Jump to content
Annons

Mycket reverb - alltid nybörjarmisstag?


Lillwill

Recommended Posts

hehe jo, så brukar jag också känna 🙂

mjo, men nu är jag med på noterna. det är ganska vanligt att använda bara delay faktiskt, för att det inte ska bli så grötigt. sen tror jag att du fått det där om bakfoten, och att det är i reverb som det finns delay och inte tvärt om, varför delay kan ge en "reverbkänsla" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hehe jo, så brukar jag också känna 🙂

mjo, men nu är jag med på noterna. det är ganska vanligt att använda bara delay faktiskt, för att det inte ska bli så grötigt. sen tror jag att du fått det där om bakfoten, och att det är i reverb som det finns delay och inte tvärt om, varför delay kan ge en "reverbkänsla" 🙂

Jag förstod inte riktigt ditt svar i sluet angående delay. Du säger först att det är tvärtom på så sätt att det är REVERB som har delay först. (Vilket jag känner till faktiskt. En reverb effekt har också en liknande delay-eko effekt då reverb och delay är ungefär samma sak faktiskt) Sedan skriver du "varför delay kan ge en "reverbkänsla."? Så vilket är det jag har fått om bakfoten exakt? Så vad är det jag har fått om bakfoten, då det äR tvärtom OCKSå som du säger?

Sedan är det sant att på delay plug in effekten(båda, det är två stycken - mono och PingPong som det heter-stereo) så hör jag ett reverb förutom delay ekot.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod inte riktigt ditt svar i sluet angående delay. Du säger först att det är tvärtom på så sätt att det är REVERB som har delay först. (Vilket jag känner till faktiskt. En reverb effekt har också en liknande delay-eko effekt då reverb och delay är ungefär samma sak faktiskt) Sedan skriver du "varför delay kan ge en "reverbkänsla."? Så vilket är det jag har fått om bakfoten exakt? Så vad är det jag har fått om bakfoten, då det äR tvärtom OCKSå som du säger?

Sedan är det sant att på delay plug in effekten(båda, det är två stycken - mono och PingPong som det heter-stereo) så hör jag ett reverb förutom delay ekot.

Det är nog inget du borde haka upp dig på egentligen. Men eftersom det är delay som finns i reverb, så kan man tycka att delay påminner om reverb. men det innebär inte att det finns reverb i delay. sen kanske din plugg är annorlunda (eller så har jag fått det om bakfoten)

men detta är petitesser, och inget att gnabba över... 🙂

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

då reverb och delay är ungefär samma sak faktiskt

nej

reverb är reflektion av ett ljud som kommer tillbaka från en viss yta /medium

oftast en mängd små ekon i samverkan

ett delay är mer en återupprepning av direktljudet - utan nån inverkan av annan yta

delay=försening

det delay ni pratar om i reverb är förmodligen pre-delay som är en viss tid innan själva reverbet hörs

det kan förstås påminna om ett delay - fast diffusare

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju produktioner med enormt med reverb som ändå är framgångsrika världen över. Lyssnade på Leonard Cohen i bilen, fruktat med reverb, helt fel enligt de flesta. Men han kanske inte alls vore en så stor stjärna med ett normalare sångreverb?

Sången ska ju ligga längst fram tycker de flesta, alltså mindre o kortare reverb än på annat i mixen. Men ändå finns det ju många som slaskar på mest reverb på just leadsången och lyckas ändå. Lee Hazelwood är en jag kom att tänka på, inget vidare modernt exempel men ändå.

Så inte är det lätt att bestämma sig.

Edit: Predelay på reverbet fattar jag inte vitsen alls med. är det ett långt predelay låter det helt knäppt. Och ett kort tycker jag inte tillför nåt alls...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Predelay på reverbet fattar jag inte vitsen alls med. är det ett långt predelay låter det helt knäppt. Och ett kort tycker jag inte tillför nåt alls...

Så, då torde ju vitsen med predelay vara någonstans mitt emellan kort eller långt... 😛

Predelay kan vara användbart med eller utan ducking för att få reverbet ur vägen för det sjungna ordet, t ex. och då kan det kanske behöva justeras till tempot i en låt för att nämna ett exempel...

