Jump to content
Annons

Varför sysslar du med musik?


Valle

Recommended Posts

För att kunna göra nånting kreativt av min ADHD. För att kunna bli ekonomiskt oberoende. För att få folk att glömma att man inte kommer till himlen när man dör. För att så mycket musik idag är så dålig och jag vill göra bättre. För att jag är en ljudnarkoman. För att det är den ultimata ego-orgasmen när 50000 personer dansar och skriker när du står där på scen och spelar ditt senaste alster. För att kunna få resa och se världen. För att det är det enda som gör mig riktigt lycklig.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 132
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Åh, fan... ska vi definiera igen?

Ja, jag tror vi har kommit till den punkten när det är läge att definiera. Annars vet jag inte hur jag ska förstå ramarna eller villkoren för ditt påstående.

Det gör inte ont. Och är antagligen givande för ditt tes-byggande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
För att kunna göra nånting kreativt av min ADHD. För att kunna bli ekonomiskt oberoende. För att få folk att glömma att man inte kommer till himlen när man dör. För att så mycket musik idag är så dålig och jag vill göra bättre. För att jag är en ljudnarkoman. För att det är den ultimata ego-orgasmen när 50000 personer dansar och skriker när du står där på scen och spelar ditt senaste alster. För att kunna få resa och se världen. För att det är det enda som gör mig riktigt lycklig.....

Har du ADHD? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ADHD? ☺️

Japp. Det var värre när jag var yngre. Numera är det väl ADD då jag blir totalt passiv. Men hjärnan går på extremt högvarv och jag kan inte fokusera en enda tanke. Som att behöva glasögon för hjärnan typ. En kvart om dagen har jag fokus. Det hjälper inte att ha diabetes typ 1 med högt socker ganska ofta heller 😎 .

En personlig assistent som hela tiden följer med en och berättar vad som ska göras härnäst och i vilken ordning ska jag inhandla när jag blir rik 😐

Jag måste göra allting om och om igen och nöta in allt, för när det sitter blir jag faktiskt ganska snabb, tro det eller ej. Monotona jobb är min grej, diskare, lagerarbetare och flyttgubbe har det mest blivit genom åren.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror vi har kommit till den punkten när det är läge att definiera. Annars vet jag inte hur jag ska förstå ramarna eller villkoren för ditt påstående.

Det gör inte ont. Och är antagligen givande för ditt tes-byggande.

Nej, nej, nej. Jag är inte ute efter att bygga en tes! Däremot känns det som att du medvetet vill splitta upp tråden i ytterligare sidospår. Och då vill jag inte vara med att leka längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att nå ut till människor. Skapa något som kan glädja andra. Förmedla känslor. För att jag brinner för musiken. För att visa att jag kan. För att jag älskar skriva låtar som verkligen betyder något på ett personligt plan. Ett minne för mina barn. En dagbok i ljudform. För att det inte finns något roligare än att skapa musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har raderat några inlägg som var direkt otrevliga, irrelevanta eller som kommenterade sådana inlägg.

Längst ner på den här sidan hittar ni en intressant länk, nämligen den till Forumreglerna. Kolla gärna in dem. Särskilt denna är intressant.

Den som känner att hon/han inte har koll på reglerna bör omedelbums gå igenom dem och memorera ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl något belöningssystem som går igång på att hitta ackordet som passar till melodin som funkar i rytmen osv..

Sen har jag inte mycket bättre för mig. Jag började med musik för jag var uttråkad och pianot var ibland det enda stället jag fick vara ifred på från uppmärksamhet jag inte ville ha - resten av min familj är rätt extrovert och jag tvärtom och tröttnade på allt snack, de lät mig vara ifred vid pianot.

Numera är det en hobby, ungefär som att titta på TV eller läsa en bok.

Jag brukade ha en dröm om att hitta gemenskap i musik med nån annan, nån som delade samma referensramar och musikaliska ideal - allt från vilka toner, fraser och innehåll jag tycker lyfter låtar ( vilka jag har klart för mig ), och har ibland hittat bitar i andra musiker / låtskrivare men har börjat ge upp. Det kändes elitisktiskt och inte så ödmjukt. Men det har nog varit en drivkraft att definera och utforska dom sakerna för mig själv. Rätt oromantiskt och antikryptiskt, men jag tyckte nån gång att det var en skön känsla att kunna se igenom lögnerna om myten om det "övervärdsliga" i musiken.

Jag gillar också att leka men när experimenten blir en konvention ( elementbankande sa nån? ) så drar jag. Det känns mer angeläget för mig att bara ha kul.

Brukade väl också, om jag ska vara ärlig, ha någon föreställning om att jag skulle göra något nyskapande. Har aldrig gjort så kassa låtar som då! Om man börjar fundera på om man är nyskapande eller inte är det nog redan för sent ☺️ Nu kör jag mer på egyptiernas stil - upprepa något som fungerar.

