Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Annons

DT 990 pro är högohmiga, i alla fall de jag har, så det blir ingen supervolym ur en laptops hörlursuttag, eller ur I-Phone, eller ur I-Mac. Men det räcker till, spelar man högre tjuter det snart.

Claes som svarat här i tråden säljer både lurar o annat i sin mindre firma, bra att handla av tycker jag. Oftast inte dyrare än de stora, och goda råd är gratis...

Holmerup Musik & Data

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du mixa med dem, så är det bättre med öppna lurar. Ska man däremot monitorlyssna när man sjunger, så behöver man slutna lurar för att undvika läckage.

Claes. Jag leter överallt efter 2500 men verkar omöjligt att hitta. Vilken är Ultrasones närmaste modell? Har läst runt lite här att 2900 har något mer bas och detta blir jag skraj för. Jag vill ha de mest ärliga lurar man kan hitta och allt talar för 2500. Är 750 liknande fast sluten modell ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes. Jag leter överallt efter 2500 men verkar omöjligt att hitta. Vilken är Ultrasones närmaste modell? Har läst runt lite här att 2900 har något mer bas och detta blir jag skraj för. Jag vill ha de mest ärliga lurar man kan hitta och allt talar för 2500. Är 750 liknande fast sluten modell ?

Ja, 750 är slutna 2500

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro2500 har utgått och ersatts av Pro2900. Det är lite mer bas i dem än i 2500, men de funkar fint att mixa med, så det är inga problem. Hade jag upplevt några problem med 2900, så hade jag behållit mina demo-2500 - men det behövde jag alltså inte göra. 🙂

Som Miklo säger, så är Pro750 precis samma som Pro2500, men med slutna kåpor istället - och Pro750 tillverkas fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT 990 pro är högohmiga, i alla fall de jag har, så det blir ingen supervolym ur en laptops hörlursuttag, eller ur I-Phone, eller ur I-Mac. Men det räcker till, spelar man högre tjuter det snart.

Blir det bättre med ett externt ljudkort? Dvs blir det en normal volym? Spelar det stor roll vilket kort man använder?

Jag har sikte på DT-990 Pro och Focusrite Saffire Pro 14 - tror/vet ni hur resultatet blir? Jag använder MBP 2011. "Måste" man skaffa ett kort och/eller hörlursförstärkare i 7000-10000 kr-klassen för att få ett vettigt ljud ur dem?

Jag är inte ute efter det mest optimala alternativet (som säkerligen är mycket dyrt) utan jag vill nå en så vettig nivå som går för vettiga pengar (bang for buck).

Edit: Första inlägget sedan jag registrerade mig, för 4,5 år sedan. 😄

Redigerat av thelibs
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det bättre med ett externt ljudkort? Dvs blir det en normal volym? Spelar det stor roll vilket kort man använder?

Jag har sikte på DT-990 Pro och Focusrite Saffire Pro 14 - tror/vet ni hur resultatet blir? Jag använder MBP 2011. "Måste" man skaffa ett kort/och eller hörlursförstärkare i 7000-10000 kr-klassen för att få ett vettigt ljud ur dem?

Jag är inte ute efter det mest optimala alternativet (som säkerligen är mycket dyrt) utan jag nå en så vettig nivå som går för vettiga pengar (bang for buck).

Se till att hörlursutgången är specad för en lägre minsta impedans än vad lurarna är på, så kommer det att låta bra. Man behöver definitivt ingen hörlursförstärkare för flera tusen för att det ska bli bra. Vill man få absolut toppklass, så är det en annan femma - men man ska upp rejält i pris för att det ska bli någon meningsfull skillnad och i de flesta fall duger ljudkortens inbyggda hörlursförstärkare alldeles utmärkt - åtminstone så länge man pratar om musikervänliga ljudkort... 😉

Det finns egentligen två aspekter att tänka på när det gäller lurar och hörlursförstärkare:

  • Om man har lurar med hög impedans, så belastar det nätdel och förstärkare mindre, eftersom det inte behöver gå lika mycket ström genom förstärkaren och mindre ström då också behöver dras ur nätdelen. Man behöver däremot skruva upp volymen högre för att få lika starkt ljud som man får med lägre impedans. Det behövs alltså högre spänning ut. Det som händer om man inte får ut tillräckligt hög spänning, är som regel bara att man inte kan skruva upp så högt som man hade velat.

