Jump to content
Annons

Riktiga namn eller smeknamn som artistnamn?


Dreamtones

Riktiga namn eller smeknamn som artistnamn?  

42 röster

  1. 1. Riktiga namn eller smeknamn som artistnamn?

    • Chris Edberg
      37
    • Kricke
      4


Recommended Posts

Chris Edberg - Mitt riktiga namn, med förnamnet förkortat.

Kricke - Mitt riktiga smeknamn.

Vilket tycker du låter/ser bäst ut & skulle funka bäst

Eftersom jag även håller till på sidor som är internationella så ha det i åtanke när du röstar!

Rösta, och motivering till svar uppmuntras. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Hej,

Jag tycker det känns bäst att köra på med sitt egennamn!

Men det beror väll lite på genre också.

Där jag verkar(folkmusik) är det standard att köra med sitt egna namn, man är ju trots allt alltid bara sig själv 🙁

/david

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett namn blir ju ett trademark . Heter man Maria Johansson så är det inte lätt. Då är det nog ett artistnamn som gäller. Folk skall ju komma ihåg namnet också. Att Carola kan heta Carola med hela befolkningen beror ju inte på namnet. Det beror på vem hon är och hur hon gjort det som gjort henne känd. Det är med andra ord en del kriterier som skall uppfyllas beroende på vad man vill. Vill man bli känd så kanske man skall bli humorist i Ukraina och gå runt med spegelboll på huvudet. Vill man bli känd för sin musik så kanske det kvittar med både namn och huvudbonad.

Sen är det lite som Joe Labero. Han heter Lars Bengt Roland Johansson (wikipedia) och han har lekt lite med sitt namn så det blev lite så där "ungefär bra" men nu skiter man i hans namn utan man bara tänker "magiker" när man hör hans namn. Men det var kanske en boost för hans karriär att faktiskt byta namn, i början.

Själv kallar jag mig Äggplanta för mitt smeknamn är en äggplanta på en viss indisk dialekt 🙁. Så jag borde nog fan bli humorist i Ukraina i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

motivering:

Kricke känns tråkigt och medan Chris Edberg känns lite spännande. Önskade man själv hade haft något bra namn att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte heta ditt riktiga namn utan förkortning?

Chris Edberg låter som en avdankad dj som vill verka ung och intörnätjonöl. Knallar runt med kinaskor och slänger sig med uttryck som "rockar", "frääscht" och "tjabba". Tänk Clabbe af Geijerstam.. Inte värst bra.

Kricke låter dessvärre som något som en originalmedlem i nationalteatern skulle kunna heta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte heta ditt riktiga namn utan förkortning?

Chris Edberg låter som en avdankad dj som vill verka ung och intörnätjonöl. Knallar runt med kinaskor och slänger sig med uttryck som "rockar", "frääscht" och "tjabba". Tänk Clabbe af Geijerstam.. Inte värst bra.

Kricke låter dessvärre som något som en originalmedlem i nationalteatern skulle kunna heta..

🙁

Ja, eller varför inte DJ-KrIzZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack till alla som svarat och röstat! Ni verkar dock hålla igen lite när ni svarar, lite mer ärlighet skulle uppskattas. Skämt åsido, det är mycket bra svar, ungefär så som jag ville bli besvarad. 😕

Tar inte illa upp alls ang era kommentarer kring Kricke som artistnamn, snarare som komplimanger då mitt smeknamn ger originella bilder. Det var inte direkt så att jag var lost innan jag startade pollen, utan det var väl mer som en "bekräftelsegrej". Vet att Kricke inte är särskilt bra som artistnamn, på samma sätt som man inte kan ha Nicke, Micke eller Jocke som artistnamn. Dock ser det ju lite annorlunda ut för de som inte kommer från Sverige. Men men, Chris Edberg funkar bättre både inom och utom landet - det står 9-0 so far i pollen! Och jo jag själv röstade på det 😉

Lite kommentarer...

Basshole

Varför inte heta ditt riktiga namn utan förkortning?

Kristian Edberg? Tycker Chris känns mer globalt och en bra kompromiss mellan riktiga namnet och smeknamnet. Och vill inte att det ska vara så långt...

Chris Edberg låter som en avdankad dj som vill verka ung och intörnätjonöl. Knallar runt med kinaskor och slänger sig med uttryck som "rockar", "frääscht" och "tjabba". Tänk Clabbe af Geijerstam.. Inte värst bra.

Ganska fördomsfullt. Att verka/vara internationell är väl inget negativt? Man vill ju, raka motsatsen, vara seriös om man kör med sitt riktiga?

Men jag vill inte hitta på något nytt namn för man lär bli less på det, men kör man med sitt riktiga så kan man ju i alla fall känna att man har anledning att fortsätta köra med det.

Umemagnus

varför inte vända på de hela?

Ed Chris...

För då blir det inte mitt riktiga namn, men intressant förslag ändå!

Basshole

Christina?

Nja man kan ju förknippas med Aguilera då.

barkley

C-Ed om du lirar rnb

Kanske ev en framtida förkortning på namnet, tack för tips! 😆

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Kricke är ju förskräckligt som artistnamn...

Om du heter Chris Edberg är det bara att gratulera, det funkar väl jättebra!

Ett trevligt och speciellt namn som du får fylla med den innebörd som din musik har.

I Sing-songwriter fungerar det ju.

om du är hip-hoppare har jag inga kommentarer... den kulturen vet jag för lite om

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kricke är ju förskräckligt som artistnamn...

Om du heter Chris Edberg är det bara att gratulera, det funkar väl jättebra!

Ett trevligt och speciellt namn som du får fylla med den innebörd som din musik har.

I Sing-songwriter fungerar det ju.

om du är hip-hoppare har jag inga kommentarer... den kulturen vet jag för lite om

😕

Tack 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ingetdera.

Cross Montana, tycker jag.

Anspelar på det kristna korset i kristna namnet Kristian, som är en omskrivning av Kristus och Montana en omskrivning av Mountain, som var en del av Edberg.

CROSS MONTANA

Altenativ skippa förnamnet och gör två namn ev efternamnet:

EDDIE MONTANA

...som hämtat ur den där TV-serie på S nånting...

😕

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ta bort hris, kalla dig för:

C.Edberg (Chris Edberg låter som gitarristen i Frälsningsarmén) inget illa om FS dock 😕

efter ett tag kommer att bli "cedberg" och du har fått en egen identitet...🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Som många påpekat så fungerar väl Chris bättre internationellt än Kricke. Värre är det för min kompis Jerker, när han kommer till Amerika,

-Whats yuor name.... Jerker!!!! ha ha ha 😆

Hahaha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att säga "Chris Edberg" med engelskt uttal... det kändes lite bekant på nåt sätt... :rolleyes:

Så kom jag på vad det var... egentligen bara en stavelse som var omvänd: Chris De Burgh, den gamla irländaren som plågade (och fortfarande plågar) oss med Lady in red 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att säga "Chris Edberg" med engelskt uttal... det kändes lite bekant på nåt sätt... :rolleyes:

Så kom jag på vad det var... egentligen bara en stavelse som var omvänd: Chris De Burgh, den gamla irländaren som plågade (och fortfarande plågar) oss med Lady in red 😆

Jo ja har också tänkt på honom i samband med detta och det är ju bara en komplimang eftersom jag tycker Lady in Red är fantastiskt bra! 😄 Dock håller ja inte med om att den spelas särskilt mycket nu eller vad är det jag missar?

Chris Ed Burgh 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...