Jump to content
Annons

Bästa mjukvaru EQ?


Bunkert

Recommended Posts

Vilken är din mjukvaru EQ favorit?

De som följer med Logic är inte nåt att hänga i granen direkt.

Hörde för länge sedan att EQn från SSL borden kommit i digital

version. Men den kostade har jag för mig.

Gratis vore godast. ...eftersom kontot just tömdes till förmån för

annan najs hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rekommenderar waves SSLEQ om du vill ta fram något i ljudet eller ge det mer karaktär, annars är Sonnox Oxford EQ väldigt transparent och låter väldigt bra om man bara cill skala lite bland de jobbiga frekvenserna. Glöm inte att det är bättre att ta bort med en eq än att försöka lägga till, då kan det bli fas-knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar waves SSLEQ om du vill ta fram något i ljudet eller ge det mer karaktär, annars är Sonnox Oxford EQ väldigt transparent och låter väldigt bra om man bara cill skala lite bland de jobbiga frekvenserna. Glöm inte att det är bättre att ta bort med en eq än att försöka lägga till, då kan det bli fas-knas.

Det är många som mässar om att det är bättre att skära än att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det är mer för teoretiker som gillar att säga åt folk vad som är bäst. Om det låter bra att boosta 4 db runt 300 hz på en virvel så är det väl bara att köra än att försöka leta var du ska skära för att få samma effekt.

Fasfel känns väldigt gammalt när vi pratar effekter, dock viktigt vid inspelning. Men även där, låter det kanon, skit i fasfelen då. Tror att för många tänker vad som är rätt istället för att lyssna.

Men ingen kritik till dig. Jag har själv predikat teoretiska termer vid inspelning/mixning. Jag lägger skulden på kursen hos SAE. Bortkastade pengar för det året. Typ 80 procent teori om hur det ska vara. Istället för att lära ut hur man ska lyssna.

Jag hade som vanligt inget vettigt att säga, så jag slutar nu :-)

Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är förmodligen dina kunskaper som sätter gränsen. Man kommer långt med Logics inbyggda prylar om man bara kan ratta rätt.

Vad är det du känner är fel med dem?

Visst är det så. De som är effektiva är z-plane EQ:s och är mer eller mindre identiska mellan alla DAW tillverkare. UAD, Waves och Softube har

väl lite roligare grejer men de drar mycket mycket mer CPU för att försöka emulera analoga kretsar. Låter det illa genom en z-plane EQ så är det förmodligen

skit in. Och det är inte så troligt att det blir bättre med någon EQ i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Tack för tipsen!

Blir till att ladda hem och prova.

Är nybörjare på Logic, men musiker till yrket, så jag är van att lyssna.

Det är väl inget direkt fel på Logics Channel EQ, som är den jag tycker funkar bäst.

Men det "händer" liksom inget med ljudet. Den svarar dåligt. Men då jämför

jag med när min kompis vrider på EQn på sitt Calrecbord för 6-siffrigt belopp.

Då jädrar händer det grejer. Ljudet öppnas liksom upp.

Men Channel EQn blir det typ basigare eller toppigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som mässar om att det är bättre att skära än att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det är mer för teoretiker som gillar att säga åt folk vad som är bäst. Om det låter bra att boosta 4 db runt 300 hz på en virvel så är det väl bara att köra än att försöka leta var du ska skära för att få samma effekt.

Till viss del är det nog en kvarleva från tiden med analog teknik, när en höjning med eq ofelbart också höjde bruset en bra bit, så att det av den orsaken var bättre att hitta något lämpligt ställe att dra ner för att det skulle låta bra.

Men det ligger ändå något i det. Jag tycker att det ofta kan bli bättre om man riktar in sig på att reducera det som låter sämre, eftersom det ju automagiskt samtidigt tar fram allt som låter bra. Ofta låter ju trots allt det mesta ok, medan det kanske är något eller ett fåtal frekvensområden som låter lite sämre - och det är lättare att dra ner det fåtal områden som låter illa, än att dra upp det stora antal områden som låter bra. Om man drar upp ett frekvensområde, så är risken också större att det kommer att krocka med något annat spår frekvensmässigt - men precis som du säger, så måste man alltid använda öronen när man tar sina beslut - och om det låter rätt, så är det rätt oavsett vad teorin säger, så man ska ändå inte vara rädd för att dra upp om man tycker att det behövs, utan man måste i vanlig ordning skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det "händer" liksom inget med ljudet. Den svarar dåligt. Men då jämför

jag med när min kompis vrider på EQn på sitt Calrecbord för 6-siffrigt belopp.

Samma sak kommer att hända om du kör ljudet genom ett SSL bord jämfört med Waves SSL , UAD SSL , Duende , URS SSL.

I ett bord är det mer än bara en EQ kurva , det är motstånd , transistorer etc etc.

Det är inget fel på Logics inbyggda effekter , faktiskt är dom bland dom bästa som medföljer och egentligen behöver man inget annat.

Känner flera producenter som enbart kör Logic och deras låtar låter bra och ligger bra på listorna i Europa och Usa.

Men Waves eller UAD är ett bra alternativ ifall du vill ha lite att laborera med för att snabbare och lättare få fram ett sound du gillar , I båda ingår en hel arsenal av effekter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner flera producenter som enbart kör Logic och deras låtar låter bra och ligger bra på listorna i Europa och Usa.

