Jump to content
Annons

Brukar Ni använda multibandcompressor på sång?


BHR

Recommended Posts

Annons

Ja, väldigt ofta.

På leadspår för att forma sångljudet lite mer, trycka ner puffar utan att behöva eq:a bort all bas, samt för att deessa.

På bakgrundskörer för att pressa dynamiken lite hårdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körspåren bussar jag alltid till en multibandare inställd på ganska brett spektrum. Det gör att körspåren uppfattas som "en enhet". På leadspåret brukar jag nöja mig med enbandskompression med deesser. Men det varierar lite med vilken produktion jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice, gör det att du slipper de-essa ibland också?

Får nog testa själv nån gång när jag har lite sång att leka med. 🙂

Tack för svaret!

Jo jag tycker det hjälper att tämja diskanten på ett snyggt sätt. Sen händer det ju att jag använder desser också givetvis. Allt som gör så det funkar i mix 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig multibands, men ett bra sätt att slipp för mycket S redan vid inspelning är att rikta mikrofonen lite till sidan om munnen.

Jao absolut men det spelar inte så mycket roll om man pressar sången en 30db lr så 😄 haha. Man kan sätta en penna mitt framför puffskyddet det hjälper lite granna även det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Det har hänt, men väldigt sällan. Det är mest om inspelningen av sången vobblar väldigt, t.ex. om sångaren liksom gungat/bangat så proximityeffekten far upp och ner, eller om sången spelats in med kompression på, och om det är ap-bråttom med mixen. Då kan flerbandskompressorn åka fram, men ... nä, i regel inte.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga tips på gratis multibandskompressor, men med lite knep och knåp kan man bygga sin egen genom att adressera en eller flera kanaler till t ex två olika grupper. Den ena gruppen lägger man ett lågpassfilter på och den andra ett högpass vid samma centrumfrekvens. Bearbeta sedan de två grupperna med kompressor etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...