Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Jag bara tolkar den information som finns tillgänglig - och den ser inte så lovande ut så här långt, men man får se hur det utvecklar sig - om det utvecklar sig... 🙂

Fast det är ju inte så konstigt att det inte ser bra ut med tanke på att de bara produktuvecklat hittills.

Ser jag på mitt eget företag så har jag gått back runt 450 000kr hittills detta året, inte många kronor har rullat in eftersom jag nästan enbart produktutvecklat. Så det ser ju inte lovande ut 😆

Jag vet inte hur mycket Spotify måste sälja för att gå runt. Man får väl hoppas att de inte har brassat på med onödiga fasta utgifter utan klarar att hålla sig flytande ett tag. Produkten i nuläget är ju ingen solklar hit, men om den utvecklas i rätt riktning så kan den mycket väl bli det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De måste nog locka väldigt mycket folk att betala, med tanke på dessa siffror: http://www.allabolag.se/5567037485/bokslut .

Vinstmarginal 2007 på -807500% ser inte direkt lysande ut... 🙂

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Nääää. Du kan ju inte lasta Spotify för hur deras utvecklingsår ser ut på pappret.

45.000 i månadslön låter som en helt vanlig tjänstemannalön. Eller vad menar du Claes?

Skall du redan lasta företaget för deras negativa siffror och påstå att det är ytterligare ett luftslott så måste du väl jämföra med annat riskkapitalprojekt i samma storlek där man presenterat bättre siffror än Spotify. Har du något exempel på det?

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😆 Avundsjuk? Du har verkligen lustiga kommentarer ibland... 😛

Jag bara tolkar den information som finns tillgänglig - och den ser inte så lovande ut så här långt, men man får se hur det utvecklar sig - om det utvecklar sig... 😉

Att personen bakom företaget har ett annat koncept som är framgångsrikt, innebär däremot inte automatiskt att allt han rör blir till guld - något som alltför många ofta verkar tro i den orealistiska finansvärlden... 🙂

Med tanke på att Tradedoubler och Spotify har en del likheter och möjligheter (vad gäller samarbetspartneravtal, networking provisionsdealar o.s.v) så är det ingen högoddsare att även Spotify blir en succe ekonomiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De måste nog locka väldigt mycket folk att betala, med tanke på dessa siffror: http://www.allabolag.se/5567037485/bokslut .

Vinstmarginal 2007 på -807500% ser inte direkt lysande ut... 🙂

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Nääää. Du kan ju inte lasta Spotify för hur deras utvecklingsår ser ut på pappret.

45.000 i månadslön låter som en helt vanlig tjänstemannalön. Eller vad menar du Claes?

Skall du redan lasta företaget för deras negativa siffror och påstå att det är ytterligare ett luftslott så måste du väl jämföra med annat riskkapitalprojekt i samma storlek där man presenterat bättre siffror än Spotify. Har du något exempel på det?

/Pär

Inga sådana exempel att länka till - men visst ser det väl lite märkligt ut när de höjer sina fasta kostnader (lönerna) så dramatiskt innan man ens har börjat dra in en enda krona...?

Nåja - det återstår att se hur det går. Det är bara att hålla tummarna för deras och finansiärernas skull, att de inte har tagit sig vatten över huvudet. Själv bryr jag mig egentligen inte, eftersom konceptet är helt ointressant för mig - och de får förlora hur många miljoner de vill så länge det inte drabbar mig - men jag tyckte att det såg märkligt ut med siffrorna och tycker att det kan vara på sin plats att undra lite över det hela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

För få bärbara enheter använder sig av tekniken. Fördelen är att med streaming behöver man inte 100 GB i minne, allt som krävs är en snabb och stabil anslutning som fungerar överallt. Där är vi inte riktigt än, men i framtiden förstår jag inte varför jag ska mitt bibliotek låst vid enstaka fysiska enheter.

100 GB "betald" musik är väldigt mycket pengar så tror inte du behöver oroa dig för din HDD. Själv så tror jag inte det minsta på streamade tjänster, gick ju inte så bra för pandora ex. och youtube kan ni inte göra en jämförelse med då det inte är en musiktjänst, står tom. bestämt i licensavtalet när man reggar. att all uppladdning av musik som ej är ens egen är ett brott mot upphovsrättslagen. Sen varför inga artister orka bry sig det är en annan sak.

