Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Jag kan ju passa på att tacka trådskaparen för att fått mig finna denna tjänst som jag inte hade en aning om.. har värvt 3st jag känner idag som är mäkta imponerande av tjänsten.

Det är ju riktigt schysst dessutom med bilder och biography som man får tillgång till när man går in på en artist också!

För er som inte sett hur det kan se ut så postar jag en bild på hur det kan se ut när man finner något man söker!

2croytz.jpg

Hoppas detta går bra, annars tar jag bort bilden.

Jag saknade skivan "Flame in the flame of the flames" 😕

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Något som jag tycker är bra med just streaming-idén är att artisten jag lyssnar på får ersättning varje gång jag lyssnar på dem. För längesedan köpte jag alla skivor av mitt idolband och lyssnade på varje skiva typ hur många gånger som helst men de fick bara ersättning för den gången jag köpte skivorna, aldrig mer. (Förutsatt att jag inte gått på koncerter och köpt T-shirtar då) Men nu så får de inkomst varje gång jag lyssnar på dem. Smart ju. 😮

Fast frågan är väl hur mycket artisten får för varje lyssning?? Skulle kunna tänka mig att en bra deal för skivförsäljning ger bra mycket mer än vad man får från Spotify...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast frågan är väl hur mycket artisten får för varje lyssning?? Skulle kunna tänka mig att en bra deal för skivförsäljning ger bra mycket mer än vad man får från Spotify...? ☺️

Visst får inte artisten jättemycket för varje lyssning såklart. Men om jag lyssnar mycket.. och många gör det!! , så får dom en del antar jag. 😄 Finns ju som sagt 1 miljon användare ochn det ökar hela tiden. Men svårt att veta hur mycket de flest lyssnade artisterna egentligen får i inkomst av Spotify-lyssningar, jämfört med CD-försäljning och STIM. Lite statistik hade varit intressant, man kanske skulle kontakta dem och fråga efter det..? Men eftersom CD-försäljningen viker så är detta nog en bra lösning. Och nu när de även kommer börja sälja musik så kommer de nog tjäna mer. Folk kommer antagligen fortsätta streama musiken när de sitter vid datorn och lyssna på de köpta Mp3-orna när de är iväg med Mp3-spelaren.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får inte artisten jättemycket för varje lyssning såklart. Men om jag lyssnar mycket.. och många gör det!! , så får dom en del antar jag. 😉 Finns ju som sagt 1 miljon användare ochn det ökar hela tiden.

Uppe i över 1,4 miljoner nu och ökar med 20 000 om dagen i England 😉

/Spotifykungen Kruger

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm... det första inlägget i denna tråd är ju lite konstig just nu känns det som 😉

"som ingen vill ha"

Jag kan garantera att när Spotify blir sålt till tex Apple, Google eller nåt liknande så kan dessa svenska grabbar luta sig tillbaka och mysa.

Det är ju en megasuccé

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm... det första inlägget i denna tråd är ju lite konstig just nu känns det som 😮

"som ingen vill ha"

Jag kan garantera att när Spotify blir sålt till tex Apple, Google eller nåt liknande så kan dessa svenska grabbar luta sig tillbaka och mysa.

Det är ju en megasuccé

Som tyvärr blir sämre och sämre med tanke på skivbolagens

och VISSA artisters snedvridna ideér...

Tvi vale...

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Nej youtube är jättebra på sin grej. Men jag känner ingen som lyssnar på youtube på fest eller i lurarna på bussen, din saftskalle.

Det vi diskuterar är vad skivbolagen -eller åtminstone datanördarna som sålt på dem skiten- påstår är framtidens musiklyssnande, räddningen från piratdöden om man så vill. Det menar jag är helt sinnesrubbat felaktigt och alla erfarenheter på området visar att konsumenter i allmänhet tycker som jag.

Halva den yngre generationen sitter med sina laptops och streamar musik och musikvideos via youtube, ALLRA helst på fest, dock som du säger inte i lurarna. Jag tror också på streaming, det finns ju mycket musik som är kul att lyssna på av ren nostalgi, ofta på fest, inget som man vill spara på direkt, visst finns möjlighet att slänga filer också förstås. Men låt all musik vara gratis att streama vill man sedan även spara filen kostar det en slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tyvärr blir sämre och sämre med tanke på skivbolagens

och VISSA artisters snedvridna ideér...

Tvi vale...

Å andra sidan kommer det en massa ny bra musik för varje dag som går!!!

Du kan inte räkna med att allt kommer fungera perfekt från första dagen. Med tanke på att Spotify inte ens funnits ett halvår är det otroligt bra. Förhoppningsvis kommer bolagen och artisterna som nu krånglar komma med efterhand. Men tanke på att *alla* produkter/branscher haft geografiskt indelade marknader sedan urminnes tider får man väl ge dem lite tid att ställa om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att bolagen och artister stryper tillgången är bra?!?!?

Dom tjafsade inte från början, utan det var när

dom märkte hur populärt detta kommer bli...

"Fan vi kommer inte sälja lika mycket", "Vi får

stoppa den tjänsten, eller åtminstone begränsa den".....

LOL....

Säger fortfarande...Skyll er själva

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Ni tillför inte särskillt mycket till diskussion genom att gnabba på det här viset 🙂 det ÄR helt ok att tycka olika ingen vinner på att försöka övertyga någon om att de är ute och cyklar, för bevisligen sitter ni framför datorn och inte i närheten av någon cykel 🙂 Gör inte denna tråd till någon trist okonstruktiv pajkastning som många andra trådar 🙂 pls

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att bolagen och artister stryper tillgången är bra?!?!?

