Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
Men vad gör du om din ISP har breakdown i en dag? Ingen musik. Eller om du tar laptopen (om man har en sån) till sin stuga i skogen?

Jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra. Om mitt internet är nere så funkar inte min telefon, då får jag prata i mobilen. Funkar utan problem en dag eller två.

Och skivor o mp3-or så det utan vidare räcker för en månad utan internet har jag liksom hemma, spotify eller inte. En låda CD-skivor kan jag ta med till stugan (där jag helst slipper internet, men det är ju jag).

100 spänn i månaden är vad en halv CD-skiva kostar. Jo jag gillar Spotify mer å mer.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sommarstugan tar jag aldrig med mig datorn! Där ska man ju koppla av och lyssna på pappas gamla LP-skivor. Förflytta sig tillbaka till en annan tid.

Nåväl, suget efter Spotify-invites verkar fortsatt vara mycket stort. Nu senast är det ju Aftonbladet som lottar ut 1000 invites via sin Rockbjörnen-omröstning. Många vill in och vad jag har sett på Spotifys supportforum, på twitter och i bloggar är det försvinnande få som har varit negativa efter att ha testat. Nästan alla är lyriska. Än så länge är tjänsten en succé, men givetvis återstår mycket innan projektet är i hamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

För dåligt för att betala för, för jobbigt att lyssna gratis på. Som den kommersiella radion ungefär, så Spotify kommer med all säkerhet vara gigantiskt om två år. Kom ihåg var ni läste det först.

Hur fan kan det vara för jobbigt för att lyssna gratis på? Om du tycker det är JOBBIGT så måste du ha det ohyggligt svårt med precis allt annat du gör. Det är ju nästan ingen reklam alls på Spotify om man jämför med tv och radio.

Vad vi läste först från dig var raka motsatsen till vad du säger nu. Ingen ville ha det sa du ju..? Jag tycker redan att Spotify är det mest revolutionerande inom musikindustrin på jävligt länge. Visst saknas det fortfarande en del grejer men det är för att det är i princip sprillans nytt. Det är en omöjlighet att allt skulle finnas genom att bara knäppa med fingrarna.. Det är dags att sluta klaga och inse att det här är framtiden. Om till och med Darth Vader kunde vändas så borde väl forumets störste surgubbe också kunna. :rolleyes:

nattvaktaren är typ den ende på hela planeten som tycker att Spotify suger!

(Läste om Spotify på VST forumet och alla där hyllar tjänsten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte Spotify har backup?

Orginalfrågan löd

Men vad gör du om din ISP har breakdown i en dag? Ingen musik. Eller om du tar laptopen (om man har en sån) till sin stuga i skogen?

Så hurvida spotify har backup eller inte har ju ingenting med diskussionen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var väldigt negativ till Spotify när jag för första gången hörde talas om det, jag tänkte att det inte kan fungera bra att streama musiken och trodde att man skulle få stå ut med buffringar till och från och att mycket av den musik man ville lyssna på inte fanns. Nu har jag testat det i några veckor och har ändrat mig totalt!

Det är inte många gånger jag har sökt efter låtar eller artister i Spotify utan att hitta det jag har sökt, de få gånger jag har gjort det har det oftast varit så små/okända band eller artister så dom inte säljs i de vanliga skivaffärerna och går lika bra att ladda hem från artistens egen hemsida.

Under förutsättning att dom inte höjer priset väldigt mycket så kommer då jag att stanna kvar på Spotify. De enda nackdelarna är att det inte går att lyssna i mobila enheter eller i något som inte är en dator, t.ex ett XBox. Att fixa så det går att lyssna i mobila enheter kommer nog att ta sin tid med tanke på bandbredden som krävs, men att integrera Spotify i XBox 360 (vars operativsystem bygger på Windows) borde egentligen inte behöva ta så lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fixa så det går att lyssna i mobila enheter kommer nog att ta sin tid med tanke på bandbredden som krävs

Bandbredden är ju inga problem. 3G räcker till gott och väl, och teoretiskt skulle även EDGE räcka (vet inte riktigt vad det håller för bandbredd i praktiken).

