Jump to content
Annons

Fusk att använda sigav loopar?


al123

Recommended Posts

Ett annat tips:

Man brukar t.ex. vilja micka upp, och spela på hi-hat'en (på riktigt) till sina programmerade trummor. Detta vill man göra för att ge det ett "sväng" samt "sound" som är svårt att programmera sig till. Samma sak gäller för loopar. Använd dig av loopar som saknar kick + snare, och slå/programmera själv in dessa (kick + snare). Är det mycket välproducerade loop-bibliotek så finns även "singel shots" med i dessa.

bra tips, de skall ja prova. Men då lägga in egen kick å snare. För att få sitt enga trumsound. Så slipper man läck och bra om man bara har två in på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad andra gör bryr jag mig inte särskilt mycket om, men själv tvärvägrar jag jobba med loopar producerade av andra, och de är totalförbjudna i mina musikproject. Dock händer det att jag gör sequenser (loopar är gjorda för att kunna repeteras) av eget material för att skapa olika effekter.

Arbetar enligt samma pricip inom filmen mä; mellan 95 och 100% av alla ljudeffekter och foley jag använder är eget material om jag inte får direkta order att använda speciella effekter, eller helt enkelt inte kan få tag i dem eller skapa dem själv. Är dock sällsynt i båda fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man skulle tänka som vissa gör här med allt.

Usain bolt vinner 100 meter med skor och dräkt som är gjorda av någon annan.

Vinnaren av tour de france går i mål på en cykel som han inte byggt själv.

En konstnär målar en tavla på en duk med färg och pensel som han inte gjort själv.

En mästerkock gör sin mat med och på redskap som han inte gjort själv.

En skidåkare vinner loppet på skidor som är tillverkade av och vallade av någon annan.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man skulle tänka som vissa gör här med allt.

Usain bolt vinner 100 meter med skor och dräkt som är gjorda av någon annan.

Vinnaren av tour de france går i mål på en cykel som han inte byggt själv.

En konstnär målar en tavla på en duk med färg och pensel som han inte gjort själv.

En mästerkock gör sin mat med och på redskap som han inte gjort själv.

En skidåkare vinner loppet på skidor som är tillverkade av och vallade av någon annan.

🙂

Om en tatuerare gör en tatuering efter en mall eller bild från annan tatuerare så har han gjort en tatuering, men inte själv från grunden, utan utifrån någon annans jobb. Om en 'musiker' gör en låt av bara samples han ej gjort själv, så har han gjort en låt, men inte från grunden utan utifrån en annans skapelser. Ett pussel. Oavsett hur kreativ man är.

Jag personligen skulle annan kunna ta åt mig fulla äran om jag bara hade använt samples. Precis som om jag aldrig skulle ta åt mig för en en tavla jag pusslat ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så tycker jag att det inte är någonting annat än resultatet som räknas.

Om man har nått dit genom att snickra ihop allting från scratch eller om man har satt ihop ett gäng loopar på ett kreativt sätt, är fullständigt ointressant.

Jag har samma resonemang när det gäller Melodyne, punch-in/out, omtagningar, pålägg och allt annat "fusk". Resultatet räknas - inte vägen dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en tatuerare gör en tatuering efter en mall eller bild från annan tatuerare så har han gjort en tatuering, men inte själv från grunden, utan utifrån någon annans jobb. Om en 'musiker' gör en låt av bara samples han ej gjort själv, så har han gjort en låt, men inte från grunden utan utifrån en annans skapelser. Ett pussel. Oavsett hur kreativ man är.

Jag personligen skulle annan kunna ta åt mig fulla äran om jag bara hade använt samples. Precis som om jag aldrig skulle ta åt mig för en en tavla jag pusslat ihop.

Men du får hålla med om det finns väldigt få saker som man kan göra från grunden helt själv. Jag själv har ju ett antal personer från fjärran östern att tacka för att jag kan göra musik, Då nästan all hårdvara jag har är gjord där. Mina daws är gjorda i bla usa och tyskland, vst pluggarna är från olika länder i världen. Strömmen är från eon, och huset där jag spelar in min musik är byggt av några byggarbetare.

