Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Jag mixar "endbart" med ett par AKG K701 vilka är identiska med K702 förutom priset samt att 702:an har löstagbarkabel (vilken kan glappa ibland).

Grymt bra lurar, väldigt detaljerade och ärliga men de kräver dock en bra hörlursutgång/eller hörlursförstärkare (lite trögdrivna) behövs iof för många referens/hi-end lurar i denna prisklass.

Lurarna kräver dock att man använder dem mycket mina var ganska obekväma mot mitt huvud (på toppen) i börjar pga att skinnbandet var lite hårt (kanske beror på mitt Conehead *lol*). Sedan finns det enligt vissa en inbränningstid som skall göra hörluren mer linjär men detta är otroligt subjektivt och kan personligen inte säga om det blivit någon skillnad sedan de var nya, mina öroh har vant sig med ljudbilden "so to say". Lite som med högtalarkablar antar jag:)

Dessa lurar är även en fröjd att lyssna på skivor med.

headphone.com har fina frekvenskurvor för att jämföra hörlurar, finns som sagt inga helt linjära hörlurar/monitorer vissa har höjd bas andra diskant etc.

Köpte mina utan att ha provat dessa innan men blev grymt nöjd.

Jag har 2 par K271 och 1 par K240 som alla har löstagbar kabel. Ingen har glappat för mig i alla fall.

http://www.dv247.com/headphones/akg-k-702-...adphones--60698

Här är K702 ganska billiga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Läst igenom ganska mkt om hörlurar och monitorer och tänker så här

Har inte pengar för ett par välljudande monitorer som är ÄRLIGA och inte ett rum som är passande, så tänkte lägga MAX 3-4 tusen kronor på ett par hörlurar i världsklass!

Har fullrange pa system att spela på och sen mitt hemmabio tjafs, men saknar något ärligt fint som ger mig alla detaljer och inte tröttar ut mina öron

Skulle vilja ha flera råd av er som KAN inga gissnings lekar nu, gäller mkt pengar 😆

Iaf jag skapar Trance/hardstyle och mkt inom den elektroniska delen.

Söker med ljus och lykta efter ett par hörlurar som kan ge mig det lilla extra som jag behöver för mitt skapande och mixandes.

Frågan är då

1: Hörlurar jag kan skapa musik i. ist för studiomonitorer

3:Få en tydlig & ärlig ljudbild i

Tänkte låna tråden lite så att vi slipper så pass många nya trådar med nästan samma fråga. Sitter i princip samma situation som TS. Men jag vet inte ifall jag ska köra på billiga monitorer eller bra lurar av den anledningen av min akustik som jag har i rummet. Är själv en person som alltid har gillat stilrent vilket har resulterat i att mitt rum är väldigt kantigt, "hårt" och inte vänligt mot öronen alls.

Jag kommer troligtvis sätta upp "undertak" eller vad det kallas för att försöka få ner ekot i rummet, (har en garderobsvägg med glasdörrar :S)men jag har fortfarande ingen möjlighet att totalt akustikbehandla hela mitt rum, som för övrigt är på ca 20 kvm.

Detta leder till mitt dilemma att jag har all plats att skaffa monitorer, men den ekonomiska aspekten gör att jag inte kommer att ha möjlighet till något annat än "budget" monitorer. Och vad jag har förstått så spelar det ändå ingen roll ifall jag skulle sitta på behringer, ADAM, eller genelec monitorer om ändå akustiken i rummet sabbar hela ljudbilden. Av den anledningen har jag istället börjat kolla på lurar då, i samma prisklass som TS (2-4000 kr). Vad anser ni skulle vara smartast i mitt fall? Är jag ute och cyklar med mina akustik-tankar? Jag syftar ju självklart på att ha lurar enbart av anledningen att man inte påverkas av akustiken i rummet när man kör med sånna? Blir ljudbilden bättre i ett par bra lurar än i ett par "dåliga" monitorer i ett jättedåligt rum?