Dom tjafsade inte från början, utan det var när

dom märkte hur populärt detta kommer bli...

"Fan vi kommer inte sälja lika mycket", "Vi får

stoppa den tjänsten, eller åtminstone begränsa den".....

LOL....

Säger fortfarande...Skyll er själva

var hittar du källan till ditt påstående?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify är fan bra.

Håller med dig. Riktigt bra! Det enda jag känner idag är att utbudet måste bli större, lite tunt idag. Jag använder även Spotify som "lyssna innan köp". Så fort utbudet blir stort kommer jag att skaffa mig premium, en sån här tjänst stöder jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

var hittar du källan till ditt påstående?

Vilket av dom?

Specisera dig...

Att dom stryper tillgången ser du ju när du använder tjänsten...

Artister som jag haft från början går inte att lyssna på nu..

DP: Detta är ett disskusionsforum...Naturligtvis ska alla

vara källkritiska men du går ju nästan över bord med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Artister som jag haft från början går inte att lyssna på nu..

Vet du varför?

För att Spotifymedarbetarna delade ut sina privata mp3-bibliotek, helt utan tillstånd. Först efter klagomål togs material bort men ingen av alla dessa upphovsmän eller rättighetsinnehavare som utnyttjades har fått betalt, trots att Spotify själva förmodligen tjänat massor i annonspengar och abonnemang tack vare dessa verk.

Idag framstår ju utbudet närmast som ett random bensinmacksställ jämfört med hur det var innan man rensade upp.

Och nej, jag har inte ändrat uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket av dom?
Dom tjafsade inte från början, utan det var när

dom märkte hur populärt detta kommer bli...

"Fan vi kommer inte sälja lika mycket", "Vi får

stoppa den tjänsten, eller åtminstone begränsa den".....

är inte det ren spekulation från din sida?

handlar det helt enkelt inte om att spotify inte hade tecknat avtal för hela sitt utbud å i väntan på att man kommer överens med upphovsmännen ifråga så har man själv plockat bort det material man aldrig haft tillstånd att distribuera?

så tolkade jag deras egen utsago iaf

har du hört nåt annat?

och ja, detta är ett diiskussionsforum - inte en ring runt lägerelden där vi berättar amsagor för varann 😛

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att streaming är framtiden med mera med mera är det ju lite lustigt att Spotify nu ska börja sälja nedladdningar. Tror de inte på sin egen affärsmodell?

Jag tror dom letar efter ett sätt att finansiera hela projektet. Reklmaintäkterna kan ju inte vara sådär vansinnigt stora. En spot varje timme typ. Ochså länge det fortsätter att vara så glest kommer åtminstone inte jag skaffa premiumabonnemang (dvs betala för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att streaming är framtiden med mera med mera är det ju lite lustigt att Spotify nu ska börja sälja nedladdningar. Tror de inte på sin egen affärsmodell?

Det finns säkert en del kunder som vill köpa mp3-filer ibland, för att ha de bästa låtarna i mp3-spelaren.

Dessutom är det ett sätt att ta en större bit av hela kakan, samt slå undan benen för konkurrenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att streaming är framtiden med mera med mera är det ju lite lustigt att Spotify nu ska börja sälja nedladdningar. Tror de inte på sin egen affärsmodell?

Det gör dom garanterat. Men jag är rätt säker på att deras affärsstrategi och lång tida planeringen inte bara innefattar streaming. De började smart och fick till sig många användare på kort tid, fick folk att prata om produkten. Samma princip som Facebook gjort, allt började med massor av medial uppmärksamhet, sen poff! Störst i världen. Och Facebook har också skjutit till nya tjänster när de kommit upp i det antal användare de ville ha.

Helt rätt från Spotify, de vill ju tjäna pengar som alla andra. En annan syn på saken är att alla sitter och snikar med gratis varianten vilket ger många användare och kanske på sikt bra reklamintäkter, men jag tror att det är användarna som är deras utgångspunkt. Och ska man behålla människors intresse på sikt bör man också tillhandahålla nya tjänster.

Ungefär som IDG som skjuter in med en ny tidning för att vinna en ny grupp musiknyttjare 'Hemstudio för alla', tror inte dom på sin egen affärsmodell gällande en STUDIO tidning?

Att Spotify börjar sälja musik är för mig en självklarhet, det var bara en tidsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

"Men det gör du, som plockar upp ett halvår gammalt inlägg och argumenterar mot det på exakt samma sätt som 10-12 andra redan gjort i denna tråd?"

Sorry ska vara tyst nästa gång..

Redigerat av Krikelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sant att Medarbetarna inte sökte tillstånd innan är det Naturligtvis snorigt

gjort av dom...Och OLAGLIGT...en snedtolkad fildelning?!? Eller?

Men det är trots allt Skivbolag och artister som i slutändan måste godkänna

hanteringen av deras material...ELLER...Om de då inte godkänner den tjänst

som SPOTIFY och dess "hantering" pga diverse anledningar, måste man ju börja

undra...

Jag som ehhh "artist" jobbar för att mitt material ska komma till så många lyssnare

som möjligt. Spotify hade varit guld för mig...TROTS att jag kanske inte säljer dubbelt

så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är trots allt Skivbolag och artister som i slutändan måste godkänna

hanteringen av deras material...

Kanske vet inte ens dom här skivbolagen och artisterna om att materialet fanns tillgängligt tidigare?

Anledningen till att all "olaglig" musik togs bort är ju inte att Spotify sökt avtal och fått nobben, som du tycks tro - dom tog bara bort rubbet så snart tjänsten hade genererat tillräckligt mycket intresse, delvis då på grund av det enorma utbudet, som ju idag är reducerat till åhlénsnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...