Men antagligen finns det väl ett mycket kortare svar på frågan och det är känslan jag kan försöka komma ihåg när jag första gången tog upp gitarren och plockade ut låten till lejonkungen och spelade. Och vips var jag i den känslan igen. Det är nog därför så många gör så dålig musik efter tio år, de har glömt varför de började.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbigt... Så en helt vanlig vardag är ett stort projekt för dig då? ☺️

Nä så hemskt är det inte. Andra har det mycket värre. Jag har väl haft tur som är relativt intelligent och jävligt envis plus att jag försöker göra det enkelt för mig. Lever ett väldigt minimalistiskt liv och nöter in mycket i studion. Kan inte klaga faktiskt. Skulle vara roligt att ha mer fokus, men jag fick ju massa andra bra saker av "gud" i stället 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har raderat några inlägg som var direkt otrevliga, irrelevanta eller som kommenterade sådana inlägg.

Jäpp... Fast enligt min mening gick du lite för hårt åt med granskningskniven; minst två inlägg rycktes bort som var fullständigt harmlösa men som faktiskt levererade bra poänger för diskussionen (ett av inläggen var givetvis mitt). Alltmedan inlägg som dessa, och särskilt de sista tre, passade "relevans"-granskningen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Jag respekterar moderatorernas arbete och kraftansträngningar att hålla koll på forumet — de behövs verkligen. Men jag ska erkänna att jag inte förstår städtekniken riktigt. Inte alltid i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag respekterar moderatorernas arbete och kraftansträngningar att hålla koll på forumet — de behövs verkligen. Men jag ska erkänna att jag inte förstår städtekniken riktigt. Inte alltid i alla fall.

Måste hålla med dig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag respekterar moderatorernas arbete och kraftansträngningar att hålla koll på forumet — de behövs verkligen. Men jag ska erkänna att jag inte förstår städtekniken riktigt. Inte alltid i alla fall.

Städtekniken består av att radera sånt som blir anmält och sånt jag ser i samband med det. Att sitta och lusläsa allt som skrivs är inte aktuellt eftersom det här är nåt jag gör gratis på min fritid och jag har både roligare och viktigare saker att göra än det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att moderatorn agerar. Det är onödigt hård ton på detta forum för att vara ett musikforum för "entusiaster". Liknar mer ett politiskt forum fullt av flame wars med ett fåtal medlemmar som har väldigt starka åsikter och ska hävda dessa konstant. Ni kanske ska chilla lite och ta ett steg tillbaka så det blir mer välkomnande för andra. En tanke bara. Onödigt också att diskutera moderatorns beslut. Det är min åsikt.

Beklagar sidospåret. Det är en diskussion som säkert passar bättre i en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt också att diskutera moderatorns beslut.

Well, i mitt fall var det inte "onödigt". Jag skapade tråden, och minst ett av de inläggen jag syftade på ovan var dels fullständigt harmlöst, dels riktat mot mig själv och hade en särskild poäng för min diskussion. Och det var definitivt inte jag som anmälde (mig själv) inlägget.

Men visst, vi kan diskutera sådant här i en dedicerad tråd istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tråkigt att mina seriösa inlägg togs bort där jag visade min uppskattning till vissa personers värderingar som handlade om känslor å sånt...

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att mina seriösa inlägg togs bort där jag visade min uppskattning till vissa personers värderingar som handlade om känslor å sånt...

😆

Skriv nya, bättre 😄

Jag har över 80 anmälningar att agera på - som har kommit bara över helgen. Jag har inte möjlighet att vara finkänslig, ibland går skiljelinjen några centimeter fel om det finns andra inlägg från samma medlem som uppenbarligen ska bort.

.björn. - som inte heller idag är glad över att jobba över

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Seriösa inlägg? Hade du ordet bajskorv med som vanligt AL? 😆

Nej det ordet glömde jag... Men jag tror inte det var pga saknaden av det ordet som Björn raderade inläggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det ordet glömde jag... Men jag tror inte det var pga saknaden av det ordet som Björn raderade inläggen.

Du får sansa dig litet emellanåt. Blir man raderad är det väl inget att gaffla om. Mycket av det skit jag skrivet vore jag glad om det raderades.

Skriv nytt som sagt. Skriv om sånt som är BRA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man ska få behörighet att kunna låsa trådar man skapat själv.

Den här tråden har blivit infekterad, är allmänt förvirrad, och borde släpas ut på en bakgård och avrättas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker att man ska få behörighet att kunna låsa trådar man skapat själv.

Den här tråden har blivit infekterad, är allmänt förvirrad, och borde släpas ut på en bakgård och avrättas.

