Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons

Jag skall köpa ett par nya hörlurar för att mixa med.

Dem skall sitta gott runt örat också.

Sen vill man att det skall vara bra ljud för musik med.

har hittat dessa.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/horlurar/varumarke/audio-technica/audiotechnica-ath-m50/162925.5974/

Och dessa..

http://www.pricerunner.se/pfr/94-2704821/Hoerlurar-och-Headset/Shure-SRH940-Full-Reviews?eurl=http%3A%2F%2Falatest.se%2Fexperttester%2Fhorlurar%2Fa%2Fpo3-159110239%2C74%2F

Behöver hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

De förstnämnda Audio Technica har jag och kan således stämma in i hyllningskören. De är svinbra, med balanserat register. Vissa kan uppleva dem lite tunga i basen, och kanske lite väl sköna runt öronen, men själv funderar jag på ett par till som backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag inte m50, tyckter de sitter för hårt och är allmänt otrevliga i mellanregistret. Föredrar då Beyer dt770 pro om du vill ha slutna. Öppna hörlurar är annars att rekommendera för just mixning och då tex akg 701 som är väldigt "raka" för att vara hörlurar och passar således väldigt bra att referenslyssna med.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man ha slutna lurar också, men öppna kan ge en jämnare respons, aningen mindre distorsion och är dessutom mycket bekvämare om man sitter länge. Plyschkuddar är definitivt att föredra framför konstskinn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående distortionen. Vad är förklaringen bakom det?

Jämförde precis mätresultat hos olika öppna och slutna lurar på Inner fidelity och tycker mig inte kunna se något tydligt mönster.

I mitt urval uppmätte förvisso Sennheiser HD600 (öppen) lägst distortion, men en lur som Ultrasone Pro 2900 (öppen) visade inte upp bättre resultat än AKG K271 (sluten).

http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD600.pdf

http://www.innerfidelity.com/images/UltrasonePRO2900.pdf

http://www.innerfidelity.com/images/AKGK271MkII.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. Off Topic antagligen.. Men nu behöver jag ett par slutna lurar som dämpar bra (har börjat smygsjunga också) Har redan ett par Ultrasone PRO 2500 öppna lurar som jag

gillar för mixning.. Men nu behöver jag ett par slutna lurar som gärna avslöjar mellanregistret bra (vilket jag inte riktigt tycker att Ultrasone PRO 2500 gör alla gånger). Mina gamla halvöppna halvläckande Dennon AD-H 950 har gett upp eftersom plasten har gett upp och dom har sprukit både i bygglar och muffar.. Jag gillade dessa lurar som jag köpte 1992 för 1950:- hos HIFI-klubben.. Men dom har som sagt gjort sitt.. (ligger i elektronikåtervinningen nu). Testade Dennon AH-D 7000 som är svindyra i jämförelse.. Men mellanregistret var en besvikelse.. Har ni något

bra tips på slutna lurar som kan ersätta dessa? Sony sa @Linus men dom var inte slutna! Som sagt jag är helnöjd med Ultrasone PRO 2500 men dom läcker aparschle! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående distortionen. Vad är förklaringen bakom det?

Jämförde precis mätresultat hos olika öppna och slutna lurar på Inner fidelity och tycker mig inte kunna se något tydligt mönster.

I mitt urval uppmätte förvisso Sennheiser HD600 (öppen) lägst distortion, men en lur som Ultrasone Pro 2900 (öppen) visade inte upp bättre resultat än AKG K271 (sluten).

http://www.innerfide...heiserHD600.pdf

http://www.innerfide...sonePRO2900.pdf

http://www.innerfide...AKGK271MkII.pdf

Jag har inte djupdykt i det, men förklaringen är förstås att det är en väldigt liten mängd instängd luft som kan ge en viss mängd kompression - och dessutom blir den instängda luften allt varmare ju längre man sitter - och värmen påverkar också ljudet en del. Frågan är om det verkligen går att göra relevanta mätningar av alla aspekter när det gäller lurar, eftersom de förmodligen använder konsthuvud vid mätningarna - och där blir det inte riktigt samma miljö som om lurarna sitter på huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslöjande som i fokus/balans? I så fall kan jag rekommendera Beyer DT250. Det ligger en annons ute på forumet som kan vara intressant.

Det finns förresten en hel tråd i ämnet lurar för inspelning.

Ja just det ja. Beyer Dynamic DT250 högohmare ligger högt upp på listan för mig! Hörde dom senast i slutet av 80-taelt.. Får ta och lyssna på ett par igen! Tack för tipset Johchime!

(tyckte dock att dom var lite obekväma och varma att ha på sig då.. Men men.. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det verkligen går att göra relevanta mätningar av alla aspekter när det gäller lurar, eftersom de förmodligen använder konsthuvud vid mätningarna - och där blir det inte riktigt samma miljö som om lurarna sitter på huvudet.

