Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Skräp/"prisvärt"? (hatar det uttrycket, för det säger inget men...)

MvH

Viktor

"Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795"

säger det mer? ☺️

det dämpar väl diskant ganska bra å kanske en bit ner i högre mellan

men bas å låg mellan kommer fortfarande studsa

så du behöver isf komplettera med andra lösningar

var ska du ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

var ska du ha det?

I båten kanske...? 🥰

Skämt åsido så tror jag inte det gör så mycket nytta på väggarna hemma. Den är tung som tusan och rätt bra på att ta upp vibrationer. Vilket får mig att tänka på att man kanske kan ha det för att feta till alldeles för lätta dörrar. (Jo jag skall banne mig prova på en dörr. Får bara kolla att gångjärnen klara av det...) Eller för att förbättra ljudisoleringen till luckorna som man ibland behöver sätta för fönstrena, när men inte kan byta ut dem i lägenheten. Som akustikbehandling tror jag de är helt värdelösa. De har ett glansigt skikt som reflekterar de högsta frekvenserna och är alldeles för tunnt för att göra något och lägre mid och basfrekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dämpningsplattorna skulle fungera. De är ju skapta och godkända för att dämpa buller, och det kan ju vara i alla möjliga frekvenser. ISO stämpeln som plattorna har fått är ett gott tecken då de gått igenom brandtest och klarat det. Det brukar betyda kompakt och bra material. Det lär ju lätt fungera bättre än inga mattor alls.

Det finns garanterat bättre dämpnings material, som också är skapat för just en proffs studio, men då snackar vi helt andra pengar.

Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG är helt enkelt att materialet följer och uppfyller de krav som krävs inom EU för att använda dessa plattor i båtar. Jag tror det funkar i en hemma studio, helt klart. Biltema har mycket skit men allt är inte det, stora inköp betyder oftast lägre utpris.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

De mer folie är inte lämpliga alls. Materialet är ganska "massivt".

Det finns olika typer av ljuddämping.

Absorbtans. Hur mycket ljud som blir värme.

Transmitans. Hur mycket som går igenom.

Reflextans. Hur mycket som stutsar tillbaka.

Idealt är naturligvis om Absorbtansen är 100 procent. Men det är svårt...

Skulle tro att de där har bra absorbtans och transmitans men dålig reflextans. Specielt bra

är de nog om de sitter direkt mot en yta med högre densitet typ betong eller plåt.

Man brukar kunna få en ganska bra uppfattning genom att bara lyssna, men helst

vill man ha mätkurvor för hur dessa parameterar varierar med frekvensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt sammanfattning men jag håller ändå inte med helt.

De är lite konstigt konstruerade men ändå logiskt på sitt sätt (Jo, jag har varit på Biltema och känt på dem.) Ytan är ett tunt plastskikt som visserligen är lite korrugerat men likväl kommer att reflektera högre frekvenser. Sedan kommer skumgummi som är relativt mjukt (mjukare än vanligt akustiskum). Efter detta kommer en tung gummimatta på ett par millimeter och sedan ytterligare skummgummi på ca 5mm.

Eftersom den har minimal inträngningsdjup för höga frekvenser, även om en mycket begränsad spridning åstadkoms, så tror ja inte höga frekvenser absorberas. Höga mid kanske absorberas till viss del, låga mid och bas är jag faktiskt inte riktigt säker på. Tror mest att det blir en massa konstiga fenomen av den, men om man istället tänker på varför, och till vad, den är gjord så kanske man får tänka en gång till. (Jaja, det är bara spekulationer från min sida!)

Tanken med ytbeläggningen är att man inte skall få in en massa skit i porerna på skumgummit. Enkelt så. Men varför har man först tunnt skumgummi följt av gummimatta? Jag tror att man försöker efterlikna den gamla tekniken då man blyinfattade motorrummen i båtar för att minska på vibrationer och buller från motorna. (Bly är rätt tungt och det fungerar men jädrar vilket jobb det är att sko ett motorrum!) Här har man dragit tekniken lite vidare. Genom att klistra fast det tunna skummgummit mot den lätta plåten, som skulle kunna rassla, så har man helt plötsligt placerat den tunga gummiduken en liten bit från den lätta plåten och då hänger den egentligen fritt. Men eftersom gummimattan är tung så är den mekaniskt långsam och väldigt ovillig att skicka vidare vibrationer från skrovet. För att ytterligare förstärka denna kraft så sätter man skummgummi utanpå så att den skall vara ännu långsammare i sin rörelse. En bra dämpare helt enkelt.

Detta påminner lite om hur man kan bygga en bas absorbent där man sätter 5cm Rockwool vid väggen, hänger filt, sedan gummimatta eller tyngre vinyl, sedan filt och tyg. ungefär så här http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm (kul beskrivning för övrigt).

Så som skrovdämpare (eller förhoppninsvis dörrdämpare) tror jag att det fungerar bra. Den klarar de vibrationer som underlaget utför. Men om ljudet kommer utifrån då? Här är jag lite tveksam. Höga och höga mid tror jag det är meningslöst. Låga mid och bas? Tror inte det fungerar pga att en att stoppa en ljudtrycksvåg i luft skiljer sig rätt mycket från att förhindra en knack i ett styvt material som den är klistrad på. Jag tror helt enkelt att styvheten i skumgummit på baksidan är för rigid jämfört med gummimattan för att ljudtrycksvågen skall rubba gummimattan på rätt sätt. Är gummimattan fritt hängande så får men lite andra spelregler.

Hur som helst tycker jag det är en rätt intressant produkt. Vad skulle t.ex. hända om jag satte ett lager av detta inne i en vägg? Skulle transmissionsförlusterna öka jättemycket så att det faktiskt gjorde kolossal skillnad? Jo, det skulle bli rätt dyrt, men ändå. Som akustikbehandling ställer jag mig dock tveksam men ni får gärna inflika andra resonemang. Och jag tänker i allafall prova på en papperstunn dörr för att se vad som händer. När jag nu skall ha tid för detta...

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...