Sedan är det ju också så att det går mode i sådant här också. På tidigt 80-tal när de digitala reverben började komma på allvar, skulle de ju naturligtvis utnyttjas...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

reverb är reflektion av ett ljud som kommer tillbaka från en viss yta /medium

oftast en mängd små ekon i samverkan

ett delay är mer en återupprepning av direktljudet - utan nån inverkan av annan yta

delay=försening

det delay ni pratar om i reverb är förmodligen pre-delay som är en viss tid innan själva reverbet hörs

det kan förstås påminna om ett delay - fast diffusare

Jag skrev fel där ja, du har rätt. Så du menar även att det inte är "reverb" jag hör genom Cubaseplug in Delay MonoDelay? Om det är så, kan det vara så att det är "ett första delay"(beroende på inställningen) innan det riktiga delayet som gör så att det låter som ett reverb?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Här i forumet och på olika håll får man ofta höra att man ska ta det lugnt med reverben. Det är ett nybörjarmisstag. De flesta använder alldeles för mycket. Osv.

Nej, jag ska tala om för dig vad nybörjarmisstagen är: Studera den röda, fetstilta delen av texten ovan. Det är när du lyssnar på, och blint tror på detta som en regel som du begår det största nybörjarmisstaget.

Världen är på tok för full av bröstdunkande besserwissrar som av någon anledning har gjort sin grej till en "ska"-regel; vissa är till och med så förblindade av sin egen, inbillade fulländning att de missar att det faktiskt finns en värld där ute som hela tiden utvecklas och som vad det lider gör besserwisserns "grej" till något så jävla ute att det knappt är sant.

Några exempel där jag har förlorat dyrbar tid (i vissa fall år!), bara för att jag råkade vara ung, grön och fullständigt naiv:

1. Man ska alltid spela in bas+trummor först, sedan kompgitarr och resten

2. Leadsång ska inte EQ:as

3. Man ska aldrig mixa med/i hörlurar

4. Man måste bestämma sig för ett grundljud innan man spelar in

5. Basen ska aldrig HP:as över 41Hz

6. För att få rätt ljud på trummor ska man nyttja parallellkomprimering

7. Och värsta skitsnacket av dem alla: man ska alltid dela upp mixning och mastring i två separata arbetsmoment.

8. Eller kanske värst ändå: Mastra gör man inte själv.

Allt är bullshit, förstås!

Så, ja!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Där fick du en plus-etta, Valle. Om jag får lägga till en till, så vore det: först spelar man in allt, därefter mixar man. Det finns ingen regel som säger att man inte kan mixa och producera under arbetets gång från ax till limpa, ja annat än om man har livemusiker som väntar på nästa tagning förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså-till att börja med spelade jag in allt mycket torrt.Jag är inget proffs men tills det blev ganska tight ändå.

Först därefter har jag börjat intressera mig för reverb.

I början av min mixningshobby (är ganska så grön ännu,men...) tyckte jag dock att det mest lät grötigt men nu...går det ju att använda ibland med intressant resultat tycker jag.

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Ja som sagt det hela beror på vad man gör, och hur, och inga regler finns....I alla fall. Jag undrar lite angående det sakerna du nämnde:

Basen ska aldrig HP:as över 41Hz. Den har jag aldrig hört hehe. Varför skulle det aldrig kunna göras så. Om jag förstått det rätt så menar du att skära ner en high pass allt efter 41Hz i EQ(och till vilket minus värde i så fall exakt)?

"Man ska aldrig mixa med/i hörlurar". Personligen säger jag här att jag tycker det är bäst att mixa i hörlurar enbart(vilket jag personligen också gör), då man kan höra mer ljud som man vill ändra eller ta bort bland annat.

Det med parallellkomprimering har jag aldrig prövat, då jag troligen inte har en sådan funktion i mitt program heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen ska aldrig HP:as över 41Hz. Den har jag aldrig hört hehe. Varför skulle det aldrig kunna göras så. Om jag förstått det rätt så menar du att skära ner en high pass allt efter 41Hz i EQ(och till vilket minus värde i så fall exakt)?

Jag har inte hört det heller, men kan tänka mig att det kommer av att basens lägsta ton (E) ligger på 41 Hz. Bäst att basisten inte spelar en femsträngad bas då, där lägsta tonen (H) ligger på 31 Hz 😄

Idiotisk regel hur eller hur - om filtret inte är brant nog så riskerar man t o m att kapa de lägsta tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att mixa i lurar är omtvistat. Jag mixar helst inte i lurar, men å andra sedan hellre i ett par bra lurar än ett par dåliga monitorer/rum som har problem med vissa frekvenser. Sen är det ju inte antingen eller heller. Folk lyssnar väldigt mycket i lurar idag, om inte mer än i högtalare. Det är en viktig referens.

