Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Vet inte om jag kan hålla med dig, en kollega har varit med i closed beta testning och han har demat för mig.

Jag vart mäkta imponerad över utbudet och gui:t.

Streaming är framtiden spår jag iallafall.... visst man kan utöka lagringsmedierna på telefonerna och ipod´s mer och mer

men hålla på att synka fram å tillbaka helatiden orkar man inte, jag tror på en centraliserad tjänst just som spotify..

Kan man få klienten till olika platformar/telefoner osv så kommer det bli en given succé..

Det finns en applikation som heter Simplify Media som streamar ditt egna iTunes bibliotek till ex. iPhone den är

grymt smidig måste jag säga, så slipper man just hålla på att synca helatiden..

http://www.simplifymedia.com/

Jag tror på en ljus framtid för streaming..

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror skeptikerna har fel.

Jag har sett testat, och dessutom har jag som upphovsman med musik på tjänsten en vibb av att det kommer funka bra.

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel. Jag försöker "streama" så mycket som möjligt av mina kontorsprogram etc etc.

Dvs man behöver inte tänka på att lagra saker på ett visst ställe utan kan komma åt det vart man vill.

Jag kan helt och hållet fröstå att man vill lagra filer på ett visst ställe, men om du tänker dig Svenne Banan är han kanske inte så intresserad av

filsamlande utan vill just bara lyssna på musik, få tips om ny musik etc.

E

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Nej youtube är jättebra på sin grej. Men jag känner ingen som lyssnar på youtube på fest eller i lurarna på bussen, din saftskalle.

Det vi diskuterar är vad skivbolagen -eller åtminstone datanördarna som sålt på dem skiten- påstår är framtidens musiklyssnande, räddningen från piratdöden om man så vill. Det menar jag är helt sinnesrubbat felaktigt och alla erfarenheter på området visar att konsumenter i allmänhet tycker som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också på spotify. Istället för att alla ska samla ner miljoner mp3or till sin dator och sen sitta och synka över allting till mobiltelefon och liknande blir ju sjukt jobbigt i längden.

Tusen gånger bättre att bara ha tjänsten tillgänglig hela tiden och kunna streama allting. Det krävs inget lagringsutrymme och det krävs inget synkande.

Bara det finns bra musik på spotify så kommer jag använda det tusen gånger hellre än att ladda ner från itunes.

Och ang. att lyssna på youtube på fest? Är ju bästa förfest-knepet att kolla på gamla musikvideor på youtube!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

För få bärbara enheter använder sig av tekniken. Fördelen är att med streaming behöver man inte 100 GB i minne, allt som krävs är en snabb och stabil anslutning som fungerar överallt. Där är vi inte riktigt än, men i framtiden förstår jag inte varför jag ska mitt bibliotek låst vid enstaka fysiska enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

testat beta, med gott resultat. Såg det dock som ett komplement till mitt eget bibilotek. Det fanns stora luckar i utbudet på betaversionen. T.ex. hundra olika bootlegversioner av Depeche mode, men inte alla Led zeppelin album. Typ så kunde det se ut. Vet inte om detta är åtgärdat.

Kommer nog inte använda det i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För få bärbara enheter använder sig av tekniken.

Självklart är det så!

Och att vi skulle omges av wifi spots inom bara ett par år är inte troligt, det finns ju än idag inte ens gmt-täckning i hela landet.

Det finns kort sagt inga användningsområden för Spotify utanför din dator, och där faller hela projektet.

Spotify är 2008 års boo.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Youtube är alltid gratis... 😕 - och usel kvalitet... 😉

På Spotify ska man bli inbjuden för att slippa betala - eller så ska man betala för att bara lyssna - utan att ha kvar det man har betalat för att lyssna på. Om man vill ladda ner en låt så skickas man vidare till en återförsäljare där man kan köpa låten, enligt infon på siten.

