Jump to content
Annons

Fusk att använda sigav loopar?


al123

Recommended Posts

Hej! En kompis till mig gjorde en låt på nästan enbart olika loops.. själv ansåg jag det lite som "fusk" men han höll inte med om det och sa att det fanns stora dj:s som brukade använda sig av det också..

jag tycker man ska göra allt från grunden själv.. hur ser ni på detta?? är det okej att använda sig av loops eller ska man göra all musik från grunden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jättemånga använder sig av trumloopar, eller perka, typ stylus rmx-loopar. Har gjort mycket loopar själv som jag återanvänder eller sparar undan och sen ibland hittar man bra loopar som man kan dubba sina egna trummor med så det är inge fel att köra med loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

fusk att använda en gitarr också kanske nån kan tycka 🙂

Själv spelar jag gammal rock men olika genres har väl olika arbetssätt. det är väl viktigast att det finns kreativitet OCH att man gillar resultatet som är viktigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med föregående...Att folk använder loopar som "stora dj´s" är säkert sant, men hur jävla imponerande är det att lyssna på någon som lagt pussel med andra människors musik. Nä fy fan.

Att använda en trumloop som en "krydda" i sin mix är en annan ska tycker jag.

Ni som tycker det är helt fritt fram ....sälj studioprylarna och lite med Dance Ejay

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att DJ's använder loopar kanske kan bero på att de flesta DJ's inte är musiker, eller? 🙂

Tycker som mickestrang, att det absolut är ok att använda olika skrammel-loopar av t.ex. gammal analog typ för att få ett sväng eller bara varm utfyllnad i bakgrunden.

Det finns ju en anledning till att det finns samplings-CD's som t.ex. loop soup etc. etc...

Jag gillar själv att "bygga" mina egna perc-loopar, men ibland känns det skönt att "krydda" lite extra. Svänget i gamla trum-/percussion-loopar är inte direkt lätt att programmera, om det ens går med tanke på micteknik, analogteknik, spelteknik, som formar det totala ljudet av en loop.

[Edit]

Att däremot klippa och klistra ALLT med instrument-loopar och/eller percussion-loopar är inte att själv skapa/producera musik (inte enligt mitt tycke i alla fall). Man klipper och klistrar bara efter det att hantverket redan är utfört... typ...

[Edit: igen 🙂 ]

...dessutom är sådana perc-/trum-loopar oftast "urplockade" ur sina mixar, vilket gör att de är mixade redan = ytterligare mindre producerande för loop-användare....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, är lite kluven till det!

Vart ska gränsen gå? Isf är alla keyboardister fuskare eftersom dom kan ha oändligt med ljud.

Ex en hel symfoniorkester i fingertopparna och inte bara ett piano.

Men samtidigt så kan man inte be en skrivmaskin skriva en roman.

Att baka ihop alla dessa självgående pluggar kräver att en människa gör. Det som gör det till en låt!

Sen kan man vara ett klappträ till musiker och ändå ro det i hamn

Men en DJ's som trycker ned en tangent och kallar sig för producent är löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder i princip aldrig loopar - vare sig midi eller audio. Det må vara nån ösig skitig loop som jag kör genom dist och sen lägger svagt svagt i bakgrunden för att öka skitigheten i musiken, men det är förstås mer miljö-ljud än ren instrument-insats.

Att behöva leta efter den loop som innehåller precis vad man behöver ha, istället för att bara ladda instrumentet och lägga in vad man vill ha, är rena mardrömmen för mig. Gå igenom hundratals loopar, som sen låser en nåt oerhört; både i innehåll, ljud, feeling och separation. Är man instrumentalist/arrangör själv så är man ju intresserad av det instrumentella och arrangemangsmässiga uttrycket och kontrollen med. Man vill få instrumenten att spela precis vad man behöver, och skapa dynamisk variation, musikaliskt uttrycksfullhet, att få det levande så man "kan höra/känna 'musikernas' reaktioner och tankebanor" liksom. En kock vill ju inte gärna servera Findus färdiglagade mat liksom.

Loopar må funka för de som sysslar med väldigt statisk o repetitiv musik, typ en del elektronika och DJande. Det är mer de som inte skapar från scratch själva, utan mer lyssnar efter inspirerande snuttar och pusslar ihop såna. Visst finns det många enormt stora namn som byggt halva sin karriär på loopar. Publiken har ju ingen aning om sånt, och bygger inte sin uppfattning på sånt.

Tror loop-användning kommer öka betydligt i framtiden.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt mig se ett litet mönster i det här.

Det instrument man behärskar lägger man helst själv, man tänker minsjäl inte "fuska". Men så råkar man vara lite kass på att hålla ton (sång); då tar man gärna en pitch corrector till sin hjälp, och så låter det skitbra. Vaddå fusk med Auto-tune? säger man, precis som om alla inte gör så ...

För att exemplifiera: det är oftast bara trummisar som tycker det är "fusk" med trummaskiner, sällan basister, gitarrister etc

Alla är vi små hycklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar är lika legitimt som något annat om du frågar mig.

Men att använda ljudbanker eller loopar någon annan skapat är ju bara pinsamt att använda om man inte gör något eget med dem?