Själv har jag windows media-center här hemma i en liten hemma-moddad version, så jag streamar redan lagrad musik mellan stereo, xbox 360, mp3. osv. Har haft det så i något år. Tror mer på det. Vill inte betala för något som jag inte får ha hand om fysiskt lr. lagra för egen användning.

/Leo

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell... Ibland undrar jag om du är ett troll. Det eller så är du så inne på pengar och personlig vinst själv så att du inte kan fatta att folk inte tänker likadant som du...

Link to comment
Dela på andra sajter

De måste nog locka väldigt mycket folk att betala, med tanke på dessa siffror: http://www.allabolag.se/5567037485/bokslut .

Vinstmarginal 2007 på -807500% ser inte direkt lysande ut... 😳

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Oj, det är hiskeliga summor. 😆 Svårt för mig som fattig student att fatta hur det håller. XD

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju inte så konstigt att det inte ser bra ut med tanke på att de bara produktuvecklat hittills.

Ser jag på mitt eget företag så har jag gått back runt 450 000kr hittills detta året, inte många kronor har rullat in eftersom jag nästan enbart produktutvecklat. Så det ser ju inte lovande ut 😳

Jag vet inte hur mycket Spotify måste sälja för att gå runt. Man får väl hoppas att de inte har brassat på med onödiga fasta utgifter utan klarar att hålla sig flytande ett tag. Produkten i nuläget är ju ingen solklar hit, men om den utvecklas i rätt riktning så kan den mycket väl bli det.

Oj, vad har du för företag? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs basetat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de n har yligendragit in över 100 miljoner i investerat kapital, inte dåligt med tanke på att det råder lågkonjuktur...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs basetat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de n har yligendragit in över 100 miljoner i investerat kapital, inte dåligt med tanke på att det råder lågkonjuktur...

Som jag såg det så konstaterade han bara faktum att det är mycket pengar i omsättning och att om de ska tjäna på det så måste ett redigt antal betala. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs basetat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de redan har dragit in över 100 miljoner i kapital...

100 miljoner i riskkapital innebär inte att de har lönsamhet eller att tjänsten automatiskt kommer att bli en hit - utan det innebär bara att några finansiärer har kunnat lockas att offra en del av sina pengar, i förhoppning att kunna tjäna ännu mer. Lönsamhet får de inte förrän de har lyckats dra in hela riskkaptialet från betalande kunder och annonsörer - och får in ett överskott. Jag tycker att en löneökning till nästan det dubbla, innan de har dragit in en enda spänn på verksamheten såg riktigt anmärkningsvärt ut. Jag tycker också att det är läge att ifrågasätta dem lite, eftersom man inte får reda på alla fakta om tjänsten förrän efter att man har betalat.

- men som sagt, så rör det mig egentligen inte i ryggen, eftersom tjänsten är ointressant för mig (men det kan ju vara kul att diskutera ändå) - och eftersom det inte är mina pengar så drabbas inte jag när det går åt skogen. 😉 Om det inte går åt skogen, så är det förstås kul för dem och kul för de som gillar tjänsten, men vi får väl se om ett år eller två... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad har du för företag? =)

Inget märkvärdigt, ett litet webutvecklingsföretag. Det är ju inga onormalt höga belopp precis. Ska man ta ut lön och betala arvoden så kostar det ganska mycket pengar. Lyckligtvis har jag inga höga kostnader för lokal och utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs basetat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de redan har dragit in över 100 miljoner i kapital...

100 miljoner i riskkapital innebär inte att de har lönsamhet eller att tjänsten automatiskt kommer att bli en hit - utan det innebär bara att några finansiärer har kunnat lockas att offra en del av sina pengar, i förhoppning att kunna tjäna ännu mer. Lönsamhet får de inte förrän de har lyckats dra in hela riskkaptialet från betalande kunder och annonsörer - och får in ett överskott.

Vet int riktigt var du lärt dig ekonomi men inte alla investerare vill ha igen pengarna direkt många investerar ju mot en del av vinsten eller mot aktier som ger ka-ching vid börsintroduktion.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs basetat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de redan har dragit in över 100 miljoner i kapital...

