Jump to content
Annons

Bästa mjukvaru EQ?


Bunkert

Recommended Posts

Annons

Jag vet inte hur det är i Logic, men i Cubase så låter ju EQ'n ganska ok typ mellanmjölk, men blir närmast oanvändbar pga att den ligger fastlåst mellan 6:e och 7:e insertpunkten. Om någon rättar mig här och visar hur jag kan flytta runt den fritt så blir jag jätteglad. Bland mjukvaru-EQ's håller jag Duende X-EQ högst av alla, men Sonnox, UAD mfl är också bra. Cambridge har bra filter när man vill städa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst kan man släcka ut EQ med andra EQ men vad bevisar det egentligen? Att dom är lika bra? Inte i mina ögon.

Att en EQ kan låta bra är ju bara halva storyn, den andra halvan är hur lång tid det tar att ratta fram den inställningen, och då måste även arbetssättet vägas in.

X-EQ'n har ju exempelvis en inbyggd spektrumanalysator som kan vara till stor hjälp när man vill döda problemfrekvenser. Då når man enklare till ett bra resultat = användandet av den EQ'n gav ett bättre ljud. Sen har den ju totalt 10 band varav 6 fullt svepbara, vilket vid full användning av banden inte kan matchas (eller släckas) av exempelvis en mer normal parametrisk eq på 4-5 band.

I användning tycker jag X-EQ'n är den bästa mjukvaru-EQ jag hört och det räcker för att jag ska gilla den. Man kan boosta till nivåer dom flesta andra mjukvaru-EQ's inte hänger med på utan att låta bajs. Alla andra kanske tycker annorlunda, vad vet jag, men det ändrar ju ingenting för mig. Jag har kvar mina egna öron. Mina övriga åsikter om det kan man läsa i testet av Duende mini jag gjorde för MM för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst kan man släcka ut EQ med andra EQ men vad bevisar det egentligen? Att dom är lika bra? Inte i mina ögon.

Att en EQ kan låta bra är ju bara halva storyn, den andra halvan är hur lång tid det tar att ratta fram den inställningen, och då måste även arbetssättet vägas in.

har du öht testat sonitus?

Link to comment
Dela på andra sajter

I användning tycker jag X-EQ'n är den bästa mjukvaru-EQ jag hört och det räcker för att jag ska gilla den.

Håller med. En eq som funkar bra i sammanhanget är en bra eq, oavsett tekniken bakom.

Använder du parallel-läget något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. jag har inte X-EQ'n längre, eller duende heller för den delen. Så min rekommendation är från tidigare bekantskap med den. Men jag brukade köra den som en normal seriell EQ. Men nu har dom ju kommit native så X-EQ'n är högt upp på listan att införskaffas så fort jag byggt om min DAW och lagat bilen och räknat vad som eventuellt blev över 🙂 Native SSL är kanon, för dom har så få pluggar så det känns lite trist att behöva investera i en rackdongel för att använda någon enstaka plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...