Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons

Läste lite på beyerdynamics hemsida, DT880 PRO verkar vara de man ska ha i studion, DT880 är mer "easy listening". Men de är ändå väldigt lika.

Men då undrar jag om jag klarar mig med endast audiophile 2496 och ingen hörlursamp då de har 250 Ohms impedans?

Är också fortfarande osäker på valet mellan 2496 och 192an

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite på beyerdynamics hemsida, DT880 PRO verkar vara de man ska ha i studion, DT880 är mer "easy listening". Men de är ändå väldigt lika.

Men då undrar jag om jag klarar mig med endast audiophile 2496 och ingen hörlursamp då de har 250 Ohms impedans?

Är också fortfarande osäker på valet mellan 2496 och 192an

DT880 är riktigt bra, men dess baksida är att den är väldigt kräsen på förstärkaren, man behöver en bra förstärkare för att få dom att låta bra. Var beredd att lägga minst 2000 på en bra stärkare... Finns mer lättdrivna hörlurar i den här klassen..

Det kommer funka med ditt ljudkort, dom kan driva lurarna, funkar nog med din mp3spelare/laptop/telefon också, men det kommer inte låta bra. Finns en 32ohm variant av DT880 pro, men vad jag hört ska den inte låta alls lika bra som 250ohm/600ohm varianten.

AKG brukar i regel vara betydligt mer lättdrivna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT880 är riktigt bra, men dess baksida är att den är väldigt kräsen på förstärkaren, man behöver en bra förstärkare för att få dom att låta bra. Var beredd att lägga minst 2000 på en bra stärkare... Finns mer lättdrivna hörlurar i den här klassen..

Det kommer funka med ditt ljudkort, dom kan driva lurarna, funkar nog med din mp3spelare/laptop/telefon också, men det kommer inte låta bra. Finns en 32ohm variant av DT880 pro, men vad jag hört ska den inte låta alls lika bra som 250ohm/600ohm varianten.

AKG brukar i regel vara betydligt mer lättdrivna.

Det kommer funka med 2496 säger du?, men det kommer inte låta bra utan förstärkare?, jag blir lite förvirrad av detta då jag trodde förstärkaren endast förstärkte audiosignalen, dvs volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer funka med 2496 säger du?, men det kommer inte låta bra utan förstärkare?, jag blir lite förvirrad av detta då jag trodde förstärkaren endast förstärkte audiosignalen, dvs volymen.

Nej har inte med ljudvolymen att göra, utan ljudkvalitén. Regel nummer ett, har du ingen bra stärkare köp då inte heller ett par bra lurar. Dock är skillnaden stor på hur lurar låter utan bra förstärkare. Mina DT1350 låter bra t.e.x från min Galaxy note. DT880 låter "okej" på min laptop, men ljudet är ganska "dött och livlöst" inget "sparkle" men går att lyssna på..men inte att mixa eller foksuera på detaljer..detaljnivån försvinner nämligen fullständigt utan en vettig stärkare..blir bara en soppa av allt.. ...du får läsa hurvida hörlursförstäkaren i audiophile ljudkortet är bra eller inte..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du kan köpa lurarna först och se om det funkar. Det låter "hyfsat" om mina när de drivs från mp3-spelare, men givetvis öppnar de upp sig i ljudet när de får mer kraft och detalj av en bra lurförstärkare eller inbyggt hörlursuttag. Jag driver mina med en TC Electronic BMC-2 vilket räcker och blir över - det låter jävligt bra. Men över lag är de inte så jättetungdrivna. Har du en normal 6,5mm hörlursutgång på ditt ljudkort fungerar det säkert bra. Men som sagt, du får inte riktigt ut lurens potential ifall drivningen är "sådär".

..jag blir lite förvirrad av detta då jag trodde förstärkaren endast förstärkte audiosignalen, dvs volymen.

Det går att förstärka signal på bra och dåliga sätt. Distorsion är en faktor som skiljer mycket mellan dålig och bra drivning.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har inte med ljudvolymen att göra, utan ljudkvalitén. Regel nummer ett, har du ingen bra stärkare köp då inte heller ett par bra lurar. Dock är skillnaden stor på hur lurar låter utan bra förstärkare. Mina DT1350 låter bra t.e.x från min Galaxy note. DT880 låter "okej" på min laptop, men ljudet är ganska "dött och livlöst" inget "sparkle" men går att lyssna på..men inte att mixa eller foksuera på detaljer..detaljnivån försvinner nämligen fullständigt utan en vettig stärkare..blir bara en soppa av allt.. ...du får läsa hurvida hörlursförstäkaren i audiophile ljudkortet är bra eller inte..

