Jump to content
Annons

Varför sysslar du med musik?


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 132
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mitt mål här i livet är att inte behöva gå upp 5.20 på morgonen<----- DVS gå till en fabrik och ha as tråkigt. därför valde jag musiken framför industrin (9 år åt helvete) hehe.

Har alltid gillat musik och musik skapande. så valde att utbilda mig till ljudtekniker. nu blir det nog mer inriktning på Produktion känner jag. NEEE alla ni som sitter fast i träsket kör ert eget race det funkar nog till slut och ni får göra det ni tycker är kul och så får träffa många spännande personer under resans gång. MVH KAKELUGN 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mål: Bli rik!

Situation just nu: Klarar mig! 😉

Har kommit till insikt att jag inte kommer bli nån rockstjärna. Men är jäkligt nöjd över att inspirera ungdomar och underhålla människor på ålderns brant. Jag spelar och övar in låtar varenda dag för att ha råd till levebrödet som kulturarbetare på heltid! Tyvärr så finns det så lite tid till eget skapande... men en jackpot vore ju om tex Britney Spears gick igång på nån låt jag gjort så att pensionen blir räddad 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch... Hellpig ska alltid vara så superdjup. Men han har en poäng.

Valle, lyssna på mig,

ett liv utan musik är för torrt

Men hellpig är djup,

i ljudvågorna här vågar man ha lite kul

Du tror att i grannens stereo,

är musiken alltid skön

Du drömmer att ränna opp dit,

det är inte mödan lönt

Nej se dig omkring i forumet,

här finns ingen ytlighet

Du kan inte bli besviken,

det framgår med tydlighet

Hellpig är djup

Hellpig är djup

Nere på (bas)botten,

här är det toppen,

titta och njut

Uppe på land finns bara spring,

möda och slit för ingenting

Men under ytan, där kan man flyta

Hellpig är djup

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sysslar med musik för att jag inte står ut med att inte vara kreativ. Egentligen hade det nog kunnat slumpa sig så att jag hade börjat måla eller skriva eller nånting annat istället, om min situation hade varit annorlunda för sådär en fem tio år sen, men det blev musik som blev det stora. Kanske delvis också för att det är det jag har mest talang för.

Jag har inga konkreta mål, annat än att alltid få hålla på med musik och att bli bättre på det. Och att skaffa mer prylar och lära mig nya saker.

Och så skulle jag gärna göra musik tillsammans med andra mer än jag gör. Men det är inte så mycket ett mål som en förhoppning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån melodi?

Texten verkar vara skriven för "Havet är djupt" från Lilla Sjöjungfrun (Disney).

Jodå - jag tittar på sådana filmer också, trots att jag inte har några barn... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Texten verkar vara skriven för "Havet är djupt" från Lilla Sjöjungfrun (Disney).

Jodå - jag tittar på sådana filmer också, trots att jag inte har några barn... 😎

Jag tittade på Mumindalen och den förtrollade hatten igår så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Texten verkar vara skriven för "Havet är djupt" från Lilla Sjöjungfrun (Disney).

Jodå - jag tittar på sådana filmer också, trots att jag inte har några barn... 🙂

Äh sånt där blir man aldrig för gammal för. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten verkar vara skriven för "Havet är djupt" från Lilla Sjöjungfrun (Disney).

Jodå - jag tittar på sådana filmer också, trots att jag inte har några barn... 🙂

Poäng till Claes dårå. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man drista sig till att fråga om trådskaparens egen ursäkter...? 🙂

O ja!

När jag var yngre handlade det om — i prioriterande ordning — brudar, brudar, prestige och pengar. Sedan jag gifte mig och skaffade barn, så har väl i alla fall det där med brudar successivt avtagit. Imorgon, eller någon gång framöver, faller nog "pengar" bort.

Och så vill jag säga: de som säger att prestige inte finns som en del i deras musicerade — de ljuger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, lägg av! Jag tänker inte gå in i någon jävla hårklyveridebatt. Alla som skapar musik och samtidigt offentliggör sina verk begriper innebörden av "prestige".

Självklart är väl att alla, som du beskriver ovan, uppskattar prestige på något sätt men huruvida prestige är en del av orsaken eller målet med att man sysslar med musik är kanske inte lika självklart.

Själv uppskattar jag när någon ger mig prestige och detta föder givetvis en viss "kick" som man omedvetet vill åt igen. Men någon delaktig anledning till musicerandet i sig är det inte (för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, lägg av! Jag tänker inte gå in i någon jävla hårklyveridebatt. Alla som skapar musik och samtidigt offentliggör sina verk begriper innebörden av "prestige".