Relevant fråga. Jag tror det är en stor utmaning att göra rättvisa mätningar vad gäller framförallt frekvensrespons eftersom den påverkas beroende på hur lurarna sitter på skallen etc. Däremot tror jag distortionsmätningar är mer pålitliga eftersom det handlar om hur mycket övertoner som genereras vid ett visst ljudtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Johchime! (tyckte dock att dom var lite obekväma och varma att ha på sig då.. Men men.. )

Det var så lite så. Om jag ska vara ärlig är DT250 inte mina favoriter heller. Framförallt inte vad det gäller njutningslyssning, men jag har arbetat en del med dom i olika inspelningssituationer och de har ett fokus i mellanregistret som känns förlåtande under långa sessioner. Och jag har inte upplevt dom som varmare än t ex HD280, som jag annars föredrar vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag letar efter ett par lurar för att kunna mixa framför allt bastungt elektroniskt musik, men även lite rockmusik. Jag antar att jag behöver ett nytt ljudkort till datorn också, gärna externt. Det inbyggda är nog det största skräpet jag varit med om och jag vill få min musik att låta bra, men även att andras musik också ska låta bra. Har en budget på runt 1600-2000kr, kommer man någon vart på det? Hur högt bör man gå i budget för att få en någorlunda upplevelse? Gärna ett par mer öppna lurar då jag tycker att det blir för vamt med slutna lurar, iallafall vad jag har upplevt med mina HD215 som numera är trasiga.

Monitorer är inte ett alternativ för tillfället, jag har datorn i vardagsrummet(20kvm) och akustiken är jättedålig där inne. Jag har inte heller lust att sätta upp akustikdämpande kuddar i väggar och tak

Dessutom så undrar jag om övrig datorhårdvara funkar bra till musikproduktion, Intel i5 3570K, 16GB DDR3, GTX 680 samt en 256GB SSD från Samsung.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Personligen gillar jag inte m50, tyckter de sitter för hårt och är allmänt otrevliga i mellanregistret.

Vad är det du inte gillar med mellanregistret? Är bara nyfiken.

Har själv ett par ATH-M50 och personligen tycker jag att de är ganska sköna. Men att de inte trycker så hårt på mig kanske beror på att mitt huvud är ganska litet. Men det borde ju inte vara speciellt svårt att töja ut metallbandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ultrasone Proline 2500 uteslutande!!! Claes och Florian le Sage tipsade även mig om dessa och de helt brutalt bra! När du väl skaffat dom vill du aldrig ja någon annan lur någonsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hur viktigt är det med impendansen när man köper lurar? Har En Behringer X32 som verkar ha 40 ohm på sin Phonesutgång. Vilka lurar kan jag då välja mellan? Eller spelar det mindre roll? Eller kan man köpa en lur på 250 ohm, eller blir det helt galet då?

Tacksam för tips.. 🙂

Btw: Sneglar på Beyerdynamic DT-770 Pro eller Sennheiser HD-25 C II..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt är det med impendansen när man köper lurar? Har En Behringer X32 som verkar ha 40 ohm på sin Phonesutgång. Vilka lurar kan jag då välja mellan? Eller spelar det mindre roll? Eller kan man köpa en lur på 250 ohm, eller blir det helt galet då?

Är den specad ner till 40 Ohm, så funkar det fint med alla lurar som har en impedans på 40 Ohm eller högre. Med lägre impedans kan det vara risk att man får distorsion när man skruvar upp volymen lite extra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar seriöst dem här för allmän mixning och nivåställning. Man hör direkt om det är någon för skrikig frekvens eller om det är för burkigt, antar att jag gillar att dem är oupplösta, så att man gör bra plats i mixerna. Antar att det är lite som ns 10.

ipod_phones.jpg

Jag använder även ultrasone 2500, bra för bascheck kanske, men om jag mixar musiken i ipodlurarna blir det mycket bättre, för tycker ultrasone är alldeles för mjuka i soundet och allt låter lixom bra genom dem, silky.

En annan fördel med ipodlurarna är att jag lyssnar radio i dem typ varje dag, så man får höra många mixar och lära sig dem bra.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Precis börjat lära mig mixa och använder dessa:

http://www.fischeraudio.com/index.php/en/products/master-series/master/fa-003ti

Väldigt neutrala och därför tycker jag de funkar bra att mixa med. Fått väldigt bra recensioner också för sin prisvärdhet.

Minus för att de sitter tight kring huvudet, men håller just nu på att stretcha ut dem över böcker så förhoppningsvis så sitter de snart bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte bara dryfta ett intryck jag fick, för den som kanske bryr sig, när jag bytte från K240 till K-601 och K-701 senare.

K240 lurarna kändes starkast och mest dominant runt 150-200hz typ. Det är intrycket/känslan, om det är mätbart eller "känt" vet jag inte.

K-601 och 701 är rakare, och når både längre upp och lägre ner. Så när jag testa dom, efter att vara van vid K240, så bah "Åh, fett och hängmattigt ljud dom här har då ..".

Har fortfarande kvar 2 par K240 liggandes runt här. Tar på dom nån gång då och då, efter att va inkörd på K701 numera. Och intrycket bekräftas varje gång. K240 låter något äldre, lite mer 2D, och och aningen mer baa-ighet i låga registret. Dom låter nästan mer "naturligt", mer "analogt", än AKGs nyare som har aningen tendens att kännas hypade. Men det är inget problem, det är bara en liten färg dom har jämfört med AKGs nyare modeller. Om nån känner igen de här intrycken så .. nämn gärna.

Fast det kan ju bero på hur ur-lakade mina 240 blivit av all användning med. Skulle i-n-t-e vilja se ett bakterieprov taget därifrån där kan ja säga 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...