Problemet är väl snarare täckningen. Att kunna lyssna på musik obehindrat på tågresan blir inte det lättaste. Och att ta med sig spelaren utomlands är väl inte ens att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har spelat in 3 skivor nu...

UTAN reklam..Och jag betalar inget...

Bra ljud blir det med...

I mp3 format...Så det ligger på mobben...LOOOOOL

Haha, har du inte råd med 99:- i månaden? Looooser!

Närå, men när de får en player för mobila devices så slipper man sitta och spela in i realtid (om man är för snål fär att köpa det på Itunes eller liknande)

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandbredden är ju inga problem. 3G räcker till gott och väl, och teoretiskt skulle även EDGE räcka (vet inte riktigt vad det håller för bandbredd i praktiken).

Problemet är väl snarare täckningen. Att kunna lyssna på musik obehindrat på tågresan blir inte det lättaste. Och att ta med sig spelaren utomlands är väl inte ens att tänka på.

Ja, det var precis det jag menade men jag skrev lite luddigt. Utan täckning - ingen bandbredd alls! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har spelat in 3 skivor nu...

UTAN reklam..Och jag betalar inget...

Bra ljud blir det med...

I mp3 format...Så det ligger på mobben...LOOOOOL

Du vet att du bryter mot användaravtalet med Spotify när du gör så va?

"For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

1. copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;"

http://www.spotify.com/en/legal/end-user-agreement/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat i några dagar nu och jag är inte direkt jätteimpad. Visst det funkar bra, men utbudet är ju inte direkt super. Sammantaget gillar jag Last.fm bättre, men eftersom Spotify har lite mer av de stora artisterna medans Last.fm har mycket indie/demo så kompletterar de varandra bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har spelat in 3 skivor nu...

UTAN reklam..Och jag betalar inget...

Bra ljud blir det med...

I mp3 format...Så det ligger på mobben...LOOOOOL

Du vet att du bryter mot användaravtalet med Spotify när du gör så va?

...men du vet väl också att det är oundvikligt att folk kommer att göra så - och sedan lägga ut det rippade för fildelning, i vanlig ordning... 😛

De som är vana att piratkopiera fortsätter göra det så länge det är möjligt, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men du vet väl också att det är oundvikligt att folk kommer att göra så - och sedan lägga ut det rippade för fildelning, i vanlig ordning... 😛

De som är vana att piratkopiera fortsätter göra det så länge det är möjligt, helt enkelt.

Jo, fast jag undrar fortfarande varför man skulle göra sig besvär att rippa från Spotify, när man kan ladda ner en färdigrippad skiva från något fildelningsnätverk. Båda handlingarna är ju minst lika olagliga/omoraliska.

Men det är klart, rippar man från spotify för eget bruk så ska det mycket till för att någon skulle kunna sätta dit en för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men du vet väl också att det är oundvikligt att folk kommer att göra så - och sedan lägga ut det rippade för fildelning, i vanlig ordning... 😛

De som är vana att piratkopiera fortsätter göra det så länge det är möjligt, helt enkelt.

Kommer dom?

Jag är inte så säker på det, jag tror att många kan sluta fildela när dom ser att det finns en tjänst som är nästintill lika bra som The Pirate Bay och som inte kostar många kronor varje månad eller rentav är gratis om dom bara står ut med reklamen.

Sedan tror jag inte att många orkar rippa musiken från Spotify. Tänk på att man måste rippa den i realtid, 10 timmar musik tar 10 timmar att rippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har spelat in 3 skivor nu...

UTAN reklam..Och jag betalar inget...

Bra ljud blir det med...

I mp3 format...Så det ligger på mobben...LOOOOOL

Du vet att du bryter mot användaravtalet med Spotify när du gör så va?

