Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

tog alla argument slut nu?

Nej, bara dina 😉 Och nej, det skedde inte nu utan för ett tag sedan.

av cd ja

Bra argument :rolleyes: Och nu har alltså albumförsäljningen minskat med sisådär 60 procent på knappt tio år.

Albumförsäljningen första halvåret tappade enligt ifpi som sagt 18,3% jfr 2009, vilket du redan verkar ha "glömt".

trodde det här handlade om ifall cd var på väg att bli ersatt av spotify, men det handlade tydligen om vinyl å kassett :rolleyes:

Du är ju såklart inte dummare än att du innerst inne förstår att CD-skivan är på väg att gå samma öde till mötes som vinylskivan & kassettbandet, och att det är någon form av streamad musik som denna gång kommer ta över. Kanske tjänar du en stor del av ditt levebröd på CD-försäljning, det vet jag inte. Det verkar i alla fall svårt och smärtsamt för dig att acceptera det här alldeles uppenbara skiftet från CD till streamingtjänster som sker framför dina ögon.

Vi har nog kommit till vägs ände i diskussionen. Igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, bara dina 😉 Och nej, det skedde inte nu utan för ett tag sedan.

offside i spelargången

Bra argument :rolleyes: Och nu har alltså albumförsäljningen minskat med sisådär 60 procent på knappt tio år.

Albumförsäljningen första halvåret tappade enligt ifpi som sagt 18,3% jfr 2009, vilket du redan verkar ha "glömt".

och den gick upp 2009 jämfört med 2008

vad resultatet för 2010 blir ser vi ju när året är slut - det är ju inte så att man enbart köper cd för att köpa en cd utan det spelar kanske lite roll vilka artister som gör olika släpp

eller du kanske inte har tänkt på det

Du är ju såklart inte dummare än att du innerst inne förstår att CD-skivan är på väg att gå samma öde till mötes som vinylskivan & kassettbandet, och att det är någon form av streamad musik som denna gång kommer ta över. Kanske tjänar du en stor del av ditt levebröd på CD-försäljning, det vet jag inte. Det verkar i alla fall svårt och smärtsamt för dig att acceptera det här alldeles uppenbara skiftet från CD till streamingtjänster som sker framför dina ögon.

mest blablabla från din sida nu

anledningen till att cd slog ut vinyl/kassetter var ett mycket bättre medium

streaming är inte ett bättre medium

streaming (till din stora förvåning säkert) är heller inte anledningen till cd:ns minskade försäljning - det är först å främst piratkopieringen sen många år

vart alltihop tar vägen återstår att se - du har ett något förenklat synsätt å resonemang till hur marknader förväntas agera i framtiden

trender kommer å trender går - vissa saker består i nån form, andra inte

som sagt: a4-papper går åt mer än nånsin - i det papperslösa samhället som såna som du satt å besserwissrade ur sig om på löpande band för 25 år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Två stycken vid nationalekonomiska institutionen i Uppsala har precis släppt en rapport om ipred-lagens effekt på musikförsäljning (både fysisk och digital). Slutsatsen blev:

Vi finner att den illegala fildelningen minskade med 37 procent under de sex första månaderna efter lagens införande. Därefter hittar vi ingen fortsatt effekt. Försäljningen av musik på fysiska format (t.ex. CD) ökade med 27 procent men även denna effekt försvann efter sex månader. Försäljningen av digital musik (t.ex. Itunes, Spotify) ökade med 48 procent, och denna effekt förstärktes efter sex månader. Sambandet mellan illegal fildelning och musikförsäljning är därför starkt och under vissa antaganden uppskattar vi att illegal fildelning har svarat för omkring 40 procent av minskningen i musikförsäljning i Sverige mellan åren 2000 och 2008. Men när det gäller försäljningen av köpfilm på DVD och biobiljetter kan vi inte statistiskt säkerställa någon förändring efter reformen. Därför kan vi inte fastslå något precist samband mellan illegal fildelning och försäljningen av dessa produkter.

http://ifn.se/web/854_1.aspx

För den som är intresserad och bor/är i Uppsala har dom föreläsning nästa torsdag.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt: a4-papper går åt mer än nånsin - i det papperslösa samhället som såna som du satt å besserwissrade ur sig om på löpande band för 25 år sen

Om det skulle vara en relevant jämförelse är det väl rätt lustigt att det inte går åt mer CD-skivor än någonsin utan att försäljningen tvärtom fallit dramatiskt? 😉

anledningen till att cd slog ut vinyl/kassetter var ett mycket bättre medium. streaming är inte ett bättre medium

Jaså? Det verkar vara en hyfsat stor andel av befolkningen som anser att streaming ÄR just ett bättre medium.

För vad är definitionen av ett "bättre" medium?

Du pratar nu om upplösning och kodning, som om det skulle vara det viktigaste för folk i allmänhet. Den stora massan (till din stora förvåning säkert) hör ingen skillnad på CD och Mp3 och dessutom finns det mängder av bra funktioner i t.ex. Spotify som inte CD-mediet kan erbjuda. Inte minst den omedelbara tillgången och de sociala funktionerna, spellistedelning etc etc. Googla om du är nyfiken.