Om jag har förstått det rätt, så får upphovsmännen ingen del av intäkterna, utan får nöja sig med att se siten som en reklamkanal som de slipper betala för - och där det kan länkas till försäljning av merchandise (om nu någon mot förmodan skulle vilja köpa T-shirts o dyl...). Man kan fråga sig vart eventuell vinst från tjänsten går - är det till skivbolagen då, eller...? Det ligger i alla fall nära till hands att tro det eftersom de verkar ha varit snabba att haka på...

Jag har också svårt att förstå hur det ska kunna bli något stort med streaming som man betalar för. Det finns ju redan massor av radiokanaler på Nätet, där man inte betalar någonting alls, men ändå kan lyssna på musik i de genre man gillar dygnet runt, året om... Man kan inte välja låtar själv, men det är den enda skillnaden. Det står ingenstans vilken kvalitet det handlar om. Det hade ju varit intressant att veta sådant innan man eventuellt tecknar sig för ett abonnemang...

Personligen vill jag ha ljudfilerna så att jag kan spela upp dem när jag vill (utan att behöva logga in någonstans) och på det media jag vill. Om jag har köpt en låt (kommer aldrig att hända så länge det inte säljs i icke-destruktivt format), så vill jag kunna spela upp den var som helst, kopiera den till CD-skiva att ha i bilen, lyssna på datorn eller i stereoanläggningen - eller MP3-spelare (om jag hade haft en sådan...) eller mobiltelefonen (där man dessutom får betala för datamängden, förutom abonnemanget på tjänsten...).

De hade en undersökning på DN, där det framgår att de som har röstat vill lyssna på skiva i 25% av fallen, nedladdad MP3 i 60% - och lyssna på streamad musik i 12% av fallen. Det är förstås inte någon enormt tillförlitlig undersökning, men ändå en viss indikation...

Tjänsten kanske passar en del, men definitivt inte mig.

Pengarna rullar i alla fall som på IT-bubblans dagar... :rolleyes: : http://www.allabolag.se/5567037485

16000000 i förlust under 2007 med 21 anställda ger en förlust på 760000:- per anställd på ett år. Man undrar lite hur det kan kosta sådana enorma pengar att skapa en streamingtjänst. Det vill till att det blir en j-t populär tjänst om det ska gå ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Nej youtube är jättebra på sin grej. Men jag känner ingen som lyssnar på youtube på fest eller i lurarna på bussen, din saftskalle.

Det vi diskuterar är vad skivbolagen -eller åtminstone datanördarna som sålt på dem skiten- påstår är framtidens musiklyssnande, räddningen från piratdöden om man så vill. Det menar jag är helt sinnesrubbat felaktigt och alla erfarenheter på området visar att konsumenter i allmänhet tycker som jag.

Du är galen. Tänk om 500 miljoner mobilanvändare signar upp sig på en månatlig tjänst a 50 kronor. varje gång nån spelar din låt får du stålar.

Alla jag känner lyssnar på youtube på fest. Prenumerationer kan vara priatdöden in fact.

Link to comment
Dela på andra sajter

För få bärbara enheter använder sig av tekniken.

Självklart är det så!

Och att vi skulle omges av wifi spots inom bara ett par år är inte troligt, det finns ju än idag inte ens gmt-täckning i hela landet.

Det finns kort sagt inga användningsområden för Spotify utanför din dator, och där faller hela projektet.

Spotify är 2008 års boo.com.

du är ute och cyklar så det bara svischat om det. klart som korvspad att hela världen är en wifispot om 5 år. (oavsett teknik)

bor du i en garderob?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart får skivbolag och upphovsman betalt.

Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Youtube är alltid gratis... 😕 - och usel kvalitet... 😉

På Spotify ska man bli inbjuden för att slippa betala - eller så ska man betala för att bara lyssna - utan att ha kvar det man har betalat för att lyssna på. Om man vill ladda ner en låt så skickas man vidare till en återförsäljare där man kan köpa låten, enligt infon på siten.

