Jump to content
Annons

Vad jobbar du med och hur tråkigt är det?


Cloudsurfer

Recommended Posts

Reparerar gitarrer på Gitarrmakaren i Göteborg. Vickar ibland som slöjdlärare trä & metall. Spelar gitarr i bluesband till och från. Jag har arbetat i gitarrverkstan sedan 1985. De flesta jobb blir nog tråkiga om man håller på för länge.

Ok, det visste jag inte. Men du har väl egen liten verkstad på Sveagatan också?

Vad kostar det att laga en humbuckerpickup som inte hörs på en halvakustisk Takeharugitarr (modell med f-klavar som ljudhål).

Den varken hörs eller knastrar längre. Tänkte att en liten tråd (sladd) var av eller nåt... Ev "bara" oxidering. Byte av potentiometer?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 484
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Rattar budbil och rattar ljud ibland. Båda jobben är riktigt roliga men det är ett jävla bärande 😐 Inget av dem är fasta heller och det finns ju en massa för- och nackdelar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbat heltid med musik sen 2003. Nu i sommar blir det heltid i studion med bakgrundsjobb varvat med lite trubadurande. Vinterhalvåret rattar jag ljud på Lindvallens Wärdshus i Sälen / kör afterski på Majkens sylta. Är väldigt lyckligt lottad över att kunna leva enbart på min musik. Det tråkiga är att man inte blir speciellt brun i studion

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemtjänst, lunkar runt och snackar skit med gammligarna 🙂

Bitvis tråkigt med rutiner och mediciner men oftast ganska trivsamt.

Det ger mycket livskvalité till de äldre att ha någon att prata med. Ni gör ett väldigt bra jobb ska ni veta.

Jag jobbade själv på ett äldreboende i ca 1 år, och har fått med mig mycket respekt och kärlek till den äldre generationen därifrån. Det är mycket ensamhet i deras liv deras sista tid, väldigt deprimerande när man tänker på det.

Tummen upp Stoner! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Process- och affärsarkitekt.

Rätt kul, faktiskt. Det påminner lite om att jobba med musikprojekt (komposition, arr, instrumentering ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det visste jag inte. Men du har väl egen liten verkstad på Sveagatan också?

Vad kostar det att laga en humbuckerpickup som inte hörs på en halvakustisk Takeharugitarr (modell med f-klavar som ljudhål).

Den varken hörs eller knastrar längre. Tänkte att en liten tråd (sladd) var av eller nåt... Ev "bara" oxidering. Byte av potentiometer?

Det beror på vad som är trasigt. Är pickuppen trasig kan jag linda om den. Jag håller till på Kastellgatan 7. Åke

http://www.gitarrmakaren.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Församlingspedagog i Svenska Kyrkan. Jobbar bara med ungdomar (högstadiet/gymnasiet). Vi har en stor fritidsgård, så mycket tid går åt till att lira XBox eller hänga med kidsen i replokalerna. Löjligt kul, samtidigt som det kan vara jobbigt med kontakten med polis, soc, barn o ungdomspsykiatrin osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT (sorry):

Jag ser på dina öppettider att du bara finns på plats må-fr.

Du råkar inte vara på plats i morgon lördag?

Jag har nämligen en bas som jag skulle behöva injusterad, och har svårt pga mitt arbete som kommunikationskonsult (sedär, tillbaka ON topic) att komma loss under dina normala öppettider...

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS, detta var avsett till Åke! 😄

Lite OT (sorry):

Jag ser på dina öppettider att du bara finns på plats må-fr.

Du råkar inte vara på plats i morgon lördag?

Jag har nämligen en bas som jag skulle behöva injusterad, och har svårt pga mitt arbete som kommunikationskonsult (sedär, tillbaka ON topic) att komma loss under dina normala öppettider...

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

VVS-ingenjör. För tillfället en hel del energibalansberäkningar och kontroller/dokumenterande av befintliga system. Rätt kul och varierande för det mesta. Drar dock till bollnäs folkhögskola i augusti och studerar musik ett år =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått ett sommarvikariat som nyhetssändare på P4 Västmanland, börjar om ett par veckor. Någon som har en studentlägenhet eller dylikt att hyra ut billigt i andra hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar som/med/pa:

Driver min egen online mixning och mastering service = Skitkul

Tekniker/assisterande tekniker pa Metropolis studios London = Jattekul

Pro Tools Tekniker for Manfed Mann = Inte sa dar jattekul...

Pro Tools Tekniker och "mix support" for latskrivare/producent Baz Meston = Jatte kul ( Han har formodligen den grymmaste hemstudio jag vet/sett. Ca 2 miljoner sek i outboard och mikrofoner. Han har en NU-47!!!!! 🙂 For dom som hort talas om den... 🙂

NU-47>GML 2032>Retro 176>D.W Fearn VT-4>Cranesong HEDD @96k>Pro Tools HD = Tror ni det later bra? SJUKT!