Om jag mixar helt i lurar så brukar jag fega med panoreringen, mixa sången för lågt och fega för mycket med rumseffekter. Det verkar vanligt att folk gör det när de mixar i lurar, men är man bara medveten om det så är det inget problem.

Jag tycker inte att man ska stirra för mycket på "hur man gör saker". Mycket av det som för musiken framåt är rena happy accidents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med parallellkomprimering har jag aldrig prövat, då jag troligen inte har en sådan funktion i mitt program heller.

Det kan du säkerligen ordna med den DAW du kör med; bara skicka signal från ett spår till en bus, där du lägger en kompressor; voila! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde en Valle.

9. Man ska inte highpassa elgitarren mer än 40hz.

Jag har månne levt i en grotta, men var kommer alla dessa frekvensregler ifrån? Det låter som ABC för rock. Först spelar du ett A och sedan ett D men absolut inte ett C, eller för att sjunga rock måste man ha byxor gjorda av läder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att mixa i lurar är omtvistat. Jag mixar helst inte i lurar, men å andra sedan hellre i ett par bra lurar än ett par dåliga monitorer/rum som har problem med vissa frekvenser. Sen är det ju inte antingen eller heller. Folk lyssnar väldigt mycket i lurar idag, om inte mer än i högtalare. Det är en viktig referens.

Om jag mixar helt i lurar så brukar jag fega med panoreringen, mixa sången för lågt och fega för mycket med rumseffekter. Det verkar vanligt att folk gör det när de mixar i lurar, men är man bara medveten om det så är det inget problem.

Jag tycker inte att man ska stirra för mycket på "hur man gör saker". Mycket av det som för musiken framåt är rena happy accidents.

Igen svarar jag som varje person känner för att göra. Jag har barat mixat i hörlurar hittils, själv då alltså, så jag kan inte svar för exakt egen erfarenhet. Kan man t ex höra små ljud, som man sedan hör med hörlurar som man egentligen inte vill ha där? Jag känner igen mig i det med att mixa rösten för lågt, och feg med panoreringen osv när jag mixar i hörlurar. Fast sedan kan jag väl även säga att jag inte höll koll på mätaren när jag tyckte rösterna var för låga 😛. Jag brukar faktiskt sedan lyssna i mina högtalare sedan(som inte är monitorer, eller gjorda för studio speciellt som mina hörlurar) och sedan även också i mindre hörlurar, så mitt resultat(iaf för denna gången) går inte enbart på mina egna-enbart-hörlurar.

Va e d för gullig avatar du har egentligen Bodhi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du säkerligen ordna med den DAW du kör med; bara skicka signal från ett spår till en bus, där du lägger en kompressor; voila! 🙂

Håller på med Cubase, och jag kan inte det där. Jag vet inte hur man skickar en signal från ett spår till en bus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några exempel där jag har förlorat dyrbar tid (i vissa fall år!), bara för att jag råkade vara ung, grön och fullständigt naiv: [...]

Applåder! Håller faktiskt med om alltihop.

Man skulle även kunna lägga till:

9. Det går inte att skapa bra musik med Windows som OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igen svarar jag som varje person känner för att göra. Jag har barat mixat i hörlurar hittils, själv då alltså, så jag kan inte svar för exakt egen erfarenhet. Kan man t ex höra små ljud, som man sedan hör med hörlurar som man egentligen inte vill ha där? Jag känner igen mig i det med att mixa rösten för lågt, och feg med panoreringen osv när jag mixar i hörlurar. Fast sedan kan jag väl även säga att jag inte höll koll på mätaren när jag tyckte rösterna var för låga 😛. Jag brukar faktiskt sedan lyssna i mina högtalare sedan(som inte är monitorer, eller gjorda för studio speciellt som mina hörlurar) och sedan även också i mindre hörlurar, så mitt resultat(iaf för denna gången) går inte enbart på mina egna-enbart-hörlurar.

Va e d för gullig avatar du har egentligen Bodhi?

Jag minns faktiskt inte var avataren kommer ifrån, jag är gammal illustratör till yrket och har världens arkiv av samlade bilder som jag gillar och inspireras av.