Tacksam för svar!

/Ellmag "Mrtazz"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte låna tråden lite så att vi slipper så pass många nya trådar med nästan samma fråga.

Tack!

Det är helt riktigt att det spelar mindre roll vilka monitorer man köper om rummet är dåligt och detta är tyvärr ett ganska vanligt scenario. Det bästa du kan göra är att låna ett par monitorer och testa hur det låter i ditt rum. Har du tur så kanske det inte är så farligt och då är det värt att gå på monitorer men om det är katastrof så är det oftast bättre att investera i ett par riktigt bra lurar och kanske använda vanliga stereon för att snabbkolla att man inte är ute och cyklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Det är helt riktigt att det spelar mindre roll vilka monitorer man köper om rummet är dåligt och detta är tyvärr ett ganska vanligt scenario. Det bästa du kan göra är att låna ett par monitorer och testa hur det låter i ditt rum. Har du tur så kanske det inte är så farligt och då är det värt att gå på monitorer men om det är katastrof så är det oftast bättre att investera i ett par riktigt bra lurar och kanske använda vanliga stereon för att snabbkolla att man inte är ute och cyklar.

Tack för det extremt snabba svaret såhär tidigt på..morgonen? 😆

Annars så har jag två andra referens system att lyssna till som är i mitt rum(ett 5:1 hembio) samt ett datorljudsystem (2:0), inte mycket till kvalitetslyssning, men som referens kanske hembio systemet funkar om man sätter den på vanlig "musik" lyssning så att säga(2:0/2:1). Annars det jag har sätt och hört mycket om är dessa Ultrasone Proline 2500, är ljävligt sugen på att sticka in nån stans o lyssna på dem, men musikbörsen verkar inte ha dem inne? Finns det någon butik i sthlm som man kan lyssna på dessa samt andra i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det extremt snabba svaret såhär tidigt på..morgonen? 😏

Annars så har jag två andra referens system att lyssna till som är i mitt rum(ett 5:1 hembio) samt ett datorljudsystem (2:0), inte mycket till kvalitetslyssning, men som referens kanske hembio systemet funkar om man sätter den på vanlig "musik" lyssning så att säga(2:0/2:1). Annars det jag har sätt och hört mycket om är dessa Ultrasone Proline 2500, är ljävligt sugen på att sticka in nån stans o lyssna på dem, men musikbörsen verkar inte ha dem inne? Finns det någon butik i sthlm som man kan lyssna på dessa samt andra i samma prisklass?

Jag skulle kolla med Deluxemusic. http://www.dlxmusic.se/

Jag vet inte om de är återförsäljare av Ultrasone men de brukar ha det mesta som är bra till studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att Audio Technica ATH-M50 inte är världens mest komfortabla hörlur, annars hade jag nog satt den som nr 1 till studion. Till det priset går det inte att argumentera mot ett köp.

Har den luren själv och jag blir överväldigad varje gång jag lyssnar i dem. Men tyvärr är dom inte lämpliga för långa lyssningsstunder, vilket är trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att Audio Technica ATH-M50 inte är världens mest komfortabla hörlur, annars hade jag nog satt den som nr 1 till studion.

Jag har nyss skaffat mig ett par av dessa lurar och upplever dem inte som obekväma alls, tvärtom.

Dock har de potential för att vara väldigt svettiga hörlurar om det är varmt, då hörlurskuddarna är gjort av något syntetiskt material. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss skaffat mig ett par av dessa lurar och upplever dem inte som obekväma alls, tvärtom.

Då är det bara att gratulera. Jag tycker också de är bekväma den första timmen. Sen börjar trycket från bygeln och svetten från kuddarna 😠 Ljudet är dock det jag gillar med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja har hållt på med DJande rätt länge och undrar hur pass bra dj lurar är för produktion av musik? (man kommer ingen vart utan produktion tydligen 😛

Har RP-DH1200, slutna lurar av märket Technics.