  • Om man har lågohmiga lurar, så dras det högre ström och det innebär att både förstärkare och nätdel belastas hårdare. Dumt nog så beskriver många det som att lurarna är mer "lättdrivna", men det beror ju på vilken sida man ser det ifrån... Man får ju starkare ljud vid samma volyminställning om man jämför med lurar med högre impedans, MEN eftersom man drar högre ström genom elektroniken och nätdelen, så vill det till att alla delar kan hantera det. Är impedansen lägre än vad förstärkaren och nätdelen är konstruerade för, så får man distorsion när strömuttaget blir för stort och i värsta fall kan det gå sönder (händer nog aldrig med hörlursförstärkare, utan snarare med PA-slutsteg som kopplas till högtalare med för låg impedans, men ändå...).
     
    Datorns USB- och Firewire-portar är specade till ett ganska lågt strömuttag, så där kan det alltså bli trassel med ljudkvaliteten på hörlursutgången med lågohmiga lurar - speciellt om ljudkortet inte strömförsörjs med en egen nätdel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har nyligen börjat en ljudproduktionsutbildning och på skolan körs Pro Tools som standard.

Jag gillar programmet och tänker skaffa det. Vill nu dessutom ha et par bra hörlurar till för att kunna jobba "tyst" så att säga. Jag är nybörjare och kräver inga superlurar men vill ända ha bra allroundlurar för lyssning samt mixning då.

Hade funderat på AKG 240s och frågar nu här om det är ett bra köp för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Hade funderat på AKG 240s och frågar nu här om det är ett bra köp för mig?

De är trevliga 😑

Å andra sidan om du behöver ett par som även ska lira vid tracking så är ett par slutna att föredra (för att undvika läck vid sång- och instrumenttagningar) men jag vart lite osäker på om det var så att du skulle använda dem enbart vid mix eller både mix och inspelning (?)

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

De är trevliga 😑

Å andra sidan om du behöver ett par som även ska lira vid tracking så är ett par slutna att föredra (för att undvika läck vid sång- och instrumenttagningar) men jag vart lite osäker på om det var så att du skulle använda dem enbart vid mix eller både mix och inspelning (?)

Vänligen,

CHAE

Tack för snabbt svar. Nja, det är inte en musikutbildning så. De uppgifter vi gjort hittills är att göra ljudkoncept till bilder, ljudlägga ett filmklipp med effekter och musik, gjort en ljudsaga av en bok med effekter och röster.

Så framförallt blir det nog att använda dom när jag mixar sånt tror jag. Är halvöppna att föredra då eller är det tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. Nja, det är inte en musikutbildning så. De uppgifter vi gjort hittills är att göra ljudkoncept till bilder, ljudlägga ett filmklipp med effekter och musik, gjort en ljudsaga av en bok med effekter och röster.

Så framförallt blir det nog att använda dom när jag mixar sånt tror jag. Är halvöppna att föredra då eller är det tvärtom?

Vad har du för budget att bränna på just lurar?

Personligen föredrar jag halvöppna lurar när jag mixar. Upplever att det blir på tok för mycket för öronen att sitta med ett par slutna under mix.

Ett tips är ju att försöka få lyssna igenom några olika modeller hos din lokale hökare med din musik och/eller projekt.

Jag kan tycka att det är nästintill omöjligt att tipsa om bra lurar 😕 ; att jag tycker si och någon annan tycker så spelar mindre roll. Vi upplever alla saker olika och i slutändan är det hur du upplever lurarna som verkligen räknas.

