Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons

Jag har ett par K-701, men av vad jag har förstått är dessa identiska ljudmässigt med K-702. Älskar dom samt tycker att dom är ärliga och bra samt grymt komfortabla (har som längst haft dom på mig 2 dygn i sträck utan att knappt känna dom på huvudet). Men har dock inte gjort en enda bra mix i dom 😛 Låter alltid skit när jag sedan lyssnar genom mina monitorer. Har även ägt och äger en hel del andra hörlurar men samma visa varje gång. Är en helt annan sak att mixa med monitorer (Man blir liksom ljudblind i hörlurar så att säga). Dom är grymt sköna för musiklyssning och att spela med dock 🙂

Okej.. fan, de va ju segt att du inte mixar bra i dom. De e precis vad jag har tänkt använda dem till. Har kollat på dem och Sennheiser HD650 som jag inte tycker sitter så bekvämt på huvudet..

Nån annan som har testat AKG 702 vid mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är billigare på thomman 🙂 dock var det rätt dyrt, jag hade tänkt att lägga ut max 3000.. Så är det alltid

Jasså! Länka till den sajt där den är billigare.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone 2500 finns inte att få tag på?

Den är ersatt av Pro 2900 numera (men det kan finnas enstaka ex kvar hos distributören). 2900 har något starkare bas, men är ändå inte bumlig alls, utan fortfarande mycket bra. Bor du i närheten av Malmö så kan du komma och jämföra dem hos mig om du vill. 🙂

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ersatt av Pro 2900 numera (men det kan finnas enstaka ex kvar hos distributören). 2900 har något starkare bas, men är ändå inte bumlig alls, utan fortfarande mycket bra. Bor du i närheten av Malmö så kan du komma och jämföra dem hos mig om du vill. 🙂

Bor faktiskt i malmö, så det skulle vara toppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur har Claes kvar Ultrasone Pro2500 på lagret. Jag köpte ett par av honom för ett halvår sedan till bra pris. Kan bara intyga att det är nog det mest välljudande hörlurar jag hört om man ska mixa i dom. Dom har numera ersatts av Ultrasone Pro2900 som i princip är identiska men enl vad jag hört ytterligare mer och tydlig bas.. Men jag är nöjd med basåtergivningen i 2500 så 🙂

EDIT: Missade att Florian le Sage i princip har samma synpunkt som jag! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Aah skulle gärna göra det.. Vet dock inte var.. bor i Göteborg och vet ingen affär här som har dem.

Du skulle kunna kolla med Benum (som är distributör) om det finns någon i närheten, som du inte känner till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna kolla med Benum (som är distributör) om det finns någon i närheten, som du inte känner till...

Aah har mailat dom 🙂

Är det någon som har provat att mixa med AKG K 702? Det är väl dem som jag tycker är bäst av dem jag testat i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

ramoand; testa Ultrasone först...vi är fler som förklarat varför i flera inlägg här i tråden!!!

AKG K271 Studio var de jag gillade bäst innan, de du nämner har jag inte en aning om men Ultrasone 2500 är sååå mkt bättre än allt annat jag hört, easy fact*

Jo men grejen e den att jag kanske inte ens kan testa dem. Känns lite lurigt att köpa dem utan ha lyssnat på dem även om dom säkert är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P.. Har inte själv lyssnat på Pro2900 men efter vad jag hört av andra kännare så är dom ännu mer dominanta i basregistret än Pro2500.. Personligen har jag svårt att tänka mig att mer basregister än det som fanns(finns) i Pro2500 är nödvändigt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

lånar tråden lite, budget på ca 1500 för mixnings-lurar. har kollat på Beyerdynamic DT990 pro.

Har märkt i tråden att många rekommenderar ultrasone lurar men som ligger utanför mig budget 🙁, jag kan dock strescha på det lite och har kollat på ett par ultrasone hfi-2400, finns på thomann för 1800.

Några kommentarer, vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

HFI-serien har inte lika bra upplösning som Pro-serien, men kan vara en ok kompromiss om pengarna inte räcker ända fram...

Föregångaren till HFI2400, som heter HFI2200ULE, går förresten fortfarande att få tag på (men inte från Thomann... 😉) - och ännu lite billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

HFI-serien har inte lika bra upplösning som Pro-serien, men kan vara en ok kompromiss om pengarna inte räcker ända fram...

Föregångaren till HFI2400, som heter HFI2200ULE, går förresten fortfarande att få tag på (men inte från Thomann... 😉) - och ännu lite billigare...

Jaha okej, hittade 2200 på en sida *blick*...men vad tror du om den emot beyerdynamic luren?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Många säger att man ska ha öppna hörlurar för mixning. Jag undrar vad är det som är negativt med att köra med slutna för mixning?

Till att börja med så blir luften instängd i slutna lurar, så att det blir varmare och fuktigare (och därmed också bättre grogrund för bakterier) - och helt enkelt mindre komfortabelt om man sitter länge. Sedan kan ljudet som regel bli mer neutralt i öppna lurar (även om det också beror på konstruktionen i övrigt). Ljudet kan också bli lite komprimerat på grund av den instängda luften i det lilla utrymmet i slutna lurar - och det blir dessutom något mer distorsion i slutna lurar än i öppna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så blir luften instängd i slutna lurar, så att det blir varmare och fuktigare (och därmed också bättre grogrund för bakterier) - och helt enkelt mindre komfortabelt om man sitter länge. Sedan kan ljudet som regel bli mer neutralt i öppna lurar (även om det också beror på konstruktionen i övrigt). Ljudet kan också bli lite komprimerat på grund av den instängda luften i det lilla utrymmet i slutna lurar - och det blir dessutom något mer distorsion i slutna lurar än i öppna.

Okej, tack!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...