Så det är alla dom som egentligen skall ha äran för att jag ens kan göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är direkt stereoinspelning av symfoniorkester och liknande, fast man kanske kan ha loopar där med?

Det har man visserligen inte av tradition - men om det låter bra, så skulle egentligen inte det heller vara fel, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som argumenterar för "anything goes", vad anser ni om begreppet verkshöjd? Är det meningslöst att tala om upphovsman, då man uppenbarligen inte kan skapa någonting fullständigt från grunden? Om jag lägger en triangel tyst i bakgrunden på ABBAs "Waterloo" och publicerar resultat, kan jag då hävda att det är lika mycket jag som Björn och Benny som har skrivit låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! En kompis till mig gjorde en låt på nästan enbart olika loops.. själv ansåg jag det lite som "fusk" men han höll inte med om det och sa att det fanns stora dj:s som brukade använda sig av det också..

jag tycker man ska göra allt från grunden själv.. hur ser ni på detta?? är det okej att använda sig av loops eller ska man göra all musik från grunden?

Jag tycker det är svårare att få till en låt med enbart loopar än med instrument. Bara eländet med att hitta rätt loopar tar ju in i helsikes tid. Din kompis borde få medalj. Fusk blir det först om han påstår att han komponerat materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man skulle tänka som vissa gör här med allt.

Usain bolt vinner 100 meter med skor och dräkt som är gjorda av någon annan.

Vinnaren av tour de france går i mål på en cykel som han inte byggt själv.

En konstnär målar en tavla på en duk med färg och pensel som han inte gjort själv.

En mästerkock gör sin mat med och på redskap som han inte gjort själv.

En skidåkare vinner loppet på skidor som är tillverkade av och vallade av någon annan.

🙂

Väldigt få gitarrister skulle snickra ihop sina egna gitarrer, och väldigt få konstnärer skulle klippa ur bakgrunden från någon annans tavla och använda till något denne skulle kalla "sitt eget" ;-)

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som argumenterar för "anything goes", vad anser ni om begreppet verkshöjd? Är det meningslöst att tala om upphovsman, då man uppenbarligen inte kan skapa någonting fullständigt från grunden? Om jag lägger en triangel tyst i bakgrunden på ABBAs "Waterloo" och publicerar resultat, kan jag då hävda att det är lika mycket jag som Björn och Benny som har skrivit låten?

Eller en slemmig rap...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som argumenterar för "anything goes", vad anser ni om begreppet verkshöjd? Är det meningslöst att tala om upphovsman, då man uppenbarligen inte kan skapa någonting fullständigt från grunden? Om jag lägger en triangel tyst i bakgrunden på ABBAs "Waterloo" och publicerar resultat, kan jag då hävda att det är lika mycket jag som Björn och Benny som har skrivit låten?

Nej - då har du plagierat låten, eller kanske gjort en coverversion.

Du kan få verkshöjd genom att sätta ihop loopar på ett eget sätt. Det är ju inte om låten är uppbyggd av loopar eller av enskilda instrument som är avgörande för att det ska kunna bli verkshöjd av resultatet.

Du kan få verkshöjd på en vanlig bluestolva som vem som helst kan spela - och eftersom tolvan följer ett bestämt mönster så skulle den lika gärna kunna vara baserad på loopar som att du spelar ackordsföljderna själv, eller hur...?

Själv använder jag inte loopar, utan jag vill göra rubbet själv eftersom det känns mer som ett "hantverk", men det hade troligen gått snabbare i vissa fall om jag använde loopar också som komplement...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan jag känna antydan till en liten irritation, över att ha spenderat år i kala övningsrum runtom i landet och i lektionsalar m.m. för att sen upptäcka att majoriteten av publiken inte har förmåga att skilja hårt förvärvat hantverk från färdiglagad mat.

Det är inte alltid så att något är fel, det är mest att tiderna och verkligheten förändras. Om man ger ifrån sig en EP eller nåt sånt idag, och säger "nej, här är ingen autotuning på min sång" så rullar folk med ögonen åt en - fastän det är sant. Folk t.o.m. "man HÖR ju tydligt sido-effekterna av autotuningen ju?!" fastän där inte använts nån.

