Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons

Tack för ditt svar!

Intressant med frekvensåtergivningsgraferna för olika hörlurar som du länkade till.

Ska man hitta kurvan som passar ens hörsel bäst? Samt kanske ta i beräkning vilken typ av musik man tänker syssla med, antar jag.

Njae, kurvan är en ev förvrängning av eq på låten, dvs en eventuell höjning/sänkning av frekvenser som mixen inte hade vid master/mixtillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du spendera 3-4k på ett par lurar så varför inte skaffa ett par Yamaha 50SH (är det så dom heter nu igen? har inte kartongen här och orkar inte goola, nåväl) dom låter ju verkligen kasst, på ett bra sätt. Får du det att låta bra där så låter det bra i en vanlig stereo anläggning med tycker jag. Dock så är dom basfattiga så det drar ju ner lite kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ska du spendera 3-4k på ett par lurar så varför inte skaffa ett par Yamaha 50SH (är det så dom heter nu igen? har inte kartongen här och orkar inte goola, nåväl) dom låter ju verkligen kasst, på ett bra sätt. Får du det att låta bra där så låter det bra i en vanlig stereo anläggning med tycker jag. Dock så är dom basfattiga så det drar ju ner lite kanske.

Hur funkar det att mixa i kassa monitorer? Det måste vara liknande upplevelse som att äta mat när man är helt igentäppt i näsan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag vill ha slutna lurar och jag kunde sökt på google själv om jag bara ville ha sådana men mina krav sträcker sig längre än så.

Trummisen slår HÅRT på vissa delar i låtarna och det gör att han inte hör klick och bakgrund. Att höja hans monitormix kommer skada hans hörsel så därför behövs ett par andra slutna lurar med riktigt bra isolering. Där av min fråga om det är någon som jobbat med ett par lurar med kanske över 20 db dämpning?

Och nej han ska inte spela tystare på de ställena 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kanske var lite för grovt ordval, dom är helt okej. Testa om du får chansen och inte gjort det!

Dom monitorerna är för mycket hi-fi för mig så jag kan inte jobba med dom. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
hehe okej ;P Menade såklart grovt ordval ifrån min sida när jag sa att dom var "kassa", inte att du var grov i orden 🤪

Jag förstod det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej! Jag är på jakt efter att par hörlurar och undrar en del saker. Hörlurar som är anpassade för mixning/mastring är dom bra även för vanlig musiklyssning för t.ex. CD och liknande eller finns det bättre alternativ då? Jag har kollat på ett par Shure SRH-840 som jag gillar, vet ni något om dem? Har även läst en del bra recensioner om AKG k-701, någon som vet? En annan grej är att jag i framtiden kommer vilja mixa och mastra och kanske borde köpa en mångsidig lur. Kom gärna med tips och idéer för en som inte har full koll. Jag har ca 2000 kr att spendera.

Tack på förhand CJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har möjlighet att själv åka och lyssna på olika hörlurar bör du göra det. AKG K701 är kanonbra lurar. Jag är inte förtjust i ljudet i dem, men det finns många som håller dem som favoriter. Sennheiser gör också väldigt bra lurar. HD600 ligger i samma prisklass som AKG K701 och bör även de beaktas. Båda är iofs dyrare än 2 kkr. Audio-technicas ATH-M50 är en annan lur som låter kanonbra, och de kostar ganska exakt 2 kkr. Beyerdynamics DT770 ligger också i den prisklassen.

Alla är de bra lurar, men bara du kan avgöra vilka som passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste lyssna precis som Gumpbert nämner. Men det finns en orsak till att det är vissa märken som ofta nämns i dessa sammanhang 😠 Mitt råd är att verkligen testa och känna efter hur skönt lurarna sitter också, för du lär ha dem på länge vid jobb i studion. Jag har Audio-technicas ATH-M50 och de har verkligen ljudet jag vill ha men dom är långt ifrån de mest bekväma. Efter 30min klämmer dom och blir svettiga runt öronen. Ultrasone, Sennheiser, Beyerdynamic och AKG har alla bra lurar, i alla prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Får åka in och testa då. Men som sagt, borde man ha ett par lurar för mixning/mastring och ett par för vanlig musiklyssning eller hur ligger det till egentligen??? Tack för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Får åka in och testa då. Men som sagt, borde man ha ett par lurar för mixning/mastring och ett par för vanlig musiklyssning eller hur ligger det till egentligen??? Tack för svar 😄

Jag använder mina Ultrasone Pro2500 till både finlyssning, filmtittning på natten (när sambon vill sova) och mixning (också detta på natten när sambon vill sova), så visst funkar det bra.

Om man ska sitta länge, så är mjuka plyschkuddar att föredra framför plast/konstskinn, eftersom det inte blir lika svettigt...

Det du behöver skilja på, är monitorlyssning när du spelar in sång. Då behöver du slutna lurar för att minimera läckage från lurarna till micken - men i de flesta andra fall tycker jag att öppna lurar är att föredra eftersom det blir bättre komfort med sådana vid långa sittningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna på musik/film för njutningens skull och att lyssna för att höra detaljer i en mix är för mig två skilda saker. De lurar du använder för mix bör vara avslöjande och rättvisa. Ska jag kolla på film föredrar jag nog HIFI lurar med "hängmatte"-kurva. (Fet bas och överdriven diskant.)

Sen exakt vilka lurar du använder är förstås en smaksak. Själv gillar jag att mixa i mina gamla K240:)=

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna på musik/film för njutningens skull och att lyssna för att höra detaljer i en mix är för mig två skilda saker. De lurar du använder för mix bör vara avslöjande och rättvisa. Ska jag kolla på film föredrar jag nog HIFI lurar med "hängmatte"-kurva. (Fet bas och överdriven diskant.)

