Jump to content
Annons

Fusk att använda sigav loopar?


al123

Recommended Posts

Okej, räcker nog med svar! Tackar för alla svar! Förstår hur ni menar! Ville bara ha lite synpunkter runt det så man inte gör bort sig totalt om man slänger in en loop mellan varven i sin musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid tyckt mig se ett litet mönster i det här.

Det instrument man behärskar lägger man helst själv, man tänker minsjäl inte "fuska". Men så råkar man vara lite kass på att hålla ton (sång); då tar man gärna en pitch corrector till sin hjälp, och så låter det skitbra. Vaddå fusk med Auto-tune? säger man, precis som om alla inte gör så ...

För att exemplifiera: det är oftast bara trummisar som tycker det är "fusk" med trummaskiner, sällan basister, gitarrister etc

Alla är vi små hycklare.

Kan hålla med dig...men att programmera trummor är väl inte likvärdight med att kalla EJay-alster för sina egna?

Link to comment
Dela på andra sajter

nja .. men om man e kass på å spela alla instrument så e ju loppar helt perfekt, man kan få till det riktgit bra... lite svårt under rullbandornas tid... klippa in å spela samtidigt funkar inte så bra ialla fall inte för mig...

nej tänk den hemska tanke att man måste öva för att kunna bli bra på någonting.

Man får givetvis använda hur mycket loopar man vill men jag har svårt att se någon som helst talang i den frågan.

*sorry att jag börjar hamna off-topic*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag mest tänkte på är att jag behöver en loop i mitt intro som jag även ska lägga på lite trummor på så det blir som ett flyt.. därför ville jag veta ifall folk tyckte det var okej så man inte får massa skit i efterhand om att man fuskat etc 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag mest tänkte på är att jag behöver en loop i mitt intro som jag även ska lägga på lite trummor på så det blir som ett flyt.. därför ville jag veta ifall folk tyckte det var okej så man inte får massa skit i efterhand om att man fuskat etc 😛

Det bästa är alltid att skita i vad alla andra tycker.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag mest tänkte på är att jag behöver en loop i mitt intro som jag även ska lägga på lite trummor på så det blir som ett flyt.. därför ville jag veta ifall folk tyckte det var okej så man inte får massa skit i efterhand om att man fuskat etc 😛

Vissa frågor och samtalsämnen blir självgående, långt utöver vad man själv tänkt sig 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gäller detta även drloopar? 😛

drloopar är bättre att umgås med än att köra på...

Man kan väl säga så här att smeknamnet Dr Loop fick jag av en anledning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med dig...men att programmera trummor är väl inte likvärdight med att kalla EJay-alster för sina egna?

Men jag slår vad om att du också tycker det är OK med punch-ins/outs och post redigering av tagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte alls mycket för loopar förutom undantag för trummor (som jag ofta använder själv även om jag kan göra om dom också) eller vocals loops/fx också. Men utöver det gör jag allt själv.

Men låtar som bara mestadels består eller bara av loopar hatar jag, bara fusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att läsa allt annat:

Det man säger att stora producenter använder sig av loopar stämmer till viss del. Dom brukar ju sno vissa grejer som att klippa ut, ta någon del av loopen och ett annat ur någon mer. Sådana som snor hela loopar kan man väl säga att dom fuskar, det har jag en kompis som gör och det stör mig faktiskt lite. Han tror att han är grym när han gjort en låt på en kväll och sedan anser sig klar (utan mastring och han undrar varför han aldrig blir hörd 😛). Men men, alla har vi olika tillvägagångssätt. I slutet är det örat som bestämmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi "att använda loopar" eller "att använda enbart loopar"?? Personligen anser jag att det är ganska stor skillnad....

Det är ju självklart upp till var och en att göra musik efter sina egna preferenser, och ha sina egna värderingar, men att nedvärdera användandet av loopar känns, för mig, som hyggligt trångsynt. Men som sagt, det är bara min egna känsla.

Sitter och funderar på att det vore lite kul att testa göra en låt enbart bestående av loopar. Som kreativ individ så skulle man ju självklart inte nöja sig med att bara pussla ihop dom, utan man skulle få hitta andra vägar för att få utlopp för sin kreativitet. Som så ofta tror jag begränsningar föder nya tankar och arbetssätt, och tvingar en till nya infallsvinklar.

Nä, loopar främjar kreativiteten och öppnar nya dörrar och tankesätt. Tummen upp för loopandet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har ju satt ihop loopen, då snor man den ju om man använder den? Det var inte något påhopp, det var en individs tycke kring huruvida man använder dom! Jag "personligen", gillar inte att sno andras hela loopar =)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har ju satt ihop loopen, då snor man den ju om man använder den? Det var inte något påhopp, det var en individs tycke kring huruvida man använder dom! Jag "personligen", gillar inte att sno andras hela loopar =)

När någon skapar t.ex. CD-skivor med lagligt material på för användning av producenter, i detta fall "loopar", och t.ex. du går och köper en eller flera sådana CD-skivor, helt lagligt fortfarande, för att använda i dina produktioner, så är dessa inte stulna på något vis.