100 miljoner i riskkapital innebär inte att de har lönsamhet eller att tjänsten automatiskt kommer att bli en hit - utan det innebär bara att några finansiärer har kunnat lockas att offra en del av sina pengar, i förhoppning att kunna tjäna ännu mer. Lönsamhet får de inte förrän de har lyckats dra in hela riskkaptialet från betalande kunder och annonsörer - och får in ett överskott.

Vet int riktigt var du lärt dig ekonomi men inte alla investerare vill ha igen pengarna direkt många investerar ju mot en del av vinsten eller mot aktier som ger ka-ching vid börsintroduktion.......

Blir det AB och tjänsten inte sparkar igång så är det någon annan (exempelvis aktieägarna) som förlorar pengarna. Jag tycker Claes har en god poäng i det han skriver och kan inte annat än att hålla med om att låta riskkapitalet gå till relativt höga löner innan man har en rejäl omsättning känns så där sunt. Därmed inget sagt om verksamhetens bäring... man kan ju hoppas rent allmänt att de lyckas få snurr på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Alltså du är verkligen speciell...

Tack,men i det här fallet så är det ju absurdt att Claes klagar på hur Spotify drivs baserat på deras kostnader innan de ens lanserat tjänsten och faktum är att de redan har dragit in över 100 miljoner i kapital...

100 miljoner i riskkapital innebär inte att de har lönsamhet eller att tjänsten automatiskt kommer att bli en hit - utan det innebär bara att några finansiärer har kunnat lockas att offra en del av sina pengar, i förhoppning att kunna tjäna ännu mer. Lönsamhet får de inte förrän de har lyckats dra in hela riskkaptialet från betalande kunder och annonsörer - och får in ett överskott.

Vet int riktigt var du lärt dig ekonomi men inte alla investerare vill ha igen pengarna direkt många investerar ju mot en del av vinsten eller mot aktier som ger ka-ching vid börsintroduktion.......

Blir det AB och tjänsten inte sparkar igång så är det någon annan (exempelvis aktieägarna) som förlorar pengarna. Jag tycker Claes har en god poäng i det han skriver och kan inte annat än att hålla med om att låta riskkapitalet gå till relativt höga löner innan man har en rejäl omsättning känns så där sunt.

Claes poäng är inget vidare skulle jag säga. Klart riskkapitalet ska gå till löner och utvecklingskostnader teknik m.m det ÄR ju poängen, och de som satsat i Spotify vet ju exakt vad deras pengar gått till. Sen så är ju runt 45000 före skatt ingen osedvanligt hög lön i dagens IT-Sverige. Förövrigt så har ju ena ägaren satsat rejält med eget kapital och han har som sagt koll på Internetbusiness efter att ha startat och drivit Tradedoubler till miljonvinster, så det är inga nybörjare det handlar om här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika envis som alltid, ser jag... 😛

Du ger dig inte förrän alla håller med dig om dina åsikter, alternativt ingen orkar svara längre, när det blir för tråkigt att prata med någon som vägrar se utanför sina skygglappar. Det blir tyvärr så i alla trådar där du svarar, så det är man van vid, även om det är väldigt trist att det aldrig blir någon riktig konversation, utan alltid ställningskrig direkt när du deltar... 🙂

Nåja - du har din åsikt, jag har min åsikt och alla andra i tråden har sina åsikter. Du vet inte hur det kommer att gå och det vet inte jag heller, så vi kan lika gärna lägga ner diskussionen nu och bumpa den om ett år eller två och se hur det verkligen gick när vi har facit i handen...

Misstänker att du - som vanligt - inte kommer att stå ut med att inte få sista ordet, men om du svarar så kan jag bjuda på det... 🙂 För min del är tråden avslutad nu i alla fall, eftersom den är så våldsamt långtråkig och eftersom jag finner den omdiskuterade tjänsten ganska överflödig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Lika envis som alltid, ser jag... 😛

Du ger dig inte förrän alla håller med dig om dina åsikter,

Stämmer ju inte riktigt snarare så är det ju synd att du ofta kommer med så många felaktiga påståenden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..Spotify är nu min officiella favorit...

Det går ju utmärkt att spela in från den...

Så även om man inte kan ladda hem så kan

man ju spela in spåren man vill ha..

