Jump to content
Annons

Håkan Hellström textplagiat


Groovebox

Recommended Posts

Annons

Dude, det är skillnad på att "sno" en ackordföljd, och att sno ackordföljd, melodi, arr och hela textrader. Självklart kan ingen ta patent på en ackordföljd.. och självklart kan ingen ta patent på en textrad. Men i Håkans fall är det rent förjävligt. Snor hela melodier, arr, sångmelodier och flera textrader. Fyfan..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja ni får tycka vad ni vill. Han är ändå riktigt bra! Bland dom bästa i hela Sverige. Jag blir glad när jag lyssnar och musiken är medryckande. Att komma med något helt nytt idag 2013 är inte lätt...

Sen får han sno så mycket han vill ( för mig) . Bättre det än klyschiga texter som exempelvis mina och många andras där någon berättar om hur de gick nerför gatan, mötte en tjej, hängde omkring etc... 😉

Så tycker jag. Hoppas han blir rik på kuppen!

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är att det är väldigt svårt att komma på något helt eget.

Men man kan ju försöka? har man man inte talang nog kallar man det för att man "låter sig inspireras", saknar man helt talang så säger man att man gör blinkningar år, parafraserar..

Erkänner stölder gör man bara för att dom är så uppenbara så att man vet att man inte kommer undan med dom, inget annat.

Nu menar jag inte att det finns något som är helt eget, men man kan väl åtminstone försöka ta sig vidare, annars kan man göra covers, inget fel i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan påstår inte att han inte snott de. Vem far illa av detta?

Har aldrig fattat att många tycker detta är ett försvar.

Detta innebär väl att han medvetet snor, det är väl mycket värre än om han inte vet om det? Det innebär ju att man skiter i lagen, för det finns trots allt upphovsrätt.

Erkänner stöld gör han bara för att han vet att han inte kommer undan med det. Och han tror att får ett "lägre straff" om han själv går och ställer sig i skamvrån. Uppenbarligen verkar ju taktiken fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag gillar Håkan. Han har någon magi i sina låtar.

Jag bryr mig faktiskt inte hur han har gjort dom, men de träffar mig rakt i nostalgin. Blir glad.

Inte många andra som lyckas göra det. Så på något sätt är han ett geni i mina ögon.

Sen är ju smak väldigt olika...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Boney M, Milli vanilli och Håkan Helstöld = lika mycket fake förutom att han faktiskt skrålar surt själv.

Enda fake med Boney M var väl att killen mimade,

dom gjorde väl också mest covers, Helstöld borde kalla sina låtar för covers och credda U2 t ex i "sin" senaste singel.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig fattat att många tycker detta är ett försvar.

Detta innebär väl att han medvetet snor, det är väl mycket värre än om han inte vet om det? Det innebär ju att man skiter i lagen, för det finns trots allt upphovsrätt.

Erkänner stöld gör han bara för att han vet att han inte kommer undan med det. Och han tror att får ett "lägre straff" om han själv går och ställer sig i skamvrån. Uppenbarligen verkar ju taktiken fungera.

Om han nu kopierar "snor", skit samma? Vad är grejen? Varför ska man inte kunna ta lite av det ena och lite av det andra för att sätta ihop det till något man själv gillar? (Han gör dock så mycket mer, men ni verkar ha hakat upp er på detta).

Det är som att fotografera en vacker plats och visa andra. Det är ju inte så att den vackra platsen försvinner för att man tagit en bild. Eller om man målar av ett konstverk och modifierar det lite så försvinner inte det ursprungliga konstverket.

Sen om det är juridiskt olagligt bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om. Tror inte att en musiker som får sitt verk kopierat skulle fara illa av detta, tvärt om. Det vore ett erkännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att göra en ballad, någon som tror att det kommer kunna bli en hit?

Så nära, oavsett hur långt bort

Kunde inte vara mycket mer från hjärtat

För alltid lita på vilka vi är

Och ingenting annat betyder något

Aldrig öppnat mig själv på detta sätt

Livet är vårt, vi lever det vårt sätt

Alla dessa ord jag inte bara säga

Och ingenting annat betyder något

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh nu fick jag feeeeling..

Du vet, hon har skeva ben

och hon går som ett studsande troll

hennes knän svänger åt olika håll

folk vänder sig om

för hennes skepnad är så vek

och ryggen e sned

och hon rår inte för det

men hon lär vara den fulaste stickan i världen

det gäller att passa på när inspirationen kommer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, helt seriös.

Förklara vad du tycker är skrämmande med detta.

Du kanske inte har tänkt på att det finns en anledning till att man inte får sälja covers utan lov? Tänk riktigt noga på vad du säger... "Jag tror inte någon musiker som fått sitt verk kopierat far illa.." herregud!

Gör en cover-platta med låtar från Metallica, Iron Maiden, Mötley Crüe, Per Gessle, The Beatles och ge ut.. så får vi se vad dem säger om saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte har tänkt på att det finns en anledning till att man inte får sälja covers utan lov? Tänk riktigt noga på vad du säger... "Jag tror inte någon musiker som fått sitt verk kopierat far illa.." herregud!

