Jump to content
Annons

Håkan Hellström textplagiat


Groovebox

Recommended Posts

Annons

Det är som att fotografera en vacker plats och visa andra.

snarare som att fota av någon annans foto och visa andra

Japp. Stämmer. Och när snodde du själv en "G, D, Em C"-ackordsföljd från en låt senast? 😉

nu uppnår ju inte tre enkla ackord någon verkshöjd

det gör textrader efter textrader

så din poäng kom liksom bort

Barasådåriallhast.

hur går det med den där texten du fick innan att hitta stölder från?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur går det med den där texten du fick innan att hitta stölder från?

OK, nu menade jag inte stölder, utan snarare "stölder". Jag syftade bara på att sannolikheten är stor att fraser i en låt förkommer i hur många andra låtar som helst. Dessutom var det bara något jag skrev för att slänga iväg en poäng; jag hade ingen aning SadamJR skulle nappa.

Jag pallar inte. Men jag vet att jag har rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja. Huvudsaken är att du har rätt.

den här gången fick du allt bita i gruset käre vallé 🙂

Hmmm ... Jag får kanske ta mig an den där texten då. Jag tänker minsann inte bita i någon grus utan att först ha gått till kamp.

Jävla, SJR!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill först säga att jag är helt opartisk när det kommer till detta ämne. Jag dömer inte artisten för att sno texter, jag tycker Håkan gör underbar musik.

Nu har jag vart i denna tråden några gånger börjar jag märka, när jag inser att jag stör mig på första raden i hela tråden. Hur kan man påstå att man är "helt opartisk" i ett ämne som man startar och i detta ämne speciellt.

är inte detta lite väl mjäkigt även i svenska mått mätt? Nu är forsättningen "jag dömer inte.." en omöjlig paradox men frånsett det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår kom en av ungarna hem från dagis med en teckning som man ser är ritad av en vuxen men barnet påstår att han har ritat den, jag tänkte direkt på "Helstöld" för så är det med Håkan-kråkans låtar tycker jag 🙂

- "Den här har ju inte du skrivit håkan....?😉"

- "joohoo, för de har jag la ena visst gjort! buuhuuu.."

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Igår kom en av ungarna hem från dagis med en teckning som man ser är ritad av en vuxen men barnet påstår att han har ritat den, jag tänkte direkt på "Helstöld" för så är det med Håkan-kråkans låtar tycker jag 🙂

- "Den här har ju inte du skrivit håkan....?😉"

- "joohoo, för de har jag la ena visst gjort! buuhuuu.."

jo, Håkan har visst skrivit låtar, eller jag menar skrivit ut låtar, Pappa Pappa jag har gjort en låt!

- Men du tryckte ju bara på "print".

Edit: Nu kom jag och tänka på texten på Idas sommarvisa.

Jag gör så att blommorna blommar..

Helstöld kanske aldrig kom ur detta stadie i utvecklingen.

Jag menar att se sig själv som ett subjekt, och därför blandar ihop orsak och verkan. Han kanske tror att han har gjort låtarna, då han har en begränsad abstraktionsförmåga.

På Skavlan framstod han ju inte direkt som "fråga Lund" om man säger så! Tänk om han inte spelar dum som man gärna vill tro..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm ... Jag får kanske ta mig an den där texten då. Jag tänker minsann inte bita i någon grus utan att först ha gått till kamp.

Alltså, om man ska vara lika godtycklig i sina anklagandena om "stöld" som vissa i den här tråden är gällande Hellström, så anser jag att man lika godtyckligt kan anklaga Steely Dan för "stöld" med sin "Green earrings":

"No flies on me" -> ("No you will never find no flies on me", The boys)

"I must take what I see" -> ("I don't believe hear say and take what I see", George Jones)

"The look in your eyes" -> ("The look in your eyes", Buffalo Springfield)

"I don't mind" -> ("I don't mind", The Who)

"Sparkles when you smile" -> ("The angels sing when you smile at me", Ray Charles)

"I get hungry like a child" -> ("You got the mind like a child", Janis Joplin)

För övrigt måste jag säga att Walter Becker och Donald Fagen verkar vara rätt så lata när det gäller textförfattande. I alla fall när det gäller ovan hemska kompilation av nonsensfraser.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om man ska vara lika godtycklig i sina anklagandena om "stöld" som vissa i den här tråden är gällande Hellström, så anser jag att man lika godtyckligt kan anklaga Steely Dan för "stöld" med sin "Green earrings":

"No flies on me" -> ("No you will never find no flies on me", The boys)

"I must take what I see" -> ("I don't believe hear say and take what I see", George Jones)

"The look in your eyes" -> ("The look in your eyes", Buffalo Springfield)

"I don't mind" -> ("I don't mind", The Who)

"Sparkles when you smile" -> ("The angels sing when you smile at me", Ray Charles)

"I get hungry like a child" -> ("You got the mind like a child", Janis Joplin)

För övrigt måste jag säga att Walter Becker och Donald Fagen verkar vara rätt så lata när det gäller textförfattande. I alla fall när det gäller ovan hemska kompilation av nonsensfraser.

