Jump to content
Annons

Antares släpper autotune för gitarr


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

gött, tycker jag.

Då kan jag kanske börja använda mina gamla sköna Kent/Hagström/burns gitarrer som låter så härligt karaktäristiskt utan att behöva stämma om mellan varje ackord vid kompspel pga att de inte går att intonera så bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Är du rädd att ATG-6:an ska rida noten rätt när du försöker benda kan du slappna av. Programmerarna har varit fiffiga nog att låta ATG-6 känna av vad du försöker göra och i stället för att pressa tillbaka din bendning så ser den i stället till att pricka rätt på noten du bendar till."

Sen förstår jag inte vad man menar med "ATG-6 ser till exempel till att din gitarr alltid låter perfekt intonerad, oavsett om du sätter fingrarna lite skevt kring banden." Wtf

Och hur kan den veta om jag när jag börjar bända ska bända ett halvt, ett helt eller kanske ett och ett halvt tonsteg? Och hur kan programmet veta hur snabbt jag ska bända? Nej, det här låter märkligt. Hur löser den ett yvigt metalvibrato? Det här är en produkt jag förstår först när jag provar den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va nice om det fungerar bra!!!

Oavsett om en gitarr är 100% intonerad så brukar alltid den låta ostämd någonstans på halsen, och jag har spelat in allt från billiga till riktigt riktigt dyra instrument. Skulle kunna bli en räddare i nöden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

äh.vad nu då????kom igen-en gitarr är en gitarr och det är ju häftigt...

varför skulle man vilja atutotuna en sådan???

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

En sträng har ju bestämda avstånd där de exakta halvtonerna ligger. Ofta är avståndet lite off jämfört med banden eftersom strängen är något för kort eller lång, något man löser genom att justera längden via bryggan (intonering).

Ja, just det.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va nice om det fungerar bra!!!

Oavsett om en gitarr är 100% intonerad så brukar alltid den låta ostämd någonstans på halsen, och jag har spelat in allt från billiga till riktigt riktigt dyra instrument. Skulle kunna bli en räddare i nöden 🙂

???

Link to comment
Dela på andra sajter

hittar endast dyra giatrrer med sådana band.

undrar hur det är att spela på en sådan??

rolleyes.gifEdit-blev litet sugen att testa faktiskt...

men jag tycker ändå-en gitarr är en gitarr och det är ju häftigt ju!!!!

ska låta gitarr....

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

hittar endast dyra giatrrer med sådana band.

undrar hur det är att spela på en sådan??

rolleyes.gifEdit-blev litet sugen att testa faktiskt...

men jag tycker ändå-en gitarr är en gitarr och det är ju häftigt ju!!!!

ska låta gitarr....

Vad är det för fel med att öppna upp fler möjligheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att en gitarr kan vara ostämd bara på vissa ställen på gitarrhalsen, som det påstås här?

Gitarren är väl på grund av sin anatomi med helt raka bandstavar tvungen att vara lite tempererad. Standardalgoritmen som är mallen för hur banden ska placeras i förhållande till varandra är en proximativ kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

inget-bara det att jag tycker att en elgitarr är bäst-jag använder också effekter-det är kul och kommer säkert att testa den här om priset är överkomligt.

(men så tycker jag att en gitarr låter häftigt just bara därför att den inte är perfekt. ...-det ÄRperfekt!!)

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

hittar endast dyra giatrrer med sådana band.

undrar hur det är att spela på en sådan??

rolleyes.gifEdit-blev litet sugen att testa faktiskt...

men jag tycker ändå-en gitarr är en gitarr och det är ju häftigt ju!!!!

ska låta gitarr....

givetvis, men finns inget värre än en sur gitarr :S

Testa själva som sagt, gitarren är 100% intonerad sen spelar du in typ 1:bandet sen upp till 8:e-10:e så brukar den ändå likt förbannat vara ostämd, dock ytterst lite. Sen har vi det med anslag som påverkar tonen/stämmningen etc. Så på typ oktavgitarrer kan detta vara super

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant... som det har påpekats här så finns det ingen gitarr med raka band som intonerar klockrent över hela halsen, det är en fysisk omöjlighet. Tonarter som A/Am, E/Em låter kanon, men typ Bb är en jävla knepig tonart på gitarr. Lägg dessutom till att intoneringen påverkas av var på bandet du trycker och hur hårt du trycker. Många duktiga gitarrister lägger stor vikt vid att öva på att trycka ner strängen rätt.

Dock vill jag vara lite paragrafryttare och säga att not och ton är två skilda saker... noter är ett skriftspråk, och lämnar inga ljud ifrån sej. Notes på engelska = toner på svenska. Tack för mej. 🙂

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Steve Vai använder sådana band på alla sina gitarrer

Nej. Men på flera av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, på en intervju sade han att han skulle fixa det på alla sina gitarrer. Han kanske ändrade sig ☺️

Och jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet om han monterat det på alla sina gitarrer än ☺️ Men på något av hans allra senaste videoklipp så är Evo iaf utan. Sen borde Mojo med sin hals med inbyggda dioder också vara utan. Kommer ihåg att han uttalade sig i en intervju och sa att han behövde True Temperament till vissa specifika låtar med stora blommiga ackord. Sen figurerar han i en Guitar World från 2007 tillsammans med Satriani med en TT-greppbräda monterad på just Evo (vill jag minnas). Det är det numret där han delar med sig av sin 10-Hour Workout.

Jag insåg precis vilken extrem nörd jag är... :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett tillgodosett ickebehov... Men det finns väl plats för det oxå. Den är lite festlig den digitala världen, det mänskliga ska justeras bort till maskinexakthet, och det maskinella ska humaniseras till mänsklighet... Gitarren ska autotunas och synthen ska snedpitchas.

På tal om Steve Vai, så är ju en av frågorna jag INTE ställt mig när jag lyssnat på honom: "Det låter lite OSTÄMT va?"... Men föralldel, gitarrstämning är ett mer komplext kapitel än vad som kan tyckas vid första anblicken.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sa att han behövde True Temperament till vissa specifika låtar med stora blommiga ackord.

Ja blommiga ackord!

Jag antar nog att det är lite overkill om man bara kör grundton +kvint i värsta def metal bandet, med tanke på priset.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja blommiga ackord!

Jag antar nog att det är lite overkill om man bara kör grundton +kvint i värsta def metal bandet, med tanke på priset.

Haha, ja precis. Det är nog ganska overkill annars också. Jag funderade en del på det när jag läste om det första gången. Jag tänkte att om alla mina gitarrhjältar kan låta så bra som de gör utan en TT-hals så behöver jag nog ingen heller.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...