Det är kanske lite som tjejer som förstorar brösten eller bleker tänderna. Ingen av dom vill ju tillstå att det är en syntetisk förändring, utan grundtanken är ju att det spontant ska tolkas som deras naturliga fysik. Har man då inga silikontuttar själv så vill man gärna att folk ska förstå vad dom betraktar för något, och förstå att jag hade sett likadan ut om jag cashat upp för sillisar.

Det är lite samma med instrument. Jag har inget principiellt emot loopar, men om någon tycker "fan hans är ju mycket bättre" när 'hans' är en färdig loop från nån billig skiva, medans mitt är gjort via hantverk från grunden ... då kan man bli lite irriterad på att saker inte ses för vad dom egentligen är. Man jämställs med nåt som inte alls är samma sak.

Tror inte jag är helt ensam om att uppleva det typ så. Men det är mer en oförmåga att förlika sig med tidens förändring, att det mesta betraktas genom inspelat medium idag snarare än genom levande musik, än att påstå att loopar är direkt fel, fusk eller så.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ABBA-exemplet var kanske lite väl tillspetsat, men om vi tar någonting mer realistiskt istället. Många av loop-försäljarna erbjuder samplings-CDs med melodier att använda i sina låtar. Melodier är onekligen en bärande del i musik (i den mån de används) och även om man kan arrangera låtar på en massa olika vis så kommer de att påminna om varandra om de har samma melodi.

Jag postade en video tidigare i tråden som visar hur Steve Angello från SHM skapade en låt där det bärande synth-riffet är tagit direkt från en samlings-CD från Vengeance. Det är uppenbarligen Steve Angello som har knåpat ihop resultatet, men i mitt tycke är det lite märkligt att han står som upphovsman när det som är minnesvärt i låten är skapat av någon annan.

Jag ser egentligen inget större problem med att använda loopar till generiska bakgrundsljud, men inom vissa musikgenrer har loopanvändandet gått långt bortom det och köpta loopar ersätter vad de flesta skulle kalla musikskapande. Räknar vi in remixer är inte ABBA-exemplet allt för långt borta och då inte bara "jag-har gjort-en-låt-i-mitt-sovrum-och-visar-mina-kompisar", utan remixer som folk tjänar pengar på.

Redigerat av kvastskaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyr in Benny Andersson att spela en 4 takters kompslinga baserad på 4 ackord jag behöver till en låt jag skapat och det låter fa-fa-fantastiskt, jag ger honom 50.000:- som är hans gage han tackar för sig och går sin väg, innan han går ut genom dörren säger han att det är OK om jag använder slingan utan att ge honom credits för den.. det var ju ändå bara fickpengar han ville ha i ersättning...Nice.. Ett par dagar senare råkar jag se på Vengeance hemsida att samma ackord-slinga finns med på en av deras senaste Loop-me-around 36 som också har 500 andra slingor som Benny spelat.. däremot kostade den skivan bara 700:- wuut?. och det låter exakt likadant som den loopen jag spelade in, mickade upp och hade ett H%&¤#etes bestyr med..

F:ö sket jag i att använda loopen.. jag sålde den till Loopmasters som hackade upp den och sålde delarna som enskilda samplingar istället.

Va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda gång jag skulle dra det till "fusk" är när båda följande påståenden uppfylls:

1. Jag använder tonkorrigering på min sång eftersom jag saknar förmåga att sjunga ofalskt; och,

2. Jag anger mig själv som sångare på produktioner där jag använt tonkorrigering på mina sånginsatser.

Ovan är inte taget ur luften, utan sagt till mig personligen av en numera semikänd, svensk artist (som var rätt så het i ESC-sammanhang för en handfull år sedan). Artisten sa det som om det var världens naturligaste sak. Jag tappade hakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du får hålla med om det finns väldigt få saker som man kan göra från grunden helt själv. Jag själv har ju ett antal personer från fjärran östern att tacka för att jag kan göra musik, Då nästan all hårdvara jag har är gjord där. Mina daws är gjorda i bla usa och tyskland, vst pluggarna är från olika länder i världen. Strömmen är från eon, och huset där jag spelar in min musik är byggt av några byggarbetare.