Jag tycker att vi alla borde hålla sams och vara rädda om varandra istället.

Vi är ju trots allt en grupp individer med nåt gemensamt... musiken 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade ha en dröm om att hitta gemenskap i musik med nån annan, nån som delade samma referensramar och musikaliska ideal - allt från vilka toner, fraser och innehåll jag tycker lyfter låtar ( vilka jag har klart för mig ),

Ett väldigt intressant inlägg Lax..., jag känner igen mig i biten där man har klart för sig vad som lyfter en låt. För mig blev det som en slags världssanning vad som gjorde en låt bra. Jag kunde gallra direkt på första lyssningen.

Jag tror att du nämnt i någon annan tråd att du fastnat för Am/D , Em/A osv. Det var likadant för mig, jag tror jag insåg det på riktigt första gången jag lyssnade på "The dark side of the moon" i tonåren, det blev så uppenbart med kraften i den harmoniken.

Sedan påbörjades en intensiv jakt i mitt låtskrivande för att få ut max av de ackorden, det pågick under många år.

Tack och lov har jag kunnat släppa min besatthet, även om jag fortfarande gillar vissa givna intervall och ackordsbyten.

Jag har minnen av att jag som litet barn satt vid pianot och spelade melodier mot min pappas ackompanjemang och redan då försökte övertyga honom om att skriva om sina låtar med mina harmonikändringar.

Först på senare dagar har jag börjat förstå att min "sanning" inte nödvändigtvis gäller för alla, även om det tog tid att inse.

Många gånger har jag varit helt frågande om man lyssnar på en låt ihop med någon och denne inte upplever det enorma suget i magen vid ett visst parti. Svaret är ju dock enkelt, vi alla upplever musiken väldigt olika. Och tur är ju det.

Till topic: Att jaga denna känsla har varit en drivkraft för mig, att hitta denna känsla igen i nya nyanser av musiken är det som driver mig som lyssnare och låtskrivare. Sen är det ju rätt kul att lira också, men på ett annat plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett väldigt intressant inlägg Lax..., jag känner igen mig i biten där man har klart för sig vad som lyfter en låt. För mig blev det som en slags världssanning vad som gjorde en låt bra. Jag kunde gallra direkt på första lyssningen.

Jag tror att du nämnt i någon annan tråd att du fastnat för Am/D , Em/A osv. Det var likadant för mig, jag tror jag insåg det på riktigt första gången jag lyssnade på "The dark side of the moon" i tonåren, det blev så uppenbart med kraften i den harmoniken.

Sedan påbörjades en intensiv jakt i mitt låtskrivande för att få ut max av de ackorden, det pågick under många år.

Tack och lov har jag kunnat släppa min besatthet, även om jag fortfarande gillar vissa givna intervall och ackordsbyten.

Jag har minnen av att jag som litet barn satt vid pianot och spelade melodier mot min pappas ackompanjemang och redan då försökte övertyga honom om att skriva om sina låtar med mina harmonikändringar.

Först på senare dagar har jag börjat förstå att min "sanning" inte nödvändigtvis gäller för alla, även om det tog tid att inse.

Många gånger har jag varit helt frågande om man lyssnar på en låt ihop med någon och denne inte upplever det enorma suget i magen vid ett visst parti. Svaret är ju dock enkelt, vi alla upplever musiken väldigt olika. Och tur är ju det.

Till topic: Att jaga denna känsla har varit en drivkraft för mig, att hitta denna känsla igen i nya nyanser av musiken är det som driver mig som lyssnare och låtskrivare. Sen är det ju rätt kul att lira också, men på ett annat plan.

Fint förklarat och skrivet.

Det är, tycker jag, en fara att man så lätt kan ensam sitta och peta ihop låtar. Bra blir det ju, men aldrig så bra som när man spelar med vänner. Endast då kan den oförklarbara magin uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att vi alla borde hålla sams och vara rädda om varandra istället.

Vi är ju trots allt en grupp individer med nåt gemensamt... musiken 🙂

Väl sagt! 😄 Musik är ju något som är positivt och kul att hålla på med - och då hjälper det inte med ändlöst tjafsande om en massa ovidkommande saker, som bara blir trist och negativt att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl sagt! 🙂 Musik är ju något som är positivt och kul att hålla på med - och då hjälper det inte med ändlöst tjafsande om en massa ovidkommande saker, som bara blir trist och negativt att läsa.

Men att musik kan sätta väldigt starka känslor i svallning kommer vi aldrig ifrån. Spelar jag nåt på krogen som de flesta tycker är skitbra kanske någon avskyr det så till den milda grad att de nästan flyger på mig. Det är noga lika känsligt med åsikter om musik, nerskrivna på ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...