Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Inte mer att tillägga annat än att Demon skrev det jag tänkte.....på ett ungefär. 🙂

Det absolut bästa är att experimentera och lyssna. Glyn John's är kalas med få mickar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Japp, vet många som använder det, har inte använt det själv så mkt än. Får in ett Ludwig set till studion snart, då ska det bli lekstuga med mick-tekniker, lägger kanske upp några ljudklipp då! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I en del beskrivningar (mest äldre?) av baskaggeinspelning står det rakt av att det blir bäst om man tar bort frontskinnet helt. Att testa med varken helt frontskinn, eller frontskinn med hål i nämns inte ens. Till min AKG D112 följer det med en liten med bilder på folder hur micken bör användas till olika grejer, och till kaggen, ja då ska man ta bort frontskinnet helt enkelt! Ju närmare ju mer klick, längre ifrån mera basigt om jag kommer ihåg rätt... Nån som testat? Jag tänkte att med frontskinnet borta kan man ha micken en bit framför kaggen säg 25 cm som exempel, och ändå få med klubbsmällen och hela slagskinnets ljud. Om man som jag spelar in med 4-mickars Glyn Johns-metod, då kan jag sätta kaggemicken på exakt samma avstånd från virvelns slagskinn som de två OH/sidemickarna, och få ännu mindre fasskillnader mickarna sinsemellan. Lite av pukornas bastoner skulle oxå fångas upp av kaggemicken.

Sällan man ser inspelningsbilder på kaggar utan frontskinn, vore kul att läsa om någon gjort så och blivit nöjda med smocken. Eller om ni tyckte det varit enbart dåligt och skruvat tillbaka skinnet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)

I en del beskrivningar (mest äldre?) av baskaggeinspelning står det rakt av att det blir bäst om man tar bort frontskinnet helt. Att testa med varken helt frontskinn, eller frontskinn med hål i nämns inte ens. Till min AKG D112 följer det med en liten med bilder på folder hur micken bör användas till olika grejer, och till kaggen, ja då ska man ta bort frontskinnet helt enkelt! Ju närmare ju mer klick, längre ifrån mera basigt om jag kommer ihåg rätt... Nån som testat? Jag tänkte att med frontskinnet borta kan man ha micken en bit framför kaggen säg 25 cm som exempel, och ändå få med klubbsmällen och hela slagskinnets ljud. Om man som jag spelar in med 4-mickars Glyn Johns-metod, då kan jag sätta kaggemicken på exakt samma avstånd från virvelns slagskinn som de två OH/sidemickarna, och få ännu mindre fasskillnader mickarna sinsemellan. Lite av pukornas bastoner skulle oxå fångas upp av kaggemicken.

Sällan man ser inspelningsbilder på kaggar utan frontskinn, vore kul att läsa om någon gjort så och blivit nöjda med smocken. Eller om ni tyckte det varit enbart dåligt och skruvat tillbaka skinnet.

Det går att få väldigt bra smocka utan frontskinn.

Man kan micka med två mickar även då. En nära klubban i kaggen och en en bit framför kaggen.

Har även haft bra lycka med en inuti och en pekandes rätt ner i golvet vid kaggens sarg, som då inte existerar när man tagit bort frontskinnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det går att få väldigt bra smocka utan frontskinn.

Man kan micka med två mickar även då. En nära klubban i kaggen och en en bit framför kaggen.

Har även haft bra lycka med en inuti och en pekandes rätt ner i golvet vid kaggens sarg, som då inte existerar när man tagit bort frontskinnet...

Ska testa detta! tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I denna artikel om Glyn Johns recording

http://www.drummblog.com/post/2008/10/09/First-Recording-Experience-with-the-Glyn-Johns-Microphone-Setup.aspx

Står det, mellan micplacerings-skissen och bilderna på trummorna att man alltid ska placera rumsmickarna i steg på tre fot (min översättning) för att undvika fasfel.

"Finally, our room mic, a Behringer C-1 condenser, is positioned six feet from the kit, directly in front of the kick drum. I was talking with someone with an engineer background at a gig a couple of months ago and he said you should always position room mics in factors of three feet to avoid phasing problems. I don't know how accurate that is as I haven't found that information anywhere else, but I can say we haven't had any phasing problems during our recording as of yet. So, that seems to be working well for us."

