Jump to content
Annons

Sticka hål på myten - Reverb används aldrig på bas/bastrumma


Carle

Recommended Posts

Oftast när man som nybörjare skall lära sig mixa tar man till litteraturen hjälp. Tidskrifter i stil med Studio kan då vara ett bra alternativ. MEN, allt som oftast innehåller dessa texter förutfattade meningar där det till exempel - på ett umslag om hur man tillämpar Eko och Reverb - kan stå att reverb inte används på bas eller på bastrummor. Ofta är motiveringen att det blir grötigt i basregistret.

När man som nybörjare läser detta lär man sig snabbt att låga frekvenser och reverb är fel och så testar man inte. Varför skulle man testa det, det är ju - enligt tidningen - fel!

Jag vill slå ett slag för att när man mixar finns det ju faktiskt inget som är just rätt eller fel så länge det låter bra. Jag vill slå ett slag för användandet av olika tidsbaserade effekter på bastrumma och bas.

Eller har jag fel?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder reverb på bastrumman, det gör även massor av andra.

Spelar du tex in Live trummor i ett rum så är rummet i sig ett typ av reverb.

Dock använder man kanske inte reverb på samma sätt på trummor som på sång eller stråkar.

Men att säga att man aldrig ska göra det är ju lite missvisande.

Men man ska ju vara försiktig med reverb på bastrumman så att den inte börjar slå i otakt p.g.a Tidsbaserade effekter , dock kan ju lite reverb skapa ett form av swing och ge en mer levande känsla i trummorna.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skicka en del av allt i mixen till någon typ av rumsreverb, så då blir det ju automagiskt reverb på både bas & baskagge. 😛

Sedan får man ju hålla koll på att man inte dränker allt............om det nu inte är det man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det så som att den här tidningen Studio bara nämner sin-a egna åsikter på hur och var ett reverb kan användas.

Personligen använder jag inte någon reverb på bastrumman, vilket i mitt fall gäller bastrumman av ett trumset(Fast jag skulle nog tänka så här angående vilket bastrumljud som helst). Sedan någon gång kanske jag lite avsides och som ändring i något som omväxling lägga reverb på en bastrumma helt enkelt. Vilket jag inte prövat hittills.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

First you learn the rules, then you break them tycker jag är ett bra sätt att se det hela. Jag tycker inte att det är fel att man som nybörjare får lära sig att man helst inte bör använda reverb på lågfrekventa ljud. Att använda reverb på bas och baskagge kräver vissa kunskaper kring mixning och reverbanvändande som en nybörjare inte har. är man proffs kan man bryta mot "alla" regler eftersom man vet vad man gör. Det gör inte en nybörjare.

Jag skulle dock inte vilja påstå att det rör sig om någon myt, och därför går det inte att ta slå hål på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller väl mer eller mindre med Jetblack.

Jag tycker det är bra att ge nybörjare riktlinjer. Det är väl bättre att säga ungefär hur man kan göra för att få ett relativt bra resultat, istället för att bara säga "jomen man kan göra lite som man vill"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill för övrigt tillägga föresten att du inte har direkt fel, men gör fel om du bara "följer" vad den här tidningen skriver, och om du tror att du sticker hål i någon myt.

Sedan glömde jag säga personligen att jag använder reverb på BAS(gitarr)(men inte trumma). Stod det bas också i tidningen...? Nåja va e en bal på slottet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på reverb på baskagge och reverb på basregistret. Det är väl inget fel med reverb på kaggen, men jag skulle aldrig låta det smeta på basregistret eftersom punch och tryck snabbt försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah.. linus hann före.. dang.. reverb på de lägsta frekvenserna tycker jag låter konstigt om kicken är hyffsat saftig från början. Jag har provat någon gång att reverberera en lite klenare kick med ett avstämt reverb som i lurar låter hur stort o tufft som helst men som i vanlig lyssning förvandlas till blöt ostkaka..

Reverb på mid och uppåt kan ge en skön dimension i rätt mix däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka naturliga rum är döda i basregistret och levande i mid och uppåt? Alla som har ett hum om akustikbehandling vet att såna rum inte existerar. Så varför ska man skapa illusionen av det i en mix? Jag vet att det låter bra så, och jag gör likadant, men det kan vara intressant att fundera över. Sen så beror ju allt på hur tät mixen är. Har man en låt som bara innehåller tvärflöjt och kagge så kan man såklart lägga ett maffigt reverb på kaggen utan att det ställer till det för övriga instrument.. Det är ju mängden gröt som avgör om man behöver rensa upp eller inte. Att generellt säga att man aldrig ska ha reverb på kaggen är ju att utgå ifrån att vi alla sitter och mixar liknande projekt och det vore ju trist om det var så. Istället bör man hålla sig till sunt förnuft och inte lägga reverb där det inte hjälper ljudbilden. Ibland kan det vara kaggen, ibland inte.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan varit inne på, man bör göra skillnad på källa och frekvensområde när man talar om vad/hur man "ska" och "inte ska" mixa. Själv kör jag då då och då svagt reverb på baskagge, men då är reverbet ordentligt HP:at också.

Men visst, annars är ju detta också ett typiskt besserwisser-snack, typ inlägget i den andra tråden om "för mycket/lite" reverb.

För övrigt tycker jag att Carle ska få en varning för sitt oförskämda underlåtande att följa Forumregel 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Kollade upp forumregel 4. Måste ju mena att det finns värre saker man kan ha för sig. MEN, om jag nu har stört ordningen och sätt till så din vistelse här har blivit oangenäm så ber jag självfallet om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå ett slag för användandet av olika tidsbaserade effekter på bastrumma och bas.

Varför vill du det? Det låter ju apa. I min värld ska kicken vara tydlig och tung, inte eka eller fladdra eller fisa runt i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...