Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Hur tror ni gemene man lyssnar på musik idag? Den vanliga användaren. Lyssnar han via datorn och i så fall, har han den kopplat till en större anläggning eller tror ni de flesta sitter och lyssnar ur laptophögtalarna. Vad innebär det i så fall för mixning och mastring av skivor i framtiden? Visst har man anpassat mixar efter exempelvis radio som ju är ett media med sämre kvalitet än en musikanläggning men laptophögtalare är ju i regel usla kvalitetsmässigt.

Vad tror ni? Hur ser det ut i majoriteten av hemmen?

De flesta lyssnar nog i typ bergsprängare, ministereo eller billigt hemmabiopaket. Lyssna genom datorn gör nog de flesta bara medan de sitter och pillar med datorn och inte som vardagslyssning.

Jag har kanske fel, men så tror jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur lång tid tror ni det tar innan det kommer streamingtjänster som inte betalar royalties?

Fan du måste vara den snålaste person jag någonsin stött på 😲

Nu tycker du tom att gratis är dyrt!! (Har du nåt speciellt agg till kompositörer eller?).

(Vi har diskuterat gratisfildelning i en annan tråd Dingbats och jag :rolleyes: ).

Om det är nånting jag skulle använda mig av eller inte hör inte hit, jag bara undrar, helt ärligt. Hur lång tid tror ni det tar, vad finns det som hindrar en sån utveckling? Jag lägger mig inte i om det vore bra eller dåligt, jag bara menar att det förmodligen skulle finnas en efterfrågan på en liknande tjänst fast som har all musik, oberoende av rättigheter hit och dit. Den kanske till och med kan kosta pengar för användaren, det är inte det intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid tror ni det tar innan det kommer streamingtjänster som inte betalar royalties?

[...]

Hur lång tid tror ni det tar, vad finns det som hindrar en sån utveckling? Jag lägger mig inte i om det vore bra eller dåligt, jag bara menar att det förmodligen skulle finnas en efterfrågan på en liknande tjänst fast som har all musik, oberoende av rättigheter hit och dit. Den kanske till och med kan kosta pengar för användaren, det är inte det intressanta.

Inte helt omöjligt. Inom komersiell tv idag visar man både musikvideos och livemusik utan att pröjsa för det. TV4 betalar inte ens för sina "egna" produktioner längre.

Edit: Slog ihop citaten. Hoppas Dingbats ursäktar.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tror ni gemene man lyssnar på musik idag? Den vanliga användaren. Lyssnar han via datorn och i så fall, har han den kopplat till en större anläggning eller tror ni de flesta sitter och lyssnar ur laptophögtalarna. Vad innebär det i så fall för mixning och mastring av skivor i framtiden? Visst har man anpassat mixar efter exempelvis radio som ju är ett media med sämre kvalitet än en musikanläggning men laptophögtalare är ju i regel usla kvalitetsmässigt.

Vad tror ni? Hur ser det ut i majoriteten av hemmen?

De flesta lyssnar nog i typ bergsprängare, ministereo eller billigt hemmabiopaket. Lyssna genom datorn gör nog de flesta bara medan de sitter och pillar med datorn och inte som vardagslyssning.

Jag har kanske fel, men så tror jag i alla fall.

I princip alla jag känner, kan nämna att jag är 25 och bor i Sthlm, använder sin dator som mediecenter. All musik ligger på datorn som i sin tur är kopplad antingen till stereon eller mer rejäjäla datorhögtalare/monitorer. Att bolla med cd-skivor i stereon existerar knappt längre i min värld. Mina föräldrar köper och lyssnar dock fortfarande på vanliga skivor, såväl cd som vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill kolla en sak me er.

Är det andra här som har problem med att spellistor man gjort försvinner?

Upptäckte detta idag.

Edit. Nu ett dygn efteråt ha de kommit tillbaka.. 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat spotify och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Jag var från början ganska negativt inställd, tänkte att detta var ännu ett försök av musikindustrin att krama pengar ur folk, och vill absolut inte betala för DRM-skadad musik. Nu när jag har testat lite har jag tänkt om och kommit fram till att det definitivt kommer bli en hit.

Fördelarna som jag ser det är:

* Lätt sätt att bekanta sig med "ny" musik

* Schysst ljud (även om det inte är audiofilklass duger det gott för vardagsbehov)

* Bra spellistefunktioner

* Hyggligt utbud

* Snabb respons, nästan ingen väntetid innan låtarna börjar spelas

* Funkar hyggligt i Wine (Linux)

* Valmöjlighet att slippa reklamen

Nackdelarna:

* Stora luckor i utbudet, både breda och smala artister saknas

* Sökfuntionen behöver kompletteras med bläddring på t.ex. årtal, genre etc. (radiofunktionen fyller inte det behovet riktigt)

* Man kan inte spara låtar för off-line lyssning

* Tveksam sortering på sökresultat i vissa fall, t.ex. samlingsskivor kommer före "riktiga" släpp, årtalen är inte efter förstautgåvan etc.