Tre fot är 91,44 cm... Nån som kan bekräfta det här? Det är nog viktigare än man tror det här. Att få ett kanon virvelljud när man lyssnar på enbart virveln är inte så svårt, det är när även OH osv är med det alltid blir mer eller mindre konstigt virvelljud. Om jag lyssnar på virveln och mina Glyn Johns OH är det ganska solklart att virveln låter bäst om jag fasvänder virvelmicken. men om jag lyssnar på enbart virveln och baskaggemicken samtidigt är det inte lika solklart att virveln låter bäst fasvänd. Det tror jag beror på att kaggemicken sitter närmare virveln än OH gör. Nästa inspelning ska jag testa att sätta kaggemicken så den kommer lite längre från virveln än som den suttit sista gångerna. Nu har vi ett litet hål i frontskinnet ungf kl halv fem, skulle man vrida skinnet medurs ett kvarts varv skulle hålet komma en bit längre från virveln än nu, men ändå hamna likadant inne i kaggen, alldeles innanför frontskinnet, där har vi fått bäst ljud hittills.

Det här också anledningen till att jag funderar på att spela in kaggen utan frontskinn, då blir det ju ganska enkelt att hitta en punkt där kaggemicken hamnar på samma avstånd från virveln som OH. Fast så fort man kommer utanför kaggen brukar botten försvinna...

En till fundering ang rumsmickar och trefotsprincipen: I steg om tre fot från vaddå? Det blir ju helt olika om man tänker på kaggen eller virveln. Det är kanske från virveln man ska mäta ändå, det är ju den som är så känslig för fasfel. Kunde man få både OH och kagge 91,44 cm från virveln, sen tredubbla avståndet till nio fot till en eller två rumsmickar så kanske det skulle bli grymt bra.

Jag tror jag läst det här om tre fot mellan mickar förut, men det skulle vara fint att få bekräftat. Det kanske inte finns nån sanning alls i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tror jag läst det här om tre fot mellan mickar förut, men det skulle vara fint att få bekräftat.

Du tänker inte på 3 till 1 "regeln"?

För övrigt skulle jag utgå från virveln, då det är den man utgår ifrån för att ställa in OH-mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du tänker inte på 3 till 1 "regeln"?

För övrigt skulle jag utgå från virveln, då det är den man utgår ifrån för att ställa in OH-mickarna.

har läst om även det, men nu var det tre fot jag tänkte på. Tar man sig tid att mäta kan man nog få alla avstånd jämt delbara med tre fot. Även från OH till ev rumsmickar. Men jag ska förstås utgå från virveln, det är ju i virvelljudet man nästan alltid kan höra en viss krackelering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Någon som har ideér om hur man bör komprimera de två OH och Sidemicken när man Glyn Johnsinspelar? Hittar inget sånt på Google, bara om komprimering av OH när man även närmickar pukorna...

När jag har hållit på har jag tyckt det låtit bäst att komprimera så pyttelite att det nästan inte hörs nån skillnad alls mot för bypass. Trummorna blir ju komprimerade en gång till vid mastringen, lätt att virveln låter spräckt om det är för mycket redan i mixen...? Så ratio 3:1 som föreslås för oh ibland tycker jag blir helt fel...

Nån som varit med å fått till det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

det hänger ju helt på innivå kontra tröskel samt attack/release tider

Jag får till det bättre o bättre med nästan ingen eq eller kompression. Här skar jag oh 1 db vid 4,5 khz. Annars är det flat. kör jag på med mer eq o kompressor blir det avgjort sämre tycker jag. Ett gott betyg till Glyn Johns metoden. Mixade detta nyss:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-kura-skymning-1

Fick PM från OnSatan att sången måste upp lite... O virvelelelen ner lite. Lättare att mixa nu med hängmatts-eq-ade monitorer. De låter nästan lika som lurarna nu, ATH-M50.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

låter ju varken okomprimerat eller särskilt öppet

? Det är bara pyttelite på oh o virvel. Inget alls på kaggen, som även har helt flat eq. När jag knäpper bort den komprimeringen hör jag ingen skillnad. Lika i mastringen är det minsta möjliga. Jag har använt ännu mindre än vad jag brukar, i stället anings mer limiter, multibandslimiter. Den blinkar till kanske var femte sekund typ i mellanregistret, lite oftare i basen.

Inte särskilt öppet, vad menas med det?

Jag fick pm från OnSatan att jag måste ta ner virveln lite, så då gjorde jag det. Och hissade sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Berätta om din tanke! Truminspelningstankar är det bästa jag vet!

Kanske inte jätteinstressant.

men tänkte testa min SE z3300a (alt. nt2-a) som sejarmatte-mick en 10-20cm ifrån vid nästa truminspelningssession. för jag tycker SM57or är trista vid det ändamålet.

Vid den inspelningen ska jag också köra rumsmickar för förstagången! då skolans studio är ombyggd så att nu har inspelningsrummet en rummsklang 🙂

Eller gör sig stormembranare sig inte på på sejar? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kanske inte jätteinstressant.

men tänkte testa min SE z3300a (alt. nt2-a) som sejarmatte-mick en 10-20cm ifrån vid nästa truminspelningssession. för jag tycker SM57or är trista vid det ändamålet.

