Jump to content
Annons

Vad jobbar du med och hur tråkigt är det?


Cloudsurfer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 484
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag jobbar just nu som köksbiträde och diskare på en resturang 6 dagar i veckan, ett riktigt skitjobb, men det är vad man får när man är misanpassad musiker i samhället samt icke fullständiga betyg från gymnasiet. Den enda fördelen är att om det är lite folk på resturangen kan man slappa och se på film osv...Men är det mycket folk är det kaos och misär och man vill inget annat än att komma därifrån... Jag försöker spara 10 000 varje månad till studion.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar just nu som köksbiträde och diskare på en resturang 6 dagar i veckan, ett riktigt skitjobb, men det är vad man får när man är misanpassad musiker i samhället samt hoppade icke fullständiga betyg från gymnasiet. Den enda fördelen är att om det är lite folk på resturangen kan man slappa och se på film osv...Men är det mycket folk är det kaos och misär och man vill inget annat än att komma därifrån... Jag försöker spara 10 000 varje månad till studion.

Tjänar man så bra som diskare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Personlig assistent. Har jobbat med det sedan slutet av 2007 när jag flyttade från Gävle till Stockholm. Jag tog jobbet för att det var relativt lätt att få och har av bekvämlighetsskäl hållit mig kvar. Jag jobbar heltid sedan snart 4 år och har tack vare OB och nattjobb haft möjlighet att tjäna rätt så bra i perioder.

Det är en branch som kanske inte står speciellt högt i näringskedjan då det ofta innebär en hel del skitgöra och är knappast något man ägnar resten av sitt yrkesliv åt.

Arbetsmiljön varierar ganska ordentligt beroende på vem man är assistent åt.

Har man tur så hamnar man hos någon som är snäll och trevlig och inte kräver så mycket mer än att man tar hand om det som vederbörande inte klarar av själv.

Har man otur så hamnar man hos någon som är bitter och arg över sitt handikapp, som systematisk kastar skit på assistenterna och inte tål att man sitter ner 5 minuter och därför hittar på en massa låtsasuppgifter "bara för att". Jag har råkat ut för båda dessa kategorier.

Mannen som jag är assistent åt just nu har jag jobbat hos sedan hösten 2008 och det har funkat helt okej. Jobbar en hel del nätter (sitter på nattpass just nu) och sitter mest med datorn och håller mig vaken ifall jag behöver stå till tjänst, men nätterna är oftast rätt händelselösa och lugna.

Nackdelar med jobbet kan vara tunga lyft, krav på extrem flexibilitet, att behöva ta hand om intimhygien, infekterade sår och sådant åt någon som inte är så förtjust i att hålla sig ren - och det är tyvärr mycket vanligt! Att tampas med svampinfektioner och sådant som inte direkt sprider en angenäm doft på arbetsplatsen är vardagsmat för oss som jobbar här. Jag jobbar dessutom enligt ett väldigt varierande schema och har både dagpass, nattpass, kvällspass och ett och annat helgpass.

Om några veckor är det dock slut med detta då jag börjar plugga musikproduktion på heltid och endast kommer att jobba extra här några dagar i månaden i fortsättningen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började jobba som datatekniker och reklamtecknare, men gick över till att utbilda mig till musikproducent på Helikopter Art Prod här i Göteborg. Första jobbet blev som mastering-tekniker för en gamma revyartist. Inte helt lätt på en gammal Pentium 200 utan plugins (den som minns 1998 bör förstå varför jag vägrade använda plugins till mastering då...), men jag är fortfarande sjukt stolt över resultatet :-)

Under några år var jag producent, masteringtekniker, ljudtekniker & musiker inom musik, men nu har jag snudd på helt gott över till film sen ungefär 2002.

Under några år jobbade jag med att filma och redigera bröllop för en firma här i Göteborg.

Nu jobbar jag huvudsakligen som sound designer, ljudtekniker, ADR-tekniker (att byta ut ord och repliker mot studioinspelat), samt film-klippare. Skådespelar även en hel del, samt gör lite regi, men det är ljudet jag brinner för :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

fritidsforskare just nu, har jobbat som cnc-operatör, robotprogrammerare och maskinoperatör, working class ftw:) jobben har vatt rätt så goa allihopa, med lite skillnad beroende på plats.

har oftast jobbat 3skift, DET e gött:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansvarig för inleveranser och administratör för Stadiums webhandel. Ser till att vi kan skicka varor till kunderna helt enkelt. Jobbat med det i snart 4 år först på OnOff och nu Stadium. Ganska skoj men väldigt stressigt stundtals. Ganska slitsamt och rätt tråkig miljö(lager).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är en listtråd och ingen läser, men jag jobbar med utveckling av ett standardsystem för fond, försäkring och pension. Vi sitter på Regeringsgatan, och det är väldigt trevligt. Utmanande, flexibelt och ständigt lärorikt. Just nu är det dock väldigt lågtryck på kontoret, under industrisemesterperioden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärare i Ma/No sedan jag studerade klart på uni för ett år sedan, nu på sommaren extraknäcker jag som konstruktionskonsult inom byggsektorn. Stora pengar, stora planer. ;O

Älskar läraryrket då jag gick in med en helt ok lön.

