Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons

Som vanligt blir svaret det enda möjliga och samma som i övriga 1000 likadana trådar:

Ultrasone 2500 Pro

glöm allt anat...

Fast nu får ni sluta rekommendera lurar som inte säljs längre. 2900 heter nuvarande modell.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu finns 1000 andra trådar så varför svara på mitt inlägg??

Vill att de ska vara så extremt linjära som möjligt och så lite distorsion som möjligt. Ändamålet är just rakt och rent ljud bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu finns 1000 andra trådar så varför svara på mitt inlägg??

Vill att de ska vara så extremt linjära som möjligt och så lite distorsion som möjligt. Ändamålet är just rakt och rent ljud bara

Varför inte berätta vad du ska ha lurarna till? Det finns nog lite olika åsikter om vad som är renast dessutom. Vi svarar ju här för att vi är så supernajs personer. Särskilt Florian, han är aldrig spydig eller så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som i 1000 andra trådar får du en motfråga, ska du ha slutna eller öppna lurar- Ultrasone 2500 kan du inte ha till sångpålägg...

Det finns en öppen och en sluten 2500, sorry men kom med fakta nästa gång Nilsson, undra på att man "inte" blir småspydig ibland när rena antaganden haglar här i luften jämt...

😛

Om det nu finns 1000 andra trådar så varför svara på mitt inlägg??

Vill att de ska vara så extremt linjära som möjligt och så lite distorsion som möjligt. Ändamålet är just rakt och rent ljud bara

Din fråga besvarar sig självt...varför inte använda sökfunktionen stolle***

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar den tråden nu. Pinsamt hur du uttrycker dig Florian. Ber väl så hemskt mycket om ursäkt för att jag skapade den här tråden i sådant fall.

Ville bara få lite input. Får kolla vidare

Ha en trevlig dag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en öppen och en sluten 2500, sorry men kom med fakta nästa gång Nilsson, undra på att man "inte" blir småspydig ibland när rena antaganden haglar här i luften jämt...

😛

Din fråga besvarar sig självt...varför inte använda sökfunktionen stolle***

Jag upprepar (med viss modifikation): nu får ni sluta rekommendera lurar som inte tillverkas längre. 2400 eller 2900 heter nuvarande modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar den tråden nu. Pinsamt hur du uttrycker dig Florian. Ber väl så hemskt mycket om ursäkt för att jag skapade den här tråden i sådant fall.

Ville bara få lite input. Får kolla vidare

Ha en trevlig dag.

Du fick den bästa input du kan få och ändå gnäller du, undrar vem som är pinsam???

OK Anthony 2900 etc men eftersom denna fråga redan har dedikerade trådar så orkar man inte speca sig så hårt, det kommer ju alltid fram ändå som vi vet...2500 är ändå de bästa jag har hört och använder regelbundet, dom går säkert att hitta om man letar, men det kanske mamma skall göra åt vissa???

Nokia har ett par mobilpluggar som låter bra. Jag hittade dom utanför replokalen så jag vet iofs inte vad dom heter, men dom är svarta.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Håller dock med trådskaparen att om det nu är så jobbigt med att samma fråga dyker upp är det ju bara låta bli att läsa den. Rubriken skvallrade ju om vad den handlade om, vore ju enkelt att skippa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar (med viss modifikation): nu får ni sluta rekommendera lurar som inte tillverkas längre. 2400 eller 2900 heter nuvarande modell.

Pro2900 är den som är mest aktuell för studiobruk. HFI2400 är en HiFi-modell och har inte fullt så bra upplösning som Pro2900, även om den också är bra.

Minst distorsion blir det med öppna lurar (även om det inte är någon gigantisk skillnad).

Florian: Det finns inte både öppna och slutna Pro2500, utan de bästa slutna modellerna heter Pro750 och Pro900, där Pro750 innehåller samma element som Pro2500, men ändå ger lite annan respons eftersom de är slutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro2900 är den som är mest aktuell för studiobruk. HFI2400 är en HiFi-modell och har inte fullt så bra upplösning som Pro2900, även om den också är bra.

Minst distorsion blir det med öppna lurar (även om det inte är någon gigantisk skillnad).