Vid den inspelningen ska jag också köra rumsmickar för förstagången! då skolans studio är ombyggd så att nu har inspelningsrummet en rummsklang 🙂

Eller gör sig stormembranare sig inte på på sejar? 😱

Under virveln, och så pass långt ner får du nog in väldigt mycket av baskaggen på sejarspåret...

Testa att sätt nån av de två på virvelns ovansida i stället ca fem cm ut från sargen riktad mot mitten av slagskinnet, men så lågt placerad att halva membranet "tittar" mot virvelns sida. Med rätt placering får du med hela trumman, även lagom med sejare. Du skippar alltså sejarmicken.

Det här med sejare... Om man lägger sig under virveln och lyssnar när någon slår (helst löst) på virveln så inser man att det är ett överdrivet vasst och fult ljud man inte vill ha med i mixen. Det sejarljud i alla fall jag vill ha med är det som läcker ut uppåt och åt sidorna. Det man hör som trummis, och det får man med fint med micken en bit ut från trumman.

Gör rätt med en mick så blir det ett bättre ljud än med två. Inga fasfel blir det heller. I "dyra" studios med drösvis med dyra mickar kör man ofta med bara en bra konding på virvelen.

Ett förslag värt att testa i alla fall.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I "dyra" studios med drösvis med dyra mickar kör man ofta med bara en bra konding på virvelen.

Finns nog lika många som kör med SM57:a också. Både över & under. 😉

Men så sant som det är sagt, experimentera/lyssna/flytta, så kommer man fram till något man är nöjd med till slut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tackar för era synpunkter. Och ja. Att exerimentera är alltid bäst! Fast sen tycker jag att en ensam virvelmick på slagskinnet ( hur bra den än låter) inte tar mig riktigt hela vägen dit. Fast det kan vara jag som är dålig bara?

Anyway. Ska spela in om en vecka. då jeflar ska här experimenteras!

Sålänge vår lärare inte får ding och bara ger oss en dag på att spela in en hel låt. då blir jag sur!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

För att få helhetsljudet av trumman, sätt inte miken för nära skinnet. För långt bort så får man dock en massa oönskat läck vilket gör det svårt att mixa sen, så det är en avvägning.

Själv gjorde jag några små mikskärmar (runda med hål i stort som en SM57) av asfaltsmatta, motorrumsdämpning och moltontyg i en sandwich som jag trär på mikrofonen (så den sitter som en keps mellan clipet och kapseldelen). Det hindrar iaf en del hihat från att nå virvelmiken samt ride från golvpukemiken och gjorde mixandet lite enklare. 🙂 Det ser kanske inte så vackert ut, men funkar. Inte natt/dag-skillnad, men väl en förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gjorde en truminspelning idag. Mickade även upp en stor hall med en stormembranare. Har dock inte lyssnat i mina vanliga monitorer eller lurar så jag är lite osäker på frekvensbalanser osv. Men men....Lite Bonham komp 🙂

Trummorna va ett billigt PDP kit med en yamahavirvel. Istanbul cymbaler och hi hat. Billiga sorten, kan kolla upp modell senare 🙂

Mickarna va

Sontronics Sigma som kickmick

Shure Sm57 som virvelmick

TSM MT87 MKII Som OH

http://dl.dropbox.com/u/5726699/01%20Bonham%20Drums%20by%20Mats.wav

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gjorde en truminspelning idag. Mickade även upp en stor hall med en stormembranare. Har dock inte lyssnat i mina vanliga monitorer eller lurar så jag är lite osäker på frekvensbalanser osv. Men men....Lite Bonham komp 🙂

Trummorna va ett billigt PDP kit med en yamahavirvel. Istanbul cymbaler och hi hat. Billiga sorten, kan kolla upp modell senare 🙂

Mickarna va

Sontronics Sigma som kickmick

Shure Sm57 som virvelmick

TSM MT87 MKII Som OH

http://dl.dropbox.co...20by%20Mats.wav

MVH

Anders

Bonhaminfluerad trummis? Vad heter den låten med Zeppelin som finns utlagd med enbart trumspåren?

Jag tyckte det var lite för mycket rum på det här, närfläsket fattades. Jag skulle satt OH närmare/lägre. Eller ännu hellre som Glyn Johnsmodellen pläderar. Trummorna i sig funkar nog bra även om de är i snikprisklassen.

Sänker man OH är det snart gjort att de kommer dumt nära en eller flera crashar. En del trummisar är då inte alls omöjliga utan kan tänka sig att ha dem på nåt annat vis så de inte går in i OH too much.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...