Gör en cover-platta med låtar från Metallica, Iron Maiden, Mötley Crüe, Per Gessle, The Beatles och ge ut.. så får vi se vad dem säger om saken.

Du kanske inte har tänkt på att det finns en anledning till att man inte får sälja covers utan lov? Tänk riktigt noga på vad du säger... "Jag tror inte någon musiker som fått sitt verk kopierat far illa.." herregud!

Gör en cover-platta med låtar från Metallica, Iron Maiden, Mötley Crüe, Per Gessle, The Beatles och ge ut.. så får vi se vad dem säger om saken.

Juridiskt sätt är det olagligt. Men jag ser inte varför det automatiskt skulle skada dessa artister. Tvärt om, en cover kanske skulle kunna nå ut till en ny generation och bli upptäckt på nytt.

Att de har ett stort ego och inte vill bli kopierade är en annan sak...

Piratkopiering av musik är också olagligt men det har visat sig att folk som piratkopierar tenderar att köpa mer än de som inte piratkopierar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt att se det är att han troligtvis fått fler att lyssna på "flowers in the air" och "the plan" med sin tolkning av "lost at sea" resp. "foggy days".

Men ni haters är ju sånna avundsjuka jävlar att det är helt omöjligt för er att tänka positivt xD

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Juridiskt sätt är det olagligt. Men jag ser inte varför det automatiskt skulle skada dessa artister. Tvärt om, en cover kanske skulle kunna nå ut till en ny generation och bli upptäckt på nytt.

Att de har ett stort ego och inte vill bli kopierade är en annan sak...

Piratkopiering av musik är också olagligt men det har visat sig att folk som piratkopierar tenderar att köpa mer än de som inte piratkopierar.

Tror du seriöst att band som tex Metallica behöver ett ruttet band spela en utav deras låtar på en pissig klubb i Tensta?! Du säger den ena konstiga saken efter den andra. Fine.. om AC/DC gör en cover på en låt av Lordi, ja DÅ kan dem tjäna på det. Fast det skulle aldrig hända.

och ang "Piratkopiering av musik är också olagligt men det har visat sig att folk som piratkopierar tenderar att köpa mer än de som inte piratkopierar.".. det skulle jag gärna vilja se info/fakta på. Vart har du läst det?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du seriöst att band som tex Metallica behöver ett ruttet band spela en utav deras låtar på en pissig klubb i Tensta?! Du säger den ena konstiga saken efter den andra. Fine.. om AC/DC gör en cover på en låt av Lordi, ja DÅ kan dem tjäna på det. Fast det skulle aldrig hända.

och ang "Piratkopiering av musik är också olagligt men det har visat sig att folk som piratkopierar tenderar att köpa mer än de som inte piratkopierar.".. det skulle jag gärna vilja se info/fakta på. Vart har du läst det?

haha. Varför skulle ett band som metallica behöva bli spelade av ett coverband? Det har jag aldrig påstått, men på vilket sätt skulle detta skada metallica?

Finns många artiklar om detta.

det är bara söka.

här är en.

http://arstechnica.com/tech-policy/2013/01/new-music-survey-p2p-users-buy-the-most-no-one-wants-disconnection-penalties/

Link to comment
Dela på andra sajter

det innebär inte att nedladdning -> större försäljning

Jo. det är just det som fildelning skulle kunna innebära. Flera studier har visat detta.

Sen kanske inte detta gäller alltid. Men det borde ju vara ganska logiskt, om fler människor får tillgång till något, desto större chans finns det att någon köper det.

Detta verkar dock gynna mer de mindre etablerade artisterna.

Hittade en artikel här: http://feber.se/webb/art/257778/lgre_filmintkter_efter_nedstng/

Sidan länkar till en uppsats om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. det är just det som fildelning skulle kunna innebära. Flera studier har visat detta.

Sen kanske inte detta gäller alltid. Men det borde ju vara ganska logiskt, om fler människor får tillgång till något, desto större chans finns det att någon köper det.

Detta verkar dock gynna mer de mindre etablerade artisterna.

Hittade en artikel här: http://feber.se/webb/art/257778/lgre_filmintkter_efter_nedstng/

Sidan länkar till en uppsats om detta.

Det innebär att de som är musikintresserade både laddar ner och köper mer än normalkonsumenten. Solklart fall av bakomliggande variabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni haters är ju sånna avundsjuka jävlar att det är helt omöjligt för er att tänka positivt xD

Har du börjat tänka positivt nu? Man kanske skulle testa det?

Edit; förbannade jävla tangentbord.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte hur covers kan jämföras med plagiat?

+1

Lagen finns till för att man inte ska kunna stjäla saker som det går att tjäna pengar på. Den där förbannade skurken Hellström har tjänat en hel del på saker som han inte har författat själv. Hade han inte stulit dessa textrader/hela verser/hela låtar och även melodier så hade han aldrig heller "slagit igenom". Det är känt att han aldrig har kunnat sjunga och nu även känt att han heller inte kan skriva. En ren bluff alltså.

Som jag skrev förut så tycker jag att det värsta av alltihop är hur han måste vara funtad när han har mage att direktöversätta riktiga artisters känsliga texter (t.ex Dylans) och skriva sitt eget namn på utan ångest.

Riktigt fult, skäms på dig Håkan! Byt jobb!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...