Jump to content
Annons

Varför sysslar du med musik?


Valle

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Men att musik kan sätta väldigt starka känslor i svallning kommer vi aldrig ifrån. Spelar jag nåt på krogen som de flesta tycker är skitbra kanske någon avskyr det så till den milda grad att de nästan flyger på mig. Det är noga lika känsligt med åsikter om musik, nerskrivna på ett forum.

Ja men här kan ingen i alla fall kasta några ölflaskor på en. Annars hade det varit till att ducka bakom skärmen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 132
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men att musik kan sätta väldigt starka känslor i svallning kommer vi aldrig ifrån. Spelar jag nåt på krogen som de flesta tycker är skitbra kanske någon avskyr det så till den milda grad att de nästan flyger på mig. Det är noga lika känsligt med åsikter om musik, nerskrivna på ett forum.

Visst - det märker man på allt tjafsande i trådar som egentligen bara handlar om tycke och smak, där somliga drar fram som värsta huliganerna och försöker tvinga andra att anamma deras åsikter...

Förhoppningsvis kan sådana tendenser tonas ner lite nu, efter att lekledaren Olsberg har uppmärksammat problemen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men att musik kan sätta väldigt starka känslor i svallning kommer vi aldrig ifrån. Spelar jag nåt på krogen som de flesta tycker är skitbra kanske någon avskyr det så till den milda grad att de nästan flyger på mig. Det är noga lika känsligt med åsikter om musik, nerskrivna på ett forum.

Det har du nog helt rätt i Håkan. Tänk dig att nån har lagt ner hela sin själ och försöka göra sitt bästa efter sin förmåga men det blir bara Kalle-Anka av allt.

Sen lägger personen upp sitt alster här på forumet och ber om kritik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Visst - det märker man på allt tjafsande i trådar som egentligen bara handlar om tycke och smak, där somliga drar fram som värsta huliganerna och försöker tvinga andra att anamma deras åsikter...

Förhoppningsvis kan sådana tendenser tonas ner lite nu, efter att lekledaren Olsberg har uppmärksammat problemen. 🙂

Bara vi kan skilja på objektiva och subjektiva saker så tror jag allt löser sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vi kan skilja på objektiva och subjektiva saker så tror jag allt löser sig 🙂

Precis - men det är inte alltid så lätt att hålla isär för alla... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du nog helt rätt i Håkan. Tänk dig att nån har lagt ner hela sin själ och försöka göra sitt bästa efter sin förmåga men det blir bara Kalle-Anka av allt.

Sen lägger personen upp sitt alster här på forumet och ber om kritik. 🙂

Jag har svårt att såga det som låter skit. Det är ju ofta helt nybörjares alster som det är frågan om då. Nåt positivt kan man väl alltid säga, ja tom småljuga för att de som lagt in låten ska tycka att det är kul att hålla på och att fortsätta för att bli bättre. Jag har varit musiklärare emellanåt. Jag gav bara beröm till allihop. Och efteråt har jag hört väldigt många, nu vuxna sagt att de började spela bara för att jag peppade dem. En del är proffs nu. Då blir jag så rörd så tårarna kommer.

När jag spelar på krogen får jag ibland höra historier om elaka musiklärare som fått barn att sluta sjunga för evigt. En äldre karl sa att han efter en sån utskällning om att han lät förjävligt och måste hålla käften, inför klassen, aldrig sjungit, inte som vuxen, inte ens ensam hemma i duschen. Inte ens efter att han druckit grogg.

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Man blir sné när man läser om musiklärare som medvetet eller omedvetet trycker ner elever eller folk generellt som inte är lika begåvade.

Min farsa är grym på piano och synth och att komponera, och de flesta i min släkt är estetiskt lagda så jag tror jag har det i mig, rent genetiskt.

Bara för att lägga till det liksom, skitnödvändigt.. Det spelar ju ingen roll. Men jag har lätt för att lära mig saker som intresserar mig,

vilket exempelvis min far har också. Men jag har även skitsvårt att lära mig saker om jag inte är intresserad.

Men jag råkade bli rejält intresserad av musik i åttonde klass, och ville lära mig både gitarr och främst trummor.

Men min lärare var fascist i den bemärkning att han hade sjukt dåligt tålamod med dem som inte redan börjat med något instrument.

Vilket blev sjukt frustrerande för mig som ville lära mig, och familjen hade i dåläget verkligen inte råd att låta mig lära mig utanför skolan,

eller köpa ett instrument. Så det är tur att jag var så pass intresserad att jag och mina nära vänner som var peppade också, både jobbade

och sålde typ tv-spel och dylikt för att ha råd med en replokal med instrument.

Jag blir arg att det är så många som får dåliga känslor inför att skapa eller spela musik för att man inte fick någon hjälp alls, eller blir rakt av förkastad av lärare

eller dylikt.

Jag vill in i det sista hålla på med musik som sysselsättning och försöker verkligen lära mig vidare fortfarande. Om min egen musikproddning aldrig tar sig ordentligt,

och jag inte kommer någon vart. Så tänker nog jag lära mig allt med noter och skalor samt övriga saker som krävs för att bli lärare. Det skulle också vara givande,

och man har möjligheten att peppa ungdomar. Men på något sätt så ska jag banne mig leva på musiken 😄 Och alla som vill gå den banan ska bli peppade.

Tycker egentligen jag har behandlat trådämnet redan, men för att knyta ihop säcken och svara på topicfrågan:

Jag håller på med musik för att det är så fruktansvärt kul och givande, antagligen som alla andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sysslar du med musik egentligen, överhuvudtaget? Vilka är dina mål?

Bra frågor. Men för min del är det nog för sent att fråga om anledningen. Jag kan ärligt talat inte dra mig till minnes varför riktigt. Nånstans ligger ju förmodligen gener bakom, men säkert även nåt mer allmänt som driften att härma andras beteende, och den barnsliga förtjusningen i att ens härmande röner uppskattning. Med tiden blir det ju snarast en livsstil att "syssla med musik", vilken nivå man nu än har i sitt utövande. (För jag antar att vi pratar om musicerande snarare än om att bara gilla musik rent allmänt.) Prestige? Finns inte på kartan. Men så har jag ju inte precis gjort nån musikkarriär heller.

Mål? Att skjuta min inkompetensnivå framför mig. Så länge jag lär lever jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Smart sagt strummindude.

Håller med dig helt, på ett plan är det nog strävan efter att ha något att vara bra på också som spelar in.

Jag menar hur många har inte någon gång drömt om att bli en "rockstar" eller annat inom musik eller film eller vad det nu kan vara.

Så det handlar nog en hel del om att identifiera sig som någon, likväl som en doktor gärna kallar sig för doktor. Titulerar sig en musiker kanske gärna som en musiker.

Men men, så länge man är nöjd med det man gör så har man det vitala åtminstone för ens vidareutveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...