Så det är alla dom som egentligen skall ha äran för att jag ens kan göra musik.

ja förstår vad du menar, men nu överdriver du ju lite 😛 Det är ju skillnad på verktyg och verktyg. Även om du har massa reverb, andra effekter och massa hårdvara, så har du ju fortfarande inte en låt framför dig som du bara kan pussla ihop med lie musklick, men det har du ju om du har massa samples där. See what I mean?

Typ som att bygga en hemsida! Du kan ju inte riktigt påstå att du kan bygga en hemsida om du laddar ner en färdig template och sedan bara sätter in egna bilder och egna rubriker. Det kan ju vilken idiot som helst göra. Men om du däremot bygger den från grunden med Javascript/html, med lite mindre hjälp från diverse forum ect så är det ju en annan sak.

Förstår du vad jag menar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja förstår vad du menar, men nu överdriver du ju lite 😛 Det är ju skillnad på verktyg och verktyg. Även om du har massa reverb, andra effekter och massa hårdvara, så har du ju fortfarande inte en låt framför dig som du bara kan pussla ihop med lie musklick, men det har du ju om du har massa samples där. See what I mean?

Typ som att bygga en hemsida! Du kan ju inte riktigt påstå att du kan bygga en hemsida om du laddar ner en färdig template och sedan bara sätter in egna bilder och egna rubriker. Det kan ju vilken idiot som helst göra. Men om du däremot bygger den från grunden med Javascript/html, med lite mindre hjälp från diverse forum ect så är det ju en annan sak.

Förstår du vad jag menar? 🙂

Jag förstår precis hur du menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du får hålla med om det finns väldigt få saker som man kan göra från grunden helt själv. Jag själv har ju ett antal personer från fjärran östern att tacka för att jag kan göra musik, Då nästan all hårdvara jag har är gjord där. Mina daws är gjorda i bla usa och tyskland, vst pluggarna är från olika länder i världen. Strömmen är från eon, och huset där jag spelar in min musik är byggt av några byggarbetare.

Så det är alla dom som egentligen skall ha äran för att jag ens kan göra musik.

Wut? På vilket sätt har verktyg med hantverk att göra? INGEN, utan undantag (som är frisk i huvudet givetvis), skulle säga annat än att en kock som med egna händer och köpta knivar vispar ihop en helt fantastisk lasagne inte har gjort något eget. Även om personen i fråga använder färdigmalen köttfärs (fabrikspreset-ljud i synthar). Men använder samma person Findus häst-lasagne, värmd i egen ugn, så är det fortfarande inte hans/hennes verk.

Verktyg är inte performance, performance är vad man kan skapa med verktyg.

Att som DJ (och detta har jag själv erfarenhet av) puzzla ihop ett antal låtar till något nytt är inte att göra en ny låt, det är att göra en ny mix. Det finns en orsak att dessa människor kallar sig disc jockeys och inte musiker.

Det finns dock musikskapare som använder hittade loopar på ett eget sätt så till den grad att det blir nåt eget, exempelvis Art Of Noise, Public Enemy, Edelweiss och Yello, men de gör tillräckligt mycket eget för att looparna inte ska vara det som bär.

Sen har vi exempelvis Avalanches och Fat Boy Slim som gjort väldigt mycket med extremt lite egenspelat material, och ändå skapat något eget, men de har å andra sidan fortfarande ansträngt sig med råmaterialet för att det inte bara ska vara ett löjligt lapptäcke.

Många skyller ett överdrivet användande av loopar på att de inte kan spela instrumenten själva. Hur talas om nåt som heter "spela i band"? Med andra som behärskar instrumenten?

Andra skyller på att de inte orkar. Det är enbart patetiskt.

De jag fullt ut respekterar är de som antingen säger "den här sequensen har jag snott för att den var för tuff för att låta bli" och/eller "den här snodda/köpta sequensen gav min låt nåt jag inte kunde skapa själv".