Nu är ju titlar tillåtet att sno, på eget bevåg. Kanske är det inte så smart dock att kalla en låt för Satisfaction eller Yesterday om man ska gå att hitta dock.

"The look in your eyes" och "I don't mind" kan jag inte tänka mig i min vildaste fantasi att någon tycker har "verkshöjd" men du är antagligen ironisk nu va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om man ska vara lika godtycklig i sina anklagandena om "stöld" som vissa i den här tråden är gällande Hellström, så anser jag att man lika godtyckligt kan anklaga Steely Dan för "stöld" med sin "Green earrings":

"No flies on me" -> ("No you will never find no flies on me", The boys)

"I must take what I see" -> ("I don't believe hear say and take what I see", George Jones)

"The look in your eyes" -> ("The look in your eyes", Buffalo Springfield)

"I don't mind" -> ("I don't mind", The Who)

"Sparkles when you smile" -> ("The angels sing when you smile at me", Ray Charles)

"I get hungry like a child" -> ("You got the mind like a child", Janis Joplin)

För övrigt måste jag säga att Walter Becker och Donald Fagen verkar vara rätt så lata när det gäller textförfattande. I alla fall när det gäller ovan hemska kompilation av nonsensfraser.

Tänk att jag fick dig att göra det där. Steely Dans texter är oftast smarta och genomarbetade, även om de nästan alltid lämnar mycket plats för tolkning, men ibland skriver de den här typen oxå. Tror tom att någon har kallat det för ordskulpturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"The look in your eyes" och "I don't mind" kan jag inte tänka mig i min vildaste fantasi att någon tycker har "verkshöjd" ...

Precis som de fraser som Hellström av mobben i den här tråden anklagas ha "stulit" inte heller nödvändigtvis uppfyller verkshöjd.

Tänk att jag fick dig att göra det där.

Jag gillade utmaningen.

Tror tom att någon har kallat det för ordskulpturer.

Det var det dummaste jag har hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är jag bara inte konstnärlig nog, som t.ex. du och grabbarna i Steely Dan. Jag ser liksom inte skulpturen för allt nonsens.

Tanken är nog att det är just detta nonsens som är skulpturen. Det hade varit svårt att tänka sig någon annan typ av text till den musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är nog att det är just detta nonsens som är skulpturen. Det hade varit svårt att tänka sig någon annan typ av text till den musiken.

Hur vet man det – fanns det alternativa versioner av låten där man höll igen på "skulptur" och nonsens i texten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man det – fanns det alternativa versioner av låten där man höll igen på "skulptur" och nonsens i texten?

Här är låten. Svårt att få in en berättande typ av text här. Det handlar snarare om en slags reflektion. Har hört mängder av tolkningar av vad texten kan betyda.

Link to comment
Dela på andra sajter

"No flies on me" -> ("No you will never find no flies on me", The boys)

"I must take what I see" -> ("I don't believe hear say and take what I see", George Jones)

"The look in your eyes" -> ("The look in your eyes", Buffalo Springfield)

"I don't mind" -> ("I don't mind", The Who)

"Sparkles when you smile" -> ("The angels sing when you smile at me", Ray Charles)

"I get hungry like a child" -> ("You got the mind like a child", Janis Joplin)

nah

bättre kan du

för det första plockar du korta fraser från helt olika texter och författare - inte flera från samma

sen är ju en del av exemplen du plockat fram inte ens lika mer än att en lite del är samma ord eller två

jämför med ursprungsinlägget i tråden

material_grus_141191719.jpg

men imponerande att du försökte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nah

bättre kan du

för det första plockar du korta fraser från helt olika texter och författare - inte flera från samma

sen är ju en del av exemplen du plockat fram inte ens lika mer än att en lite del är samma ord eller två

jämför med ursprungsinlägget i tråden

material_grus_141191719.jpg

men imponerande att du försökte 🙂

Jag visade klart och tydligt att ingen kan påstås ha skrivit något "unikt".

Att jag "plockar fraser från helt olika texter och författare - inte flera från samma" borde ju snarare understryka min poäng.

Ingen grus till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visade klart och tydligt att ingen kan påstås ha skrivit något "unikt".

Att jag "plockar fraser från helt olika texter och författare - inte flera från samma" borde ju snarare understryka min poäng.

Ingen grus till mig.

det unika är ju helheten

annars har du helt rätt i att alla bokstäver använts ganska friskt både en å två ggr genom historien

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...