Är det inte smidigare att ladda hem färdigrippade skivor isåfall?

Det är ju inte precis som att det är något lagligt alternativ att rippa från Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte smidigare att ladda hem färdigrippade skivor isåfall?

Det är ju inte precis som att det är något lagligt alternativ att rippa från Spotify.

Då slipper du ha skivan om du tröttnar på den, du får massa diskspace över och även om det inte tar så lång tid så får du iaf en nerladdningstid. I spotify skriver man in en text o trycker på play

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slipper du ha skivan om du tröttnar på den, du får massa diskspace över och även om det inte tar så lång tid så får du iaf en nerladdningstid. I spotify skriver man in en text o trycker på play

Du menar att du missat att man kan ta bort filer från hårddisken? 😄

Nu handlade det inte om strömma vs ladda ner, utan om att rippa strömmen vs ladda ner rippad cd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skeptikerna till spotify med bajsenödiga Nattvaktaren i spetsen får tänka om.

Spotify har blivit en råfavorit över ett dygn. Aldrig mer 80 gig osorterade mp3or som ligger på en disk o tar plats.

Så fruktansvärt skönt.

Men vad gör du om din ISP har breakdown i en dag? Ingen musik. Eller om du tar laptopen (om man har en sån) till sin stuga i skogen?

Det är just denna opålitlighet som gör att jag inte föredrar streaming. Just nu tillexempel har mitt internet varit mcket instabilt i två dagar och jag kastas ut då och då vilket ger avbrott i musiken. Min lina är annars en fast stadig bredbandsuppkoppling från skycom med 100 mbit. Tänk då om man skulle börja snacka om mobila bredband? Helt kört.

Det är så billigt med lagringsutrymme nuförtiden. Man kan lätt trycka in 50 000 låtar på 100 gig, och det är lite idag. Till och med externa diskar är billiga och priserna går bara neråt. Ser inga nackdelar med lagrad musik förutom att saker man redan inte har är lättåtkomliga (om de finns) på spotify.

Nån sa att det var smidigt att man bara behövde ta med playlisten på ett usb-minne till festen och sedan tankar man ner spotify och drar igång. Hur är det enklare än att ta över låtarna på usbminnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Skeptikerna till spotify med bajsenödiga Nattvaktaren i spetsen får tänka om.

Spotify har blivit en råfavorit över ett dygn. Aldrig mer 80 gig osorterade mp3or som ligger på en disk o tar plats.

Så fruktansvärt skönt.

Men vad gör du om din ISP har breakdown i en dag? Ingen musik. Eller om du tar laptopen (om man har en sån) till sin stuga i skogen?

Det är just denna opålitlighet som gör att jag inte föredrar streaming. Just nu tillexempel har mitt internet varit mcket instabilt i två dagar och jag kastas ut då och då vilket ger avbrott i musiken. Min lina är annars en fast stadig bredbandsuppkoppling från skycom

Skycom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör du om din ISP har breakdown i en dag? Ingen musik.

Det där är ett ganska dåligt argument. Varför överhuvudtaget göra något på nätet om man har en så defensiv inställning?

Exempelvis:

"Varför läsa en tidning på nätet? Tänk om mitt Internet inte fungerar en dag! Det står jag inte ut med. Alltså läser jag bara papperstidningar."

Omvänt: vad gör du den dag din externa hårddisk med mp3or havererar? Ingen musik.

Jag har Spotify premium och är otroligt nöjd så här långt. Det är underbart skönt att slippa all extra tid som den tidigare nedladdningen förde med sig. Många gånger kunde en nedladdning ta flera timmar (från det att man tänkte tanken att man ville lyssna på något nytt) och när man väl fått ner albumet kunde det vara totalt feltaggat (mer extrajobb). Sedan skulle låtarna sorteras samtidigt som man hela tiden tvingades oroa sig över att behöva köpa nya hårddiskar. (Ja, de blir billigare och billigare, men den tusenlappen lägger hellre på spotify!)

Nu är steget från tanke till lyssning ett fåtal sekunder och det är ganska oslagbart. Jag rekommenderar alla gnällspikar som inte har testat tjänsten att åtminstone göra det först innan ni utdelar era domar. Själv var jag mycket negativ till Spotify innan en kompis bjöd in mig. Nu är jag helomvänd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...