Jag tror börjar greppa..eftersom det inte är någon hörlursförstärkare i 2496 så borde jag leta efter ett ljudkort med bra hörlursförstärkare inbyggt istället, alternativt 2496 + en förstärkare.

Jag tycker du kan köpa lurarna först och se om det funkar. Det låter "hyfsat" om mina när de drivs från mp3-spelare, men givetvis öppnar de upp sig i ljudet när de får mer kraft och detalj av en bra lurförstärkare eller inbyggt hörlursuttag. Jag driver mina med en TC Electronic BMC-2 vilket räcker och blir över - det låter jävligt bra. Men över lag är de inte så jättetungdrivna. Har du en normal 6,5mm hörlursutgång på ditt ljudkort fungerar det säkert bra. Men som sagt, du får inte riktigt ut lurens potential ifall drivningen är "sådär".

Det går att förstärka signal på bra och dåliga sätt. Distorsion är en faktor som skiljer mycket mellan dålig och bra drivning.

googlade lite och hittade folk som inte kunde driva 30 ohms lurar med 2496, så jag antar att det inte är någon idé att prova. jag kanske borde fattat det tidigare då det inte ens finns något 3,5/6.5 mm jack på kortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här har jag bl.a. Det borde lösa problemet med avsaknad av inbyggd hörlursförstärkar i ditt 2496 http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/argon_ha1_forforstarkare_svart.htm

Jag tror börjar greppa..eftersom det inte är någon hörlursförstärkare i 2496 så borde jag leta efter ett ljudkort med bra hörlursförstärkare inbyggt istället, alternativt 2496 + en förstärkare.

googlade lite och hittade folk som inte kunde driva 30 ohms lurar med 2496, så jag antar att det inte är någon idé att prova. jag kanske borde fattat det tidigare då det inte ens finns något 3,5/6.5 mm jack på kortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här har jag bl.a. Det borde lösa problemet med avsaknad av inbyggd hörlursförstärkar i ditt 2496 http://www.hifiklubb...rkare_svart.htm

Jag har läst på många ställen på forumet att man borde lägga lika mycket på förstärkare som på lurarna, men egentligen borde man väl utöka det och säga att man ska lägga lika mycket på ljudkort som på förstärkare och även lurar?, dvs tre prylar och inte två... fan min budget kommer spricka 😛

Redigerat av Andre2e
Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten spricker lätt när man försöker förbättra kvaliten.. Inget är svagare än den svagste länken tyvärr och när det handlar om ljud så är det ju en kjedja av prylar som ska lira ja! 😉

Själv har jag en sådan här för mestadelen av kritisk lyssning/mastering och den var inte billig.. Men nöjd är jag. http://spl.info/hardware/kopfhoererverstaerker/phonitor/videos.html 😎

Jag har läst på många ställen på forumet att man borde lägga lika mycket på förstärkare som på lurarna, men egentligen borde man väl utöka det och säga att man ska lägga lika mycket på ljudkort som på förstärkare och även lurar?, dvs tre prylar och inte två... fan min budget kommer spricka 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör AKG-240S också. Fantastiskt bra lurar. Rent ljud utan färgning.

Kör på AKG 240, mycket prisvärda och bra, kostar 995 på de flesta ställen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Söker efter ett par bra öppna hörlurar som ska passa bra till mixning men även filmtittande och musik. Får gärna rekommendera ett bra internt ljudkort också som helst ska ha inbyggd förstärkare. Eller är det bättre med ljudkort och förstärkare separat? Blir inte klok på det där.

Hur som helst, har en budget på max 6000 :-

Ultrasone PRO2900 med Asus Xonar Essence STX kanske? Det ljudkortet har ju inbyggd förstärkare.

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

post-28879-0-79472200-1341438673_thumb.jpg

Skaffade mig ett par AKG K702. Lurarna kom hem till mig tidigare i dag. Första lyssningen tänkte jag: "Nääe". Men efter att ha gett lurarna några timmar, så känns det lite jobbigt att byta till mina gamla slutna lurar.

