Jump to content
Annons

kvastskaft

Medlem
  • Antal inlägg

    79
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

10 Bra
  1. [EDIT] Ah, nevermind. En snickeriterm som jag inte fattade. Tack för tipset!
  2. Tack för svar! Jag kommer att ha en del yta mellan bord och vägg i en omplacering jag har tänkt i samband med en akustikbehandling, så då kör jag nog på basfällor där också. Krångligare städning får jag helt enkelt stå ut med.
  3. Ursäkta att jag kapar den här tråden, men finns det någon anledning till att man inte behandlar golv/väggvinkel? Hörn och tak/vägg ser jag ofta, men sällan vägg/golv.
  4. Lägg cubase egna kompressor på kanalen du vill sidechaina. Tryck på sidechainknappen i kompressorn så att den lyser orange. Gå till kanalen du vill ska trigga kompressorn tex kanalen för kicken. På sends väljer du kompressorn. Det ska stå typ "side-chain: synth" eller vad du nu vill sidechaina. Gå tillbaka till kompressorn. dra ner threashold tills du är nöjd med pumpen.
  5. Dave Pensado har en del från "Into the lair" som kanske kan funka tex: http://www.pensadosplace.tv/2012/06/09/into-the-lair-36-techniques-for-mixing-synthesizers/ Ken Lewis har en video där han mixar en EDM-låt: http://audioschoolonline.com/product/?lesson=350 Sedan finns det ett gäng sidor med träningsvideos för mixning som fokuserar på elektonisk musik, tex Sonic academy och Groove3.
  6. Utöver anledningarna som nämnts skulle jag säga att gränssnittet är ett plus för hårdvarusynthar. Dels för det trevliga att ha alla parametrar framför sig när man rattar ljud och dels för att gränssnittet ibland är en del av hur vissa synthar används. Ta TB-303 som exempel. Sequencern och att "spela" på filtret är en så viktig del av soundet att den inte gör sig särskilt bra som mjukvara. Visst går det delvis att lösa med controllers och någon vst-variant, men hårdvaran har här helt klart fördelar. Sedan är priset inte så farligt på hårdvara. Andrahandsvärdet är ofta så bra att det mest är en fråga om att man binder upp kapital (om du köper begagnat till att börja med), åtminstone på analoga grejer.
  7. Skaffa ett bibliotekskort och gå till ditt lokala bibliotek. De brukar ha gott om nothäften.
  8. Alltså, det är kul för Martin Garrix, men etta på Beatport är inte riktigt jämförbart med en hit i vanlig bemärkelse. Beatport är en liten plattform inom en begränsad del av marknaden (digital nedladdning) och med tanke på Beatports omsättning och det faktum att det för inte så fasligt mycket pengar går att köpa sig in på top 20 har jag svårt att se att han har sålt några jättevolymer. Det blir säkert jättemycket pengar för en sjuttonåring och allt omkring (DJing etc) är säkert fantastiskt kul, men jag har svårt att tro att han har dragit in mer än valfri låtskrivare på svensktoppen.
  9. Visst är det grejer man (eller åtminstone jag) inte använder, men om man räknar med Reaktor-biblioteket så är det så ofantligt mycket bra man får att 4000 känns som ett kap. Det beror kanske en del på vad för musik man sysslar med, men har man ett synth/elektroniskt intresse så är det mycket som är användbart.
  10. Allt Daft Punk önskade att de var på senaste skivan: Prince – I Wanna Be Your Lover http://www.youtube.com/watch?v=8u2GtWsXac0
  11. Din ståndpunkt är snarare den som är orimlig, att det inte skulle finnas några objektiva kvaliteter med vilka man kan döma konstnärlig verksamhet. 1. Om person A besitter all kunskap som person B innehar och mer därtill är A bättre inom sitt område än person B. Det är ingen fråga om tyckande, utan fakta. Du får gärna motbevisa mig. Utan att vara trummis (vilket jag kommer till i punkt två) skulle jag säga att exempelvis Tomas Haake kan spela allt Peter Criss har spelat, men att det omvända inte gäller. Nu tar jag inte hänsyn till om någon älskar Kiss eller tycker att Peter Criss är fantastiskt snygg i kattsmink, utan ren hantverksskicklighet. Hantverksskicklighet bör rimligen vara det kriterium med vilket man dömer vem som är den bästa trummisen. 2. De flesta som yttrar sig om till exempel vem som är den bästa trummisen är inte i stånd att bedöma, då de själva inte besitter de kunskaper som krävs för att göra en rimlig bedömning. Jag är exempelvis inte tillräckligtvis kunnig för att kunna avgöra vem som är den bästa trummisen, då mina kunskaper inom ämnet är begränsade. Jag kan såklart ha en åsikt, men för en kunnig person vid sunda vätskor bör den åsikten inte väga särskilt tungt. Detta gäller inom i princip alla områden av samhället, även sådan där det inte finns några självklara sanningar, så varför skulle det inte gälla inom konstnärliga ämnen? Vi har visserligen genomlevt 30 år av postmodern relativism, men det betyder inte att den är rimlig för det. Din ståndpunkt är en historisk parentes.
  12. Men om de istället säger att Peter Criss är världens bästa sprinter? De kanske tycker att han springer både snyggare och med mer känsla än Usain Bolt, även om han såklart är långsammare. Har de då rätt när de hävdar att Peter Criss är världens bästa sprinter?
  13. http://www.gearslutz.com/board/music-computers/ http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=16
  14. Kan du inte bara hacka upp sången fras för fras (eller ännu mindre) och passa in den på det viset? Det kan ju vara sångaren som är off och det går till viss del att korrigera med klippning.
×
×
  • Skapa ny...