Skillnaden är att de senare använder looparna som verktyg och inte hymlar med att det inte är deras egna material på samma sätt som en gitarrist inte kan ta credit för en trummis groove även om groovet är vad som får gitarren att låta som bäst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wut? På vilket sätt har verktyg med hantverk att göra? INGEN, utan undantag (som är frisk i huvudet givetvis), skulle säga annat än att en kock som med egna händer och köpta knivar vispar ihop en helt fantastisk lasagne inte har gjort något eget. Även om personen i fråga använder färdigmalen köttfärs (fabrikspreset-ljud i synthar). Men använder samma person Findus häst-lasagne, värmd i egen ugn, så är det fortfarande inte hans/hennes verk.

Verktyg är inte performance, performance är vad man kan skapa med verktyg.

Att som DJ (och detta har jag själv erfarenhet av) puzzla ihop ett antal låtar till något nytt är inte att göra en ny låt, det är att göra en ny mix. Det finns en orsak att dessa människor kallar sig disc jockeys och inte musiker.

Det finns dock musikskapare som använder hittade loopar på ett eget sätt så till den grad att det blir nåt eget, exempelvis Art Of Noise, Public Enemy, Edelweiss och Yello, men de gör tillräckligt mycket eget för att looparna inte ska vara det som bär.

Sen har vi exempelvis Avalanches och Fat Boy Slim som gjort väldigt mycket med extremt lite egenspelat material, och ändå skapat något eget, men de har å andra sidan fortfarande ansträngt sig med råmaterialet för att det inte bara ska vara ett löjligt lapptäcke.

Många skyller ett överdrivet användande av loopar på att de inte kan spela instrumenten själva. Hur talas om nåt som heter "spela i band"? Med andra som behärskar instrumenten?

Andra skyller på att de inte orkar. Det är enbart patetiskt.

De jag fullt ut respekterar är de som antingen säger "den här sequensen har jag snott för att den var för tuff för att låta bli" och/eller "den här snodda/köpta sequensen gav min låt nåt jag inte kunde skapa själv".

Skillnaden är att de senare använder looparna som verktyg och inte hymlar med att det inte är deras egna material på samma sätt som en gitarrist inte kan ta credit för en trummis groove även om groovet är vad som får gitarren att låta som bäst.

Det jag skrev var ju överdrivet, men det ligger något i det. Idag så är det väldigt svårt att göra något som helst själv från grunden. Man är beronde av så många bara för att ens utföra något. Många gör det misstaget och tror att det bara är att köpa några loops så har man en låt, riktigt så enkelt är det inte. Där finns tom folk idag som tror att man vinner tour de france bara genom att ta en massa steroider utan någon som helst förkunskap.

Och egentligen vem bryr sig om cred om man lyckas med att göra en låt som innehåller lite loops som blir en världshit och genererar multi miljoner.

Det är inget olagligt med att använda loopar,

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skrev var ju överdrivet, men det ligger något i det. Idag så är det väldigt svårt att göra något som helst själv från grunden. Man är beronde av så många bara för att ens utföra något. Många gör det misstaget och tror att det bara är att köpa några loops så har man en låt, riktigt så enkelt är det inte. Där finns tom folk idag som tror att man vinner tour de france bara genom att ta en massa steroider utan någon som helst förkunskap.

Och egentligen vem bryr sig om cred om man lyckas med att göra en låt som innehåller lite loops som blir en världshit och genererar multi miljoner.

Det är inget olagligt med att använda loopar,

Det jag stör mig på med det där, är ju att man vet att det finns minst 1 person som använt exakt samma saker. Sen om dem har en helt annan låt är en annan femma. Det är en annan sak om man gör om looparna, men många "amatörer" gör ju inte det. Så chansen finns ju att du gör en låt som låter exakt samma som en annan person har gjort.

"Men det går ju att göra inom metal också?", jo förvisso, men då har du ett annat framförande. En annan person som spelar (samma ackord) gitarr, en annan som spelar trummor.. det blir aldrig samma sak. Men det blir det, om flera personer använder exakt samma loopar. Oavsett arret 🙂 OM man nu inte ändrar looparnas ljud helt och hållet, vilket som jag sa inte alla amatörer gör. Nu lämnar jag den här diskussionen för den tycks inte komma någon vart.