Fast det som du beskriver, att lyssna i olika lurar, högtalare etc, är ju guld värt för att få pejl på hur materialet funkar i olika sammanhang. Det är ju också, precis som du skriver, lättare att höra detaljer i musiken i ett par lurar. Kör på det du tycker funkar för dig, det finns ingen regel som säger att man inte kan mixa i lurar (även om man ofta hör det sägas). Det enda som spelar roll är att dina mixar funkar så som du har tänkt det när du lyssnar i folks anläggningar. Hur du sedan tar dig dit är oväsentligt så länge det funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller på med Cubase, och jag kan inte det där. Jag vet inte hur man skickar en signal från ett spår till en bus.

Det är bara kolla på tuben. Finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen ska aldrig HP:as över 41Hz. Den har jag aldrig hört hehe. Varför skulle det aldrig kunna göras så.

Som sign. Bodhi nämnde ovan så är en (fyrsträngad) bas lägsta frekvens 41Hz (E). Av någon anledning har "experterna" förbjudit HP:ning över detta, vilket är skittöntigt av tre skäl:

1. All musik heter inte house/techno

2. Man "glömmer bort" övertonerna

3. Om låten i huvudsak går i tonarten A, kan man väl för fan lika gärna passa @ 55, eller varför inte rentutav @ 110?

Du glömde en Valle.

9. Man ska inte highpassa elgitarren mer än 40hz.

Hmmm... Har faktiskt inte hört den själv. Men det låter jävligt lågt (och meningslöst).

Det där med att mixa i lurar är omtvistat. Jag mixar helst inte i lurar, men å andra sedan hellre i ett par bra lurar än ett par dåliga monitorer/rum som har problem med vissa frekvenser. Sen är det ju inte antingen eller heller. Folk lyssnar väldigt mycket i lurar idag, om inte mer än i högtalare. Det är en viktig referens.

Jag ser så här på saken:

För att kunna göra en "bra" mix som låter bra i andra lyssningssystem förutsätts att du har lärt dig förstå hur dina hörlurar/monitorer återger ljud. När jag rattar fram ett baskagge-sound i mina hörlurar, så vet jag (på ett ungefär) hur det kommer att låta i mina monitorer – även om det låter olika i respektive lyssning. Det är DET som är poängen...

Jag gör säkert 75% av mixningsarbetet med hörlurar. Just för att jag kan urskilja detaljerna bättre samt att jag känner mina lurar väl. De få gångerna jag förlitar mig mer på monitorerna är när jag vill reglera/bestämma de nedersta frekvensområdena. Men i bland funkar hörlurar + ett (bra) frekvensanalysverktyg alldeles utmärkt för samma syfte.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser så här på saken:

För att kunna göra en "bra" mix som låter bra i andra lyssningssystem förutsätts att du har lärt dig förstå hur dina hörlurar/monitorer återger ljud. När jag rattar fram ett baskagge-sound i mina hörlurar, så vet jag (på ett ungefär) hur det kommer att låta i mina monitorer – även om det låter olika i respektive lyssning. Det är DET som är poängen...

Jag gör säkert 75% av mixningsarbetet med hörlurar. Just för att jag kan urskilja detaljerna bättre samt att jag känner mina lurar väl. De få gångerna jag förlitar mig mer på monitorerna är när jag vill reglera/bestämma de nedersta frekvensområdena. Men i bland funkar hörlurar + ett (bra) frekvensanalysverktyg alldeles utmärkt för samma syfte.

Det var lite den poängen jag ville åt i mitt svar till Crys ovan, att det viktiga är att man kan sin lyssning, inte om den är lurar eller högtalare. Sedan är jag själv mest van vid att mixa i högtalare och föredrar därför det, men nu har jag inte längre möjlighet till det och försöker därför lära mig att mixa enbart i lurar - vilket ändå inte är någon större tröskel eftersom jag kör med samma lurar som jag gjort i 25 år. Tack (input favorite deity) att AKG fortfarande tillverkar K-240... 😄 är dock sugen på ett par Ultrasone, men har inte provlyssnat dom än.

För att få samma linjära återgivning som man kan få med ett par lurar, krävs ju en hel del av både högtalare och rum. Har man inte de förutsättningarna så är det tacksamt med ett par lurar som i jämförelse kostar en spottstyver, dvs man behöver inte komma särskilt högt upp i pris för att få tillräckligt neutral och detaljerad återgivning med lurar för att kunna sätta en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså ni använder också AKG. Jag själv använder K 271 II modellen. Kollar på 240 nu och gillar designen mer på dessa än på 271...

En lite avstående fråga nu: är det någon skillnad på att ha dist först och reverb sedan i en effekt kedja, eller tvärtom reverb och dist efter? Dagens undran..

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...