Florian: Det finns inte både öppna och slutna Pro2500, utan de bästa slutna modellerna heter Pro750 och Pro900, där Pro750 innehåller samma element som Pro2500, men ändå ger lite annan respons eftersom de är slutna.

Ja så var det ju...750 men det är ju i princip samma lurar...my bad ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt blir svaret det enda möjliga och samma som i övriga 1000 likadana trådar:

Ultrasone 2500 Pro

glöm allt anat...

Ultrasone lobbyn är här och härjar igen 🙂

beror lite på vad du har för förstärkare också.. Om det är linjära och analytiska lurar så brukar man ju välja Beyerdynamic DT880 Pro...men har du inte har rätt stärkare till dom kommer dom låta livlösa och tråkiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

http://www.prisjakt....kt.php?p=403187

Tänkte jag köpa till studion. Producerar filmmusik och mixar.

Någon mer som har och kan rekommendera?

Min budget: 3.000-10.000. Enligt min erfarenhet finns det lurar för 8k som presterar sämre än ett par 3k-lurar,

därför låter jag min budget för detta vara spritt. 🙂

De skall

- sitta bra

- ge ett klart ljud med tung bas, men inte så mellanregistret försvinner

- klar ljudbild

- slutna

Redigerat av kuronekoyamato
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du använda dem för mix, så skulle jag föredra de öppna Pro2900 (som är mina egna favoriter) istället, men det är förstås delvis en smaksak...

Om du bor i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och lyssna på både Pro900 och Pro2900 hos mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du använda dem för mix, så skulle jag föredra de öppna Pro2900 (som är mina egna favoriter) istället, men det är förstås delvis en smaksak...

Om du bor i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och lyssna på både Pro900 och Pro2900 hos mig. 🙂

Funderar på att handla den från din butik faktiskt. 🙂

Redigerat av kuronekoyamato
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad på Pro2900 och Pro 900 enligt dig?

Det är ju samma element, så skillnaden är väldigt liten ljudmässigt. Aningen basigare i 900, men annars inget speciellt. Det är mest att det är bekvämare att ha öppna lurar om man sitter länge med dem. Det blir också något mer distorsion i slutna lurar på grund av det lilla instängda utrymmet, men det är marginellt i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju samma element, så skillnaden är väldigt liten ljudmässigt. Aningen basigare i 900, men annars inget speciellt. Det är mest att det är bekvämare att ha öppna lurar om man sitter länge med dem. Det blir också något mer distorsion i slutna lurar på grund av det lilla instängda utrymmet, men det är marginellt i så fall.

Kan man få båda hemskickade för test under förutsättning att jag behåller en av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få båda hemskickade för test under förutsättning att jag behåller en av dem?

Det kan gå att ordna, men det är lämpligare att ta sådana frågor med PM eller via mail... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Mycket fina tips här.

Jag proddar elektronisk musik så ja behöver en lur som ger en mycket tydlig bass då jag inte har någon subbas.

Så jag tänkte köpa beyerdynamic dt770 istället.

Frågan är skall jag köpa 250 eller 600 ohm's lurarna?

Eller har någon ett annat förslag?

Jag har Native Instruments Audio Kontroll 1 Ljudkort.

Load Impedance: 8 ... 600 Ohms

Maximum Output Level: 4.26 V rms,

100 mW @ 100 Ohms

SNR (A-weighted): 102.5 dB

THD+N (60 Ohms): 0.006%

Frequency Response: 20 - 20,000 Hz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag försöker komma undan med lite billigare lurar som funkar bra tillsammans med ett billigare ljudkort. Har tänkt köpa M-audio audiphile 2496, alternativt 192:an, (är den verkligen värd dubbelt så mycket?)

Min budget är 1600-2400 kr ungefär. Jag tänker inte sträcka mig upp till ultrasone 2900 som alla pratar om här. Har helt enkelt inte råd.

Äger heller inga monitorer, det är kanske värt att nämna. Bor i ett korridorsrum så det är inte riktigt OK att spela högt långt in på nätterna ändå.

Gör elektronisk musik

Hörlursförstärkare har jag inte heller.

Mina tankar än så länge är:

-AKG701~

-Ultrasone PRO 650 eller HFI-2200

-Något från Beyerdynaimic

-Något från AudioTechnica

Vad tycker ni? andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...