Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Kanske vet inte ens dom här skivbolagen och artisterna om att materialet fanns tillgängligt tidigare?

Anledningen till att all "olaglig" musik togs bort är ju inte att Spotify sökt avtal och fått nobben, som du tycks tro - dom tog bara bort rubbet så snart tjänsten hade genererat tillräckligt mycket intresse, delvis då på grund av det enorma utbudet, som ju idag är reducerat till åhlénsnivå.

Hahahahaha, du hoppas du Nattvaktarn 😏

Det är så skumt att vissa saker passerar obemärkt av klagokören.

Det försvinner 5000 låtar (eller vad det var) och det har tillkommit över 55.000 enbart vid senaste blogginlägget på Spotify.com

Så utbudet är större nu.

Märkligt! Att man kan hoppas så mycket på att något skall gå i stöpet 🙂

Jag tror du får äta upp din titel på denna tråd hur lite du än vill Mr. 🙂

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med tanke på att streaming är framtiden med mera med mera är det ju lite lustigt att Spotify nu ska börja sälja nedladdningar. Tror de inte på sin egen affärsmodell?

Jodå, detta var med i affärsidén från början. Inget nytt! När det var beta så kunde man köpa vissa låtar.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev mäkta imponerad över kvaliteten på musiken också, nästan som att du satt in en skiva och lyssnar. Grym kvalite, slipper man sitta på youtube o lyssna om du nu inte har låten i fråga, 2 tummar upp till Spotífy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev mäkta imponerad över kvaliteten på musiken också, nästan som att du satt in en skiva och lyssnar. Grym kvalite, slipper man sitta på youtube o lyssna om du nu inte har låten i fråga, 2 tummar upp till Spotífy!

Japp låter kanon. Och det är för att dom inte kör mp3 när de streamar, utan det är Ogg Vorbis. Betydligt bättre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vet inte ens dom här skivbolagen och artisterna om att materialet fanns tillgängligt tidigare?

Anledningen till att all "olaglig" musik togs bort är ju inte att Spotify sökt avtal och fått nobben, som du tycks tro - dom tog bara bort rubbet så snart tjänsten hade genererat tillräckligt mycket intresse, delvis då på grund av det enorma utbudet, som ju idag är reducerat till åhlénsnivå.

Åhlensnivå? Ja, då måste jag genast gå dit!!!

Skämtåsido, på sistone har Spotify breddat utbudet rejält, framför allt med amerikansk musik. Troligtvis betydligt bättre än i december (även om en del av det som försvann då fortfarande saknas).

Hittade t.ex: http://open.spotify.com/album/4jrPUzXGNlMLJMUS0X1VZV, vilken var svår att ens hitta i Sverige tidigare. (Jag köpte mitt ex som import på Rough Trade i London.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhlensnivå? Ja, då måste jag genast gå dit!!!

Skämtåsido, på sistone har Spotify breddat utbudet rejält, framför allt med amerikansk musik. Troligtvis betydligt bättre än i december (även om en del av det som försvann då fortfarande saknas).

Hittade t.ex: http://open.spotify.com/album/4jrPUzXGNlMLJMUS0X1VZV, vilken var svår att ens hitta i Sverige tidigare. (Jag köpte mitt ex som import på Rough Trade i London.)

Håller med, utbudet ökar hela tiden och att kalla det för åhlensnivå är ju ganska märkligt.

För ett par månader sedan fanns exempelvis inte en enda låt med pavement, vilket det finns hyfsat gott om nu. Fast det kanske är typisk åhlensmusik, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gôtt! 😛

Skämtåsido, på sistone har Spotify breddat utbudet rejält, framför allt med amerikansk musik. Troligtvis betydligt bättre än i december (även om en del av det som försvann då fortfarande saknas).

Man får ju anta att det utvidgas hela tiden. Men jag saknar fortfarande en hel del:

Daniel Lanois

Frank Zappa

Broken Social Scene

tidigare Bob Hund (bara nya plattan ligger uppe)

Det mesta av Steve Reich

Det mesta av Aphex Twin

Band of horses

Link to comment
Dela på andra sajter

på grund av det enorma utbudet, som ju idag är reducerat till åhlénsnivå.