Sen exakt vilka lurar du använder är förstås en smaksak. Själv gillar jag att mixa i mina gamla K240:)=

Min uppfattning är att man ska ha detaljerad och naturtrogen lyssning oavsett vad man lyssnar på - vare sig det handlar om mixning eller "finlyssning". Skulle aldrig stå ut med hängmatte-eq - varken i stereo/surroundanläggningen eller i studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna på musik/film för njutningens skull och att lyssna för att höra detaljer i en mix är för mig två skilda saker. De lurar du använder för mix bör vara avslöjande och rättvisa. Ska jag kolla på film föredrar jag nog HIFI lurar med "hängmatte"-kurva. (Fet bas och överdriven diskant.)

Sen exakt vilka lurar du använder är förstås en smaksak. Själv gillar jag att mixa i mina gamla K240:)=

Min uppfattning är att man ska ha detaljerad och naturtrogen lyssning oavsett vad man lyssnar på - vare sig det handlar om mixning eller "finlyssning". Skulle aldrig stå ut med hängmatte-eq - varken i stereo/surroundanläggningen eller i studion...

Verkar som att det är rätt personligt vad man vill ha så får åka in och testa. Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kvar mina gamla klassiska AKG K240 Studio, ett par halvöppna lurar som jag tycker funkar kanon för det mesta.

Men som sagt, lyssa och känn in dig. Ska ju vara bekväma och låta bra för dina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

vilka hörlurar i 1500krs klassen är ärligast att mixa i, altså det ska helst låta skit i hörlurarna, men lyckas man mixa så att det låter bra så låter det bra i alla högtalar system senn

Tycker det e upp till en själv! Inget öra e det andra likt. Dessutom är det inte så jättebra att mixa i lurar heller.

Ljudet kommer delat in i Vänster/Höger öra sammtidigt och man hör vissa saker tydligare i bakgrunden. Nackdelen e att man drar på

för högt och resultatet blir att det man höjde i lurarna låter väldigt mycket i högtalarna! (Man blir alltså lurad av lurarna )

Det bästa enligt mig är att ha hyffsad volym i högtalarna när man mixar och lurar för vissa små saker... som att lyssna på oljud i bakgrundsbilden, fasfel m.m. Mixa bör Ej göras till större delen i lurar.

Men som sagt bara att ta med en skiva du gillar eller några omixade spår till affären och spela upp i några lurar tills du hittar någon du e nöjd med =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Audio-Technica ATH-M50

Kan starkt rekommendera dessa, slutna, vridbara kåpor och ett fantastiskt detaljrikt och klart ljud med grym stereobredd! Lämpar sig i synnerhet mycket väl till finarbeten i dina mixar, basen är förvånansvärt ärlig i de flesta fallen vilket är ovanligt i lurar och särskilt ett så överkomligt par som de här. Använder de ihop med Yamaha HS80M och kan inte bli nöjdare, väldigt lättdrivna också så om du vill kan du lyssna på din iPod t.ex. med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar mina AKG K240 Studio med halvöppen kupa. Man kan ha på dom länge utan att bli trött i öronen och så sitter dom bra på huvudet när man trummar. Ljudet känns ärligt men jag håller med tidigare tråd att huvudmixen bör ske genom monitorer. En "ärlig" mix jag gjorde och kände mig nöjd med lät apa efter någon dags paus och jungfrulyssning. Framförallt blev man lurad på de skarpare ljuden, Hi-Hat, elgitarr som låg längre fram i mixen än vad dom upplevdes i lurarna. Monitormixning tar ju även i beaktande rummet också, vilket ju är där som man förmodligen kommer att höra ljudet sen.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Oj vilken totalsågning av Ultrasone's dyra lurar....

"Tonality was anything but neutral, with a bloated low end and lots of extreme high-frequency, and I found this almost impossible to adjust to (more like listening to a car stereo than to a monitoring system!). Despite the fatiguing tonal crispness, the high end came across as messy and lacking in resolution from a mixing perspective. Overall tonality differences between different mixes were obscured, and spoken voices sounded coloured, so I’d have little confidence in my EQ decisions. Communication of relative balance seemed compromised too, especially when focusing on bass, kick, vocal, and treble percussion levels. Despite the D900’s price being on a par with top-of-the-line open-backed models, I reckon you’ll get more mixing horsepower from the significantly less expensive Beyer DT250 or AKG K240 MkII."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken totalsågning av Ultrasone's dyra lurar....

"Tonality was anything but neutral, with a bloated low end and lots of extreme high-frequency, and I found this almost impossible to adjust to (more like listening to a car stereo than to a monitoring system!). Despite the fatiguing tonal crispness, the high end came across as messy and lacking in resolution from a mixing perspective. Overall tonality differences between different mixes were obscured, and spoken voices sounded coloured, so I’d have little confidence in my EQ decisions. Communication of relative balance seemed compromised too, especially when focusing on bass, kick, vocal, and treble percussion levels. Despite the D900’s price being on a par with top-of-the-line open-backed models, I reckon you’ll get more mixing horsepower from the significantly less expensive Beyer DT250 or AKG K240 MkII."

Jag förstår inte riktigt varför de har valt Pro900 istället för någon av de andra modellerna...

Pro900 är definitivt hifi-lurar och är för tunga i basen för att mixa i. Dessutom är de slutna - något som jag inte tycker är så bra när man mixar. Pro2500 är ärligare och en betydligt bättre lur att mixa i, så lurens uppbyggnad har också stor betydelse för ljudet - liksom kuddarna (har testat kuddar från den slutna Pro750 på den öppna Pro2500 - och det var inte någon trevlig upplevelse, så kuddarna betyder också väldigt mycket för ljudet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...