Älskar byggsektorn då det alltid sker någonting och jag har svårt att inte uppskatta problemlösningen och offerter + ritningar.

Redigerat av Studioesc
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Lagerarbetare på DHL, det är ett riktigt skitjobb där man står och slänger paket i burar som kommer på en rullbana. Lönen är däremot helt ok, ca 185kr/timme och man blir stark och vältränad på köpet då det kan vara jävligt tungt.

Till sommaren blir jag civilingenjör i datateknik och hoppas på ett roligt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Tempot är överdrivet högt, det finns inte en chans till att vara så försiktig som man skulle vilja vara. Ofta är lastningen i bilarna under all kritik också, enormt dåligt staplat och allt rasar när man ska försöka lossa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lagerarbetare på DHL, det är ett riktigt skitjobb där man står och slänger paket i burar som kommer på en rullbana. Lönen är däremot helt ok, ca 185kr/timme och man blir stark och vältränad på köpet då det kan vara jävligt tungt.

Ujuj ett sånt där skitjobb hade jag i slutet till början på 90-talet. Man var ibland helt slut när man kom hem. Inget man ska stanna på för länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är arbetsledare för de som behöver arbetsträna och komma tillbaka till arbetslivet och lite annat också. Har det bra och lugnt och stressfaktorn är lika med noll. Kan passa på och göra annat också under arbetstid då jag kör mycket bil också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Översätter app-applikationer, hotellbeskrivningar, ansökningsdokument, webbsidor etc. in the comfort of my own home (online alltså). Inte det jag "låg i Lund" i sex år för direkt, vilket var press/kommunikation. Föredrar dock det jag gör nu. Fortsätter samtidigt att plugga på distans (musik & ljuddesign)...och tar några slagverksuppdrag i veckan via min site.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagerarbetare på DHL, det är ett riktigt skitjobb där man står och slänger paket i burar som kommer på en rullbana. Lönen är däremot helt ok, ca 185kr/timme och man blir stark och vältränad på köpet då det kan vara jävligt tungt.

Till sommaren blir jag civilingenjör i datateknik och hoppas på ett roligt jobb.

Också jubbat på DHL några år tidigare, men på ett flygkontor som speditör... vet dock av erfarenhet hur jävligt det kan vara på lagret

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället arbetslös.

Lever på en dålig a-kassa som precis räcker till det väsentliga, och har i princip gjort så de senaste två åren (föräldrarledig oxå under den perioden). Köpte hus strax innan studierna upphörde (hade mer pengar som student än vad jag har nu) och familj har man också så det blir inte mycket över till studion eller nått annat kul för den delen. Senaste inköpen har varit i form av en gitarrstärk & lite tillbehör då jag "turnerar" ibland med ett signat band, och känns bra att åtminstone mitt musicerande hålls vid liv lite grann iaf. Tur att man har en fru som jobbar så vi har råd att bo kvar här i huset.

Det har varit rätt dött i studioverksamheten de senaste sisådär 5 åren, har bara haft tillfälliga timanställningar & deltider lite här å där. Studion är i stort behov av uppgradering, datorn från 2006 börjar bli väääldigt trött. Har tyvärr inte hunnit stadga ett "rykte" som studiomusiker och tekniker där jag bor heller, och att skicka ut reklam osv kostar pengar.

...Men jag ska inte klaga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har själv gått arbetslös förut och knappt ens haft råd att köpa strängar och gammal dator som var på väg att lägga av. Inte kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar numera som kompositör och ljudläggare på musikproduktionshuset Plan8 där vi gör beställningsmusik inom reklambranschen. Det är väldigt roligt och det 1½ åren jag varit där har jag utvecklats enormt på alla hörn och har en grym studio där jag kan göra egen musik på fritiden! Jobbar nu på två skivprojekt samtidigt varav ett ska släppas hyffsat snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började på nytt jobb nyligen, så nu har jag gått ifrån reparationer (som jag alltid tidigare har hållit på med) och jobbar främst med teknisk support hos BlueStar Nordic. Riktigt kul eftersom det är massor av nytt att lära sig och det dyker upp nya problem hela tiden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jobbar inom kommunal psykiatri som "nattplit" . Var med och startade upp verksamheten för 5 ½ år sedan parallellt med psykologstudier, tog ett studieuppehåll som visade sig bli längre än jag tänkt mig.. Fick panik i höstas och skrev in mig på jurisprogrammet, men det var inget för mig. Börjar tröttna rejält på psyk och önskade jag hade modet att säga upp mig för att kasta in mig i någonting nytt. Eller ta upp studier på allvar igen. Man har blivit lite för trygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar som frilansande livetekniker och har gjort så de senaste 10 åren och åker med detta i egen regi över hela norden.

Laddar lite videos kring detta men mest för att det är kul.

Börjar väl få lite snurr på studioverksamheten oxå men har egentligen alldeles för slitna öron för att jobba med det på heltid.

Bättre på att coachai studion än att mixa så att säga.

Ja, jag tar gärna med mig aspirerande tekniker ut på jobb om man vill testa yrket.

Verkar framför allt utmed västkusten.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...