Jump to content
Annons

Hör du skillnad på bounce från Reason/Record vs. Pro Tools HD.


Carle

Recommended Posts

En god vän som jobbar heltid som ljudtekniker har nu sagt att Bounce 1 är Pro Tools.

Jag är också ljudtekniker på heltid men hävdar tvärtom faktiskt. Men varför jag är så säker på min sak säger jag när testet är slut och jag bevisats ha rätt. 😉

30, ljudtekniker/ljuddesigner

 

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

Bounce 2

2: Var skillnaden större eller mindre än du trodde?

Ingen skillnad

3: Har det här förändrat din syn om hurvida vissa program "låter sämre vid bounce"?

Nej, jag har inte ändrat uppfattning.

4: Egna reflektioner.

Du kunde ha fått identiska resultat om du mixat likadant, och ställa rattar efter "samma siffra" ger inte en likadan mix. Jag utvecklar inte det mer eftersom halva tråden redan skriker "pan law".

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är också ljudtekniker på heltid men hävdar tvärtom faktiskt. Men varför jag är så säker på min sak säger jag när testet är slut och jag bevisats ha rätt. 😉

30, ljudtekniker/ljuddesigner

 

1: Vilken bounce är gjord i Pro Tools?

Bounce 2

2: Var skillnaden större eller mindre än du trodde?

Ingen skillnad

3: Har det här förändrat din syn om hurvida vissa program "låter sämre vid bounce"?

Nej, jag har inte ändrat uppfattning.

4: Egna reflektioner.

Du kunde ha fått identiska resultat om du mixat likadant, och ställa rattar efter "samma siffra" ger inte en likadan mix. Jag utvecklar inte det mer eftersom halva tråden redan skriker "pan law".

Djävlar vad spännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa igår till dig cc, hör jag ingen skillnad, men om jag verkligen ska försöka inbilla mig att något låter lite bättre säger jag Klipp 2, och då hoppas jag att det är HD systemet.

Vet att förr i protools, kanske fortfarande är det många som väljer att spela över allt på en buss i pro tools för att man hävdar att pro tools inte var bra på att bounce ut, och att man skulle göra allt internt.

Rätta mig om jag har fel, bara vad jag har hört

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sorry att det tog tid, ville ha lite mer svar. Men nu kan jag säga att Bounce 2 var Pro Tools HD och Bounce 1 var Record med ett Saffire Pro 40.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, skojade bara. Har fixat till det nu.

Bounce 1: Reason/Record (Interface Saffire pro 40)

Bounce 2: Pro Tools HD

Ja, jag tänkte väl det. :b

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till hur dessa appar bouncar. Men kan det olika nivåerna ha att göra med att någon av dem har normalize som default. Dvs. man har missat att köra utan normalize på båda bouncarna och det därför är en 'normaliserad' och en icke normaliserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför?

När jag nudgat fram spår 1 (Rec) 4 samples så är spåren i synk. Fråga mig inte varför spår 2 (PT) har den fördröjningen, men det är möjligt att det är någon plugin som inte rapporterar latency korrekt och förvirrar ADC. Eller något med realtidsexporten.

Spår 1 (Rec) har något högre ljudvolym.

Om jag kompenserar med +2.87dB på spår 2 så är det så nära man kan komma, både peak och RMS.

rec_vs_pthd.jpg

Varför 2.87dB? Jo, för även om du inte lägger någon ratio i mixbusskompressorn så är ändå make-up gain aktiverat. Och den står som standard på... just det.

rec_comp.jpg

Nu när spåren är lika starka kan vi fasa ut dem mot varandra riktigt bra - och det vi hör är bara spåren där panoreringen var lite annorlunda. I det här fallet trum-OH, bakgrundskör och gitarriff.

http://dl.dropbox.com/u/1950878/studioforum/carlediff.mp3

Så med rätt panorering och ingen make-up gain på mixbussen hade du fått ännu bättre resultat.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...