Jump to content
Annons

Hör du skillnad på bounce från Reason/Record vs. Pro Tools HD.


Carle

Recommended Posts

Hej

Jag gör en uppsats i skolan i detta ämne. Man hör ju ofta folk säga att Reason, bland annat, låter dåligt. Så upp till bevis. Jag har tagit den här låten om 24 spår och gjort en dry mix på den först i ett Pro Tools HD-system. Sedan kopierat alla värden för nivåer och panoreringar och bounceat ut samma mix i mitt Reason/Record, ljudkortet är ett Saffire Pro 40 i min hemmastudio. Båda är Wav i 44.1kHz och 24 bitars bitdjup. Kan du höra vilken som är vilken?

http://dl.dropbox.com/u/11386207/CC%20AEP610%20Uppsats%201.wav - Bounce 1

http://dl.dropbox.com/u/11386207/CC%20AEP610%20Uppsats%202.wav - Bounce 2

Svara enligt följande:

Ålder, yrke.

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

Godkända Svar är: Bounce 1, Bounce 2 eller "Jag vet inte"

2: Var skillnaden större eller mindre än du trodde?

Godkända svar: Större, Mindre eller Ingen Skillnad

3: Har det här förändrat din syn om hurvida vissa program "låter sämre vid bounce"?

Godkända svar: "Ja, jag tror inte längre det är så stor skillnad", "Ja, jag trodde inte det var så stor skillnad", "Nej, jag har inte ändrat uppfattning"

4: Egna reflektioner.

Skriv lite vad ni tycker och tänker kring testet. Jag kan komma att använda era kommentarer här som underlag för min uppsats.

Vill ha era svar så snabbt som möjligt. Avslutar det här på torsdag förmiddag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har tagit den här låten om 24 spår och gjort en dry mix på den först i ett Pro Tools HD-system. Sedan kopierat alla värden för nivåer och panoreringar och bounceat ut samma mix i mitt Reason/Record, ljudkortet är ett Saffire Pro 40 i min hemmastudio. Båda är Wav i 44.1kHz och 24 bitars bitdjup. Kan du höra vilken som är vilken?

Är du seriös?

Det här testet är fjantigt och ser inte till lika förutsättningar. En 24-spårsmix är given att generera avvikelser i ett test. Har du t.ex. tagit hänsyn till att olika spår/kanaler kan ha olika inställningar för Pan Law?

Dessutom, en eventuell avvikelse talar ju bara om att där finns en avvikelse, inte vilken DAW den kommer ifrån. Därför är ju en fråga som "1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?" helt malplacerad.

Varför kunde du inte testa med något mer brukligt, två brus-filer t.ex.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar ju dessutom säga att Bounce i Pro Tools låter bättre än Bounce i Reason/Record så då borde ju dessa människor höra vilken som kommer från Pro Tools eftersom den enligt dem borde "låta bättre". Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar ju dessutom säga att Bounce i Pro Tools låter bättre än Bounce i Reason/Record

Du får gärna komma med exempel på vad det är för "folk". Jag är i alla fall övertygad om att ingen seriös och erfaren ljudtekniker/producent idag, oavsett vilken DAW han sitter på, skulle (vara så dum att) påstå något sådant.

En torr/ren/oprocessad (eller kalla det vad ni vill) "bouncning" ger exakt samma resultat oavsett DAW – under förutsättning att DAW:en inte tillför "egna", avsiktligt implementerade, signalbehandlingar (t.ex. Harrison Mixbus). Detta är vitt känt (förr var det kanske inte riktigt så).

Skillnader i resultatet påverkas och bestäms av ljudteknikern/producenten, inte programvaran.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen hemlighet att man ofta stöter på människor som anser eller anser för att andra har sagt det att prorgam som Reason och Frutiy Loops låter sämre än Pro Tools och Logic osv. Att stereoregeln beter sig annorlunda. Jag har aldrig hört någon som haft belägg för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen hemlighet att man ofta stöter på människor som anser eller anser för att andra har sagt det att prorgam som Reason och Frutiy Loops låter sämre än Pro Tools och Logic osv. (...) Jag har aldrig hört någon som haft belägg för detta.