Utöver ljudet så är ju komforten vara en parameter att ta hänsyn till. Ska du sitta på många och långa mixpass så vill det ju till att lurarna är sköna att ha på skallen, eller hur 🙂

Nåja, jag gillar AKG-lurar då jag upplever att de levererar fin och ärlig ljudbild. På min Soundcloud-sida finns ett gäng låtar där merparten av mixarna är gjorda i i just (slutna- och halvslutna) lurar (AKG K271 Mk II samt K141 MkII). Brasklapp; samtidigt referenslyssnar jag en hel del genom mina A3X, iPhone, bilen och hemmastereon (!)

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för budget att bränna på just lurar?

Vänligen,

CHAE

De där AKG 240 hittar jag i dagsläget för 799:- och då många verkar tycka de är bra allroundlurar så känns de som ett bra val.

Jag har aldrig använt lurar när jag gjort musik eller mixat nåt. Så jag e ny i det träsket 🙂 Så jag tar åt mig av andras erfarenheter och så, sen ska ju lurarna självklart sitta skönt, så jag ska nog leta upp vart jag kan känna på dom lite.

Men va gäller budget så är det under 1000:- som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att hörlursutgången är specad för en lägre minsta impedans än vad lurarna är på, så kommer det att låta bra. Man behöver definitivt ingen hörlursförstärkare för flera tusen för att det ska bli bra. Vill man få absolut toppklass, så är det en annan femma - men man ska upp rejält i pris för att det ska bli någon meningsfull skillnad och i de flesta fall duger ljudkortens inbyggda hörlursförstärkare alldeles utmärkt - åtminstone så länge man pratar om musikervänliga ljudkort... 😉

Det finns egentligen två aspekter att tänka på när det gäller lurar och hörlursförstärkare:

  • Om man har lurar med hög impedans, så belastar det nätdel och förstärkare mindre, eftersom det inte behöver gå lika mycket ström genom förstärkaren och mindre ström då också behöver dras ur nätdelen. Man behöver däremot skruva upp volymen högre för att få lika starkt ljud som man får med lägre impedans. Det behövs alltså högre spänning ut. Det som händer om man inte får ut tillräckligt hög spänning, är som regel bara att man inte kan skruva upp så högt som man hade velat.

  • Om man har lågohmiga lurar, så dras det högre ström och det innebär att både förstärkare och nätdel belastas hårdare. Dumt nog så beskriver många det som att lurarna är mer "lättdrivna", men det beror ju på vilken sida man ser det ifrån... Man får ju starkare ljud vid samma volyminställning om man jämför med lurar med högre impedans, MEN eftersom man drar högre ström genom elektroniken och nätdelen, så vill det till att alla delar kan hantera det. Är impedansen lägre än vad förstärkaren och nätdelen är konstruerade för, så får man distorsion när strömuttaget blir för stort och i värsta fall kan det gå sönder (händer nog aldrig med hörlursförstärkare, utan snarare med PA-slutsteg som kopplas till högtalare med för låg impedans, men ändå...).
     
    Datorns USB- och Firewire-portar är specade till ett ganska lågt strömuttag, så där kan det alltså bli trassel med ljudkvaliteten på hörlursutgången med lågohmiga lurar - speciellt om ljudkortet inte strömförsörjs med en egen nätdel.

Tack för ditt svar.

Vad jag kan se finns det ingen spec för headphone impedance hos Focusrite Saffire Pro 14. Däremot står det följande hos storebrodern Saffire Pro 24 (ej DSP versionen):

"Headphone Outputs

  • Frequency Response 20Hz-20KHz +/- 0.1dB
  • SNR 105dB "A"
  • DNR 105dB "A"
  • Maximum Output into 32R +12.4dBu (+10.2dBV)
  • Power into 32R 250mW
  • Output Impedance < 7Ohms
  • Load Impedance > 24Ohms"

Betyder det att kortet klarar av att driva lurar med impedans ned till 24 ohms? Hur kan jag veta vilka lurar med hög ohm det klarar av?