...men du vet väl också att det är oundvikligt att folk kommer att göra så - och sedan lägga ut det rippade för fildelning, i vanlig ordning... 😛

De som är vana att piratkopiera fortsätter göra det så länge det är möjligt, helt enkelt.

Exakt min poäng...

Sen menar jag oxå: Det går inte att hinda folk som går mot röd gubbe

såvida du inte hänger personen i hasorna...

PS: 99:- i månaden för den tjänsten är inte mycket..Men är man familjeförsörjare

så blir det MÅNGA 99kronors tjänster som i tid blir 1000tals kronor. Och DET

har jag inte råd med...Och välja bort nått går IKKE.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo folks!

Nu har jag läst igenom samtliga inlägg i denna tråd. Puh 😱 För egen del har jag testat Spotify i ett par veckor nu och tycker definitivt att det har potiential. Ser mängder av möjliga användningsområden för framtiden, om man tex gör mer avancerade sökningar, kan korsköra varandras låtlistor för att hitta musik man kanske gillar etc. Funktionen med officiella låtlistor, resp att kunna lägga till musik till varandras listor är ju fantastisk. 99 kronor för en månads abonnemang känns vettigt tycker jag. "En halv CD-skiva", som Vallhagen sade.

Anta följande:

  • Spotify blir en succé
  • Upphovsmän och artister till de låtar som faktiskt spelas får betalt, istället för de som ingår i de schabloner som ofta annars används (vilket ger pengar till B&B samt Per Gessle...)

Vore inte det en bra grej? 😄

Något som diskuterats en del är detta med deras löner. Blir tvungen att kommentera: 😎

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Mjae, 33000 i månadslön kan väl inte anses vara så anmärkningsvärt mycket? Och något lönelyft 2007 är det ju inte heller. De startade i augusti 2006, så man får räkna med fem månader istället för tolv. Då blir det faktiskt en lönesänkning. Men även om de skulle haft riktigt höga löner så hade det väl egentligen inte varit så konstigt om man nu dragit in riskkapital och vill få duktigt folk att jobba för en?

Tillslut inbjuder jag er alla till att lägga till er favoritmusik till min externa spotifylista:

http://open.spotify.com/user/thomasj/playl...tR8uoViGZ8qb3Z8

Link to comment
Dela på andra sajter

"33000 i månadslön kan väl inte anses vara så anmärkningsvärt mycket?"

Det är det kanske inte men snittlönen för män i Sverige är 27000, för kvinnor ca 22000 så det är inte dåligt betalt heller. Ocg jag suktar fortfarande efter en inbjudan om någon känner sig vänligt inställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.va.se/nyheter/2008/12/03/nomine...-8-innovations/

Snart är det väl bara Claes o Nattvaktaren som inte gillar Spotify 🙂

Det var förresten en super recension på Di.se häromdagen där Spotify hyllades!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Spotify.

Hittade inte en enda låt jag sökte efter, men är säkert jättekul om man gillar Brittan. Tummen ner med andra ord.

Gnällspik! Jag gillar inte Brittan, men har hittat massvis med mer eller mindra obskyra artister. Exempelvis lades det nyligen in några album med den alltid intressante Michael Brook. Berätta gärna vilka låtar du sökte efter så att det går att bilda sig en uppfattning om hur pass relevanta just dina sökningar är i förhållande till utbudets totala kvalitet.

Just idag finns det ca 2 miljoner låtar i Spotifys bibliotek, men man har rättigheterna till mer än 4 miljoner låtar. Det vi ser idag är alltså bara början på något helt fantastiskt.

Källa: http://www.e24.se/branscher/internetteknik...ikel_907683.e24

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu?? För oss som inte hittar det vi söker är det ju absolut relevant!!

Kan bara ta ett exempel: Det finns bara med 2 st skivor av Front 242, ett av de viktigaste synthbanden i historien, som varit med och influerat otaliga artister inom elektronisk musik, bland andra Prodigy...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser oxå vissa avgrundshål på en del artister. Nämnde det väl i en tidigare post. Dessutom VET jag titlar som liksom försvunnit från Spotify, märkligt. T.ex senaste albumet med Europe.