Jag säger nej till loopar. Gör allt själv. Om du nu promt MÅSTE använda loopar, gör om dem så man inte hör att det r just den loopen du använde.

EDIT: nu pratar jag såklart om loopar man laddat ner, köpt eller snott från andra skivor/låtar. Inte loopar du gjort från egna framträdanden såsom eget trumkomp.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Ur ett rent musikaliskt perspektivt är det självklart bara resultatet som räknas.

Däremot tror jag inte man kan räkna med andras respekt om det visar sig att man kopierat alla bärande delar av låten utan att lägga till något väsentligt.

Att använda loopar är inte värre än att ta in en musiker på ett spår.

Det går ju att vara orginell även om mycket återanvänds, t.ex. mashups. Kommer att tänka på Alcazar som ibland blandade två olika känd a samplingar och sedan byggde en egen låt ovanpå det - kreativt. Ex (Diana Ross och Genesis):

Tycker jämförelsen med att bygga egna instrument blir lite fånig. Frågan är väl om man har en unik idé eller kopierar någon annans idé. Vem som faktiskt spelar är mindre viktig. Som musiker föredrar jag dock själv något som är personligt/unikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som någon var inne på, det är resultatet som är det intressanta.

Vare sig jag mixar eller spelar något instrument så lär jag mig lite mer varje gång, för varje gång så får jag större och större nyansskillnad. Vill jag mixa som proffsen så vet jag att det är nyanserna som jag måste lära mig i mixning, att höra dessa. Vill jag sen mixa så att det ska sälja så behöver jag lära mig vilka nyanser av det som säljer, svårare än så blir det inte...

Med detta i tanke så tror jag alltid att vi försöker lära oss det som "vanliga" människor inte hör men tycker är bra. Om vi tex mixar så tror jag att vi försöker lära oss det som vi tidigare bara tog in omedvetet, vi försöker höra fler nyanser av det vi gör.

Att sen tycka att allt ska göras från grunden... Det blir ju alltid en fråga om vad som är från grunden. Alltså vi håller ju på att göra ett ljud magnetiskt, digitalt, det finns ingen grund där från början. Kanske om vi spelar allt live akustiskt, då kan vi prata om någon typ av grund att stå på (men knappt då). Men när vi sedan på något sätt spelar in detta eller förstärker det så är det redan många steg i kedjan. Någon har skapat micken och alla dess delar, någon har skapat inspelningsprogrammet och plockat ihop min dator. Alltså hur vi än gör så är det inte jag som har gjort låten.

Alltså, jag tycker inte det spelar någon roll om du bara använder loopar eller inte. Det är resultatet som räknas. Och sedan också vägen förstås, vilken väg du går är upp till dig. Gå ut och skapa i stället, själv ska jag sova nu, missade ju precis en timma.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Lemanic (oregistrerad)

När jag använder loopar från Loopmasters, så brukar jag kringgå förväntansgraden genom att använda loopen till något helt annat. En loop menat för DnB slöar jag ner till House/Techno och använder mig av EQ och Reverb för att förvilla ännu mer. Min låt "Amnesia" är skapad på detta viset. Pianot är egentligen på 175 bpm, men jag slöade ner den till 131,25, som är 3/4 av 175.

Redigerat av Lemanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag postade en video tidigare i tråden som visar hur Steve Angello från SHM skapade en låt där det bärande synth-riffet är tagit direkt från en samlings-CD från Vengeance. Det är uppenbarligen Steve Angello som har knåpat ihop resultatet, men i mitt tycke är det lite märkligt att han står som upphovsman när det som är minnesvärt i låten är skapat av någon annan.

Fusk eller inte, så är det väl ett ganska kul samarbete ändå. Jag menar, melodislingorna ska ju användas, så det är väl bara bra att någon gör en låt av den. Angello ska väl inte tillskrivas musikaliskt geni om man bara ser till Knas, men det är klart att han är upphovsman - det är ju så licensen ser ut som tillverkaren av melodislingan har gjort, det är ju trots att deras affärsmodell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...