Jag har frågat ett par personer som har Beyerdynamic-lurar på 250 ohm samt Saffire Pro 24. De säger att de får "normal" volym ut (utan distortion) men att de då har kortets volymratt på nästan max. Skulle det på något sätt vara dåligt att ha det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

De jag känner till och som kommer närmast och kan fungera ok, är Beyerdynamic DT990 Pro. Det finns andra i forumet som kör med sådana och gillar dem. Personligen skulle jag hellre välja DT880 Pro, men då springer det upp på över dubbla budgeten, så det funkar inte i så fall. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag känner till och som kommer närmast och kan fungera ok, är Beyerdynamic DT990 Pro. Det finns andra i forumet som kör med sådana och gillar dem. Personligen skulle jag hellre välja DT880 Pro, men då springer det upp på över dubbla budgeten, så det funkar inte i så fall. 🙁

Jag har både dem och tre, fyra andra lurar, skönast för mix är DT990 pro tycker jag. Sköna att ha på skallen/öronen en längre tid oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag känner till och som kommer närmast och kan fungera ok, är Beyerdynamic DT990 Pro. Det finns andra i forumet som kör med sådana och gillar dem. Personligen skulle jag hellre välja DT880 Pro, men då springer det upp på över dubbla budgeten, så det funkar inte i så fall. 🙁

Jag har både dem och tre, fyra andra lurar, skönast för mix är DT990 pro tycker jag. Sköna att ha på skallen/öronen en längre tid oxå.

Härligt, är det där en seriöst sida då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, är det där en seriöst sida då?

Sida, om du menar Holmerups sajt så är det väldigt bra! Jag har köpt lite grejor av honom, verkligen bra att ha att göra med. Han driver det där mer som hobby än för att tjäna pengar, o han har stooor kunskap om ljud o datagrejer.

Tänk på att DT990 pro är öppna lurar, så ska du även göra sångpålägg med dem funkar de dåligt, ljudet läcker ut o in i sångmicken. Men för mix är de suveräna, finns väl bättre ändå, men då bär det iväg med många tusen. Jag tycker jag hör allt bra i dem, från djupbas till högsta diskkanten. Ingen risk att jag vässar tex cymbalerna för mycket sen jag lyssnat i DT990 pro. Sköna som 17 att slölyssna på Spotify med, bra att jämföra sitt eget med låtarna där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sida, om du menar Holmerups sajt så är det väldigt bra! Jag har köpt lite grejor av honom, verkligen bra att ha att göra med. Han driver det där mer som hobby än för att tjäna pengar, o han har stooor kunskap om ljud o datagrejer.

Tänk på att DT990 pro är öppna lurar, så ska du även göra sångpålägg med dem funkar de dåligt, ljudet läcker ut o in i sångmicken. Men för mix är de suveräna, finns väl bättre ändå, men då bär det iväg med många tusen. Jag tycker jag hör allt bra i dem, från djupbas till högsta diskkanten. Ingen risk att jag vässar tex cymbalerna för mycket sen jag lyssnat i DT990 pro. Sköna som 17 att slölyssna på Spotify med, bra att jämföra sitt eget med låtarna där...

Tack så mycket! 🙂 Nää, inspelning av sång är inte aktuellt, än... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag letar lurar för enbart mixning men har lite svårt att veta vad som passar mig bäst då jag tänkt mixa elektronisk musik.

De jag tittar på är:

AKG K601

AKG K702

Ultrasone Pro 2900

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm

Det mest ideala vore att kunna jämföra alla sida vid sida men den möjligheten finns inte alltid. Jag har hittat K702 och Ultrasone i butik som har provlyssning. Finns det någon lur som jag direkt bör ta bort för mitt ändamål eller någon lur jag absolut bör kika på som jag inte räknat upp?

Redigerat av jompa99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letar lurar för enbart mixning men har lite svårt att veta vad som passar mig bäst då jag tänkt mixa elektronisk musik.

De jag tittar på är:

AKG K601

AKG K702

Ultrasone Pro 2900

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm

Det mest ideala vore att kunna jämföra alla sida vid sida men den möjligheten finns inte alltid. Jag har hittat K702 och Ultrasone i butik som har provlyssning. Finns det någon lur som jag direkt bör ta bort för mitt ändamål eller någon lur jag absolut bör kika på som jag inte räknat upp?