Di adderar runt 10.000 låtar om dagen. Den kombinerade låtkatalogen för de skivbolag som de hittills har skrivit avtal med består av närmare tio miljoner låtar!

Enligt Daniel Ek rörde det sig om 40.000–50.000 låtar som plockades bort. ”I Sverige tvingades vi till exempel ta bort Robyn, men i Storbritannien, där hon ges ut av EMI, finns alla hennes skivor att tillgå. På samma sätt är britterna sura över att vi nästan inte har något med Oasis, men i Sverige finns nästan allt av Oasis tillgängligt.”

/Kruger with da Luger

Link to comment
Dela på andra sajter

Di adderar runt 10.000 låtar om dagen. Den kombinerade låtkatalogen för de skivbolag som de hittills har skrivit avtal med består av närmare tio miljoner låtar!

Enligt Daniel Ek rörde det sig om 40.000–50.000 låtar som plockades bort.

Rent statistiskt är det alltså bara en halv procent av det totala utbudet som plockats bort.

Konstigt att så mycket av det bortplockade materialet sammanfaller med vad jag söker på. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som ehhh "artist" jobbar för att mitt material ska komma till så många lyssnare

som möjligt. Spotify hade varit guld för mig...

det som är tråkigt med spotify är ju att det inte är öppet än för osignade artister

den diskussionen borde du ta med dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tillkommer säkert låtar dagligen, och spotify är fortfarande en duglig tjänst. Men i min värld så har det blivit sämre. Det som från början kändes som barnsjukdomar (korrekturmissar i mängder och missade plattor, jag gnisslade om det ett gäng inlägg bakåt) har inte åtgärdats och fler av "mina" artister har försvunnit. Nu har Accept "balls to the wall" försvunnit helt o hållet. Förra veckan fanns den som både "balls to the wall" och "balls to the walls [sic]". Näst sista låten på "Breaker" heter inte "Breaking Up Away [sic]" utan "Breaking Up Again" och ligger inte ens näst sist utan som låt 4 egentligen. osv osv osv osv osv osv osv

Jag har slutat betala, jag gjorde det ett par månader men när de självklara förbättringarna uteblir så skiter jag i det. Det kan inte vara svårt, spotifygänget, att projektanställa 20 kalenderbitande diskofiler som "kan allt" (såna finns), som får korrekturfixa 4000 artister var till att börja med. Jag har lagt av som språkpolis, men nån jävla ordning får det fan fan vara fan. Kvalitetsförfall.

Åhlens var ordet. Humor eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sant att Medarbetarna inte sökte tillstånd innan är det Naturligtvis snorigt

gjort av dom...Och OLAGLIGT...en snedtolkad fildelning?!? Eller?

Men det är trots allt Skivbolag och artister som i slutändan måste godkänna

hanteringen av deras material...ELLER...Om de då inte godkänner den tjänst

som SPOTIFY och dess "hantering" pga diverse anledningar, måste man ju börja

undra...

Jo, nog är det sant alltid. Jag vet många exempel på artister som var med på Spotify i början, utan "tillstånd", som nu försvunnit (bland annat vi).

Och Spotify har nog rejält fullt upp med att lägga till nya artister. Vårt bolag fick klartecken att skicka in sin katalog i februari, och hittills har bara en handfull skivor kommit upp. Så mycket är säkerligen på gång upp, men med tanke på hur mycket som saknas så går det inte direkt fort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju fler konstiga exempel, testa att söka på t.ex. Paola och Teddybears (alltså inte "Teddybears STHLM"). Lite lätt förvirrande sökresultat där. De måste ju ha någon mekanism som skiljer olika artister med samma eller liknande namn. Nu borde ju pengarna ha börjat rulla in så att de kan lägga lite resurser på sånt här.