Två (kanske små-)saker till på minussidan:

Albumkronologin är konstig, gamla plattor (säg 70-80-tal) listas (oftast??) efter nyutgivningsår på CD. Låt gå för det, men ge mig åtminstone originalutgåvans släpp-år inom parentes. Jag lovar att Judas Priests Killing Machine släpptes rätt långt tidigare än 1998 😄

Jag vill inte ha en massa samlingsplattor listade när jag ber om en artist heller. Och jag vill definitivt inte ha dem listade ovanför artistens originalskivor. Tre olika "greatest hits" från diverse obskyra skivbolag, sen ett par originalskivor, och sedan ett par "absolute..." med 14 olika artister... njae. Ge mig en knapp med "mer av artisten" där sånt hamnar, om det ska vara med överhuvudtaget.

***

Annars är jag fortfarande Spotify-glad. ☺️

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu?? För oss som inte hittar det vi söker är det ju absolut relevant!!

Kan bara ta ett exempel: Det finns bara med 2 st skivor av Front 242, ett av de viktigaste synthbanden i historien, som varit med och influerat otaliga artister inom elektronisk musik, bland andra Prodigy...

Aha. Båda dessa ser dessutom ut att vara inlagda nyligen. För någon vecka fanns det antagligen noll skivor med Front 242 och nu finns det två. Det går åt rätt håll.

I förra veckan började det fyllas på med hårdrock från Nuclear Blast och det gladde säkert en hel del fans.

Tänk på att man fortfarande är i Beta och har 2 miljoner låtar att lägga in. Det kommer att ta lite tid innan allt finns där. Och i vissa fall kommer det, beroende på (uteblivna) rättigheter, kanske aldrig bli helt komplett.

Bakåtsträvare som The Beatles, Led Zeppelin, Metallica, Pink Floyd och AC/DC kommer vi nog knappast få se på länge då dessa artister för tillfället verkar motarbeta allt digitalt. (De vill alltså inte finnas med i Spotifys bibliotek.)

Håller dock med Vallhagen om att det är lite si och så med sortering av album och dylikt, men detta har påpekats på supportforumet och Spotify verkar vara medvetna om problemet. Det kommer säkert åtgärdas så småningom och detsamma gäller tilltäppningen av de "avgrundshål" som finns just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg till mig till de som inte tänder på Spotify. Jag har använt det sen det kom.

Jag gillar inte/förstår överhuvudtaget vitsen med att abonnera på musik, förvisso har jag inte/kommer inte att behöva betala i o m att jag blev inbjuden.

Om jag vill ha streamad music så finns det så troligt mkt t.ex via iTunes stationerna, eller t.ex SR Världen för det jag inte hade en aning om att jag gillade.

Spotify känns mer som en streamad slimmad Megastore. Inte fel med det, det är bara inte mitt stuk. Sedan så vill jag ta med mig musiken; i bilen, på tåget, ut på landet, i båten, nere i gruvan, uppe på berget och då går Spotify bort.

Men ett jävla bra funktionellt gränsnitt, snygg upplägg (ja, jag gillar grått!), kul att byta playlists med varann (det om något blir Spotify's "grej"), ok ljud, snabb dataström, och inte så störande reklam (men ack så trist är den . . .). Frågan är hur den kommer att fungera när den "breda" massan kommer till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur den kommer att fungera när den "breda" massan kommer till.

Jo jag har också funderat på det. Märker redan nu att det börjar bli lite problem långa responstider och ombuffringar ibland.

Men å andra sidan så gör man ju både sigsjälv, bredbandsleverantören och spotify en tjänst om man ökar spotifyklientens cache rejält. Lägger man den på 40GB så borde det mesta man lyssnar ofta på redan ligga i cachen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...