[edit]

Det finns "producer series" etc. etc. etc... att köpa....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, men nu är det såhär att jag har ett intro med en låt, men när jag kommer till breaket och ska fortsätta en trummslinga så låter det väldigt ojämnt när jag försöker dra ihop ett en egen kick.. om ni förstår vad jag menar? först har jag ett intro (Loop) sen ska jag köra på en egen komponerad trummslinga, nivån blir för stor! :S hur rättar man till det?

Redigerat av al123
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men nu är det såhär att jag har ett intro med en låt, men när jag kommer till breaket och ska fortsätta en trummslinga så låter det väldigt ojämnt när jag försöker dra ihop ett en egen kick.. om ni förstår vad jag menar? först har jag ett intro (Loop) sen ska jag köra på en egen komponerad trummslinga, nivån blir för stor! :S hur rättar man till det?

Skippa loopen, gör allt själv, problemet löst.

(sorry, kände bara för att drämma till på den så fint upplagda fri-sparken 😛)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men nu är det såhär att jag har ett intro med en låt, men när jag kommer till breaket och ska fortsätta en trummslinga så låter det väldigt ojämnt när jag försöker dra ihop ett en egen kick.. om ni förstår vad jag menar? först har jag ett intro (Loop) sen ska jag köra på en egen komponerad trummslinga, nivån blir för stor! :S hur rättar man till det?

Om jag förstått det rätt; sänk loopen i vol (om du nu menar nivån).

Menar du att skillnaden blir för stor (ljudfattigt/tomt utan loop) så har du två val:

1. Kör inte med någon loop alls [edit] Signia hann före 🙂

2. behåll loopen, men sänk den i volym

(eventuellt 3. mecka med ljudbilden på loopen)

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej tackar för svaret! Jo preics låter lite tomt...

Jo finns väl risk att man skippar loopen men låter ju helt klart bättre med den om man lyckas få till en jämn nivå på den och den andra trummslingan.. 😛

Redigerat av al123
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tackar för svaret! Jo preics låter lite tomt...

Jo finns väl risk att man skippar loopen men låter ju helt klart bättre med den om man lyckas få till en jämn nivå på den och den andra trummslingan.. 😛

Om det låter bättre med loopen så är det precis det din produktion behöver. Alltså, låter det fel om du tar bort den, eller som om du saknar loopen, ta för guds skull inte bort den!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter bättre med loopen så är det precis det din produktion behöver. Alltså, låter det fel om du tar bort den, eller som om du saknar loopen, ta för guds skull inte bort den!

Okej, vad jag menar är att i introt med loopen så är det claps och kicks med en liten effekt på.. sedan när jag gör en build up och ska köra på dropet så försöker jag skapa något eget, med trumm, snare, och claps.. men låter som bara fel, nivån blir väldigt ojämnt både ljudmässigt och kvalité mässigt.. skulle helst vilja ha en loop där med men känns väl lite för "fuskigt" att använda sig av massa loopar när man behöver en bra trummgång.. eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att du hittar en loop du gillar som har flera variationer, enligt följande exempelvis:

- Kick + Snare + Perc + Cyms + HH

- Kick + Perc + Cyms + HH

- Snare + Perc + Cyms + HH

- Perc + Cyms + HH

- Perc + HH

- HH + Cyms

osv. osv..... Då kan du utan problem välja olika sorter av samma loop, med samma sound och takt. De flesta större loop-biblioteken/CD-skivorna är uppbyggda så, om dom är välproducerade.

[Edit]

Bry dig inte om att det känns "fuskigt" som du uttrycker det. Loop-bibliotek är till för att användas. Punkt!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips:

Man brukar t.ex. vilja micka upp, och spela på hi-hat'en (på riktigt) till sina programmerade trummor. Detta vill man göra för att ge det ett "sväng" samt "sound" som är svårt att programmera sig till. Samma sak gäller för loopar. Använd dig av loopar som saknar kick + snare, och slå/programmera själv in dessa (kick + snare). Är det mycket välproducerade loop-bibliotek så finns även "singel shots" med i dessa.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

...det ska tilläggas till diskussionen att även vissa plugin-synthar idag har en "selection" av "drum loops", som anpassas efter valt bpm...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

nej tänk den hemska tanke att man måste öva för att kunna bli bra på någonting.

Man får givetvis använda hur mycket loopar man vill men jag har svårt att se någon som helst talang i den frågan.

*sorry att jag börjar hamna off-topic*

ha.ha. ja det är ju rätt men det är svårt att bli duktig på alla instrument om tid inte finns, Då är det väl perfekt att kunna spela in en två tre takter och sen kunna loopa detta om man vill göra allt själv. Vad är felet i det? Det viktiga är väl slutresultatet och hur man löser resan dit är midre viktig?

Svårt att även få ett visst "sound" om man inte använder sig av maskiner och loopar om de är egentillverkade eller inte är ett fritt val.

Vad är rätt och fel i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...