Om jag har förstått det rätt, så får upphovsmännen ingen del av intäkterna, utan får nöja sig med att se siten som en reklamkanal som de slipper betala för - och där det kan länkas till försäljning av merchandise (om nu någon mot förmodan skulle vilja köpa T-shirts o dyl...). Man kan fråga sig vart eventuell vinst från tjänsten går - är det till skivbolagen då, eller...? Det ligger i alla fall nära till hands att tro det eftersom de verkar ha varit snabba att haka på...

Jag har också svårt att förstå hur det ska kunna bli något stort med streaming som man betalar för. Det finns ju redan massor av radiokanaler på Nätet, där man inte betalar någonting alls, men ändå kan lyssna på musik i de genre man gillar dygnet runt, året om... Man kan inte välja låtar själv, men det är den enda skillnaden. Det står ingenstans vilken kvalitet det handlar om. Det hade ju varit intressant att veta sådant innan man eventuellt tecknar sig för ett abonnemang...

Personligen vill jag ha ljudfilerna så att jag kan spela upp dem när jag vill (utan att behöva logga in någonstans) och på det media jag vill. Om jag har köpt en låt (kommer aldrig att hända så länge det inte säljs i icke-destruktivt format), så vill jag kunna spela upp den var som helst, kopiera den till CD-skiva att ha i bilen, lyssna på datorn eller i stereoanläggningen - eller MP3-spelare (om jag hade haft en sådan...) eller mobiltelefonen (där man dessutom får betala för datamängden, förutom abonnemanget på tjänsten...).

De hade en undersökning på DN, där det framgår att de som har röstat vill lyssna på skiva i 25% av fallen, nedladdad MP3 i 60% - och lyssna på streamad musik i 12% av fallen. Det är förstås inte någon enormt tillförlitlig undersökning, men ändå en viss indikation...

Tjänsten kanske passar en del, men definitivt inte mig.

Pengarna rullar i alla fall som på IT-bubblans dagar... :rolleyes: : http://www.allabolag.se/5567037485

16000000 i förlust under 2007 med 21 anställda ger en förlust på 760000:- per anställd på ett år. Man undrar lite hur det kan kosta sådana enorma pengar att skapa en streamingtjänst. Det vill till att det blir en j-t populär tjänst om det ska gå ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

För få bärbara enheter använder sig av tekniken.

Självklart är det så!

Och att vi skulle omges av wifi spots inom bara ett par år är inte troligt, det finns ju än idag inte ens gmt-täckning i hela landet.

Det finns kort sagt inga användningsområden för Spotify utanför din dator, och där faller hela projektet.

Spotify är 2008 års boo.com.

du är ute och cyklar så det bara svischat om det. klart som korvspad att hela världen är en wifispot om 5 år. (oavsett teknik)

bor du i en garderob?

Nej mr übergeek, jag är realist. Förutsägelser om teknisk utveckling är i princip utan undantag överdrivna, eftersom de alltid kommer från teknikentusiasterna. Det finns fortfarande folk som tycker att... wait for it... CD är toppen! Bäst du sätter dig ner en stund nu och hämtar dig från chocken.

Angående youtube på fest... ja naturligtvis kan man titta på tv på fest. Men det är väl inte den tillämpningen vi snackar om?

Hur ska streamad musik kunna ersätta den musik vi konsumera på alla andra ställen utan dator?

Och bara för att förtydliga om science fictionkillarna inte hänger med; vi snackar om idag, inte 2022.

Fortfarande ingen som kan berätta för mig varför alla andra initiativ med streamad musik skapat så mycket merarbete år kronofogden och varför konsumenterna är så ointresserade, samtidigt som fildelning av sjukt omoderna MP3or ökar stadigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna rullar i alla fall som på IT-bubblans dagar...

Förvånar mig inte ett dugg; allt är luft, tomt prat och icke existerande värden.

Bygg ett fint kontor, klä representanterna i dyra kostymer och designa en tjusig digital front så har du gjort minst halva jobbet när det gäller att lura riskkapitalisterna. Verkar funka nu som då.