Måste säga att jag uppskattar lufitgheten och det väldigt tydliga mellanregistret, som en suverän strålkastare, framför allt övre mellanregistret. Blir genast sugen på att göra någon luftigare och lättare pop/rock-låt. Inspirationen flödar. (Även om diskantlyftet är lite väl häftigt emellanåt, kan jag tycka)

MEN..

Jag måste nog allvarligt talat skaffa mig en hörlursförstärkare! Ljudet saknar ändå någon form av stabil grund, som gör att jag inte riktigt får "grepp" om ljudet. Dessutom måste jag skruva upp volymen ganska rejält på mitt interface. (Antar att det är en ren bieffekt av att ljudkortet inte klarar att driva lurarna ordentligt.)

Detta är ju förstås en helt ny djungel för mig. Så jag tänkte att ni kanske skulle vilja hjälpa mig att tipsa om bra hörlursförstärkare som fungerar ihop med AKG K702. För vad jag förstår det som kan en hörlursstärkare färga ljudet lite olika..

Hoppas någon med lite erfarenhet kan guida mig på rätt spår såhär i början.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

... och själv köpte jag ett par Audio Technica ATH-M50 i förrgår. För min del ett klart uppköp. Jag har dock inte direktjämfört med "allt" i samma prisläge, men av lurarna som 4sound hade hemma så var de bäst (tydligast/bäst separerade etc).

Kan så billiga lurar vara något att ha alltså? 🙂 Skulle ju vara att komma undan billigt, ifall de funkar bra till mixning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

post-28879-0-79472200-1341438673_thumb.jpg

Skaffade mig ett par AKG K702. Lurarna kom hem till mig tidigare i dag. Första lyssningen tänkte jag: "Nääe". Men efter att ha gett lurarna några timmar, så känns det lite jobbigt att byta till mina gamla slutna lurar.

Måste säga att jag uppskattar lufitgheten och det väldigt tydliga mellanregistret, som en suverän strålkastare, framför allt övre mellanregistret. Blir genast sugen på att göra någon luftigare och lättare pop/rock-låt. Inspirationen flödar. (Även om diskantlyftet är lite väl häftigt emellanåt, kan jag tycka)

MEN..

Jag måste nog allvarligt talat skaffa mig en hörlursförstärkare! Ljudet saknar ändå någon form av stabil grund, som gör att jag inte riktigt får "grepp" om ljudet. Dessutom måste jag skruva upp volymen ganska rejält på mitt interface. (Antar att det är en ren bieffekt av att ljudkortet inte klarar att driva lurarna ordentligt.)

Detta är ju förstås en helt ny djungel för mig. Så jag tänkte att ni kanske skulle vilja hjälpa mig att tipsa om bra hörlursförstärkare som fungerar ihop med AKG K702. För vad jag förstår det som kan en hörlursstärkare färga ljudet lite olika..

Hoppas någon med lite erfarenhet kan guida mig på rätt spår såhär i början.

Tack på förhand!

Go vibe stärkarna är bra prisvärda...

var beredd på att lägga lika mkt på stärkarna som lurarna..

Själv ska jag köpa SPL Phonitor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas ju mycket om ultrasone, men jag tycker mina 2500 saknar alldeles för mycket mid för att bara använda dem. Och mid är ju ett av de svåraste områdena i en mix, basen är väldigt bra dock och den högre midden.

Mvh

Japp.. Kan jag spontant hålla men om att det kan upplevas så men testa följande expriment och du kommer att bli förvånad: Ta en låt med brett register från bas mellan och hela vägen upp i register. Gärna en låt med mycket dynamik och transienter i. Mixa/mastra den enbart i Ultrasone 2500 utan att tjuvlyssna i något annat.. Volymen i lurarna ska inte vara allt för hög utan normal lyssningsvolym.

Ta sedan och lyssna på slutresultatet i diverse olika ljudanläggningar och förvånas över hur jämnt och bra det kommer att låta 🙂

Det är en av orsakerna till att jag gillar Ultrasone PRO2500 🥰

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Kan jag spontant hålla men om att det kan upplevas så men testa följande expriment och du kommer att bli förvånad: Ta en låt med brett register från bas mellan och hela vägen upp i register. Gärna en låt med mycket dynamik och transienter i. Mixa/mastra den enbart i Ultrasone 2500 utan att tjuvlyssna i något annat.. Volymen i lurarna ska inte vara allt för hög utan normal lyssningsvolym.