* Stängda protokoll (antar det? hittar ingen bra info)

I dagsläget överväger fördelarna något, men jag tror att det kommer tippa ännu mer åt det hållet. Utbudet kommer med all säkerhet att växa allteftersom fler användare kommer till. Sökfunktioner och sortering är förmodligen enkla att förbättra och en bläddringsfunktion borde inte heller vara svår att få till (förutsatt att materialet taggas lite mer omsorgsfullt, Nat King Cole != Blues). I en utopi skulle jag vilja ha en extremt utförlig databas, där jag kan spåra musiker, kompositörer, producenter etc och komma vidare till annan musik de medverkat på. Här ser jag ett utrymme för att konkurrera med liknande tjänster, den som har bäst och mest lättanvänd databas vinner.

Personligen ser jag inte att jag kommer att betala för tjänsten i dagsläget, men kommer att använda den för att lyssna på sånt jag inte redan känner till och för att byta spellistor, ta med på fester etc. Jag ser det som ett komplement till mitt eget musikarkiv. Det blir också lättare att köpa musik, eftersom jag kan undvika att köpa skivor som består av 1-2 bra låtar och resten utfyllnad. Helst skulle jag vilja se att man kunde köpa musiken i DRM- och förlustfritt format t.ex. flac som komplement. Itunes vill jag inte använda annat än under pistolhot, eftersom det är så inlåst.

Om man öppnar upp protokollen tror jag att tjänsten kommer att växa snabbare än annars, eftersom open source-världen då kommer att hjälpa till med integreringen till plattformar som annars skulle gås förbi. Det kan ju finnas hakar med detta, men man kan ju redan nu spara musiken lokalt om man verkligen vill, det kommer dom inte kunna förhindra med stängda protokoll.

Den största möjligheten med detta ser jag i att man som oberoende artist potentiellt kan nå ut till en extremt stor publik. Ännu har de inte tagit steget verkar det som, men det som hintas på hemsidan verkar lovande.

Sorry för att det blev en mindre uppstats, men det var svårt att komprimera utan att tappa helhetsgreppet. :rolleyes:

Memphis: Har inte haft någon lista som försvunnit, men de har inte laddat ordentligt ibland. Antog att det berodde på att jag kör via wine och/eller att nätkontakten var glitchig just då.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jaha... Nu har skivbolagen gjort sig ett "sårarshle" igen.. När Spotify nu kommer med ett lagligt alternativ till olaglig fildelning av musik så går dom nu in och stoppar det alternativet också..

Kolla mer på http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle501406.ece

Fast å andra sidan börjar Spotify bli ett alterantiv för mindre artister som många här på forumet.

Kolla mer på http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle507956.ece

Mvh /Hego

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

1 miljon användare redan? Intressant! 😄

Skulle vara ännu mer intressant att få se statistik på hur mycket intäkter det gett och framförallt hur mycket de mest spelade artisterna har fått.

Edit, lite hafsig räkning på det: Om premium-användarna betalar 100kr i månaden och man antar att reklamintäckterna för gratisanvändarna ger samma summa så borde intäkterna varje månad bli: 1 000 000x100=

... 100 000 000kr... ? 🙂 Hundra miljoner i månaden borde ju kunna ge ganska mycket åt artisterna.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så skivbolagen gillar denna tjänst på grund av att upphovsrätten inte kränks? Då vill jag bara tala om att mitt bands låtar finns på Spotify. Vi har aldrig haft skivkontrakt och många av våra låtar har inte ens släppts för publik nedladdning utan endast gått att köpa på skiva av oss personligen. Intressangt.

Inte för att jag klagar, man får väl fler lyssnare på detta sätt vilket ju är bra, men det vore kul med en förklaring! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så skivbolagen gillar denna tjänst på grund av att upphovsrätten inte kränks? Då vill jag bara tala om att mitt bands låtar finns på Spotify. Vi har aldrig haft skivkontrakt och många av våra låtar har inte ens släppts för publik nedladdning utan endast gått att köpa på skiva av oss personligen. Intressangt.

Inte för att jag klagar, man får väl fler lyssnare på detta sätt vilket ju är bra, men det vore kul med en förklaring! 🙂

Hmm. Undrar hur det gick till ja.

Vad heter ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så skivbolagen gillar denna tjänst på grund av att upphovsrätten inte kränks? Då vill jag bara tala om att mitt bands låtar finns på Spotify. Vi har aldrig haft skivkontrakt och många av våra låtar har inte ens släppts för publik nedladdning utan endast gått att köpa på skiva av oss personligen. Intressangt.