Nej, ärligt talat, jag förstår inte exakt vad du menar med prestige. Prestige i att vara bättre än andra, prestige i att vara produktiv, prestige i att vara konstnärlig, prestige i att ha massa prylar, vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ärligt talat, jag förstår inte exakt vad du menar med prestige. Prestige i att vara bättre än andra, prestige i att vara produktiv, prestige i att vara konstnärlig, prestige i att ha massa prylar (...)?

Ja, varför inte? Det finns säkert många musiksysslare som kan stämma in på det du beskriver. Men det kan ju också handla om erkännande, anseende, inflytande etc, vilket mer stämmer in på det jag syftar på. Det finns, så vitt jag kan komma på just nu, endast ett (1) läge då prestige inte är en av "orsakerna" — när man skapar helt i sin ensamhet och aldrig någonsin visar resultatet för någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det finns, så vitt jag kan komma på just nu, endast ett (1) läge då prestige inte är en av "orsakerna" — när man skapar helt i sin ensamhet och aldrig någonsin visar resultatet för någon.

jag tror jag förstår din tanke, men missar man då inte en viktig del av musicerandet; att spela tillsammans med andra? Det kan iofs innebära prestige och att man måste visa upp alla sina tekniska och musikaliska färdigheter för andra, men man lika gärna göra det för att det helt enkelt är skoj och ett sätt att umgås med- och träffa folk.

Anledningen till att jag sysslar med musik är att jag helt enkelt inte kan låta bli. Dels tycker jag det är otroligt kul (förlåt...) och dels ett bra uttryckssätt. Och så är jag kanske lite övningsberoende, om jag inte får öva/jamma/lira en dag börjar det klia i fingrarna...

Att lyssna på riktigt bra musik är bland det mest njutbara och avkopplande jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kan ju också handla om erkännande, anseende, inflytande etc, vilket mer stämmer in på det jag syftar på. Det finns, så vitt jag kan komma på just nu, endast ett (1) läge då prestige inte är en av "orsakerna" — när man skapar helt i sin ensamhet och aldrig någonsin visar resultatet för någon.

Det är bra att du sätter "orsakerna" inom citattecken. För visst är suget efter erkännande och anseende en drivkraft för mig, men det är ingen orsak till varför jag håller på med musik. Det gör det roligare att syssla med det när man känner att andra gillar det man gör, men det är ingenting som mitt musikintresse står och faller med. Och så tror jag de flesta känner.

Och nu kan jag bara tala för mig själv, men en del av den musiken jag gör visar jag aldrig upp för nån, utan gör det bara för att det är kul medan man håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar trummor för jag har alldeles för dåligt gehör att spela något annat. Först och främst är ju musik kul att hålla på med, stänga in sig i en varm replokal utan syre och bara köra järnet och när det verkligen låter bra så är det jävligt skönt. Men sedan ska man väl inte sticka under stolen med att det är ett sätt att söka bekräftelse på, klart man blir glad och tycker det är kul när någon uppskattar det man gör. Det oavsett om det är spelning eller inspelning, tycker någon att det man har gjort är bra så blir man ju glad och det är naturligtvis en drivkraft. Rockstjärnedrömmen är jag väl lite för pessimistisk för att tro på och har väl inga förhoppningar om att bli nästa Coldplay. Skivkontrakt och ekonomisk belöning för det man gör vore ju skoj men ingenting jag går runt och drömmer om för det känns så avlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

För visst är suget efter erkännande och anseende en drivkraft för mig, men det är ingen orsak till varför jag håller på med musik. Det gör det roligare att syssla med det när man känner att andra gillar det man gör, men det är ingenting som mitt musikintresse står och faller med.

Drivkraft. Orsak. Kalla det vad du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musik för att det helt enkelt lider brist på bra musik här i världen... 😱

Jag hoppas du menar det där! För det är ett bra svar.

Det ska vara OK att tycka att man är duktig, och att man kan tillföra världen dess utbud av "bättre" musik — dvs, ens egen. Och då syftar jag i första hand på kommersiell musik. Däremot inte "alternativa" stilar där någon ångestfylld person spelar in sig själva när de hamrar på värmeelement och vrålar ut osammanhängande floskler, och sedan kallar det "musik". Sådana "konstnärer" tror ändå alltid att de är någon sorts gåva till musikvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Musik är härligt.

Jag har ambitioner med det jag gör. Jag vill göra det så bra som jag bara någonsin kan.

Sedan kan det vara kul om någon gillar det man gör... jaja

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...