Ta sedan och lyssna på slutresultatet i diverse olika ljudanläggningar och förvånas över hur jämnt och bra det kommer att låta 🙂

Det är en av orsakerna till att jag gillar Ultrasone PRO2500 🥰

Mvh

öm, då låter det typ som en boll av midd

Link to comment
Dela på andra sajter

öm, då låter det typ som en boll av midd

Då är det uppenbarligen något fel på dina ex av Pro2500! 😲 Du har väl inte blivit ut för det där standardfelet att hörlurskabeln inte är ordentligt inskruvad i luren? Jag har lyssnat i det flesta lurar både slutna och öppna och Ultrasone pro2500 är det enda lurar som ger mig rättvis lyssning jämfört med mina JBL 4430 högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att köpa ett par AKG K271 MK II.. någon som har lite erfarenhet av dessa?

Jag har använt dessa lurar i ca 3 år nu. Är väldigt nöjd.. vill väl påstå att dom är ganska neutrala. När jag köpte dom så kostade dom 2500 så dom har gått ner i pris.

Rekommenderas.

/Nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt dessa lurar i ca 3 år nu. Är väldigt nöjd.. vill väl påstå att dom är ganska neutrala. När jag köpte dom så kostade dom 2500 så dom har gått ner i pris.

Rekommenderas.

/Nicke

Okej, har kikat lite på dom ett längre tag nu.. och de har verkligen fått bra kritik... Jag är ute efter ett par neutrala lurar 🙂 och nu kostar dom runt tusenlappen.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Detta är säkert en ganska utnött fråga, men vilka lurar skulle du köpa för 1400-1600 kr? Jag behöver ett par nya för studio-mixning och det är därför jag frågar.

Några av dessa att rekommendera? Kom gärna med egna förslag.

Beyerdynamic DT770 Pro 32 Ohm 1 495:-

Beyerdynamic DT770 M 1 550:-

Shure SE315 1 449:-

Bose Quiet Comfort 2 1 490:-

Pioneer HDJ-1000 Limited 1 590:-

Pioneer HDJ-1000 1 545:-

Philips O'Neilll The Method 1 499:-

AKG K 171 Studio 1 595:-

Sennheiser HD598 1 549:-

Sennheiser HD25-1 II Basic Edition 1 495:-

Sennheiser MM400-X 1 546:-

Beats by Dr. Dre Solo HD with ControlTalk

1 473:-

Link to comment
Dela på andra sajter

För mixning föredrar jag öppna lurar, bl a för att slutna blir jobbigare att ha på sig under längre stunder.

Upp till 1600:- skulle jag föreslå Ultrasone HFI2200 ULE (som är en utgången modell, men som eventuellt kan finnas kvar ett fåtal av hos distributören) eller Beyerdynamic DT990 Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mixning föredrar jag öppna lurar, bl a för att slutna blir jobbigare att ha på sig under längre stunder.

Upp till 1600:- skulle jag föreslå Ultrasone HFI2200 ULE (som är en utgången modell, men som eventuellt kan finnas kvar ett fåtal av hos distributören) eller Beyerdynamic DT990 Pro.

Ted som jag spelar med var nyss här o gjorde baspålägg, han fastnade genast för DT 990 pro, de andra var ATH-M50, HD-280 Pro. Spelar man in lajnbas kan ju luren vara öppen... Nån form av öppen lur är nog bäst till mixande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Kollade upp Ultrasone HFI2200 ULE, på prisjakt.se till att börja med och där fanns det endast 1 återförsäljare med slut på lager. De tog dock 2290:- numera.

Ska kolla upp Beyer Dynamic DT990-lurarna nu. Finns lite olika Ohm-antal, MEN.. på ett par lurar.. vad gör antalet ohm för skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på Ultrasone HFI 2200... 😉

Lurar med lägre impedans kommer att låta starkare än ett par med högre impedans vid samma volyminställning.

MEN de med lägre impedans kommer samtidigt att belasta hörlursförstärkaren hårdare eftersom de kräver att det går högre ström genom förstärkaren och följaktligen också dras mer ström från nätdelen. Det gör att lurar med lägre impedans kan göra att en hörlursförstärkare som inte är gjord för tillräckligt låg impedans eller som har en nätdel som inte är dimensionerad för tillräckligt högt strömuttag, lättare kan ge distorsion i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...