Som sagt, vi verkar ha väldigt olika syn på detta och jag tror inte vi kommer kunna nå längre i den här diskussionen.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle vara en relevant jämförelse är det väl rätt lustigt att det inte går åt mer CD-skivor än någonsin utan att försäljningen tvärtom fallit dramatiskt? 😉

det är rätt lustigt att det gick åt mer cd förra året än året innan trots att du säger att det fallit dramatiskt

vart siffrorna för i år hamnar ser vi efter jul

och fortfarande - man köper musik/artist/låtar - inte tomma cd

alltså spelar det förstås roll vad som släppts under året och inte

men skitsamma - den relevanta jämförelsen ser vi om några år, inte än på ett tag

jag tror på det fysiska mediet som en helhetsprodukt - det gör inte du

Som sagt, vi verkar ha väldigt olika syn på detta och jag tror inte vi kommer kunna nå längre i den här diskussionen.

jupp

eller nepp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

När nu GLF/IFPI's helårssiffror över musikförsäljningen 2010 kommit så kan jag inte låta bli att sparka lite till på denna döda häst:

det är rätt lustigt att det gick åt mer cd förra året än året innan trots att du säger att det fallit dramatiskt

vart siffrorna för i år hamnar ser vi efter jul

I inlägg #1030 spådde jag 18,3 % minskning i albumförsäljning 2010 (jämfört med 2009) baserat på första halvårets siffror. Det blev -22,1 %.

Den marginella uppgången 2009 var mycket riktigt bara ett minimalt hack i en lång dramatiskt fallande trend för fysisk albumförsäljning.

Måste kännas tufft för demonproducenten som ju klamrat sig fast vid detta hopp om en potentiell revansch för CD:n.

Streamingens intäkter ökade samtidigt 162,4 % jämfört med året innan. Min prognos om att streaming kan vara ifatt albumförsäljningens intäkter redan efter 2012 stämmer således ännu i hög grad. Det skulle då rent ekonomiskt befästa den redan uppenbara massflytten mot streaming i allmänhetens musikkonsumtion.

och fortfarande - man köper musik/artist/låtar - inte tomma cd

alltså spelar det förstås roll vad som släppts under året och inte

Det mångåriga försäljningsraset ska alltså inte tolkas som att CD-formatet är på väg ut med stormsteg, utan att världens artister helt enkelt slutat släppa bra album? 😉

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart vill Demonproducenten komma med detta? Att det är fint med CD är en sak, men att det är en bransch i fritt fall, det måste

väl till och med du hålla med om? Fråga syskon eller kusiner när dom köpte cd-skivor senast.

det är rätt lustigt att det gick åt mer cd förra året än året innan trots att du säger att det fallit dramatiskt

vart siffrorna för i år hamnar ser vi efter jul

och fortfarande - man köper musik/artist/låtar - inte tomma cd

alltså spelar det förstås roll vad som släppts under året och inte

men skitsamma - den relevanta jämförelsen ser vi om några år, inte än på ett tag

jag tror på det fysiska mediet som en helhetsprodukt - det gör inte du

jupp

eller nepp

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst igenom denna låånga tråd.

tänkte bara på första inlägget och skrattar lite.

använder själv spotify dagligen och är hur nöjd som helst, finns nog ingen jag känner som inte använder det heller.

farsan installerade det på farfars dator för ett tag sen, han tycker det är skitsmidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför diskuterar ni bara strömning gentemot cd, och ignorerar fildelningen helt? Den står för uppskattningsvis 97% av min musikkonsumtion.

Håller med, hela CD-mot-streaming-diskussionen känns som ett långt och onödigt stickspår, tyckte bara det var så häpnadsväckande att någon på fullt allvar ännu argumenterade för CD/fysiska media att jag inte kunde låta det passera. Tråden borde mer handla om huruvida streaming överträffar såväl piratkopiering som andra sätt att köpa musik digitalt.

Vilket jag stenhårt tycker det gör.

Det gör du rätt i. För dina övriga glädjeämnen denna lördagskväll är, gissar jag, ganska få?

Såvitt jag ser var det mest du som satt och skrev i denna tråd på lördagkvällen 😉

Det gäller att ta vara på sina segrar, små som stora. ☺️

Det är inte mycket till seger. Känns mest som att man lagt mycket tid på att diskutera något som känns så uppenbart att det inte borde behövt diskuteras över huvud taget.

har inte läst igenom denna låånga tråd.

tänkte bara på första inlägget och skrattar lite.

använder själv Spotify dagligen och är hur nöjd som helst, finns nog ingen jag känner som inte använder det heller.

farsan installerade det på farfars dator för ett tag sen, han tycker det är skitsmidigt.

Klockrent. 😄 lowsnuffs inlägg talar för sig själv och sammanfattar egentligen allt jag velat förmedla i den här tråden.

"Dessa tjänster kommer vara världsstandard inom två år på grund av att de faktiskt förenklar människors vardag"

Tiden har, så att säga, gjort sitt. Cirkeln är sluten.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

När nu GLF/IFPI's helårssiffror över musikförsäljningen 2010 kommit så kan jag inte låta bli att sparka lite till på denna döda häst:

Måste kännas tufft för demonproducenten som ju klamrat sig fast vid detta hopp om en potentiell revansch för CD:n.

kan ju inte annat än ge dig rätt om årets siffror

revanschen kom isf förra året redan - om än rejält bortsopad i år måste medges

Det mångåriga försäljningsraset ska alltså inte tolkas som att CD-formatet är på väg ut med stormsteg, utan att världens artister helt enkelt slutat släppa bra album? 😉

-22% får även jag medge är ett ras

givetvis påverkas skivköpen av vad som släpps men troligen kan det inte förklara hela raset

Albumförsäljningen står för 65,3 procent av den totala försäljningen.

det är alltid svårt att se när en marknad är mättad å en förändring ev avstannar

men jag ska inte försöka bortförklara årets siffror - det är som det är

vi får se nästa år vart vi landar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
drloop (oregistrerad)

Jag kör ADSL, Koppar. Bäst jävla ljud stremat då. WLAN sabbar ljudet, det väl alla.

Grymt! Du borde skriva för Hifi & Musik dom kan höra skillnad på usb-kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...