Några exempel? Skulle vara spännande att lyssna så man vet vad man faktiskt kan åstadkomma om man vet hur man gör. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Madonnas Confessions on a Dancefloor är inspelad och mixad i Logic. Dessutom så var det Logic som rullade på turnén.

Sorry, mixad på en SSL... jaja inspelad i Logic så långt var det rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Till viss del är det nog en kvarleva från tiden med analog teknik, när en höjning med eq ofelbart också höjde bruset en bra bit, så att det av den orsaken var bättre att hitta något lämpligt ställe att dra ner för att det skulle låta bra.

Men det ligger ändå något i det. Jag tycker att det ofta kan bli bättre om man riktar in sig på att reducera det som låter sämre, eftersom det ju automagiskt samtidigt tar fram allt som låter bra. Ofta låter ju trots allt det mesta ok, medan det kanske är något eller ett fåtal frekvensområden som låter lite sämre - och det är lättare att dra ner det fåtal områden som låter illa, än att dra upp det stora antal områden som låter bra. Om man drar upp ett frekvensområde, så är risken också större att det kommer att krocka med något annat spår frekvensmässigt - men precis som du säger, så måste man alltid använda öronen när man tar sina beslut - och om det låter rätt, så är det rätt oavsett vad teorin säger, så man ska ändå inte vara rädd för att dra upp om man tycker att det behövs, utan man måste i vanlig ordning skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna... 😉

Visst har du rätt. Men som det tidigare skrevs att det är bättre att skära för att undvika "fasknas" känns lite Old School.

Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Vilken är din mjukvaru EQ favorit?

De som följer med Logic är inte nåt att hänga i granen direkt.

Hörde för länge sedan att EQn från SSL borden kommit i digital

version. Men den kostade har jag för mig.

Gratis vore godast. ...eftersom kontot just tömdes till förmån för

annan najs hårdvara.

Inte att hänga i granen? 🙂

Jag har Waves SSL EQ och kör logic, använder nästan bara logics EQ.

Logics EQ är en vanlig mjukvaru-EQ, om du inte får till ett resultat med den så är det inte mycket lättare med någon annan.

Vad vill du att den ska göra, förutom att EQa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant läsning detta. Lärorikt.

Har kommit till insikt. Thanks to you!

När min kompis skruvar, så sitter det 100st inspelade plattors erfarenhet bakom

rattandet. Det handlar nog mer om det, inser jag nu, än vilka prylar man rattar på.

Vill hur som helst prova allas favvoEQtips som är postade här.

Nu går jag lite OT här. Men istället för att höja tex diskanten, så bör man alltså hellre välja

en annan diskantigare mick?

Eller varför inte välja en mick/mickplacering som även inte tar fram det där man vill EQa bort?

I så fall behövs ju inte EQ!

Får väl bli en egen tråd om det där, men det finns säkert redan?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu går jag lite OT här. Men istället för att höja tex diskanten, så bör man alltså hellre välja

en annan diskantigare mick?

Eller varför inte välja en mick/mickplacering som även inte tar fram det där man vill EQa bort?

I så fall behövs ju inte EQ!

Får väl bli en egen tråd om det där, men det finns säkert redan?!

Ju bättre materialet låter från början desto mindre behöver man arbeta med det i efterhand, det säger ju sig självt. Om man måste använda mycket eq för att justera brister i inspelningen är det ju såklart fel, men eq används ju inte bara för att justera fel utan även för att skapa ett sound. Det kan vara svårt att skapa vissa sound bara genom att använda bra utrustning, ha bra akustik och bra mikrofonplacering, då måste man använda eq, och det är inget fel i det. Men ju bättre materialet låter redan före mix desto bättre kommer slutresultatet att låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är många som mässar om att det är bättre att skära än att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det är mer för teoretiker som gillar att säga åt folk vad som är bäst. Om det låter bra att boosta 4 db runt 300 hz på en virvel så är det väl bara att köra än att försöka leta var du ska skära för att få samma effekt.

Fasfel känns väldigt gammalt när vi pratar effekter, dock viktigt vid inspelning. Men även där, låter det kanon, skit i fasfelen då. Tror att för många tänker vad som är rätt istället för att lyssna.

Men ingen kritik till dig. Jag har själv predikat teoretiska termer vid inspelning/mixning. Jag lägger skulden på kursen hos SAE. Bortkastade pengar för det året. Typ 80 procent teori om hur det ska vara. Istället för att lära ut hur man ska lyssna.

Jag hade som vanligt inget vettigt att säga, så jag slutar nu :-)

Fredster

Visst har du rätt i att det kanske kan bli lite hysteriskt ibland. Jag reviderar mitt uttalande och säger såhär:

Jag använder själv ibland "FAT EQ" för att placera saker i mixen, jag tycker att den har en hyfsad shelving jämfört med channel eq. Men man ska akta sig för att höja frekvenser eftersom man oftast tror att det blir ballare, fastän det bara är decibelnivåerna som ökar. Med SSLEQ brukar jag alltid öka lite på exempelvis diskanten eftersom jag tycker att det ger så mycket kvalitet till ljudet, medan jag är et fan av att bara ta bort med en grafisk channel EQ eftersom man då verkligen måste lyssna efter vad som faktiskt behöver tas bort och vad som inte gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...