftas. 😎

Analogfreak och 73 andra personer gillar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Betyder det att sex st SM57 ger ett bättre ljud än tex fyra C414?

Tror inte riktigt att du läste vad jag skrev, Nilsson. 😉

Jag skrev MÖJLIGHETER till ett bättre ljud, inte att det skulle bli bättre ljud med fler mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det jag menar är att jag inte tror att alla fattar att man med fyra bra mickar o preampar kan få ett bättre ljud än med 15 billigare dito. Att det bästa är om man kan vältra sig i 20 stycken mickar o preampar a 25000 kronor styck det fattar nog vem som helst, Men någon ska betala för att köpa in dem också.

Ju fler mickar ju mer fina möjligheter till fina fasfel. Även med 25000kronorsmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

...yada yada yada....har man 20 st micar och 25k preamps så har man nog en aning om vad man pysslar med, såvida man inte är en enormt tät hobbypulare....fler kanaler=större kontroll över ljudilden man vill förmedla. Sån ser utvecklingen ut. Jag förstår inte alls dina synpunkter här nillson. Om en metalltjomme vill få ut ett bra sound ur sina trummor kan han vara utan dina tips. Om det är ett 3-pice band med ståbas trummor och annat har du ju kanske en poäng. annars. nja.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tror jag startade den här vinklingen. Menade mest att om man spelar in ett trumset med en mick framför bastrumman och ett X/Y-par ovanför så kan man absolut få toppenljud.

Om man däremot även sätter dit närmickar på varje trumma och rumsmickar längre ifrån trumsetet, då har man ju möjligheten att muta alla närmickarna och bara köra på de tre förstnämnda mickarna om man så önskar. Men man har många fler möjligheter än så med extra perspektiv och källor.

Om något t.ex. skulle bli mindre lyckat i ljudbilden med de tre förstnämnda mickarna, t.ex. en överton i en puka som ringer över, då finns ju möjligheten att blanda in en av de andra mickarna lite svagt för att jämna ut och komplettera, eller med förskjuten tamining eller vänd fas osv. Med en mick både utanför och inuti bastrumman får man ju såväl kropp som smack, på ett sätt man inte får om man använder 1 mick.

Möjligheterna blir flera, men som sagts så kräver det mångdubbelt mer jobb och medvetenhet. Men så länge medvetenheten och kontrollen finns där så blir det ju aldrig sämre än med tre mickar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Anledningen jag har för det är att jag tycker mig få en bättre attack än om jag skulle använda kondensatormikar. Sedan tycker jag generellt att det är betydligt mindre av massa oskönt läck som man slipper med de dynamiska fast det beror såklart på hur man mikar upp.

seriöst eller?

kondingar tar generellt upp transienter mycket bättre än dynamiska

och det är inte typen av mick som avgör hur mycket en mick tar upp av skit runtomkring utan vilken karakteristik den har - förutsatt samma avstånd till ljudkälla

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ju färre mickar/kanaler desto sämre förutsättningar att mjölka ur ett bra ljud. Livet suger ibland :/

tycker dina slutsatser suger ibland

det hela hänger ju på hur var å vad som fångas av dom mickar (antalet egalt) man använt

och då har vi inte ens gått in på vilket typ av set man utgår från eller vilket sound man eftersträvar

men tack för att du skriver desto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tycker dina slutsatser suger ibland

det hela hänger ju på hur var å vad som fångas av dom mickar (antalet egalt) man använt

och då har vi inte ens gått in på vilket typ av set man utgår från eller vilket sound man eftersträvar

Sex inlägg upp^ så förklarade jag lite tydligare om hur jag menade.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det beror väl på vad man ska spela in? Krossmetal går nog inte att komma ifrån att det krävs ett helt gäng mickar till. I soul/blues kan det ju räcka med en fin mik som står rätt placerad..

Krossmetal...vad fan hände, vad är det!? låter som om du kan greja det på fyra...2 OH en virvel en kagge och spela inte som en fröken utan klipp på.

Sedan använder man FREKv....favorit Decapitatorn och "krossar"...kommer knäcka en hel del av konkurrenterna (allt är en tävling, det vet ni!?)

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...