Det känns förresten som att de mörkat lite med antalet låtar som tagits bort. Det är ju svårt att få en överblick som användare, så de kan ju frisera siffrorna lite utan att man märker nåt/kan motbevisa det.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns förresten som att de mörkat lite med antalet låtar som tagits bort. Det är ju svårt att få en överblick som användare, så de kan ju frisera siffrorna lite utan att man märker nåt/kan motbevisa det.

/Andreas

Jo du verkar ju vara seriös 😆😱

/Nyfriserade Kruger

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du verkar ju vara seriös 🙂😉

/Nyfriserade Kruger

Nu kanske jag missat nåt uppenbart, men vadå? Vore det konstigt om dom mörkar det faktiska antalet borttagna låtar för att rädda ansiktet? Sånt håller ju företag på med jämt, det är halvsanningar hit och nödlögner dit för att tjäna några extra spänn.

Kan man se det totala antalet låtar på spotify nånstans, så att det går att jämföra före och efter? Eller menar du bara att dom självklart har gjort så? Jag kanske är för dum för att fatta, men din innehållsrika kommentar ger ju visst tolkningsutrymme 😉.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag missat nåt uppenbart, men vadå? Vore det konstigt om dom mörkar det faktiska antalet borttagna låtar för att rädda ansiktet? Sånt håller ju företag på med jämt, det är halvsanningar hit och nödlögner dit för att tjäna några extra spänn.

Kan man se det totala antalet låtar på spotify nånstans, så att det går att jämföra före och efter? Eller menar du bara att dom självklart har gjort så? Jag kanske är för dum för att fatta, men din innehållsrika kommentar ger ju visst tolkningsutrymme 😉.

/Andreas

Eftersom det tillkommer 10 000 låtar om dagen så blir det lite svårt att räkna ut hur många det var innan efter osv..

Spotify är ett miljardföretag med ägare från tidigare miljardsuccér så tror inte de skiter ut sig med att mörka hur många låtar som tagits bort!

/Kruger med fler hjärnceller än tre

Link to comment
Dela på andra sajter

Kruger: Men om de nu var så himla seriösa skulle de väl heller aldrig lagt upp låtar de inte hade rättigheter till? Att det skulle vara pga tekniska svårigheter att begränsa i olika länder tar jag som ett svepsskäl, hade dom velat tillräckligt gärna hade dom kunnat göra det. Det hade tagit lite mer tid och förmodligen inte blivit en lika bra lansering eftersom utbudet hade blivit mer stympat i början.

Jag tror dom tog en kalkylerad risk för att få hjulen att snurra (och lyckades bra får man väl säja). Men det är rätt meningslösa spekulationer från båda håll här tror jag... Vi kan väl lämna det där.

Mycket positivt är ju att utbudet växer, men många av tungviktarna saknas fortfarande, t.ex. Beatles, Zeppelin, Metallica, AC/DC mfl. Är det bara en tidsfråga eller vad tror ni? Hoppas dom tar sitt förnuft tillfånga, de lär ju inte tjäna mer pengar på att stå utanför.

Såg förresten att de fått upp lite riktiga släpp för t.ex. Hendrix, Sly & the family Stone, Temptations, Black Sabbath mfl mfl (har inte kollat på ett bra tag skall erkännas). Nu börjar det likna nåt! Så snart jag får lite deg blir det nog ett betalabb. Undras om det funkar i Australien tro... Får kolla upp det.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Jag fick rätt, det Spotify jag skrev om i oktober är snart borta. Som en ren streamingtjänst funkade det inte.

Eftersom betalande kunder och annonsörer inte strömmat till i den takt man hoppats kommer Spotify mycket snart att tillhandahålla offline content, det vill säga material för nedladdning. Sånt som folk vill ha, ni vet.

///redigerat av moderator///

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick rätt, det Spotify jag skrev om i oktober är snart borta. Som en ren streamingtjänst funkade det inte.

Eftersom betalande kunder och annonsörer inte strömmat till i den takt man hoppats kommer Spotify mycket snart att tillhandahålla offline content, det vill säga material för nedladdning. Sånt som folk vill ha, ni vet.

///redigerat av moderator///

Artigt skrivet. 😆

Vet du om de kommer att sluta streama musik? Det vore väldigt tråkigt.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...