Precis borjat jobba med en riktigt bra latskrivare. Ska hjalpa henne med produktion och mixning. Antagligen skriva en del med... = Skitkul

Det var val det ungefar. Ger en del lektioner i Pro Tools ibland ocksa, for extra cash. Man blir ju inte direkt rik nufortiden... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar som/med/pa:

Driver min egen online mixning och mastering service = Skitkul

Tekniker/assisterande tekniker pa Metropolis studios London = Jattekul

Pro Tools Tekniker for Manfed Mann = Inte sa dar jattekul... Menar du Manfred Mann (som i earthband, eller var det ingen felstavning utan nån cover-owe? Manfred Mann Earth band är ju klart sköna)

Pro Tools Tekniker och "mix support" for latskrivare/producent Baz Meston = Jatte kul ( Han har formodligen den grymmaste hemstudio jag vet/sett. Ca 2 miljoner sek i outboard och mikrofoner. Han har en NU-47!!!!! 😄 For dom som hort talas om den... 😄

NU-47>GML 2032>Retro 176>D.W Fearn VT-4>Cranesong HEDD @96k>Pro Tools HD = Tror ni det later bra? SJUKT!

Precis borjat jobba med en riktigt bra latskrivare. Ska hjalpa henne med produktion och mixning. Antagligen skriva en del med... = Skitkul

Det var val det ungefar. Ger en del lektioner i Pro Tools ibland ocksa, for extra cash. Man blir ju inte direkt rik nufortiden... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Manfred Mann fran Manfred Mann's earth band ja... 😉

Han borjar bli gammal nu men haller fortfarande pa med musik. Han har salt alla analog grejer och flyttat sin studio till sitt hus.

Nu kor han enbart Pro Tools. Och behover all hjalp han kan fa... 😆

MVh Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Manfred Mann fran Manfred Mann's earth band ja... 🙂

Han borjar bli gammal nu men haller fortfarande pa med musik. Han har salt alla analog grejer och flyttat sin studio till sitt hus.

Nu kor han enbart Pro Tools. Och behover all hjalp han kan fa... 🙂

Oj, då kan jag tänka mig att du har en och annan rolig anekdot att berätta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fd admin/supporttekniker/internsupport/alltiallo/IT-slav på ett mindre webhotell.

Det var sällan tråkigt, men otroligt stressigt och höll på att ta knäcken på mig. När jag började vakna skakande och kallsvettig inför tanken att gå till jobbet insåg jag att det var dags att göra nåt annat. Egentligen borde jag kanske sjukskrivit mig, men jag sa upp mig istället, hade ingen lust att hålla på o jönsa med försäkringskassa/A-kassa/whatever, screw 'em...

Nu är jag arbetsfri (arbetslös är man väl bara om man saknar jobbet?) och skall dra till Australien på ett år. Sen får jag se, kanske hittar jag lite guld, kanske blir inspelningarna jag skall göra på vägen en omstart på musikkarriären, vem vet... När jag kommer hem skall det byggas studio, från grunden.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Fd admin/supporttekniker/internsupport/alltiallo/IT-slav på ett mindre webhotell.

Det var sällan tråkigt, men otroligt stressigt och höll på att ta knäcken på mig. När jag började vakna skakande och kallsvettig inför tanken att gå till jobbet insåg jag att det var dags att göra nåt annat. Egentligen borde jag kanske sjukskrivit mig, men jag sa upp mig istället, hade ingen lust att hålla på o jönsa med försäkringskassa/A-kassa/whatever, screw 'em...

Nu är jag arbetsfri (arbetslös är man väl bara om man saknar jobbet?) och skall dra till Australien på ett år. Sen får jag se, kanske hittar jag lite guld, kanske blir inspelningarna jag skall göra på vägen en omstart på musikkarriären, vem vet... När jag kommer hem skall det byggas studio, från grunden.

/Andreas

😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gått från fylltratt musicerande ljudtekniker @ isla the baleares till turnéledare/tekniker, pistvakt, snickare och nu revisionstekniker så att ni daw-miffon har ström. Muppar extra som tekniker åt snåla apisar!

Just ja.. "och hur tråkigt är det?" inte alls!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Gått från fylltratt musicerande ljudtekniker @ isla the baleares till turnéledare/tekniker, pistvakt, snickare och nu revisionstekniker så att ni daw-miffon har ström. Muppar extra som tekniker åt snåla apisar!

Just ja.. "och hur tråkigt är det?" inte alls!

revisionstekniker

ett nytt ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...