Det ser nog ut som en ganska vettig lista, menjag hade valt Beyerdynamic DT880 istället, eftersom jag tycker att de låter bättre än DT990.

Du skulle kanske lägga till Sennheiser HD650 också.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis fått hem Ultrasone 2900, har DT990 Pro sen förut. Ska göra en liten jämförelse och skriva mina tankar om de sen... Har lyssnat bara lite i Ultrasonarna, men är stormförtjust redan.

Man får se till att ha en lurförstärkare som klarar de lågohmiga Uktrasonarna, 40 ohm är dom på. DT 990 Pro som är på 250 ohm låter bra i hörlursuttaget på min Yamaha stereoförstärkare, men Ultrasonarna lät lite distad där, så nu har jag köpt en Aragon HA1 att driva dem med. Hade med lurarna till butiken, shit vilken skillnad det blev.

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/argon_ha1_forforstarkare_svart.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis fått hem Ultrasone 2900, har DT990 Pro sen förut. Ska göra en liten jämförelse och skriva mina tankar om de sen... Har lyssnat bara lite i Ultrasonarna, men är stormförtjust redan.

Man får se till att ha en lurförstärkare som klarar de lågohmiga Uktrasonarna, 40 ohm är dom på. DT 990 Pro som är på 250 ohm låter bra i hörlursuttaget på min Yamaha stereoförstärkare, men Ultrasonarna lät lite distad där, så nu har jag köpt en Aragon HA1 att driva dem med. Hade med lurarna till butiken, shit vilken skillnad det blev.

http://www.hifiklubb...rkare_svart.htm

Härligt att höra! 🙂

Jag tycker det är märkligt med hörlursutgångar som inte är specade ner till åtminstone 30-40 Ohm. Det är ju inte extremt på något sätt och det är inget enormt slutsteg som krävs, så det är ju i princip ingen kostnad att snacka om i tillverkningen, att göra ett utgångssteg som klarar lägre impedanser. Jag är väl kanske bortskämd, med Benchmark DAC1 och SPL MTC - men inte ens min gamla billiga Behringer Powerplay Pro hade några problem att köra sådana lurar, utan den lät utmärkt (förutom att den var lite brusig och inte hanterade transienter lika bra). Till tracking kör jag numera en MTR HPA-2 (behöver aldrig mer än 2 hörlursutgångar där), som kan ge rejält med kräm och hanterar lurar ända ner till 8 Ohm! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser nog ut som en ganska vettig lista, menjag hade valt Beyerdynamic DT880 istället, eftersom jag tycker att de låter bättre än DT990.

Du skulle kanske lägga till Sennheiser HD650 också.

Tack!

Då är frågan vilken version av DT880 man ska ha?

DT880 pro, DT880 pro HT eller DT880 edition? Samt ska man ha 32ohm eller 250ohm? Skiljer ju lite i pris.

De kommer drivas av ett Apogee Duet 2. Jag har idag ett par DT770 80ohm som inte är några problem att driva. Tror duet2 kan driva ner till 30ohm på hörlursutgången?

Redigerat av jompa99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser nog ut som en ganska vettig lista, menjag hade valt Beyerdynamic DT880 istället, eftersom jag tycker att de låter bättre än DT990.

Du skulle kanske lägga till Sennheiser HD650 också.

Såg dessutom nu att man kan få ett par AKG K701 för drygt 1800kr. Hur står sig dessa jämfört med DT880?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder DT-990 PRO väldigt ofta i jobbet, de är lite som mellanbrorsan mellan mina AKG K240 och Ultrasone PRO 2500. K240 är lite försiktiga och går inte så djupt och Ultrasone går (nästan irriterande) långt ner i basregistret. DT-990 sitter nog ännu skönare över öronen än PRO 2500 och det är ganska bra punch och behaglig diskant.

Jag mixar gärna i Ultrasone-lurarna men det finns samtidigt något "kamfilter-aktigt" över 12kHz. Men vill jag verifiera "vasst krisp" slänger jag på mig ett par Sony MDR-CD380 och kontrollyssnar lite, sedan tillbaka till PRO 2500 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...