Igen, det stinker boo.com - googla ni som är för unga för att minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte låta bli att tänka på vilket slöseri av resurser det är att streama ljud och framförallt video. Och ska vi komma upp i schysst kvalitét kommer det bli till ett riktigt stort problem.

Tur att det finns virtualisering då...

Hej Sounden! Trodde jag hälsade på dig på tunnelbanan härom veckan, men din blanka blick fick mig att inse att det var en look-a-like.

Hur funkar virtualisering i det här fallet?

Edit: Eller var det ett skämt som jag missförstod?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat och lyssnat på betaversionen och jag tycker att det verkar sjukt smidigt. Bästa på länge faktiskt. Visst, man kanske vill kunna ta med sig musiken var man än är, men saken är ju att spotify faktiskt har ett stort låtbibliotek med massor av musik, (tyvärr inte beatles av nån anledning, i betaversionen iaf), och det är väl trots allt det som är tanken med spotify, att kunna söka på valfri låt och sedan spela upp den direkt. Dessutom har jag för mig att det gick att läsa en hel del intressant fakta om artisterna direkt i programfönstret också.

Jag förstår inte hur det skulle kunna bli möjligt att erbjuda konsumenten att för en överkomlig fast månatlig avgift ha möjlighet att ladda ned all musik som finns. Hur skulle då upphovsmannen överhuvudtaget få ut nånting i arvode av tjänsten?

Nej, jag tycker att det verkar som en bra grej det här. Man lyssnar på musik streamar vilken låt man vill, hittar man nåt nytt man gillar och vill ha med sig så får man en länk till var man kan köpa musiken.

Eller tycker jag helt fel? Tycker att det hela är ett väldigt intressant ämne. Om ni startade en internet-musiktjänst, hur skulle den se ut och fungera ekonomiskt?

EDIT: Förtydligande

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också CD är toppen. Jag försörjer mig enbart på CD-försäljning.

Angående ersättning fick jag ett luddigt svar.

Hej igen!

I avtalen med rättighetshavarna så ingår klausuler om absolut tystnadsplikt avseende just betalningsmodeller för våran del. Men det hindrar ju inte dig från att kolla med ditt skivbolag i detta fall. Vidare så är det så att vi kommer att söka dealar med flera rättighetshavare - tex dig själv avs dina tidigare alster - och då kommer du få info om detta... Men klart är att r-havarna får en del av kakan, annars skulle det vara svårt att ingå avtal med dem. Ledsen för formellt svar.

För få bärbara enheter använder sig av tekniken.

Självklart är det så!

Och att vi skulle omges av wifi spots inom bara ett par år är inte troligt, det finns ju än idag inte ens gmt-täckning i hela landet.

Det finns kort sagt inga användningsområden för Spotify utanför din dator, och där faller hela projektet.

Spotify är 2008 års boo.com.

du är ute och cyklar så det bara svischat om det. klart som korvspad att hela världen är en wifispot om 5 år. (oavsett teknik)

bor du i en garderob?

Nej mr übergeek, jag är realist. Förutsägelser om teknisk utveckling är i princip utan undantag överdrivna, eftersom de alltid kommer från teknikentusiasterna. Det finns fortfarande folk som tycker att... wait for it... CD är toppen! Bäst du sätter dig ner en stund nu och hämtar dig från chocken.

Angående youtube på fest... ja naturligtvis kan man titta på tv på fest. Men det är väl inte den tillämpningen vi snackar om?

Hur ska streamad musik kunna ersätta den musik vi konsumera på alla andra ställen utan dator?

Och bara för att förtydliga om science fictionkillarna inte hänger med; vi snackar om idag, inte 2022.