Har ju funkat bra för att skilja åt olika bas och snare frekvenser vid livemixande,

men hur bra eller rättare sagt "hur pass mkt sämre" är dj-lurar jämfört med studiolurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja har hållt på med DJande rätt länge och undrar hur pass bra dj lurar är för produktion av musik? (man kommer ingen vart utan produktion tydligen 🙂

Har RP-DH1200, slutna lurar av märket Technics.

Har ju funkat bra för att skilja åt olika bas och snare frekvenser vid livemixande,

men hur bra eller rättare sagt "hur pass mkt sämre" är dj-lurar jämfört med studiolurar?

Har lite erfarenhet av att dj:a men kan tänka mig att dessa lurar är "slutna" (för att dämpa musiken i lokalen) samt i frekvenserna relativt höjda för att funka i livesituationer. Studiolurar avsedda för referenslyssning strävar efter att vara mer linjära (även om ingen hörlur är helt rak) själv använder jag ett par öppna lurar då jag mixar och inte får merparten av basen direkt från instrumenten/högtalarna. Vid inspelning bör du ha slutna lurar för att slippa läckage, höra vad du spelar:)

Men som sagt vissa Hörlurar tenderar att ha överdriven bas för att återge dans/hiphop med dess "goda" beats vilket är grymt att lyssna på men ger en ganska skev ljudbild med för lite bas i hifi-system.

headphone.com har frekvensanalyser på många hi-end lurar (bör dock tas med en nypa salt) men som sagt lyssna på musik du gillar med lurar som ligger prismässigt kring 2000+ så hittar du "bra skit".

Neutralare lurar är typ Akg k701, k702, Sennheiser hd650, 800

Mer färgade är Grado ps1000 etc-

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Intressant med frekvensåtergivningsgraferna för olika hörlurar som du länkade till.

Ska man hitta kurvan som passar ens hörsel bäst? Samt kanske ta i beräkning vilken typ av musik man tänker syssla med, antar jag.

Men som sagt vissa Hörlurar tenderar att ha överdriven bas för att återge dans/hiphop med dess "goda" beats vilket är grymt att lyssna på men ger en ganska skev ljudbild med för lite bas i hifi-system.

Hahah bra där, håller med, folk på gatan verkar vilja maxa basen i sina hörlurar.

Men de som testar mina lurar brukar tycka att lurarna återger relativt lite bas så jag är nog på den säkra sidan : )

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

finns ingen objektiv bedömning på det..! vad du tycker är ärligast är för mig kanske inte alls så...!

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh... när du hittar de lurarna, give me a call.

I övrigt har en "dålig/bra" mix mer med dig som mixar att göra än själva lurarna.

men utan en korrekt tumstock blir det svårt att mäta till rätt dimensioner på bygget oavsett hur duktig finsnickare man är

Link to comment
Dela på andra sajter

men utan en korrekt tumstock blir det svårt att mäta till rätt dimensioner på bygget oavsett hur duktig finsnickare man är

Jo, men vi talar om en tumstock vars måttskala visar nonsenstal, vilken förutsätter att snickaren måste "lära sig" tolka nonsensmåttskalan för att han ska få till de "rätta" dimensionerna.

Follow?

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka hörlurar i 1500krs klassen är ärligast att mixa i, altså det ska helst låta skit i hörlurarna, men lyckas man mixa så att det låter bra så låter det bra i alla högtalar system senn

Det handlar bara om att lära känna lurarna man använder. Förutsatt att det finns nån form av ljudkvalitet i lurarna. Det måste vara någolunda balanserad/jämn frekvensgång och hyfsad dynamisk linjäritet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett par lurar med specad rak kurva som sitter skönt och som du verkligen gillar.

Kolla även lite recensioner mm på nätet innan. Sen lär du dig känna dem.

Lyssna på färdigmixad musik mm i dem också så får du en bred uppfattning.

Finns många trådar i forumet om hörlurar så det ska finnas mkt att hämta. Kör själv med ett par AKG K601

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...