Jump to content
Annons

Håkan Hellström textplagiat


Groovebox

Recommended Posts

Fattar inte att folk fortfarande blir upprörda över detta. Det har varit håkans grej sedan första början att låna från låtar och texter han tycker är bra. Han försöker inte dölja det, iallafall inte vad jag vet. Han har väl snarare varit öppen med det?

Om man blir upprörd finns det en enkel lösning, lyssna på något annat.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i ditt första inlägg skrev du att det var ok att plagiera. för att plagiat ledde till utveckling.

plagiat leder inte till utveckling. du kan vrida och vända på ditt resonemang, ändra retorik, osv, men du kan aldrig få din ursprunliga tes - den jag motsade mig - att stämma. vid ett plagiat sker inte nyskapande. i och med att nyskapande är fundamentalt för utveckling, bidrar alltså inte plagiat alls till utveckling. att vårt informationssamhälle med flera miljarder medlemmar producerar mer varierad musik än en avskild indianstam på några dussin personer har inte att göra med plagiat.

Jag ser inte det logiska i varför en lånad textrad inte skulle bidra till nyskapande. Om man gör egen musik, eget sound, sjunger på ett speciellt sätt så kanske musiken och känslan förmedlas till fler, vilket kan leda till utveckling. Sak samma...

Men ärligt talat. jag förstår inte grejen. Vad är det för fel med att ta lite från andra? Hur skapar man konst? Hur gör man musik? Vi har väl ett antal redskap och använder oss av dessa? Vad är egentligen skillnaden mellan att använda sig av välanvända ackordföljder, takter, och basslingor och att sno en textrad? Som uppenbarligen är snodd, Håkan påstår inte att han inte snott de. Vem far illa av detta?

Tydligen är det många som uppskattar Håkans musik. Även jag.

Och jag förstår inte varför du ser detta som ett problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

stjäl du också andras verk?

Nu är i och för sig den här debatten din, och jag ska inte blanda mig (mer än här). Men det ska mycket till för att en textrad ska uppnå verkshöjd.

Barasådåriallhast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är i och för sig den här debatten din, och jag ska inte blanda mig (mer än här). Men det ska mycket till för att en textrad ska uppnå verkshöjd.

Barasådåriallhast.

helt korrekt. ur ett juridiskt perspektiv alltså.

men det är irrelevant i en diskussion om utveckling.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur man definierar stöld.

Jag inspireras av andra, ja.

stöld är när du tar något som någon annan har gjort. inspirerad är du när det påverkar det du gör. förstår du skillnaden och varför ena leder till utvecklingen och andra inte?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

stöld är när du tar något som någon annan har gjort. inspirerad är du när det påverkar det du gör. förstår du skillnaden och varför ena leder till utvecklingen och andra inte?

Okej

Vad härligt att du för utvecklingen vidare.

Jag får väl fortsätta att stjäla och degenerera musiken i hemlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen aning om att Håkan skulle vara någon form av text kopierar nisse men nu när vi ändå är inne på Håkan Hellström skulle jag bara vilja kasta in en annan liknande grej. Häromdagen hörde jag Håkans nya låt, 'Det kommer aldrig över varöver för mig'. När första tones och melodin började hörde jag direkt en annan låt. Först kunde jag inte koppla vilken låt det var då jag bara kunde mumla melodi och text för mig själv. Nu satt jag lite och sökte på Spotify och hittade till slut vilken låt det är! Dessa är ÄCKLIGT LIKA, tycker jag iaf.

Håkan Hellström - Det kommer aldrig att va över för mig

vs

Johnossi - Dead end

http://youtu.be/Upx_t4YR3X8

http://youtu.be/jIkigSf6a-A

Redigerat av Pesek
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Många här på forumet blir sura när folk använder köpta loopar i sin musik, och bla bla bla. Men Håkan hellström han snor ju som det ser ut rakt av, och verkar ha satt det i system som värsta kleptomanen.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade just på en en låtsom jag tänkte kalla Sommaren 69......"jag skaffa min första sex-strängade, det var sommaren ´69. tror det kan bli en hit

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte det logiska i varför en lånad textrad inte skulle bidra till nyskapande. Om man gör egen musik, eget sound, sjunger på ett speciellt sätt så kanske musiken och känslan förmedlas till fler, vilket kan leda till utveckling. Sak samma...

Men ärligt talat. jag förstår inte grejen. Vad är det för fel med att ta lite från andra? Hur skapar man konst? Hur gör man musik? Vi har väl ett antal redskap och använder oss av dessa? Vad är egentligen skillnaden mellan att använda sig av välanvända ackordföljder, takter, och basslingor och att sno en textrad? Som uppenbarligen är snodd, Håkan påstår inte att han inte snott de. Vem far illa av detta?

Tydligen är det många som uppskattar Håkans musik. Även jag.

Och jag förstår inte varför du ser detta som ett problem?

Har han refererat till originalartisterna någonstans, eller måste man göra detektivarbete för att hitta dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är högst märkligt hur han bara kan sno textrader, eller faktiskt hela verser bara så där rakt av. Hans svenska översättning låter ibland lika illa som om han faktiskt hade kört orginaltextraden genom google translate.

En annan sak att göra en ny låt på några av de tre eller fyra "magiska" ackorden som tusentals verk är baserade på, är det en annan melodi, annan text osv så är det en annan låt..

Om man är författare och ska skriva en rad som egentligen är skriven av någon annan författare måste man citera och uppge källa. Håkans stil är rent och skärt bluffig. Har alltid vetat att han är kass musiker men det här som jag har fått klart för mig de senaste dagarna gör mig upprörd på riktigt! En tjyyyyv som Sickan sa.

Jag hittade just på en en låtsom jag tänkte kalla Sommaren 69......"jag skaffa min första sex-strängade, det var sommaren ´69. tror det kan bli en hit

Haha sant jag tror den kommer slå! Jag hittade också på en ny låt,

"ta mig ner till pradisstaden, där gräset är grönt och flickorna är vackra, kan du inte snälla ta mig ner". Tänkte ha ett riktigt maffigt gitarrintro också och trummor som kommer in med kagge först.

Tänkte ha sjömanskostym på scen för att vara lite orginell..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev tveksam efter att ha hört senaste singeln, som jag inte kan undvika sjunga med till U2 " New years day" , Nu efter att ha läst detta så har jag helt tappat intresset och respekten för Håkan som textförfattare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar Håkan Hellström grymt mycket även om han nu råkats sno en del.

Sno en del? Finns det verkligen låtar som han har skrivit?

Jag tycker själv texter är en av de roligaste bitarna med skapandet (lika kul som när man lyckas hitta ett shysst riff). Det ger en otrolig tillfredsställelse att skriva om något man känner och att få ihop det så att det passar till musik. Att göra på det här sättet som håkan gör är inte bara omoraliskt, det måste vara värdelöst för honom som "musiker" (om man nu kan kalla honom det) också. Att veta att man är så fantasilös att man måste sno texter rakt av (och sedan ha mage att ta betalt för det). Nej jag har verkligen svårt att förstå detta!

Han har aldrig varit bra i mina ögon, men nu efter att ha läst igenom alla hans texter så har han sjunkit så lågt att jag nästan börjar hata, och det gör jag nästan aldrig 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...