Fortfarande ingen som kan berätta för mig varför alla andra initiativ med streamad musik skapat så mycket merarbete år kronofogden och varför konsumenterna är så ointresserade, samtidigt som fildelning av sjukt omoderna MP3or ökar stadigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

äh, har bett nattvaktaren om ursäkt frö lite jobbig ton.

jag fick en gratisinbjudan till spotify så jag har sett det från den sidan. jag kanske ska vara tyst om det.

när jag letade efter fantastiska Embassy från göteborg kom ett amerikanskt skitband upp (i jämförelse skit iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Spotify känns dömt att floppa. Tillgängligheten är för begränsad, och det kommer den vara de närmsta 10-15 åren iaf.

Vore sjukt irriterande att sitta och försöka lyssna på musik när man är ute och reser om det försvann hela tiden bara för att det inte finns mobil täckning. Sen slukar det väldigt mycket batteri att lyssna streamat över Wifi/3G, vilket inte är en fördel det heller precis.

Dessutom är minne enormt billigt idag, och priserna sjunker hela tiden. Så lagringskapaciteten i mobila spelare är ju knappast något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kollat in den här tjänsten men det som gör mig lite negativt inställd till den är just att jag inte är förtjust i såna här typer av "uppfinningar". Streaming och WiFi hit och dit, är det verkligen nödvändigt? Hur lat är man om man tycker det är jobbigt att ha en 40-80 gb spelare i fickan? Eller får inte din musik plats på 80 gb? Har du verkligen sådan bred musiksmak? Och att behöva synka mellan olika gadgets... varför? Varför måste du ha musik på din mobiltelefon, mp3-spelare, kamera, tandborste osv? Räcker det inte bara med en central mp3-spelare?

Allt fler gb blir tillgängliga i musikspelare, jag tror inte lagringskapaciteten är något problem. Och har man en spelare som tar kort så är ju det bra... priserna sjunker hela tiden.

Nu kommer det här låta jävligt konstigt men det känns "fel" att slösa information på det här viset. Det är sant att mängden information som genereras globalt ökar exponentiellt, och på något underligt sätt finner jag det skrämmande. För hundra år sedan genererades säkert bara en bråkdel av det som genereras idag.

🙂 Oj oj, nu får jag nog en del arga svar tillbaka men det är ju det som är kul med forum 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni startade en internet-musiktjänst, hur skulle den se ut och fungera ekonomiskt?
MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Förslagsvis tar portalen 20% och skickar till skivbolagen det som blir över efter kortavgifter och ncb är draget. Skivbolagen i sin tur ger alla artister nya digitalavtal på backkatalogen som ger en royalty på 70% och 50% på nytt material (yeah right men drömma kan man väl).

Om vi räknar en femma per låt till kund, en tjugofemöring i e-handelsavgifter och en mekanisk royalty på 10% blir det runt en och sextio minus skatt till artisterna. Rätt bra om ni frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den som tror att streaming inte är framtiden har fel.

I så fall kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför alla andra streamingtjänster för musik floppat totalt?

Jaha så du kallar Youtube en flopp?

Nej youtube är jättebra på sin grej. Men jag känner ingen som lyssnar på youtube på fest eller i lurarna på bussen, din saftskalle.

Det vi diskuterar är vad skivbolagen -eller åtminstone datanördarna som sålt på dem skiten- påstår är framtidens musiklyssnande, räddningen från piratdöden om man så vill. Det menar jag är helt sinnesrubbat felaktigt och alla erfarenheter på området visar att konsumenter i allmänhet tycker som jag.

Du har tokfel som vanligt, streaming är ju framtiden eller rättare sagt streaming är nutiden och framtiden...du skrev tidigare att allastreamingtjänster för musik har floppat men det stämmer ju inte alls Youtube används ju som sagt till stor del för att streama just musik, oftast med rörliga bilder men ibland utan och nog ser man ofta folk ståendes med sin ipod eller annan bärbar spelare och kollar/lyssnar på Youtube som streamar enorma mängder varje dag.

Jag har själv betatestat Spotify och det kommer säkert slå, hur bra vet vi snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...