Inte för att jag klagar, man får väl fler lyssnare på detta sätt vilket ju är bra, men det vore kul med en förklaring! 😉

Men det är väl bara att höra av sig till Spotify och fråga hur det kommer sig att er musik finns där då?

Edit: Dock kunde inte jag hitta något band/artist som heter "Game over" på Spotify.?

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick e-brev från spotify: "spotify security notice"

Är rätt dålig på att läsa efter öl å fatta innebörden, men mamma varnar jämt att inte klicka på länkar i e-post 😄

Har ni fått det?

Kan man skita i det?

Sprängs datorn om trycker "yes"?

Vad händer om man ignorerar eller bara fortsätter vara?

Kommer det bli kallare än -30 mer den här säsongen?

Hur många låtar ryms på internet?

😱

Klurighet: Minst två av frågorna är OT...gissa 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Även om jag själv använder Spotify väldigt sparsamt, så är detta ganska intressant:

Fyra svenska IT-under får världen att häpna

Den skållheta musiktjänsten på internet, Spotify, växer så det knakar i Sverige och utlandet. "Piratparadiset Sverige är på väg att bli nummer ett även i den lagliga digitala musikvärlden", skriver Dagens Industri som kartlagt det nya svenska musikundret.

IT Tidningen har hittat åtminstone ett tiotal bolag som snart kan få sitt stora genombrott internationellt.

Förutom Spotify märks bland andra Jango som fungerar som en internetradio/jukebox; Klicktracker, som har tagit fram ett nytt sätt att köpa musik på nätet; Inprodicon, som levererar digital musik till webbshoppar samt Popcatcher, som levererar din favoritmusik inspelad från webbradio.

Den starkast lysande stjärnan är kanske Spotify, som fått något av en raketstart sedan lanseringen i höstas. Enligt en artikel i brittiska dagstidningen The Independent nådde en miljon användare i förra veckan. Företaget får 20.000 nya användare om dagen och har nu 250.000 bara i Storbritannien.

Inprodicon har ökat sin omsättning från 12 miljoner kronor 2007 till 30 miljoner ifjol.

"Sverige var tidigt ute i den digitala musikvärlden. Kombinationen av hög teknisk kompetens och väl utbyggd teknisk infrastruktur har lagt en bra grund", säger Klas Brännström, vd på Inprodicon, till DI.

Men som DI konstaterar finns det en rad fallgropar och juridiska hinder på vägen till succé. Det gäller att alltid tänka på rättighetsfrågor och upphovsrätt.

"Jag tror att många underskattar komplexiteten i att hantera rättighetsfrågor med skivbolag och Stim. Ständigt talas det om att musiken är gratis. Ingenting är gratis, det är alltid någon som betalar på ett eller annat sätt", säger Klas Brännström i intervjun.

Länkar:

www.jango.com

www.popcatcher.com

www.spotify.com

www.inprodicon.com

Källa: http://www.dagensps.se/artiklar/2009/03/20...73104/index.xml

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite update angående Spotify för er som inte är med i svängarna. :rolleyes:

Spotify blir även musiksäljare!

-Inom en snar framtid så kommer man kunna ladda ner låtar från Spotify, för användande i mp3-spelaren. Detta har redan börjat testas i England, Frankrike och Spanien. Än så länge så har de ett sammarbete med 7digital där man länkas vidare till dem men Spotify håller på att utveckla en helt egen tjänst till detta. Formatet kommer att vara MP3 i upplösningen 320Kbit/s.

Källor;

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle548007.ece

https://www.spotify.com/blog/

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite update angående Spotify för er som inte är med i svängarna. 🙂

Spotify blir även musiksäljare!

-Inom en snar framtid så kommer man kunna ladda ner låtar från Spotify, för användande i mp3-spelaren. Detta har redan börjat testas i England, Frankrike och Spanien. Än så länge så har de ett sammarbete med 7digital där man länkas vidare till dem men Spotify håller på att utveckla en helt egen tjänst till detta. Formatet kommer att vara MP3 i upplösningen 320Kbit/s.

Källor;

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle548007.ece

https://www.spotify.com/blog/

Självklart 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tycker är bra med just streaming-idén är att artisten jag lyssnar på får ersättning varje gång jag lyssnar på dem. För längesedan köpte jag alla skivor av mitt idolband och lyssnade på varje skiva typ hur många gånger som helst men de fick bara ersättning för den gången jag köpte skivorna, aldrig mer. (Förutsatt att jag inte gått på koncerter och köpt T-shirtar då) Men nu så får de inkomst varje gång jag lyssnar på dem. Smart ju. 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vägrar googla! (ibland)

Was ist skrobbling?

Was ist skrobblingsbuggen?

Skrobbling är att information skickas till last fm så att den registrerar vilka låtar man lyssnar på. Buggen gjorde att det inte alltid funkade utan efter en stund lade sig alla låtar i cachen (och stannade där). Problemet beskrivet här: länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...