För tio år sedan, kanske, men inte idag. (Ditt test känns därför lite "för sent"...)

Som sagt: Skillnader i resultatet påverkas och bestäms av ljudteknikern/producenten, inte programvaran.

Men det är bra att vi är överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tentade nyligen av 20hp, och hade ditt inlägg inte varit formulerad som ännu en tenta hade jag gärna satt mig och lyssnat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ålder, yrke.

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

jag tror att det är bounce 2

2: Var skillnaden större eller mindre än du trodde?

inte så stor skillnad

3: Har det här förändrat din syn om hurvida vissa program "låter sämre vid bounce"?

nej

4: Egna reflektioner.

inte helt rättvisande då det är två olika mixar. 60% panorering i Reason behöver ju inte betyda att 60% panorering i Pro Tools ger exakt samma resultat och vice versa. Dessutom låter det som att båda spåren är ganska processerade, nästan lite distade, alternativt att det är mp3-filer vi lyssnar på.

lycka till CC

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du undrar så tyckte jag att bounce 1 lät lite klenare

😄

Du menar alltså på fullt allvar att Reason/Record som programvara genererar "klenare" sound än sina konkurrenter?

Jag älskar det här forumet...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

äh

här är man ju sen... slagen av både valle å flera andra

men nåt svar har vi inte fått?

har samma pan law använts eller inte?

annars kan du lika gärna jämföra pro tools med en klippo

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan du lika gärna jämföra pro tools med en klippo

HEY!

Snacka inte skit om klippo! Den går fint som susen. Ny olja och tändstift fyfaaan =)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ingen skillnad. Kan inte folk bara sluta med sådana här dumheter...

Lika korkat som analog summering. Ett lågpassfilter vid 17k eller en 1,5 db boost vid 250 hz gör att det låter lite "varmare"... Vad tillverkarna kan lura folk... helt otroligt.

Säger som Dave Pensado "warm is another word for dull..."

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du är dig lik.. jag orkar inte ens svara på det där. läs valle, läs.

OK. vi läser igen:

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

jag tror att det är bounce 2

Eftersom... ?

eftersom du undrar så tyckte jag att bounce 1 lät lite klenare

😄 Du menar alltså på fullt allvar att Reason/Record som programvara genererar "klenare" sound än sina konkurrenter?

Nä, du! Jag är ledsen... Var missförstod jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo yo yo!

Alltid kul när man lyckats göra folk upprörda.

Jag upplever än idag att människor som har halvkoll påstår att till exempel reason och fruity loops låter sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever än idag att människor som har halvkoll påstår att till exempel reason och fruity loops låter sämre.

Kan mycket väl stämma. Folk med halvkoll brukar få till ett halvdant resultat, vare sig dom jobbar i Reason eller Fruity Loops.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän som jobbar heltid som ljudtekniker har nu sagt att Bounce 1 är Pro Tools.

Han får förmodligen spel om du avslöjar att alla andra DAW tack vare intern 32-bit FP-upplösning, var bättre än ProTools under några år, innan PT började köra med 48-bits fixed-upplösning internt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ålder, yrke.

Havlvägs ned i graven, anställd utan att jobba.

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

Jag vet, rätt gjort ingen skillnad mellan klippen.

2: Var skillnaden större eller mindre än du trodde?

Bör vara Ingen Skillnad

3: Har det här förändrat din syn om hurvida vissa program "låter sämre vid bounce"?

Nej, jag har inte ändrat uppfattning

4: Egna reflektioner.

Summering är som sagt testat flertalet gånger. Linus summeringstråd är en bra läsning och lyssning.

Dessutom så är det en skillnad på rms på filerna på skulle jag gissa nästan 3db... människans öra gillar starkt... alltså vinner alltid chorizo över falukorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...