Nu gör ju de flesta duktiga "DJ's" något eget kreativt med sådant som andra skapat i form av grundsamplingar och loopar att man hör ett signum och då tycker jag det är inspirerande och se hur genrer utvecklas.. Men "Trycka-på-en-knapp-DJ's" som enbart bygger sin karriär i händerna på vad andra producerar åt sig känns inte långvarigt.. och otroligt oinspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att smarta producenter är öppna för allt, och inte låter "jag måste göra ALLT själv" få stå i vägen för en bra produktion.

[edit]

...det KAN vara den där skitiga, äkta percussion-loopen av analog-format som saknas. Man vet inte förrän man testat, liksom...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så mycket fyndigt som gjorts med loopar tagna från LP skivor i hip hopen, så mitt svar är ja, kör på loopar.

Väljar man köra färdiga loopar är väl det fine. Så länge folk gillar det man gör, eller man själv är nöjd.

Kreativitet är inte bestämt av loopar eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar kör i allafall jag jämt även om man gör dessa själv. Orka spela en hel låt själv å så spelar man fel nånstans... 🙂

Men roligast tyckar jag att de e att spela tex trummor, git, bas etc så gör du ju kopior å lägger efter blir ju inte riktigt en loop men de blir ju samma sak. Men du menar färdiga loopar som jag förstår det.

De e ju ok om man tycker det är kul inget får ju stoppa kreaviteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget konstigt att använda sig av det som någon annan gjort. Kolla på andra konstformer, där återanvänds ju hejvilt på olika sätt. Som andra skrivit, det handlar ju om att sätta sitt "avtryck" på det. Sen, om man, som i detta fallet, pratar musik, så är det väl väldigt skiftande också i vilken genre det handlar om. I vissa är det mer accepterat, i andra, mindre...

Sen en helt annan definitionsfråga...

DJ - Börjar inte det bli ett väldigt stort begrepp? För mig har det varit någon som sätter ihop låtar i en bra ordning, samt gör snygga (in best of worlds) övergångar mellan dessa? Fast det kanske säger mer om min okunskap på området... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Digital skymmning kallar jag det för. Det är så lätt nu för tiden om man sitter framför en dator. Klipp och klistra konceptet. Tom vissa band använder numera förinspelade back-track i bakgrunden när man ska spela live inför publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel att använda loopar i sin musik.

Hade alla som skrivit i denna tråd fått samma loopsamling och gjort varsin låt av det, då hade vi säkert haft lika många olika låtar. Sen är det lyssnarna som bestämmer vad som blir en hit eller inte. Och dom bryr sig inte hur man gjort , dom enda som bryr sig om det är ju bara dom avundsjuka låtskrivarna som begränsar sitt musikskapande med en massa moraliska regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Loopar behöver ju inte vara dansorienterade.

Den här låten består av en massa loopar, ihopsnickrade eller spelade och loopade. Inte tänker man på det. Nä loopar sätter min fantasi i arbete. Woho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden jag upplever är att om man gör allt själv från scratch (spelar in, programmerar) så återges alla findetaljer, ger störst detaljkontroll och variation. Med loopar - alltså om man använder loopar/rexfiler osv till det mesta i låten - så jobbar man väldigt grovkornigt i jämförelse. Det kan förstås både vara fördel och nackdel. Tror det ligger mycket i olika sätt att jobba med musik, som DMM skrev ovan; det finns lite principiell skillnad på hur DJs och musiker jobbar.

Hur mycket av vad såna som SHM gör är loopar, och vad är eget?

SMH skyggar nog inte från att köra loopar ibland, men använder nog mest fabrikspresets från mjukvarusyntarna och återanvänder samma trumsamplingar typ. Steve Angello finns med i ett avsnitt av Future Musics videoserie "In the studio with ..." där han visar hur han/dom jobbar. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att TS menar att kompisen har importerat ett gäng loopar i sin DAW och lagt pussel. Visst finns det något kreativt i det, men lejonparten av det kreativa arbetet står i mitt tycke loopmakaren och inte TS kompis för.

Jag tycker absolut att man kan använda loopar och samplingar på ett kreativt sätt, men den här klipp och klistra-mentaliteten blir allt vanligare, vilket inte minst avspeglas i den explosion av loop, samplings och presets-försäljare vi ser på nätet.

Jag tror att en del av förklaringen till att vi ser det här är att DJs har gått från att vara just DJs till att bli artister. Tidigare var den här typen av alster (och här räknar jag även in remixer) ett verktyg för DJs att använda på dansgolvet och då spelade det ingen roll om verket var kreativt och originellt, utan det som betydde någonting var om låten funkade på dansgolvet. Nu när DJs är superstjärnor hänger produktionstekniken delvis kvar, men hur vi ser på verken har förändrats och måttstocken är nu densamma som för till exempel rocklåtar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa jag hört på länge..... 😏

nja .. men om man e kass på å spela alla instrument så e ju loppar helt perfekt, man kan få till det riktgit bra... lite svårt under rullbandornas tid... klippa in å spela samtidigt funkar inte så bra ialla fall inte för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...